تعدیل نیروی گسترده در هواپیمایی امارات، کرونا 30 هزار نفر را خانه‌نشین خواهد کرد

30 اردیبهشت، 1399
30 اردیبهشت، 1399
مدت مطالعه :
بدون شک ویروس کرونا بزرگ‌ترین و سخت‌ترین چالش بشر حداقل در قرن اخیر به شمار می‌رود و زندگی تمام انسان‌های روی کره‌زمین را تحت تاثیر قرار داده‌است. ویروس کرونا در کنار آثار و تلفات جانی، خسارات مالی سنگینی هم به اکثر شرکت‌های جهان وارد کرده‌است. یکی از حوزه‌هایی که بیشترین آسیب را از همه‌گیری کرونا خورد، صنعت گردشگری بود که از اولین روزهای شیوع این بیماری تاکنون در رکود کامل به سر می‌برد. در سال‌های اخیر گردشگری یکی از زمینه‌های پرسود و پررونق بود اما با شیوع کرونا در دنیا، صنعت گردشگری جهان هم در خوابی عمیق و طولانی فرورفت. با این شرایط بسیاری از شرکت‌های فعال در این زمینه برای ادامه حیات خود ناچار هستند تعداد زیادی از نیروهای خود را تعدیل کنند و شرکت هواپیمایی امارات هم به زودی با تعداد قابل توجهی از کارکنان خود قطع همکاری خواهد کرد.
اقدامات هواپیمایی امارات برای مقابله با بحران صنعت حمل‌ونقل هوایی
ویروس کرونا و لغو پروازها در سراسر جهان باعث زیان سنگین شرکت‌های هواپیمایی در ماه‌های اخیر شده‌است. در این چند ماهی که از شیوع کرونا می‌گذرد، شرکت‌های هواپیمایی تقریبا درآمدی نداشتند و حالا با مشکل نقدینگی و هزینه‌های جاری بالا مواجه شده‌اند. در شرایطی که کرونا اجازه سفر کردن را به مردم نمی‌دهد و باند فرودگاه‌ها به پارکینگ هواپیما تبدیل شده‌است، ایرلاین‌ها برای کاهش هزینه‌ها و بقای خود ناچارند دست به تعدیل نیرو بزنند. اخیرا شرکت هواپیمایی امارات که جزو بزرگ‌ترین و پردرآمدترین شرکت‌های هواپیمایی جهان است، اعلام کرده که به زودی حدود 30 هزار نفر از کارکنان خود را اخراج می‌کند. به این ترتیب هواپیمایی امارات وسیع‌ترین تعدیل نیرو را در تاریخ صنعت هوایی جهان به ثبت خواهد رساند.
هواپیمایی امارات که بزرگ‌ترین شرکت حمل‌ونقل دوربرد جهان محسوب می‌شود حدود 105 هزار کارمند دارد که با این حساب قرار است حدود 30 درصد از نیروی کار خود را بیکار کند. این شرکت دولتی که متعلق به دولت امارات متحده عربی است در سه ماهه اول سال 2020 1/2 میلیارد دلار بودجه از دولت دریافت کرد و قصد دارد با این تعدیل نیرو و گرفتن کمک مالی از دولت امارات، خود را برای رکودی چند ساله آماده کند. همچنین برخی منابع اعلام کرده‌اند که شرکت هواپیمایی امارات قصد دارد ناوگان هواپیماهای ایرباس A380 خود را هم زودتر از موعد مقرر بازنشسته کند. این هواپیماهای غول‌پیکر دارای دوطبقه و با ظرفیت 500 مسافر هستند. البته این اطلاعات هنوز به‌صورت رسمی توسط شرکت هواپیمایی امارات تایید نشده‌است.
هواپیمایی امارات
هواپیمایی امارات یکی از بزرگ‌ترین ایرلاین‌های جهان است که به دلیل ارائه خدمات سطح بالا به مشتریان شهرت جهانی دارد.
