• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

فرودگاه مشهد

5 تیر، 1399
5 تیر، 1399
مدت مطالعه :
مشهد به عنوان یک شهر زیارتی و سیاحتی پُر مسافر شناخته می‌شود که سالانه پذیرای میلیون‌ها مسافر داخلی و خارجی‌ست. فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد، در کنار فرودگاه مهرآباد تهران و شهید مدنی تبریز، جزو پُر ترددترین فرودگاه‌های ایران است که نزدیک به 8 میلیون مسافر را در سال جابه‌جا می‌کند. در این مطلب قصد داریم نکات کاربردی و اطلاعات مفیدی را درباره فرودگاه مشهد در اختیار شما بگذاریم؛ با اسمارتیز همراه باشید.
تاریخچه فرودگاه هاشمی نژاد مشهد
مشهد، از کلان شهرهای پُرجمعیت و پُرمسافر ایران است و سالانه پذیرای میلیون‌ها مسافر ایرانی و خارجی می‌شود که برای زیارت یا گردش به این شهر سفر می‌کنند. در میان راه‌های متعدد سفر به مشهد، استفاده از هواپیما می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای کم کردن ساعت سفر باشد. به دلیل موقعیت و امکانات مشهد، وجود یک فرودگاه بین المللی مجهز و به روز احساس می‌شد و به همین دلیل خیلی زود، یعنی در اوایل دهه 20 شمسی، کار مطالعاتی برای ساخت این فرودگاه شروع شد. مشهد ابتدای کار، یک فرودگاه خاکی داشت که تنها برای مقاصد نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفت اما پس از افتتاح این فرودگاه در سال 1330، شروع سفرهای پروازی برای مسئولان رده بالا اغاز گشت. البته با اضافه شدن باند دوم پرواز در سال 1346، توسعه فرودگاه سرعت بیشتری گرفت ولی همچنان تنها برای مقاصد نظامی و سفر شاه مورد استفاده بود.
در اواخر دهه 50 و پس از آن بود که فرودگاه مشهد، کار خود را برای سفر مردم عادی به مشهد آغاز کرد و در آن ابتدا نیز تنها مسیر تهران به مشهد فعال بود. پس از انقلاب و خصوصاً دوران جنگ، این فرودگاه به مجموعه‌ای آموزشی و رفاهی تبدیل شد و نام آن به فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد مشهد تغییر پیدا کرد. امروزه علاوه بر پروازهای داخلی و خارجی، آموزش تمامی علوم هوایی نیز در این فرودگاه صورت می‌پذیرد. برای دیدن پروازهای ورودی و خروجی مشهد به صورت آنلاین و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت فرودگاه مشهد سری بزنید.
نمای سالن فرودگاه هاشمی نژاد مشهد
نمای سالن فرودگاه هاشمی نژاد مشهد
پایانه‌های فرودگاه هاشمی نژاد مشهد
در حال حاضر، 3 ترمینال فعال در فرودگاه بین المللی مشهد وجود دارد. یک ترمینال برای پروازهای داخلی و 2 ترمینال دیگر برای پروازهای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  1. ترمینال شماره 1: از این ترمینال برای انجام سفرهای ورودی و خروجی درون کشور استفاده می‌شود. شرکت‌های هواپیمایی آتا، آسمان، ایران ایرتور، کاسپین، قشم، پویا، تابان، وارش، ماهان، ساها، سپهران، کیش، ایران ایر، معراج و زاگرس انجام پروازهای داخلی فرودگاه مشهد را بر عهده دارند.
  2. ترمینال شماره 2: پروازهای خروجی فرودگاه مشهد به سایر کشورها، از این ترمینال صورت می‌گیرد. از فرودگاه مشهد می‌توانید به کشورهای مختلفی مانند ترکیه، افغانستان، امارات و قطر پرواز کنید.
  3. ترمینال شماره 3: پروازهای ورودی فرودگاه مشهد از سایر کشورها، توسط این ترمینال صورت می‌گیرد. به دلیل استفاده از این فرودگاه به عنوان پایانه اصلی سفر حج، برنامه پرواز ورودی و خروجی آن را جدا کرده‌اند. شرکت هواپیمایی العربیه، جزیره، ترکیه، عراقی، قطر، کویت، کام ایر، فلای دبی و سان اکسپرس در این فرودگاه فعال هستند.
