• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

جاهای دیدنی مشهد و طوس

20 آذر، 1398
12 آذر، 1398
مدت مطالعه :
مشهد امروزه دیگر فقط شهر شهادت نیست، شهر تفریح و خرید و تاریخ است. جاهای دیدنی مشهد و طوس چنان تنوع بی‌نظیری دارند که به جرات می‌توان گفت یک هفته، زمان کمی برای کامل گشتن این خطه‌ی پر بازدید ایران است. با توجه به سرد و خشک بودن آب و هوای مشهد، بهترین فصل سفر به مشهد تابستان است. در این مطلب جاذبه‌های متنوعی از جاهای دیدنی مشهد و توس را طوری انتخاب کرده‌ایم که بازدید از آن‌ها طیف گسترده‌ای از تجربه‌های مختلف در اختیار گردشگران قرار دهند. با اسمارتیز همراه باشید.
1- حرم امام رضا (ع)
حرم امام رضا (ع) از اولین و مهم‌ترین جاهای دیدنی مشهد و توس است که بنای به وجود آمدن کلان‌شهر امروزی مشهد، از روستای کوچکی به نام سناباد در نزدیکی شهر بزرگ توس بوده است. حرم امام رضا (ع) در واقع در تمام طول سال نه تنها از پرجمعیت‌ترین جاهای دیدنی مشهد و توس بلکه کل ایران است، به طوری که سالانه 20 میلیون زائر از سراسر جهان برای زیارت امام هشتم شیعیان به حرم امام رضا (ع) سفر می‌کنند. حرم امام رضا (ع) دارای 9 صحن است. صحن در‌واقع همان فضای بدون سقف اطراف مرقد اصلی است. قدیمی‌ترین صحن با نام "صحن انقلاب" باشکوه‌ترین صحن حرم امام رضا (ع) می‌باشد که در سال 875 و در زمان حکومت سلطان حسین بایقرا ساخته شده است. حرم امام رضا (ع) زیباترین حرم ساخته شده در ایران است.
آدرس حرم امام رضا(ع): بلوار امام رضا
جاهای دیدنی مشهد و طوس
حرم امام رضا (ع)
2- شهربازی ملت مشهد
از هر کودکی بپرسید جذاب‌ترین جاهای دیدنی مشهد و توس کجاست حتما نام شهربازی ملت مشهد را می‌شنوید. اما شاید این تنها جواب کودکان نباشد، شهربازی ملت مشهد بدون شک برای بزرگ‌سالان نیز مکانی پر از هیجان است. این شهربازی قدیمی و معروف در سال 1351 با مساحت 3 هکتار بنا شد و هنوز هم بزرگترین شهربازی مشهد و است و به دلیل وجود بزرگ‌ترین چرخ و فلک خاورمیانه، از هیجان‌انگیز‌ترین جاهای دیدنی مشهد و توس می‌باشد. چرخ و فلک شهربازی ملت مشهد با لقب هجدهمین چرخ و فلک بزرگ دنیا با ارتفاع 18 متری سطح زمین و ظرفیتی حدود 450 نفر، تقریبا در تمام طول سال در حال چرخیدن و بخشیدن هیجان و شادی به کودکان، جوانان، و حتی بزرگ‌سالان است. از دیگر وسایل تفریحی شهربازی ملت مشهد می‌توان به قطار و هلیکوپتر و کشتی صبا و آفتاب مهتاب و شاتل باس فایربال اشاره کرد. ساعت کار شهربازی ملت مشهد از 3 بعد از ظهر تا 12 نیمه شب است. برای استفاده از تمام امکانات و بازی‌های شهربازی ملت مشهد چیزی حدود 5 ساعت زمان نیاز دارید.
آدرس شهربازی ملت مشهد: مشهد، بزرگراه وکیل آباد، بلوار امامت
3- مجموعه‌ی باغ موزه نادری
