• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

پارک نیاوران تهران

5 آذر، 1398
13 آبان، 1398
مدت مطالعه :
 تهران شهری بزرگ با عجایب فراوان است. از آثار تاریخی و دیدنی آن مانند عمارت بادگیر و کاخ موزه سبز گرفته تا جاذبه‌های طبیعی آن. حتی در میان پارک و بوستان‌های تهران نیز مواردی پیدا می‌شود که با نمونه‌های خود در شهرهای دیگر متفاوت است. پارک نیاوران یکی از همین پارک‌هاست. وقتی اسم بوستان‌ها به میان می‌آید، به نظر می‌رسد تنها تفریح در این مکان‌ها پیاده‌روی یا نشستن بر روی چمن‌های پارک است. اما پارک نیاوران دنیایی از تفریح، سرگرمی و نشاط را برای مراجعین خود به همراه دارد. می‌توان گفت این پارک پرطرفدارترین پارک منطقه یک تهران است.
ویژگی‌هایی که پارک نیاوران را از سایر پارک‌های تهران متمایز می‌کند، قدمت زیاد و قرار داشتن آن در کنار مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران است. دلیل محبوبیت و شهرت این پارک، قرار داشتن در نزدیکی کاخ نیاوران و محل زندگی آخرین خاندان شاهنشاهی ایران است. به همین دلیل رد پای افراد مشهور زیادی در این پارک ثبت شده است. اگر دوست دارید بیشتر با این پارک آشنا شوید در ادامه با اسمارتیز همراه باشید.
شهر بازی پارک نیاوران
پارک نیاوران امکانات مناسبی برای تفریح کودکان فراهم کرده است.
بهترین زمان برای دیدن پارک نیاوران
پارک نیاوران در خوش آب و هواترین منطقه تهران قرار دارد. محلی که زمانی ییلاق تابستان شاهان قاجار محسوب می‌شد و محمدرضا شاه نیز آن را برای زندگی دائمی خود انتخاب کرده بود. علاوه بر این، معماری این پارک به گونه‌ای است که در ترکیب با طبیعت اطرافش مناظری چشم نواز ایجاد می‌کند.
پارک نیاوران طوری ساخته شده است که با شیب خیابان‌های اطرافش هماهنگ است و این شیب به صورت پلکان‌هایی قرینه در پارک دیده می‌شود. علاوه بر این، صدای جریان آب در این پارک نیز همیشه به گوش می‌رسد. اگر قصد دارید این پارک را سبزینه‌پوش و غرق در رنگ ببینید بهتر است در اواسط بهار و ماه اردیبهشت به پارک نیاوارن بروید. اما اگر درخت‌های پوشیده شده از برف و زمین‌های سفیدپوش‌شده را می‌پسندید به شما قول می‌دهم که بهترین منظره از زمستان را در پارک نیاوران خواهید دید. با این حال هر زمان که به این پارک بروید، شما را با منظره‌ای زیبا غافلگیر خواهد کرد.
مردم در حال پیاده روی در پارک نیاوران
پارک نیاوارن محل مناسبی برای پیاده روی و گذراندن اوقات فراغت در هوای پاک شمال تهران است.
راه‌های دسترسی به پارک نیاوران
آدرس: تهران، منطقه یک، خیابان پاسداران، جنب مجتمع فرهنگی تاریخی نیاوران
خیابان پاسداران از شلوغ‌ترین خیابان‌های شمال تهران است. دلایل مختلفی نیز در به وجود آمدن این شلوغی مؤثر هستند. به جز ترافیک معمولی که در همه خیابان‌های تهران در ساعات اداری دیده می‌شود، وجود سفارت چین و مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران در این خیابان نیز به شلوغی و ترافیک آن افزوده است، چون توریست‌های بسیاری برای انجام کارهای اداری خود یا بازدید از این مجموعه تاریخی به این خیابان می‌آیند. از این رو به شما توصیه می‌کنیم برای دسترسی سریع‌تر به پارک نیاوران از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. در ادامه راه‌های دسترسی به پارک نیاوران را برای شما شرح می‌دهیم.
دسترسی به پارک نیاوران با خودرو شخصی: اگر قصد دارید از خیابان‌های غربی این مجموعه به آن برسید، بهتر است خود را به میدان تجریش برسانید. از این طریق وارد خیابان باهنر شده و مسیر را تا رسیدن به میدان نیاوران ادامه دهید. بوستان نیاوران در ابتدای خیابان پاسداران قرار دارد. بهتر است قبل از وارد شدن به بوستان، جای پارک مناسبی برای خودرو خود پیدا کنید. از سمت شمال خیابان دارآباد و از جنوب، خیابان‌های اقدسیه و موحد دانش به این پارک راه دارند.