هواپیمایی امارات بزرگ‌ترین ناوگان هواپیماهای غول‌پیکر سری SE ایرباس را دارد و اخیرا اعلام کرده که درحال برآورد هزینه‌ها و منابع مالی موردنیاز برای از سر گیری پرواز این هواپیماها پس از دو ماه زمین‌گیری است. این ایرلاین همچنین مدتی قبل در بیانیه‌ای اعلام کرد که حفظ نقدینگی شرکت، حفاظت از کسب‌وکار و ادامه همکاری با نیروهای ماهر از اولیت‌های اصلی این شرکت در ادامه بحران کرونا به شمار می‌روند. مدیران شرکت هواپیمایی امارات درحال برنامه‌ریزی بلند مدت برای مبارزه با این رکود بی‌سابقه در صنعت حمل‌ونقل هوایی هستند و قصد دارند که این شرکت حتی در برابر رکودی چند ساله هم مقاومت داشته‌باشد. با این حال هواپیمایی امارات هم مانند سایر ایرلاین‌های جهان به دنبال روش‌هایی برای بازگشت شرایط به حالت سابق است و حتی مدتی قبل انتشار ویدیوهای امیدبخش شرکت‌های هواپیمایی، نویدبخش آغاز روزهای خوب برای مسافران و مردم جهان بود.
رکود عمیق صنعت هوایی جهان
باوجود رکود بی‌سابقه و تعطیل شدن تمام پروازها، همه ایرلاین‌های جهان دوران سخت و تاریکی را پشت سر می‌گذارند. اکثر شرکت‌های هواپیمایی دنیا دست به تعدیل نیرو زده‌اند و یا قصد کاهش تعداد مشاغل خود را دارند. در این بین اما اقدام هواپیمایی امارات را می‌توان وسیع‌ترین تعدیل نیروی صورت گرفته از زمان گسترش کرونا در جهان دانست. شرایط برای شرکت‌های هواپیمایی و کارکنان آن‌ها بسیار سخت و شکننده است. ماه گذشته هواپیمایی بریتیش ایرویز (British Airways) اعلام کرد که احتمالا با 12 هزار نفر از کارکنان خود قطع همکاری خواهد کرد. هواپیمایی رایان ایر که بزرگ‌ترین شرکت ارائه دهنده خدمات هوایی ارزان‌قیمت در اروپاست و جزو سودآورترین ایرلاین‌های جهان به حساب می‌آید، قصد دارد حدود 3000 نفر از مشاغل خود را حذف و کارکنان این بخش‌ها را اخراج کند. در آمریکا هم بیش از 100 هزار نفر از کارکنان 4 ایرلاین بزرگ این کشور یا به صورت داوطلبانه قطع همکاری کرده‌اند و یا حقوق و ساعت کاری‌شان کاهش یافته‌است. همچنین بسیاری از کارمندان شرکت‌های هواپیمایی بزرگ آمریکا هم تصمیم گرفتند پیش از موعد بازنشسته شوند. مدیران شرکت‌های هواپیمایی آمریکا به کارمندان خود هشدار داده‌اند که با وجود ادامه این شرایط، تعدیل دائمی نیروها در راه خواهد بود.
آینده صنعت هواپیمایی جهان
درحال حاضر دولت اکثر کشورهای جهان علی‌الخصوص کشورهای توریستی به فکر روش‌هایی برای باز کردن مرزهای کشورشان پس از ماه‌ها ممنوعیت ورود و خروج مسافران هستند. آمارهای کرونا نشان می‌دهد که تاکنون بیشتر از 4 میلیون نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند و بیش از 300 هزار نفر در سراسر جهان جان خود را به دلیل این بیماری از دست داده‌اند. اگرچه هنوز واکسنی برای کرونا پیدا نشده و احتمال گسترش بیشتر این بیماری وجود دارد، اما نه مردم تحمل خانه‌نشینی بیشتر را دارند و نه دولت‌ها و مسئولان می‌توانند در برابر کاهش درآمد ناشی از بسته بودن مرزها و عدم ورود گردشگران مقاومت کنند. البته باتوجه به ترس مردم از ویروس کرونا بعید به نظر می‌رسد که با باز شدن مجدد مرزها هم صنایع گردشگری و حمل‌ونقل هوایی تا مدت‌ها از رکود مطلق خارج شوند. شرکت‌های مختلف درحال آزمایش روش‌هایی برای ایمن ساختن مسافران و پروازها در برابر ابتلا به ویروس کرونا هستند. به تازگی فناوری جدید شرکت اتحاد برای تشخیص افراد مبتلا به کرونا مراحل آزمایشی خود را پشت سر گذاشت اما همچنان تضمینی برای سفری بی‌خطر در هواپیما وجود ندارد.
