• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

پل خواجو اصفهان

18 آذر، 1398
12 آذر، 1398
مدت مطالعه :
پل خواجو پل رومانتیک اصفهان است که در سال 1060 به دستور شاه عباس دوم بر رودخانه‌ی زیبای زاینده رود ساخته شد و از آن روز تا به حال محلی‌ست برای آوازخوانی‌های زیبای عاشقان اصفهان.
نه تنها مردم خود اصفهان، بلکه اکثر گردش‌گران، پل خواجو را زیباترین پل اصفهان می‌دانند. منظره‌ی زیبای راهروی داخلی پل خواجو و ترکیب نورهای تابیده شده از دیواره‌ها، از جذاب‌ترین صحنه‌های اصفهان برای عکاسی است. کاربرد سه‌گانه‌ی پل خواجو نیز بر جذابیت‌های این معماری زیبا افزوده است که در ادامه با آن آشنا می‌شویم. با اسمارتیز همراه باشید.
بهترین زمان دیدن پل خواجو
گرچه تابستان را فصل سفر می‌خوانند اما برای سفر به شهرهای حاشیه‌ی کویر مانند اصفهان، فصل بهار همواره بهترین انتخاب ممکن است. با این حال اواخر تابستان و اوایل پاییز نیز گزینه‌ی همیشگی سفر به اصفهان و دیدار پل خواجو، زیباترین پل ایران است، مخصوصا اینکه اگر در ماه‌های اول پاییز به اصفهان سفر کنید می‌توانید در خلوت ترین حالت ممکن و به دور از جمعیت گردشگران بهاری، بر روی پل زیبای پل خواجو قدم بزنید و هوای خنک پایتخت صفویان را تنفس کنید.
آدرس و راه‌های دسترسی به پل خواجو
برای رفتن به پل خواجو چه از شمال زاینده‌رود و از خیابان کمال اسماعیل بروید و چه از جنوب زاینده‌رود و بلوار آیینه خانه، فرقی نمی‌کند. در هر صورت زیبایی پل خواجو پیش چشمان شما ظاهر خواهد شد.
آدرس پل خواجو: بین خیابان کمال اسماعیل و بلوار آیینه خانه
پل خواجو
تصویری نزدیک از بنای پل خواجو
هزینه‌ی بلیت و ساعات دسترسی به پل خواجو
برای بازدید از پل خواجو نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید زیرا خواجوی زیبای اصفهان در لحظه لحظه‌ی شبانه‌روز میزبان گردشگران خوش ذوق خود است.
دانستنی‌های قبل از دیدن پل خواجو
  • از پل خواجو در طول تاریخ به عنوان زیباترین پل زاینده رود و شهر اصفهان نام برده شده است.
  • اطراف پل خواجو محلی برای پیک‌نیک مردم اصفهان به خصوص در غروب‌های پاییزی است.
  • پل خواجو کاربردی سه‌گانه دارد. علاوه بر ماهیت اصلی پل که برای گذر مردم و کاروان‌ها ساخته شده، شاه‌نشین کوچکی نیز در میانه‌ی پل برای اقامت موقت شاه تعبیه شده بوده، هم‌چنین از این پل به عنوان سدی بر روی زاینده رود استفاده می‌شده.
  • شاه عباس دوم دستور ساخت پل خواجو را بر روی ویرانه‌های به جا مانده از پل حسن بیک بنا از دوره تیموری داده بوده.
  • پل خواجو در 15 دی 1310 با شماره 111 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.
  • در کتاب قصص الخاقانی که از زمان صفویه به جا مانده است درباره پل خواجو آمده است که: پلی که در سال 1060 ساخته شد، به پل شاهی شهرت یافت و بعد از تعطیلات نوروز همان سال، به فرمان شاه عباس ثانی، پل را آذین بندیی و چراغانی کردند و هر یک از غرفه‌‏های آن را یکی از امراء و بزرگان تزیین نمود و برای جشن مهیا گردید و شعرای مشهدی قصیده هایی در 45 بیت و نیز صائب تبریزی قصیده هایی در وصف آن چراغانی و جشن سروده‏‌اند.
  • از پل خواجو به پل اسرار آمیز اصفهان نیز یاد می‌شود.
  • سنگ پایه‌های پل خواجو برای پایدار ماندن در طول زمان احتیاج به آب دارند و آب، نه تنها باعث فرسایش آن نمی‌شود بلکه آن را مستحکم‌تر نیز می‌کند.
  • در گوشه های ضلع شرقی پل خواجو دو شیر سنگی به چشم می‌خورد که احتمالا نماد سپاهیان بختیاری و محافظ اصفهان در عصر صفویه هستند.
  • نزدیک به مجسمه شیر و در تخت سنگی که در سمت شمال پل قرار دارد، قبله نمای عجیبی به شکل آفتاب تعبیه شده است.
