• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

جاهای دیدنی اصفهان

24 آذر، 1398
16 اردیبهشت، 1399
مدت مطالعه :
باور کنید یا نه، اصفهان شناخته‌شده‌ترین مقصد گردشگری ایران است. شهری که 700 سال پایتخت پرشکوه صفوی بوده، حالا جزو 7 شهر بزرگ جهان با بیشترین تعداد آثار باستانی ثبت شده است و هنوز هم پایتخت «ترین‌های» ایران است. بزرگ‌ترین میدان تاریخی جهان، زیباترین کلیسای خاور‌میانه و قدیمی‌ترین هتل جهان، چند مورد از لیست بلند بالای جاهای دیدنی اصفهان هستند و در فصل بهار، بهترین فصل سفر به اصفهان، در زیباترین حالت خود می‌درخشند. با اسمارتیز همراه باشید تا چند جاذبه مهم گردشگری اصفهان را به‌تفصیل باهم سفر کنیم.
میدان نقش جهان
از کجای اصفهان شروع کنیم؟ قطعا هیچ جوابی بهتر از میدان نقش جهان وجود ندارد. میدان عظیم مستطیلی نقش جهان، مرکز جاهای دیدنی اصفهان است؛ نه فقط به خاطر 200 حجره‌ی دو طبقه‌ی اطراف میدان، یا حتی به‌خاطر چهار بنای عظیم هر سمت میدان، بلکه خود میدان، به تنهایی بار تاریخی سنگینی را بر دوش می‌کشد که هر گردش‌گری را مجذوب خود می‌کند.
میدان نقش جهان با ابعاد 83500 متر مربعی خود، جایگاه اجرای مراسم و آیین‌های مهم دوران صفوی بوده است، مراسمی مانند چوگان بازی‌های اشراف‌زاده‌های صفوی، آتش‌بازی‌های چهارشنبه‌سوری و مناسبت‌های مختلف، رژه‌های نظامی و اکثر جشن‌های سلطنتی، همه و همه در این میدان انجام می شده است.
نکته‌ی جالب میدان نقش جهان دقیقا روبروی ورودی مسجد شاه است؛ ستون‌های سنگی کوچک ضلع جنوبی که قرینه‌ی آنها در ضلع شمالی میدان هم وجود دارد و در واقع در آن دوران دروازه‌های چوگان بودند و حالا قدیمی‌ترین یادگار این ورزش کهن ایرانی در دنیا هستند. حتی امروزه طراحی زمین‌های بزرگ و مدرن چوگان در جهان به تقلید از معماری میدان نقش جهان انجام می‌شود.
میدان امام اصفهان
جاهای دیدنی اصفهان؛ درشکه‌سواری در میدان امام بسیار لذت دارد | عکس: آندری سومک
میدان نقش جهان در سال 11 هجری قمری بر خرابه‌های میدان‌گاه کوچکی به‌جا مانده از دوره‌ی تیموریان و سلجوقیان و به دستور شاه عباس اول تاسیس شد. هر چهار ضلع میدان را یک بنای معماری ارزشمند در بر گرفته است؛ مسجد تاریخی شاه در ضلع جنوبی، عمارت کاخ عالی قاپو در ضلع غربی، سر در قیصریه در ضلع شمالی و مسجد شیخ لطف الله در ضلع شرقی میدان نقش جهان جای دارند. محوطه‌ی این میدان از اولین آثار ایرانی ثبت شده در  سازمان جهانی یونسکو به عنوان میراث فرهنگی بشری است.

“محوطه‌ی میدان نقش جهان از اولین آثار ایرانی ثبت شده در  سازمان جهانی یونسکو به عنوان میراث فرهنگی بشری است.”