در هنگام ورود به هر یک از این ترمینال‌ها، باید از گیت بازرسی فرودگاه مشهد نیز بگذرید. البته سخت‌گیری‌های این فرودگاه به مانند فرودگاه‌های مرزی نیست و اما باز هم بردن مایعات، سلاح گرم و سرد، مواد مخدر و دیگر موارد ممنوع پروازی، مجاز نیست. از طرفی می‌توانید بعد از ورود، وسایل اضافی خود را به قسمت تحویل بار فرودگاه مشهد داده تا سبک و راحت سفر کنید.
غرفه‌های فرودگاه هاشمی نژاد مشهد
غرفه‌های فرودگاه هاشمی نژاد مشهد
برنامه پروازهای فرودگاه هاشمی نژاد مشهد
برنامه پروازهای فرودگاه مشهد، شامل شهرها و کشورهای مختلفی می‌شود. مسیرهای پروازی این فرودگاه شامل شهرهای تهران، آبادان، رشت، یزد، اصفهان، تبریز، عسلویه، قشم، کیش، شیراز و همدان می‌شود. همچنین از این فرودگاه به ترکیه (آدانا و استانبول)، عراق (بغداد، بیروت و بصره)، امارات (دبی)، قطر (دوحه و شارجه) و افغانستان (قند هار، کابل، هرات و مزار شریف) می‌شود. البته پرواز به تمامی این مقاصد همه روزه انجام نمی‌شود و باید طبق تابلو فرودگاه مشهد اقدام به تهیه بلیت کنید.
دسترسی به فرودگاه هاشمی نژاد مشهد
برای رفتن به فرودگاه یا رفتن به سطح شهر از فرودگاه بین المللی مشهد، راه‌ها و گزینه‌های متعددی را در اختیار دارید. می‌توانید از طریق مترو، تاکسی، اتوبوس درون شهری و حتی اجاره خودرو در سطح شهر تردد داشته باشید.
  • مترو فرودگاه مشهد: نزدیک‌ترین ایستگاه قطار شهری به فرودگاه، ایستگاه غدیر است. می‌توانید با رساندن خود به این ایستگاه، سوار قطار  مخصوص ترمینال فرودگاه شوید و پس از آن در محوطه‌ی فرودگاه مشهد پیاده شوید. برنامه حرکت قطار شهری از این ایستگاه تا فرودگاه و برعکس، هر 15 دقیقه است و از 6 و 30 دقیقه صبح تا 9 و 30 دقیقه شب نیز ادامه دارد. 
  • تاکسی‌های فرودگاه مشهد: می‌توانید برای رفتن به شهر از تاکسی‌های درون فرودگاه استفاده کنید. باجه‌ی تاکسیرانی فرودگاه مشهد، جلوی ترمینال شماره 1 فرودگاه قرار دارد و می‌توانید با گفتن مقصد خود، خودروی مناسبی در اختیار بگیرید. هزینه‌ی این تاکسی‌ها نیز مشخص است و مبالغ طبق تعرفه تاکسیرانی مشهد دریافت می‌شود. البته می‌توانید از تاکسی‌های اینترنتی نیز برای خود، خودرو سفارش دهید.
  • اتوبوس فرودگاه مشهد: خط 77 شرکت اتوبوسرانی مشهد برای تردد مسافران بین فرودگاه بین المللی مشهد و مرکز شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توانید با سوار شدن به این واحدها، با هزینه‌ی بسیار کمتر، خود را به نقاط مختلف شهر برسانید. البته تنها در صورتی از اتوبوس استفاده کنید که وسایل زیادی ندارید. این اتوبوس‌ها هر 20 دقیقه یکبار به فرودگاه می‌آیند.
  • اجاره خودرو در فرودگاه مشهد: شرکت Europcar تنها موسسه اجاره خودرو در محوطه فرودگاه مشهد است که می‌توانید با  ارائه گواهینامه و مدارک معتبر دیگر، از آن خودرو اجاره کنید. البته شرکت‌های دیگر نیز در سطح شهر وجود دارد اما در نزدیکی فرودگاه، تنها شرکت Europcar فعال است.
باند پرواز فرودگاه هاشمی نژاد مشهد
باند پرواز فرودگاه هاشمی نژاد مشهد
پارکینگ فرودگاه هاشمی نژاد مشهد
فرودگاه بین المللی مشهد، 4 پارکینگ مختلف دارد که می‌توانید از آن‌ها برای پارک خودروی خود استفاده کنید. البته در حالت عادی فقط 2 پارکینگ فعال است و در صورت شلوغ شدن و تجمع زیاد خودروها، درب دیگر پارکینگ‌ها باز می‌شود.
