• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

نیاوران

6 آذر، 1398
13 آبان، 1398
مدت مطالعه :
اگر بخواهیم گران‌ترین خیابان‌های تهران را نام ببریم، قطعاً خیابان نیاوران جزو اسامی اولیه این لیست خواهد بود. خیابانی که از زمان قاجار به بعد مورد توجه شاهان ایرانی قرار گرفت و زمانی نیز محل زندگی آخرین شاه ایران بود. آب و هوای بسیار مطلوب منطقه شمیران در همه فصول سال، در گذر زمان باعث محبوبیت بیشتر آن شد. به همین دلیل نیز امروزه شاهد پر رفت و آمد شدن این خیابان و افزایش جمعیت هر روزه آن هستیم. جمعیتی که ساخت و سازهای عجیب و سر به فلک کشیده آن، عرض کوچه و خیابان‌های نیاروان را هر روز کمتر می‌کنند و ترافیک را بیشتر.
اما با این حال نیاوران با وجود آب و هوای بسیار خوب و حضور پارک بزرگ و کاخ نیاوران هنوز هم از خیابان‌های توریستی و پرطرفدار تهران است. طوری که توریست‌های خارجی در سفر به تهران، دیدن منطقه نیاوارن را در برنامه سفر خود قرار می‌دهند. اگر شما هم به خیابان‌گردی در شهرهای مختلف علاقه دارید، در ادامه با اسمارتیز همراه باشید تا جاذبه‌های طبیعی و انسانی منطقه نیاوران را به شما معرفی کنیم.
تاریخچه
خیابان نیاوران اکنون در منطقه یک شهرداری تهران قرار دارد و بخشی از منطقه شمیران است. این منطقه که بخشی از دامنه رشته کوه‌های البرز محسوب می‌شود، در ابتدای تاریخچه خود نی زاری با نی‌های بلند و قنات‌های پر از آب بود. مردمان آن زمان از کندن و فروختن همین نی‌ها درآمد کسب می‌کردند. به همین دلیل نیز این منطقه نی آوران (نیاوران) نام گرفت.
 بعدها در دوران قاجار به دلیل آب و هوای خوب این منطقه، این باتلاق‌ها به باغ‌هایی برای ییلاق‌های تابستانه شاهان قاجار تبدیل شد. پس از قاجار نیز اهمیت این منطقه از بین نرفت و از مهم‌ترین بناهای تاریخی سیاسی ایران، یعنی کاخ نیاوران در آن ساخته شد.
علاوه بر این، در زمان پهلوی پارک نیاوران با معماری شاهکار قرینه‌اش احداث شد تا مکانی باشد برای تفریح عموم مردم در فضایی دل انگیز و طبیعتی زیبا. فرهنگسرای نیاوران نیز که زمانی از دفاتر کار فرح پهلوی بود، در همین منطقه قرار دارد. از زمانی که سازه‌های مدرن شهر تهران را فراگرفت، نیاوران نیز به محلی برای برپا شدن آسمان خراش‌های بزرگ و فروشگاه‌های برند گران قیمت تبدیل شد و تم سنتی آن که شما را به یاد تهران قدیم می‌انداخت کم رنگ‌تر شد. اما هر روزه به ارزش اقتصادی آن افزوده می‌شود.
راه‌های دسترسی به خیابان نیاوران
خیابان نیاوران که پس از انقلاب با نام خیابان باهنر نامگذاری شد، در اصل از میدان نیاوران تا میدان قدس ادامه دارد. اما خود مردم این منطقه به دلیل وجود بوستان نیاوران و نیز کاخ نیاوران، بخشی از خیابان پاسداران تا سه راه اقدسیه و ضلغ جنوبی میدان نیاوران را جزو نیاوران حساب می‌کنند.
راه‌های دسترسی به نیاوران این گونه است که این خیابان از شمال با ارتفاعات کلک چال، از غرب به تجریش، از شرق به دارآباد و از جنوب با کامرانیه، فرمانیه و دزاشیب در ارتباط است. بنابراین برای رسیدن به این منطقه باید یکی از این خیابان‌ها را مبدأ خود قرار دهید.