دسترسی به پارک نیاوران با مترو: متاسفانه در نزدیکی پارک نیاوران ایستگاه مترو وجود ندارد. به همین دلیل اگر بخواهید با مترو به این پارک دسترسی داشته باشید، باید خود را به ایستگاه مترو تجریش و یا قیطریه برسانید. از آنجا به بعد را نیز با اتوبوس یا تاکسی به سمت پارک نیاوران بروید.
دسترسی به پارک نیاوران با اتوبوس: بهترین وسیله نقلیه برای دسترسی به پارک نیاوران اتوبوس است. زیرا شما را تا نزدیکی این پارک می‌برد و پس از پیاده شدن از ایستگاه‌های اتوبوس با پیاده روی 10 دقیقه‌ای نیز می‌توانید به پارک برسید.
از سمت خیابان تجریش، ایستگاه تجریش – باهنر شما را به مقصد می‌رساند. از سمت میدان صبا نیز می‌توانید سوار خط صبا – ازگل شده و در ایستگاه قنات پیاده شوید. در خیابان موحد دانش نیز اتوبوس‌های این خیابان شما را به ایستگاه سه راه قیطریه می‌رسانند. از این سه راه تا پارک نیاوران تنها 5 دقیقه پیاده‌روی دارد.
هزینه بلیط و ساعات دسترسی
همان‌طور که می دانید، بوستان‌های شهری به صورت شبانه‌روزی در اختیار مردم شهر قرار دارند. پارک نیاوران نیز از این قاعده مستثنی نیست. امکانات عمومی پارک از جمله میزهای پینگ پنگ، وسایل ورزش همگانی، زمین بازی کودکان، زمین والیبال و آلاچیق‌ها نیز در این پارک به صورت 24 ساعته قابل استفاده هستند. اما امکانات دیگری که در این پارک وجود دارد مانند باشگاه ورزشی و تیراندازی، استخر سرپوشیده، کتابخانه و فرهنگسرای کودک و... هرکدام ساعت کار معینی دارند.
ساعت دسترسی به باشگاه تیراندازی پارک نیاوران: همه روزه از ساعت 10 صبح تا 12 شب
ساعت دسترسی به باشگاه بدنسازی نیاوران: همه روزه به جز جمعه‌ها از ساعت 9 تا 22
پارک نیاوران در پاییز
نمایی زیبا از پارک نیاوران در پاییز
دانستنی‌های قبل از دیدن پارک نیاوران
پارک نیاوران در سال 1348 به دستور محمدرضا شاه پهلوی ساخته شد. زمین‌های این پارک در محله صاحبقرانیه قرار داشت و صاحب اصلی آن‌ها نیز بازمانده‌های خاندان قاجار بودند. پهلوی‌ها این زمین‌ها را خریداری کردند و آن را به پارکی سر سبز و زیبا برای استفاده عموم تبدیل کردند.
معماری پارک نیاوران به گونه‌ای است که قرینه سازی در تمامی اجزا آن دیده می‌شود. این قرینه سازی باعث شده هارمونی بسیار خوبی بین فضاهای مختلف پارک از جمله پلکان‌ها، استخرهای آب بزرگ و زمین‌های بازی در پارک به وجود آید. به همین دلیل این پارک در هر منظره و هر فصلی زیباست. این شاهکار در واقع اثر استاد سردار افخمی و جمعی از معماران انگلیسی است. دیگر اثر بسیار مشهور او در تهران، بنای تئاتر شهر است که در میان هنری‌های تهران زبان‌زد است.
در پارک نیاوران علاوه بر استخرهای بزرگ آب، حوض‌ها، جوی‌ها و آب‌نماهایی وجود دارد که زیبایی این پارک را تکمیل می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید آب تمامی این استخرها و جوی‌ها و آب‌نماها از قنات نیاوران، که در همین منطقه وجود دارد تأمین می‌شود.
در مساحت 6 هکتاری زمین پارک نیاوران علاوه بر جاذبه‌های مصنوعی، جاذبه‌های طبیعی مانند گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری نیز دیده می‌شود. از جمله درختان کمیاب ایران که در پارک نیاوران می‌توان دید، بیدفری، مگنولیا، سیب گل، سدروس، نوئل، چرم لیفه، ایلکس و کورئوس هستند. درخت مگنولیا موجود در این پارک بیش از 200 میلیون سال قدمت دارد و در جهان به عنوان یک فسیل زنده مشهور است.
 