نادرشاه افشار که خاطرتان هست؟ پادشاه صاحب گنجینه‌ی معروف دریای نور و کوه نور. مجموعه‌ی باغ موزه نادری در شهر مشهد، آرامگاه این پادشاه بزرگ ایرانی و یادگارهایش است و از پربازدید‌ترین جاهای دیدنی مشهد و توس به شمار می‌رود. طرح منحصر به فرد بنای یادبود نادر‌شاه که در سال 1342 توسط معمار معروف کشورمان، هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شده است، به صورت سکویی با دوازده پله با خیمه‌ای بر مزار اصلی، نمادی از چادر عشایری است که نادر‌شاه در آن هم به دنیا آمد و هم به قتل رسید. نکته‌ی جالب آرام‌گاه نادر، پوشش دیواره‌های داخلی از سنگ‌های مرمر اُخرایی مراغه است، فضایی که به خوبی توانسته تداعی کننده‌ی صحنه‌ی قتل نادر‌شاه در چادرش باشد. در کنار مقبره‌ی اصلی در مجموعه‌ی باغ موزه نادری، بنای عظیم مجسمه‌‌ی نادر‌شاه سوار بر اسب و سه سرباز لشکرش پشت سر او وجود دارد که کاری از مجسمه‌ساز مجرب، ابوالحسن صدیقی است. این دو بنای مشهور مجموعه‌ی باغ موزه نادری بعد از حرم امام رضا (ع) از مهم‌ترین جاهای دیدنی مشهد و توس هستند. غرفه‌ی فروش کتاب و دو تالار موزه‌‌ی ادوات جنگی لشکر نادر‌شاه نیز از قسمت‌های دیگر مجموعه‌ی باغ موزه نادری می‌باشند. در این تالارها علاوه بر نسخه‌ی خطی نفیس تاریخ جهانگشای نادری، انواع اشیای به‌جا مانده از لشکر نادرشاه افشار نگهداری می‌شود؛ مانند سلاح‌ها و زره‌های رزمی لشکریان، وسایل سوارکاری و دو شمشیر متعلق به نادر‌شاه که روی یکی کلمه «السلطان نادر» حک شده و روی دیگری، همان شمشیر معروفی که در روز تاجگذاری نادرشاه در سال 1148 در دشت مغان از طرف مردم به او هدیه شد، بیت طلاکوب شده‌ی زیر دیده می‌شود:
هست سلطان بر سلاطین جهان
شاه شاهان نادر صاحب قران
ساعت کاری مجموعه‌ی باغ موزه نادری در نیمه‌ی اول سال از 7:30 تا 20 و در نیمه‌ی دوم تا 17 می‌باشد و بازدید کل مجموعه حدود 2 ساعت زمان می‌برد . مجموعه‌ی باغ موزه نادری تمام امکانات مورد نیاز گردشگران مانند سرویس بهداشتی و بوفه و نمازخانه و استراحت‌گاه را دارد اما متاسفانه در خصوص رفت و آمد ویلچر امکانات مناسبی ندارد.
آدرس موزه نادری: مشهد، چهارراه نادری
جاهای دیدنی مشهد و طوس
مجسمه نادرشاه افشار
4- طرقبه
پارک جنگلی طرقبه از آن دست جاهای دیدنی مشهد و توس است که سفر مشهد بدون دیدن آن کامل نمی‌شود. پارک طرقبه در شمال غربی مشهد و اطراف رود گلستان مکانی برای کمپ زدن و پیک‌نیک خانوادگی است با درختانی انبوه و رستوران‌هایی که آوازه‌شان در کل کشور پیچیده. از غذاهای معروف طرقبه علاوه بر دیزی و شیشلیک‌های بی‌نظیر، خورشت فسنجان معروف این منطقه است که وجود باغ‌های فراوان گردو باعث شده طعمی تازه و منحصر به فرد داشته باشد. پارک جنگلی طرقبه در میان دره‌های سرسبز رشته‌کوه بینالود واقع شده است و در طول سال، در کنار روستای سرسبز شاندیز، به عنوان منطقه‌ی خوش آب و هوای تفریحی اطراف مشهد و از جاهای دیدنی مشهد و توس شناخته می‌شود. از دیگر امکانات پارک جنگلی طرقبه وجود فروشگاه‌های بزرگ صنایع دستی در بازار بین‌المللی بعثت است که همواره مملو از گردشگرانی در حال خرید سوغاتی‌های طرقبه مانند تابلو‌فرش و سبدهای حصیری است. برای رسیدن به پارک جنگلی طرقبه از مشهد بعد از میدان خروجی شهر در انتهای خیابان وکیل آباد، دوراهی شاندیز و طرقبه را می‌بیند که پیشنهاد ما برای دیدن منطقه‌ی جنگلی‌ای آرام‌تر و سرسبز‌تر، انتخاب مسیر طرقبه از جاده‌ی ویلاشهر است. فاصله‌ی پارک جنگلی طرقبه از مشهد 18 کیلومتر است و تقریبا نیم ساعته به این پارک خواهید رسید.