ایرباس
هیولای آسمان لقب هواپیمای عظیم‌الجثه ایرباس A380 است. هواپیمایی امارات بزرگ‌ترین ناوگان این هواپیما را در دنیا دارد.
درآمدهای از دست رفته شرکت‌های هواپیمایی
براساس آمارهای منتشر شده از سوی انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، شرکت‌های هواپیمایی در سال جاری حدود 70 درصد از ظرفیت جهانی خود را از دست داده‌اند و این یعنی چیزی حدود 314 میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش بلیط هواپیما از دست رفته‌است. شرکت هواپیمایی امارات اکثر پروازهای مسافری خود را از تاریخ 25 مارس متوقف کرد. البته با کاهش یافتن محدودیت‌های اعمال شده در برخی از کشورها، این شرکت هم قصد دارد از دو روز دیگر فعالیت‌های خود را بعد از دو ماه تعطیلی به صورت محدود از سر بگیرد. تیم کلارک مدیرعامل شرکت امارات گفت که انتظار دارد تقاضا برای سفر و پروازهای مسافری حداقل تا دو سال آینده همچنان کم‌رنگ و کم‌رونق باشد.
او همچنین پدیده کرونا را اتفاقی نادر و شوم با تاثیرات بسیار شدید دانست که ضربه سنگینی را به صنعت حمل‌ونقل هوایی وارد کرده‌است. بدون شک اثرات این رکود بی‌سابقه تا مدت‌ها گریبان‌گیر شرکت‌های هواپیمایی خواهد بود و به این زودی‌ها قرار نیست شرایط به حالت سابق برگردد. شرکت هواپیمایی امارات هم به این موضوع واقف است و پس از آغاز گسترش کرونا در جهان، اقدامات مختلفی را برای جمع‌آوری پول نقد و کم کردن هزینه‌های جاری شرکت انجام داد. دولت امارات هم در ماه مارس بسته حمایتی خود را برای این ایرلاین بزرگ و معتبر ارائه کرد. در کنار این موارد شرکت امارات با کاهش موقتی حقوق کارکنان، زمین‌گیر کردن اکثر پروازهای مسافری و به تعویق انداختن تحویل آخرین ناوگان از سری هواپیماهای عظیم‌الجثه ایرباس A380 قصد دارد پشتوانه خود را برای روزهای سخت آینده محکم‌تر کند.
فشار سنگین کرونا و رکود صنعت هوایی به تولیدکنندگان هواپیما
کرونا نه تنها شرکت‌های هواپیمایی بلکه تولیدکنندگان هواپیما را هم تحت تاثیر قرار داده‌است. در این شرایط که پروازها در تمام دنیا به شدت کاهش یافته‌اند و حمل‌ونقل هوایی در رکود سختی به سر می‌برد، شرکتی حاضر به خرید هواپیمای جدید نیست. مدتی قبل در مورد بدهی‌های سنگین شرکت بوئینگ مطلبی را منتشر کردیم که حتی از بدهی‌های کشور نیوزیلند هم بیشتر شده‌است. دیگر تولیدکننده بزرگ هواپیما در جهان یعنی ایرباس هم از این رکود در امان نمانده و نه تنها دیگر سفارش هواپیمای جدید دریافت نمی‌کند بلکه ایرلاین‌ها درحال لغو سفارش‌های قدیمی خود هستند. بازنشستگی زود هنگام ناوگان هواپیماهای ایرباس A380 هواپیمایی امارات می‌تواند کار بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری تاریخ را به پایان برساند.