پرندگانی که به وفور در پارک نیاوران خواهید دید نیز از گونه‌های مرغ مینا، دم جنبانک، سهره، سار، زاغی و بلبل خرما و دارکوب هستند. هرکدام از این پرندگان با رنگ‌های زیبای خود و پرواز بر فراز آسمان پارک، منظره‌ای چشم نواز به وجود می‌آورند.
پارک نیاوران تهران به برگزاری ورزش‌های صبگاهی پر جمعیت هم مشهور است. ورزش‌های صبحگاهی در این پارک به قدری جذاب برگزار می‌شود که معمولاً چند صف طولانی برای آن تشکیل می‌شود. این ورزش‌ها از ساعت 7 تا 9 صبح ادامه دارند. پس از این ساعت نیز افرادی با وسایل ورزشی خود مانند راکت تنیس و پینگ پونگ یا توپ والیبال، به زمین‌های مخصوص پارک می‌روند و به رقابت با هم سن و سالان خود می‌پردازند. معمولاً زمین تنیس روی میز پارک در ساعات 10 صبح تا 12 بسیار شلوغ و پرهیاهو است.
پرندگان پارک نیاوران
پرند
گان زیبا پارک نیاوران
راهنمای بازدید از پارک نیاوران
پارک نیاوران دیوار یا حصار ندارد. به همین دلیل می‌توانید از هر سمت آن وارد پارک شوید. اما دو در اصلی پارک که در ابتدای آن‌ها مجسمه‌های بلند و زیبایی قرار گرفته است، با پلکان‌هایی زیبا آغاز می‌شود. این پلکان شما را به جایی که باید بروید هدایت می‌کند. مسیری که در انتهای آن به سایر بخش‌های پارک نیز متصل خواهید شد.
اگر به پارک نیاوران رفتید حتماً با خود دوربین ببرید. زیرا در واقع شما دارید در زیباترین پارک تهران قدم می‌گذارید. پارکی با باغ‌ها و درختان منحصر به فرد که زمانی مکان قدم زدن و استراحت شاه پهلوی و نزدیکان او بوده است. مطمئن باشید مناظر زیبایی را پیش چشم خود خواهید داشت که ثبت آن‌ها خالی از لطف نیست.
در اطراف پارک نیاوران نیز مانند سایر بوستان‌های شهری، خوردنی‌های زیادی وجود دارد. در نزدیکی این پارک نیز افرادی با گاری‌های خود مشغول فروش باقالا پتی، لبو، انواع لواشک و پاستیل و بستنی هستند. اگر هوس آبمیوه کردید نیز می‌توانید به آبمیوه فروشی دور میدان نیاوران بروید و آب انارهای ملس و مشهور آن را نیز امتحان کنید.
فرهنگسرای نیاوران از جمله مجموعه‌های فرهنگی داخل پارک است که در آن برنامه‌های هنری مانند تئاتر، موسیقی سنتی زنده و رویدادهایی مانند آن برگزار می‌شود. اگر به این برنامه‌ها علاقه دارید، در بازدید از پارک نیاوران می‌توانید به این فرهنگستان نیز سری بزنید.
دوست دارید با تعدادی از جاهای دیدنی تهران بیشتر آشنا شوید؟ مطلب «دیدنی های تهران» شاید به شما کمک کند.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

از وقتی یادم میاد خوندن همه چیو دوست داشتم از سر در مغازه ها تا مطالب وبسایت های مختلف. ترجمه چیزایی که میخوندم رو از دوران دانشجویی شروع کردم. از ترجمه مطالب دیگران رسیدم به نوشتن مطالب خودم توی سایت های مختلف و انقدر از این کار لذت میبرم که اصلا نفهمیدم چجوری بیشتر از هزار تا مطلب تو دو سال گذشته نوشتم. هنوز در حال یادگیریم و دوست دارم چیزای جدیدو امتحان کنم.

امتیاز دهید 2 دیدگاه ۵ / 4.7 75 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
پرویز پرویزی
2 خرداد، 1399

سلام عالی بود از نحوه مسیر یابی با وسایل مختلف برای رسیدن به پارک

پاسخ اسمارتیز :ممنون از شما =)
مهمان
8 فروردین، 1399

خوبه