آدرس طرقبه: انتهای بلوار وکیل آباد، جاده‌ی ویلاشهر، 18 کیلومتری بلوار امام رضا
موقعیت دقیق طرقبه روی نقشه
5- آرامگاه فردوسی
لذت شاهنامه‌خوانی در جوار آرامگاه فردوسی بزرگ، لذتی است که هر ایرانی دوست‌دار شاهنامه باید در طول زندگی تجربه کند. آرامگاه فردوسی با نمای پر ابهت مجسمه‌ی عظیم این شاعر افسانه‌ای،از مهم‌ترین جاهای دیدنی مشهد و توس بلکه ایران است. مجموعه‌ی باصفای آرامگاه فردوسی در شهر توس، زادگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی، در 25 کیلومتری شمال غربی شهر مشهد، میان دو روستای توس سفلی و اسلامیه قرار دارد. گفته می‌شود که بنای آرامگاه فردوسی اولین بار به دستور ارسلان جاذب، سپهدار توس که نامش در مقدمه‌ی شاهنامه آمده است بر مقبره‌ی او ساخته شده و بعدها در سال 1313 با طرحی از مهندس سیحون به شکل امروزی بازسازی شد. ابتدای ورود به مجموعه‌ی آرامگاه فردوسی مجسمه‌ی فردوسی و پشت سر او حوض بزرگ 300 متر مربعی در مرکز مجموعه و بین ردیفی از درختان دیده می‌شود و در شمال این حوض، ساختمان عظیم آرامگاه فردوسی قرار دارد که بنای مرتفع آن در حوض منعکس شده است. سنگ قبر مرمرین فردوسی در داخل این آرامگاه قرار دارد. علاوه بر باغ و ساختمان آرامگاه، ساختمان‌های اداری، موزه و بنای یادبود فردوسی، مزار دیگری نیز در مجموعه‌ی آرامگاه فردوسی وجود دارد. مزار فردوسی معاصر کشورمان، مهدی اخوان ثالث که سنگ قبری کوچک است در قسمت غربی مجموعه و به تازگی یادبودی بر روی آن ساخته شده است. مجموعه‌ی آرامگاه فردوسی از پربازدیدترین جاهای دیدنی مشهد و توس است و سالانه بیش از یک میلیون گردشگر شیفته‌ی فردوسی را میزبانی می‌کند. مدت زمان بازدید از آرامگاه فردوسی بین 3 تا 4 ساعت است و هزینه‌ی بلیت آن برای ایرانیان 3000 تومان می‌باشد.
آدرس آرامگاه فردوسی: توس، انتهای بلوار بهارستان
جاهای دیدنی مشهد و طوس
آرامگاه فردوسی
6- گنبد هارونیه
بقعه هارونیه یا گنبد هارونیه در دشت پهناور توس و 25 کیلومتری شمال غربی مشهد، به آرامگاه امام محمد غزالی معروف است؛ فیلسوف بزرگ ایرانی و از مردان تصوف قرن پنجم. بنای عجیب و پر رمز و راز گنبد هارونیه بدون هیچ‌گونه تزیینات کاشی‌کاری، دارای گنبدی دو پوسته بوده که پوشش خارجی آن در اثر گذشت زمان از بین رفته است. تنها تزیینات گنبد هارونیه، معدود مقرنس‌کاری‌های رواق وسطی پشت ضلع شمالی گنبد‌خانه است که مربوط به دوره تیموری می‌باشند. نمای آجری و قرمز رنگ گنبد هارونیه با تمام سادگی خود از محبوب‌ترین جاهای دیدنی مشهد و توس در بین دوست‌داران تاریخ است. درباره‌‌ی کاربرد گنبد هارونیه نظریه‌های متفاوتی