پر استفاده‌ترین مسیر برای دسترسی به خیابان نیاوران، میدان تجریش است. میدانی که تقریباً از همه‌ی نقاط شهر، هم با خودرو شخصی و هم با وسایل نقلیه عمومی می‌توان به آن دسترسی داشت. زیرا طویل‌ترین خیابان تهران یعنی ولیعصر یکی از ضلع‌های میدان تجریش است. این یعنی شما از هر نقطه‌ای از تهران می‌توانید به این خیابان دسترسی داشته باشید. میدان تجریش نیز شما را در کمتر از 5 دقیقه شما را به میدان قدس و خیابان باهنر می‌رساند. این یعنی شما از هر نقطه‌ای از تهران می‌توانید به این خیابان دسترسی داشته باشید.
راه دیگری که شما را به خیابان باهنر می‌رساند، خیابان شریعتی است. از این مسیر می‌توانید مستقیم به سمت میدان قدس بروید یا اینکه وارد بولوار صبا شده و از آنجا وارد اندرزگو شوید. از این خیابان وارد کامرانیه شمالی شده و به سمت خیابان باهنر بروید.
کاخ در نیاوران
کاخ های زیبایی در نیاوران وجود دارند
دیدنی‌های اطراف خیابان نیاوران
منطقه نیاوران و خیابان‌های وابسته به آن مانند آجودانیه، صاحبقرانیه، جمشیدیه، بوکان و... به واسطه تاریخی بودن و اهمیت زیادی که داشتند، جاذبه‌های توریستی و دیدنی‌های بسیاری را در خود جای داده‌اند. از پرطرفدارترین دیدنی‌های نیاوران نیز پارک یا بوستان نیاوران است. بوستانی که بیش از 40 سال قدمت دارد و معماری خاص و زیبای آن قدم زدن در این پارک را لذت بخش می‌کند.
پارک نیاوران
پارک نیاوران یکی از دیدنی های نیاوران است.
پارک نیاوران به واسطه وسعت و آب و هوای بسیار خوبی که دارد، منبع بسیار غنی از گیاهان و جانوران از گونه‌های مختلف است. به این معنی که شما در هر قسمت از این پارک که قدم بزنید گونه‌ای خاص از درختان و پرندگانی که روی آن‌ها مشغول آواز خواندن هستند را خواهید دید.
درون پارک نیاوران، فرهنگسرای نیاوران وجود دارد که محل جمع شدن و نشست اهل هنر و فرهنگ است. اگر به شب شعر یا یابودهای شعرا و شاهنامه خوانی علاقه دارید، می‌توانید در برنامه‌های فرهنگسرای نیاوران شرکت کنید. زیرا در این فرهنگسرا با قدمت 40 ساله این بنا و برنامه‌های فرهنگی بسیارش، در کنار پیشکسوتان اهل هنر خواهید نشست.
کاخ نیاوران
کاخ نیاوران که زمانی محل سکونت آخرین پادشاه ایران بود.
از دیگر دیدنی‌های پرطرفدار و بسیار مهم خیابان نیاوران که کمی بالاتر از میدان نیاوران و در ضلع شمالی آن قرار دارد، کاخ نیاوران است. کاخی که محمدرضا پهلوی آن را در منطقه نیاوران برای سکونت خانواده‌ی خود ساخت. نمای بیرون و داخل این کاخ زیبا هر دو ویژگی‌های زندگی و سلایق آخرین شاه ایران را به ما نشان می‌دهند. اگر به خیابان نیاوران رفتید. حتماً به کاخ نیاوران سر بزنید. در داخل مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران کاخ‌های مشهور دیگری همچون کاخ صاحبقرانیه نیز وجود دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.
رستوران در نیاوران
رستوران های لوکسی در شمال تهران و منطقه نیاوران وجود دارند.
رستوران‌های خیابان نیاوران
اگر در هنگام خیابان‌گردی خود در نیاوران احساس گرسنگی کردید اصلاً نگران نباشید. زیرا تقریباً به فاصله هر 20 قدم در این خیابان یک رستوران، فست فود یا کافی شاپ وجود دارد که همه آن‌ها نیز جزو معروف‌ترین رستوران های تهران هستند. در ادامه چند مورد از بهترین رستوران‌های نیاوران را به شما معرفی خواهیم کرد.
رستوران مس‌توران
وقتی حرف از خوردن غذای ایرانی آن هم در گران‌ترین منطقه تهران باشد، رستوران مس‌توران قطعاً اولین انتخاب خانواده‌هاست. هرچند قیمت غذاهای این رستوران از دیگر رستوران‌های ایرانی منطقه نیاوران بالاتر است. اما مطمئناً با کیفیتی که این رستوران در سرویس‌دهی و پخت غذاهای ایرانی ارائه می‌دهد، شما را از پرداخت مبلغ بیشتر راضی خواهد کرد.