اگر در بهار به اصفهان سفر کرده باشید و خبری از برف و باران نباشد به راحتی می‌توانید ساعت‌ها در گوشه و کنار میدان نقش جهان قدم بزنید و از زیبایی معماری یکپارچه اطراف میدان و حوض بزرگ آن لذت ببرید و سلفی‌ها و پانوراماهای بی‌نظیری بگیرید. کافه‌ها و غرفه‌های صنایع دستی فراوانی هم در اطراف میدان وجود دارند و حتی اگر خسته شدید می‌توانید بر نیمکت‌های سنگی جای‌جای میدان بنشینید. از نظر سرویس بهداشتی هم نگران نباشید، در ضلع شمالی میدان و نزدیک به سردر بازار قیصریه یک سرویس بهداشتی عمومی بزرگ برای مسافران ساخته شده است. اگر با ماشین خودتان به اصفهان سفر کرده باشید به سختی می توانید در کوچه‌پس‌کوچه‌های اطراف میدان جای پارک پیدا کنید و احتمالا مجبور می‌شوید کمی پیاده‌روی کنید.
کلیسای وانک
شاید در هیچ‌جای جهان غیر از اصفهان نتوانید کلیسایی پیدا کنید که با ترکیب معماری ایرانی و ارمنی ساخته شده باشد و ظرافت نقاشی‌های داخلی آن بتواند گردن شما را ساعت‌ها رو به سقف و دیوارها نگه دارد. با این‌که کلیسای وانک اصفهان مشهور‌ترین کلیسای ایران است اما اهمیت بیشتر آن به خاطر محله‌ای است که در آن قرار دارد؛ جلفای تاریخی و کافه‌های بی‌نظیرش، محله‌ی مسیحی‌نشین اصفهان که هنوز هم حال و هوای معنوی و تاریخی در کوچه‌پس‌کوچه و کافه‌های دنجش جریان دارد.
کلیسای جامع وانک یا آمنا پرکیچ، بین 13 کلیسای به‌جا مانده در اصفهان، مهم‌ترین کلیسای مسیحیان اصفهان و جنوب ایران است و در عین حال بزرگ‌ترین موزه‌ی مسیحیت ایران هم در مجموعه‌ی همین کلیسا قرار دارد. کتاب‌خانه این مجموعه یکی از مهم‌ترین و تاریخی‌ترین مرکز اسناد مسیحیت است که بیش از 400 سال قدمت دارد.
کلیسا وانک اصفهان
جاهای دیدنی اصفهان؛ کلیسا وانک از پربازدیدترین جاهای دیدنی اصفهان است | عکس: هادی اسماعیلی
بنای این کلیسا در زمان شاه عباس دوم تاسیس شده است و برخلاف اکثر کلیساهای ارمنی اصفهان که از سنگ ساخته می‌شدند، این بنا با خشت خام ساخته شده است. بر سردر در چوبی اصلی و محل ورود بازدیدکنندگان تصویر کلی دیر و صحن بزرگ کلیسا نقاشی شده است.
کلیسای وانک از ساعت 8:30 صبح تا 18:30 بعد از ظهر، با 10هزار تومان هزینه ورودی برای ایرانی‌ها، پذیرای گردشگران می‌باشد. در مدت زمان بازدید از این کلیسا که معمولا چیزی حدود 1 تا 2 ساعت طول می‌کشد شما می‌توانید دِیر و صحن اصلی کلیسا را با تمام نقاشی‌های زیبای آن ببینید. طلاکاری‌ها و تذهیب‌های این کلیسا در بین کل کلیساهای ارمنی زبان‌زد و خاص است. هم‌چنین کتاب‌خانه، موزه، تالار اجتماعات، چاپ‌خانه و حتی ناقوس‌خانه هم معمولا قابل بازدید هستند.
عمارت عالی قاپو
عمارت عالی قاپو از جاهای دیدنی اصفهان است که روزگاری شاهان صفوی در آن نشسته و مسابقات چوگان را تماشا می‌کردند یا در اتاق موسیقی این عمارت گوش خود را به موسیقی و نوای سنتی می‌دادند. این عمارت زیبا از جاهای دیدنی اصفهان است که وقتی به میدان امام می‌روید، حتما باید از آن بازدید کنید.