  • از جذاب‌ترین اسرار پل خواجو شمع‌های نهان آن هستند. اگر در طبقه پایین پل و در منتهی‌الیه لبه‌ی آن با زاویه 39 درجه نسبت به افق ایستاده باشید، با نگاهی به ترکیب طاق‌ها و نشیمن‌گاه‌ها و دیواره‌ها متوجه وجود شمعی کامل با اشک‌های آویخته خواهید شد که از ترکیب این فضای سه‌بعدی و از محل برخورد دیواره‌های عقبی و جلویی پدیدار می‌شود.
  • پل خواجو از بالا مانند عقابی است که بال‌های خود را گشوده و در حال پرواز بر روی زاینده رود است. کنگره های طبقات مختلف پل خواجو، پرهای عقاب و برآمدگی‌های شاه نشین طبقه دوم پل، سر عقاب به نظر می‌رسد.
  • کافی‌ست به سنگ های طبقه پایین پل خواحو توجه کنید تا علامت‌های عجیب و عریب حکاکی شده بر آن‌ها را ببینید که هیج وقت مشخص نشده به دست چه کسانی کنده‌کاری شده‌اند.
  • در سال 88 طی حفاری‌هایی که برای ترمیم و بازسازی پل انجام می‌شد، سنگ‌قبرهای نفیس و قدیمی زیادی کشف شد که هنوز هویت آن‌ها مشخص نشده است.
پل بی‌آب خواجو
پل خواجو زمانی‌که جلوی آب را بستند
راهنمای بازدید از پل خواجو
برای زمان بازدید از پل خواجو اگر اوایل صبح یا وسط ظهر را که خلوت است انتخاب کنید می‌توانید از سکوت و زیبایی پل نهایت استفاده را ببرید و در ازای این سحرخیزی عکس‌های بی‌نظیری عایدتان می‌شود. اما اگر برای تفریح به پل خواجو می‌روید دم غروب با مردمی مواجه می‌شوید که هم بر روی پل و هم اطراف پل بساط خوش‌گذرانی شبانه راه انداخته‌اند. در این ساعات روز همیشه صدای خنده‌ها در میان نورپردازی رویایی پل ترکیب به یادماندنی‌ای ایجاد می‌کند. این رسم شب‌نشینی در اطراف پل‌های اصفهان از جمله پل خواجو از زمان شاهان صفوی به جا مانده است که با استقرار در شاه‌نشین پل خواجو به تماشای مسابقات قایقرانی می‌پرداختند. برای دیدن پل خواجو سعی کنید راه میانی پل را پیش بگیرید و به 21 تالار زیر پل نیز دقت کنید که با فاصله و جدا از یکدیگر قرار گرفته‌اند. انعکاس زیبا و هوشمندانه‌ی پل خواجو بر آب زاینده رود تصویری رویایی از این سازه‌ی اعجاب انگیز قدیمی می‌سازد. کارشناسان معماری از پل خواجو به عنوان نقطه اوج صنعت پل‌سازی ایران یاد می‌کنند و معتقدند معماری و مصالح به کار رفته در ساخت این سازه بسیار هوشمندانه انتخاب شده‌اند. فاصله کف پل تا بستر رود 11 پله است که همگی از سنگ ساخته شده‌اند و در سنگ فرش کف رودخانه، پله ها، پوشش روی پایه‌ها و آبروها و بدنه جرزها نیز از لاشه سنگ و تخته سنگ های تراشیده استفاده شده است و با ساروج که از مصالح قدیمی معماری ایرانی است محکم شده‌اند.
در میان هر دو ضلع شرقی و غربی پل خواجو ساختمانی با عنوان شاه نشین یا بیگلر بیکی با چند اتاق مزین به نقاشی وجود دارد. این ساختمان‌ها که به نام شاه نشین معروف بوده هم نقش اقامتگاهی موقتی برای خانواده شاه را داشته و هم جایگاه بزرگان و امیرانی بوده که برای تماشای مسابقات شنا و قایقرانی بر روی دریاچه مصنوعی جمع شده پشت پل خواجو در اثر بستن دریچه‌ی سدهای پل به اینجا می‌آمدند. بعضی می‌گویند در دوران ساخت پل خواجو فواره‌هایی در اطراف پل وجود داشته که امروزه اثری از آنها دیده نمی‌شود.

قصد سفر به اصفهان را دارید؟ شاید مطالب «مسجد شیخ لطف الله» و «کلیسای وانک اصفهان» هم برای شما جذاب باشد.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

استاد درست‌نویسی عالم هستم؛ ملکه‌ی سفر بروها و قصه‌نویسان جهانم، این‌جا هم از سفر می‌نویسم و متعلقاتش، باشد که چراغی باشد بر راه مسافری

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.4 43 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.