در طول تاریخ دهان به دهان چرخیده است، از مکان اصلی زندان هارون‌الرشید گرفته تا آتش‌کده‌ای متعلق به دوران پیش از اسلام، و حتی به اعتقاد برخی، گنبد هارونیه همان جایی بوده که امام موسی کاظم و یارانش در سیاه‌چال آن زندانی بوده و شکنجه شده‌اند. البته هیچ‌کدام از این نظریه‌ها صحت تاریخی ندارند و تا به حال نزدیک‌ترین کاربرد بنای مربع‌شکل گنبد هارونیه به واقعیت را، احتمال وجود مدرسه‌ی امام محمد غزالی دانسته‌اند؛ زیرا در تاریخ آمده که او تدریس در نظامیه‌ی بغداد را نپذیرفت، در توس ماند و همان‌جا خانقاهی برای صوفیان و مدرسه‌‏ای برای طلاب دایر کرد و بنای گنبد هارونیه نیز بی شباهت به خانقاه‌های آن دوره نیست. برای بازدید از این پر رمز و راز ترین جاهای دیدنی مشهد و توس، نیاز به تهیه‌ی بلیت و یا پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست.
آدرس گنبد هارونیه: 25 کیلومتری شمال غربی مشهد، حاشیه غربی جاده مشهد به توس، نرسیده به آرامگاه فردوسی
7- موزه توس
موزه توس در کنار آرامگاه فردوسی از پربازدید‌ترین جاهای دیدنی مشهد و توس است که در سال 1347با معماری برگرفته از دوره هخامنشی و مفاهیم اسطوره‌ای اشعار فردوسی، توسط مهندس سیحون ساخته شده است. موزه توس دارای چهار بخش می‌باشد؛ در بخش اول، نتایج به دست آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی دشت توس مانند قطعات سفال و سکه‌های طلا و نقره دوران پیش از اسلام به نمایش در آمده است. بخش دوم موزه توس شامل وسایل سوارکاری، سپر، گرز و تیر و کمان‌های ساخته شده بر اساس توصیفات شاهنامه است. در بخش سوم موزه توس می‌توان اشیایی واقعی از دوران زندگی فردوسی بزرگ یعنی قرن 4 را مشاهده کرد، اشیایی مانند ظروف مفرغی و ظروف سفالی لعاب‌دار. بخش چهارم موزه توس نیز بخش هدایا‌ست؛ مانند تابلو‌فرش‌ها و نقاشی‌های صحنه‌های کارزار و احساسی شاهنامه و حتی پرتره‌هایی از چهره فردوسی. موزه توس از جاهای دیدنی مشهد و توس است که دیدن آن برای هر ایرانی علاقه‌مند به افسانه‌های شاهنامه لازم است. ساعات بازدید موزه توس در نیمه‌ی اول سال از 7:30 تا 20 و در نیمه‌ی دوم تا 17 می‌باشد. دیدن مجموعه‌ی موزه توس حدود یک ساعت زمان می‌برد و امکان رفت و آمد ویلچر در ساختمان موزه وجود ندارد.

آدرس موزه توس: کیلومتر 20 آزاد‌راه کنار‌گذر شمالی شهر توس، آرامگاه فردوسی، موزه توس
موقعیت دقیق موزه توس روی نقشه

برچسب(ها)
موقعیت(ها)

استاد درست‌نویسی عالم هستم؛ ملکه‌ی سفر بروها و قصه‌نویسان جهانم، این‌جا هم از سفر می‌نویسم و متعلقاتش، باشد که چراغی باشد بر راه مسافری

امتیاز دهید 1 دیدگاه ۵ / 4.1 52 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
جلال سلیمی
22 آذر، 1398

سلام.خانم حجازی معرفی دلنشین از خودتان داشتید .ساده و گویا و تاثیر گذار. مطلبتان ارزشمند و خواندنی بود. امید که خداوند به کارتان رونق و به همکارانتان انگیزه و امید .

پاسخ اسمارتیز :سلام. ممنون که این مطلب رو خواندید