بلیط ورودی عمارت یا کاخ عالی قاپو 5000 تومان است و بهتر است صبح زود یا غروب به این کاخ بروید تا آفتاب اذیتتان نکند. کاخ عالی قاپو به شما حس پادشاهی می‌دهد و می‌توانید از بالا بر همه‌چیز مسلط باشید و کل میدان امام را در یک نمای 360 درجه و پاناروما ببینید. نقاشی‌ها و تزئینات چوبی و حوض مرمری کاخ حس بی‌بدیلی به شما خواهد داد، پس اگر می‎خواهید جایگاه شاهان را ببینید حتما به عالی قاپو بروید. شما را به تماشای این تایم لپس زیبا از عمارت عالی قاپو دعوت می‌کنم - مرتضی نامور



مسجد شیخ لطف الله
زیباترین مسجد بدون مناره‌ی جهان، مسجد شیخ لطف الله، یکی از چهارگانه‌های میدان نقش جهان است. این شاهکار معماری اسلامی دارای مدور‌ترین گنبد جهان است که در ساعت‌های مختلف روز به رنگ‌های صورتی و طوسی و خاکی درمی‌آید. یکی از مشهورترین گفته‌ها درباره‌ی این بنای تاریخی این است که معماری این مسجد ترکیب معماری نور و عرفان است و به روشی ساخته شده که بدون در نظر گرفتن پیشینه‌ی اسلامی و حتی دینی هر انسانی، فضای نورانی و عرفانی آن بر روح بازدیدکننده تاثیرگذار باشد. علاوه بر این، بسیاری از کارشناسانی که به متفاوت بودن این مسجد با سایر مساجد ایران و جهان اعتقاد دارند بر این باورند که مسجد شیخ لطف الله عبادت‌گاه خصوصی درباریان صفوی بوده. هم‌چنین این مسجد علاوه بر نداشتن مناره، شبستان نیز ندارد و به جای شبستان که در واقع حیاط ورودی مسجد حساب می‌شده، راه پله ای برای ورود دارد.
مسجد شیخ لطف الله
جاهای دیدنی اصفهان؛ نمایی زیبا از مسجد شیخ‌لطف‌الله | عکس: ایگور بیلیر
افسانه‌ها می‌گویند راه‌رویی مخفی بین مسجد شیخ لطف الله و کاخ عالی قاپو در روبروی آن، وجود دارد که مسیر ملاقات‌های پنهانی شاه عباس اول با حضرت شیخ لطف الله میسی بوده است.
شاید بعید به نظر برسد اما از عجایب این مسجد، رو به قبله نبودن صحن آن است. در قدیم ورودی مساجد طوری ساخته می‌شد که مسلمانان رو به قبله به شبستان وارد شوند. این اصل به جهت قرینه بودن آن با کاخ عالی قاپو در این مسجد رعایت نشده بوده اما با معماری درونی و زاویه دادن طراحی راهروی ورودی به سمت محراب، این مشکل برطرف و محراب نماز، کاملا رو به قبله ساخته شده است، که البته به‌هیچ‌وجه این زوایا از نمای بیرونی مسجد قابل مشاهده نیستند.
محراب مسجد و کاشی‌کاری‌ها و معرق و مقرنس‌های بسیار ظریف داخلی آن هم جزو شاهکارهای جهانی محسوب می‌شود اما جالب‌ترین نکته برای معماران و باستان‌شناسان خارجی ترکیب و هماهنگی بی نظیر استفاده از تابش نور بر کاشی‌های هفت‌رنگ به کار رفته در بنای این مسجد است.