  1. پارکینگ طبقاتی، با ظرفیت پذیرش 400 خودرو
  2. پارکینگ ترمینال شماره 1، با ظرفیت پذیرش 2000 خودرو
  3. پارکینگ ترمینال شماره 2، با ظرفیت پذیرش 500 خودرو
  4. پارکینگ ترمینال شماره 3، با ظرفیت پذیرش 2000 خودرو
پارکینگ طبقاتی بیشتر توسط کارکنان و مسئولین فرودگاه مشهد مورد استفاده قرار می‌گیرد و مسافران عادی فرودگاه، عمدتاً از پارکینگ ترمینال شماره 1 استفاده می‌کنند.
هتل‌های فرودگاه هاشمی نژاد مشهد
در نزدیکی فرودگاه مشهد، هتل یا اقامتگاهی وجود ندارد و به دلیل نزدیکی این فرودگاه تا منطقه شهری، می‌توانید برای اقامت و پیدا کردن هتل به مرکز شهر مراجعه کنید. اگر برای زیارت به مشهد سفر کرده‌اید می‌توانید هتل‌ها و مهمانپذیرهای زیادی را در نزدیکی حرم و بلوار امام رضا (ع) پیدا کنید. هتل‌های درویشی، قصر، الماس 1 و الماس 2، فردوسی و اسپینو می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای اقامت باشد. اما اگر از شلوغی و ازدحام جمعیت بلوار امام رضا فراری هستید، می‌توانید رفتن به هتل‌های سی نور، پردیس، خانه سبز و حیات شرق را در برنامه خود بگنجانید. البته نبود هتل در نزدیکی فرودگاه دلیل عدم دسترسی نیست. زیرا بسیاری از هتل‌های معروف شهر اقدام به برپایی کیوسک خدماتی کرده‌اند که شما را با تشریفات و خودروی اختصاصی به هتل می‌برند. در این بین بازاریاب‌های زیادی نیز وجود دارند که قیمت‌های متنوعی را به شما پیشنهاد می‌دهند. 
سالن ترانزیت فرودگاه هاشمی نژاد مشهد
سالن ترانزیت فرودگاه هاشمی نژاد مشهد
صرافی‌ها و بانک‌های فرودگاه هاشمی نژاد مشهد
در نزدیکی فرودگاه بین المللی مشهد تنها 2 باجه فعال بانکی و ارزی را می‌توانید بیابید.
  1. شعبه بلوار فرودگاه بانک رفاه کارگران (کد 1373): این شعبه در ابتدای مسیر بلوار فرودگاه و در همان بلوار جمهوری قرار دارد. می‌توانید نبش خیابان جمهوری دهم، شعبه بانک را ببینید. تلفن تماس: 05133410231 و 05133434479
  2. شعبه فرودگاه مشهد بانک ملی ایران (کد 8540): این شعبه ریالی و ارزی در سالن ترمینال قرار دارد و از شعبه‌های درجه 3 بانک ملی است. می‌توانید برای خدمات ارزی و بانکی خود از این باجه استفاده کنید. برای دسترسی به این شعبه، می‌توانید هم از بیرون سالن ورودی و هم از داخل سالن به بانک مراجعه کنید. تلفن تماس: 05133400226 و 05133400080
آدرس فرودگاه هاشمی نژاد مشهد
برای رفتن به فرودگاه بین المللی مشهد، باید خود را از طریق بلوار جمهوری یا بزرگراه غدیر به ابتدای بلوار هاشمی نژاد برسانید. از ابتدای بلوار هاشمی نژاد تا درب فرودگاه، حدود 4 کیلومتر فاصله است.
شماره تلفن فرودگاه مشهد: 05133400001
اطلاعات پرواز فرودگاه مشهد: 05133400020
تلفن گویای اطلاعات پرواز: 199

قصد سفر به مشهد را دارید؟ مطلب «جاهای دیدنی مشهد» را از دست ندهید.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

اگر برای خیلی از افراد خواندن و نوشتن در همان دوران مدرسه به اتمام رسید، برای من اما تا همین حالا ادامه دارد. یکی از لذت‌های من در زندگی نوشتن است و این کار را 7 سال است که به طور مداوم انجام می‌دهم. همان مسیری که از نوشتن روزنگاری‌ها شروع شد، حالا به تخصص و راهی برای گذران اوقات بیکاری تبدیل شده است.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 3 26 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.