رستوران بوکا
اگر میان نیاوران‌گردی خود هوس یک غذای فرنگی کرده‌اید، رستوران بوکا بهترین انتخاب است. بوکا در میان فست فود بازهای منطقه نیاوران بسیار مشهور و محبوب است. همین عامل نیز باعث شده در اکثر روزهای هفته بوکا شلوغ باشد. غذاهای باکیفیت و خوب در کنار کادر بسیار خوش برخورد و دکوری زیبا، اوقات بسیار خوبی را برای شما در این رستوران رقم خواهد زد.
کافه رستوران ویو
محیط چوبی کافه رستوران ویو که با صندلی‌های چرمی زیبا ترکیب شده است، قطعاً برای ریلکس کردن و دور شدن از شلوغی شهر انتخاب بسیار خوبی است. دکوراسیون چوبی با تم قهوه‌ای و نور زرد که با محیط بسیار سرسبز بیرون از کافه ادغام شده است و می‌توان آن را از پنجره‌های بزرگ اطراف کافه مشاهده کرد، همگی برای داشتن یک عصر پاییزی گرم مناسب است.
علاوه بر این سه مورد پرطرفدار، رستوران ایتالیایی دایموند، رستوران مشیر، رستوران ایتالیایی هور و رستوران بونو نیز از دیگر رستوران‌های مشهور خیابان نیاوران هستند که می‌توانید غذای آن‌ها را نیز امتحان کنید.
مرکز خرید روشا نیاوران
مرکز خرید روشا از مهم ترین مراکز خرید نیاوران
مراکز خرید خیابان نیاوران
منطقه‌ای که گران‌ترین خانه‌های تهران را به خود اختصاص داده است و به اصطلاح محله مرفه نشین‌هاست، قطعاً مدرن‌ترین و لوکس‌ترین مراکز خرید در تهران و حتی ایران نیز در آن یافت می‌شود.
مرکز خرید روشا
روشا متفاوت‌ترین مرکز خرید تهران است. در این مرکز خرید به جای اینکه وارد پاساژی پر از فروشگاه‌های کوچک شوید، از همان ابتدا وارد یک فروشگاه بزرگ می‌شوید که برندهای مختلف در غرفه‌های مختلف آن به فروش محصولات می‌پردازند. از این مرکز خرید با نام دپارتمان استور روشا نیز یاد می‌شود. هر طبقه از فروشگاه نیز به محصولات خاصی مانند لوازم آرایشی، لوازم ورزشی و کمپینگ و... اختصاص دارد.
مرکز خرید کیمیا
مرکز خرید کیمیا دیگر مرکز خرید مشهور در نیاوران است که ساکنین اهل خرید این محله به آن مراجعه می‌کنند. این مرکز خرید نیز از لحاظ ساختار شبیه به دیگر مراکز خرید کشور است. اما حضور برندهای لوکس و گران قیمت و خاص در آن باعث شده در بین افراد لوکس پسند نیاوران مشهور شود.
مرکز خرید نارون
نارون نسبت به دیگر مراکز خرید نیاوران جمع و جورتر و کوچک‌تر است. به گفته خریدارانش فروشگاه‌های خوبی دارد که می‌توان هر نوع لباسی را در آن یافت. اما نبود پارکینگ و مشکل پارک کردن در خیابان‌های تنگ نیاوران باعث شده تا میزان مراجعه‌ها به نارون کمتر شود. با این حال برای یک گشت کوتاه و بدون ماشین انتخاب خوبی است.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

از وقتی یادم میاد خوندن همه چیو دوست داشتم از سر در مغازه ها تا مطالب وبسایت های مختلف. ترجمه چیزایی که میخوندم رو از دوران دانشجویی شروع کردم. از ترجمه مطالب دیگران رسیدم به نوشتن مطالب خودم توی سایت های مختلف و انقدر از این کار لذت میبرم که اصلا نفهمیدم چجوری بیشتر از هزار تا مطلب تو دو سال گذشته نوشتم. هنوز در حال یادگیریم و دوست دارم چیزای جدیدو امتحان کنم.

امتیاز دهید 1 دیدگاه ۵ / 4.4 81 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
نورالحق رحمانی
20 فروردین، 1399

بسیارخوب