پل خواجو
وقتی شاه عباس دوم دستور ساخت پل خواجو را داد شاید فکر نمی‌کرد روزی این پل، محل آوازخوانی‌های زیبای مردم اصفهان شود. آوازهای زیر پل خواجو حتی شاید از پیاده‌روی‌های روی این پل هم معروف‌تر باشند. حتی شاعران اصفهان هم درباره این پل اشعار زیبایی سروده‌اند مثل قصیده بلند صائب تبریزی که در وصف یکی از جشن‌ها و چراغانی‌های اطراف این پل است. با این حال هدف شاه عباس دوم از ساخت پل خواجو بر بقایای ویرانه‌ی پل حسن‌بیک بنای عهد تیموری، پرورش احساسات مردم نبوده، بلکه این پل برای اتصال دو محله‌ی خواجو و دروازه حسن آباد با تخت فولاد و راه شیراز ساخته شده است.
نه تنها مردم خود اصفهان، بلکه اکثر گردش‌گران، پل خواجو را زیباترین پل اصفهان و از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اصفهان می‌دانند. منظره‌ی زیبای راهروی داخلی پل و ترکیب نورهای تابیده شده از دیواره‌ها، از جذاب‌ترین صحنه‌های اصفهان است و محال است کسی این صحنه را ببیند و هوس عکس گرفتن نکند.
پل خواجو
جاهای دیدنی اصفهان؛ آواز خواندن زیر پل خواجو از تفریح‌های اصفهانی‌هاست | عکس: صفا دانشور
علاوه بر معماری منحصر به فرد پل خواجو، حتی کاربرد سه‌گانه‌ی آن هم خاص است. نه تنها به عنوان پلی برای گذر مردم و کاروان‌ها ساخته شده بلکه در میانه‌ی‌آن شاه‌نشین کوچکی تعبیه شده برای اقامت موقت شاه و هم‌چنین در مواقع پر بارانی از این پل به عنوان سدی بر روی زاینده رود استفاده می‌شده.
بهترین زمان بازدید از پل خواجو بستگی به روحیه و هدف شما از بازدید دارد، اگر برای عکاسی می‌خواهید به این پل سر بزنید بهتر است اوایل صبح یا وسط ظهر که خلوت است را انتخاب کنید و اگر برای تفریح به این پل می‌روید دم غروب با مردمی مواجه می‌شوید که هم بر روی پل و هم اطراف پل بساط خوش‌گذرانی شبانه راه انداخته‌اند. در این ساعات روز همیشه صدای خنده‌ها در میان نورپردازی رویایی پل ترکیب به یادماندنی‌ای ایجاد می‌کند.
سی و سه پل
مگر می‌شود حرفی از جاهای دیدنی اصفهان باشد و نام سی و سه پل وسط نیاید. بیشتر گردشگرانی که به اصفهان سفر می‌کنند، اول به سی و سه پل می‌روند و عکس‌های سفر به اصفهان را ثبت می‌کنند و سپس به دیگر جاهای دیدنی اصفهان می‌روند. البته گاهی گردشگران میدان امام را مقصد اول خود قرار می‌دهند.
33 پل اصفهان
جاهای دیدنی اصفهان؛ سی و سه پل را در شی از دست ندهید | عکس: گارلون ژانگ
در زمان شاه عباس نقشه اصفهان براساس خیابان چهارباغ بود، به همین دلیل دستور ساخت پلی را داد که چهارباغ را به محله جلفا و  چهارباغ بالا متصل کند. الله‌وردی خان ساخت این پل را توسط استاد حسین بنا زیر نظر گرفت. اول این پل 40 دهانه داشت، اما الان تنها سی و سه دهانه دارد. در قدیم مراسم خواج‌شویان در زیر این پل برگزار می‌شده است، اما امروزه این پل تبدیل به پاتوق اصفهانی‌هایی شده که در کنار زاینده رود آواز می‌خوانند. در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید به سی و سه پل بروید و از مناظر زیبایش لذت ببرید.
چهل ستون
شاید باور نکنید که چهل ستون در واقع بیست ستون دارد! شاید هم همین الان این واقعیت را می‌دانید. این کاخ زیبا با نقاشی‌های دیواری‌اش که تاریخ ایران را بازگو می‌کند از جاهای دیدنی اصفهان است که باید حتما دید. با 5000 تومان برای ایرانی‌ها می‌توانید از این کاخ فوق‌العاده دیدنی لذت ببرید. شما می‌توانید راهنمای صوتی هم داشته باشید که تاریخچه و داستان پشت هر نقاشی را توضیح می‌دهد که برای تهیه‌ی راهنمای صوتی باید مبلغ جدا بپردازید اما باور کنید ارزشش را دارد، چون تجربه‌ی بازدید از کاخ چهل ستون را چندین برابر خوشایندتر می‌کند.
از ستون‌ها و کاخ و نقاشی‌هایش که بگذریم، باغ 67000 متری دلتان را خواهد برد. می‌توانید 1 تا 2 ساعت را در باغ قدم بزنید، از کاخ بازدید کنید و هوای خوب اصفهان را استشمام کنید.
آتشکده اصفهان
آتشکده اصفهان بر روی یک تپه قرار دارد و برای بازدید از این بنا باید کمی کوهنوردی کنید تا به بالای تپه برسید، در حال حاضر پله‌ای وجود ندارد که شما را به آتشکده برساند به همین دلیل شاید بالا رفتن از این تپه ناهموار برای کودکان و افراد کم‌توان سخت باشد. بلیط ورودی آتشکده مانند بسیاری از جاهای دیدنی اصفهان 2500 تومان است و امکانات عمومی خاصی در نزدیکی آتشکده دیده نمی‌شود.
آتشکده اصفهان
جاهای دیدنی اصفهان؛ آتشکده اصفهان را صبح زود بروید | عکس: آندریا پالاتزی
می‌گویند این آتشکده مربوط به 6 قرن پیش از میلاد مسیح بوده است و زرتشتیان در اینجا به عبادت و پرستش می‌پرداختند. آتش برای زرتشتیان مقدس است. وقتی به بالای تپه و بنای آتشکده رسیدید، می‌توانید نمای بسیار خوبی نسبت به شهر اصفهان داشته باشید و این شهر را زیر پای خود احساس کنید. صبح زود و نزدیک غروب بهترین زمان بازدید از آتشکده است، چون آفتاب آنقدرها هم سوزان نیست. اگر ظهر به دیدن آتشکده می‌روید، کرم ضدآفتاب یادتان نرود.
منارجنبان
دو مناره بلند 17.5 متری که با لرزاندن یک مناره، مناره‌ی دیگر و کل ساختمان به لرزه در می‌آید! چه چیزی از این بهتر. منارجنبان اصفهان از جاهای دیدنی اصفهان است که گردشگران بسیاری را جذب خودش می‌کند. هر دفعه در ساعت‌های خاصی شخصی بالای مناره می‌رود و بنا را به لرزه درمی‌آورد، پس اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید ساعت نمایش و لرزیدن مناره‌ها است. چون اگر به منارجنبان بروید و لرزشش را نبینید، به منارجنبان نرفتید.
منار جنبان اصفهان
جاهای دیدنی اصفهان؛ منار جنبان را از دست ندهید | عکس: حمیدرضا بانی
بلیط ورودی به منارجنبان تنها 3000 تومان است و امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، نمازخانه و بوفه در محیط منارجنبان وجود دارد. ورود به داخل مناره‌ها برای مردم عادی ممنوع است، اما اگر کنجکاوید که داخل منارجنبان چه شکلی است، می‌توانید با پرداخت مبلغی از دستگاه‌های واقعیت مجازی استفاده کنید و داخل منارجنبان را ببینید.
آکواریوم اصفهان
آکواریوم اصفان از گران‌ترین جاهای دیدنی اصفهان به حساب می‌آید. بلیط ورودی آکواریوم برای هر نفر 25000 تومان و برای کودکان 20000 تومان است. چه چیزی قرار است در آکواریوم اصفهان ببینید؟ کوسه، لاک‌پشت و انواع و اقسام ماهی‌ها از گوشه و کناره جهان.
در تونل آکواریوم اصفهان فروشگاهی وجود دارد که اسباب‌بازی و عروسک‌های زیبا دریایی می‌فروشد که می‌توانید با خود یک یادگاری از آکواریوم اصفهان بخرید. دیگر کاری که می‌توانید در آکواریوم انجام دهید، غذا دادن به برخی ماهی‌ها است. آکواریوم از 9.30 دقیقه صبح تا 7 شب باز است.
کاخ هشت بهشت
کاخ هشت بهشت از جاهای دیدنی اصفهان در بافت اصلی شهر و در خیابان چهارباغ پایین است. توریست‌های بسیاری از باغ و کاخ هشت بهشت بازدید می‌کنند. حتی اگر نخواهید خود کاخ را ببینید، می‌توانید در باغش قدمی بزنید، بر روی نیمکت‌ها بنشینید یا برای پیک‌نیک به این باغ بروید.
کاخ هشت بهشت
جاهای دیدنی اصفهان؛ زیبایی باغ و کاخ هشت بهشت را فقط باید دید | عکس: مونیا چیابوری
کاخ هشت بهشت معماری بسیار زیبایی دارد و مدتی برای مرمت و بازسازی بسته بوده است. ورود به باغ هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد اما اگر بخواهید از کاخ هشت بهشت بازدید کنید باید بلیط 5000 تومانی ورودی را بخرید و از این کاخ زیبا که جلوی آن حوضی قرار دارد و نمایش بر آب میفتد، بازدید کنید.
موزه موسیقی اصفهان
آیا با وجود این‌همه شاهکار معماری در اصفهان، موزه‌ی موسیقی ارزش دیدن دارد؟ شاید باورتان نشود اما یکی از 5 جاذبه‌ی پربازدید اصفهان در بین گردشگران، موزه‌ی منحصر به فرد موسیقی اصفهان است و کمتر گردش‌گری در جهان وجود دارد که به اصفهان سفر کند و سری به این جهان سازها نزند.
موزه‌ی موسیقی، یکی از خاص‌ترین موزه‌های ایران، شامل بیش از 300 ساز موسیقی است و همه روزه از ساعت 9 صبح تا 21 شب با هزینه‌ی 15هزار تومان بازدید‌کنندگان را می‌پذیرد و تقریبا در طول 3 الی 4 ساعت بازدید، می‌توانید از خاص‌ترین و زیباترین سازهای جهان، و هم‌چنین موسیقی زنده ایرانی هم لذت ببرید. علاوه بر این، فروشگاه بزرگی هم در این موزه وجود دارد که می‌توانید در آن سازهای اصیل ایرانی را سفارش دهید.
موزه موسیقی اصفهان
جاهای دیدنی اصفهان؛ موزه موسیقی اصفهان در سال 1394 تاسیس شد | عکس: Rezger
موزه موسیقی در آذر ماه 1394 تاسیس شد و همه چیز در آن به طور محسوسی متفاوت با موزه‌های دیگر ایران است. از تورهای داخلی و طراحی ساختمان آن گرفته تا نوع راهنمایی و برخورد کارکنان موزه و حتی نحوه‌ی آشنایی با انواع سازهایی که در این موزه عرضه می‌شوند، به طوری‌که به‌راحتی می‌توانید هر سازی را در هنگام نواخته شدن تماشا کنید و صدای آن را با بقیه‌ی سازها مقایسه کنید.

برچسب(ها)
موقعیت(ها)

استاد درست‌نویسی عالم هستم؛ ملکه‌ی سفر بروها و قصه‌نویسان جهانم، این‌جا هم از سفر می‌نویسم و متعلقاتش، باشد که چراغی باشد بر راه مسافری

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4 75 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.