به کار گیری هواپیمای غول‌پیکر ایرباس A380 اصلی‌ترین و مهم‌ترین استراتژی شرکت امارات برای تبدیل شدن به یکی از قطب‌های اصلی حمل‌ونقل هوایی در جهان بود. اما هزینه بسیار بالای پرواز این هواپیما و مصرف سوخت زیاد آن، سودآوری این هواپیما را به شدت کاهش می‌دهد. در سال گذشته ایرباس موفق نشد قرارداد جدیدی را با شرکت امارات امضا کند و بدین ترتیب مشارکت ایرباس و هواپیمایی امارات به پایان راه رسید. البته شرکت ایرباس همچنان طبق قرارداد سابق خود با امارات باید هشت هواپیمای جدید دیگر را به آن‌ها تحویل دهد. هواپیمایی امارات که بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین مشتری هواپیماهای A380 ایرباس بود، خرید این مدل را از برنامه‌های بلند مدت خود خارج کرده و قصد دارد ضمن همکاری گسترده‌تر با شرکت هواپیمایی Flydubai، از هواپیماهای کوچک‌تری برای پروازهایش استفاده کند.
هواپیمایی امارات
هواپیماهای A380 امارات که زمانی نه چندان دور آسمان تمام دنیا طی می‌کردند، حالا در گوشه باند فرودگاه دبی درحال خاک خوردن هستند.
این شرکت همچنین قصد دارد در برنامه پروازها و مسیرهای پروازی فعلی‌اش هم تجدیدنظر کند تا بیشتر روی پروازهای سودآورتر متمرکز شوند. به گفته برخی منابع، شرکت هواپیمایی امارات قصد دارد در دوران پسا کرونا بیشتر روی هواپیماهای کوچک‌تر و کم مصرف‌تر خود یعنی هواپیماهای بوئینگ 777 تمرکز کند تا حاشیه سود خود را افزایش دهد. هواپیمایی امارات هم اکنون 155 فروند هواپیمای آمریکایی کوچک دارد درحالی که تعداد 115 فروند ایرباس A380 در آشیانه‌های این شرکت پارک شده‌اند. در هرصورت شرکت‌های هواپیمایی از حالا به فکر بهترین و پرسودترین روش‌ها برای ادامه کار پس از پایان همه‌گیری کرونا در جهان هستند.
اوضاع مالی شرکت هواپیمایی امارات
شرکت هواپیمایی امارات درحالی وارد رکود سنگین صنعت هوایی ناشی از بحران کرونا شد که قبل از آن نیز در حال مبارزه با رکود حاکم بر منطقه و بازارهای خاورمیانه بود. در اواخر سال گذشته و با افت چشمگیر قیمت نفت، بازار خاورمیانه وارد رکودی کم سابقه شد. هواپیمایی امارات برای مقابله با این رکود در حال برنامه‌ریزی و تجدیدنظر در استراتژی‌هایش بود که ویروس کرونا از راه رسید و صنعت هوایی را در خوابی سنگین فرو برد. براساس گزارش مالی سالانه شرکت امارات که هفته گذشته منتشر شد، سود این شرکت در ماه مارس بیش از 1/5 میلیارد درهم (معادل 408 میلیون دلار) کمتر از پیش‌بینی‌های این شرکت بوده‌است. همچنین هواپیمایی امارات بیش از 3/4 میلیارد درهم از درآمدهای خود را در ماه مارس از دست داده‌است. به این ترتیب شرکت هواپیمایی امارات در سال 2019 با کاهش 28 درصدی در درآمدهایش مواجه بوده‌است. هر روز که می‌گذرد وضعیت شرکت‌های فعال در زمینه حمل‌ونقل هوایی هم بدتر می‌شود و این شرکت‌ها قصد دارند با پیاده‌سازی طراح‌هایی مانند خالی کردن صندلی وسط هواپیما، ایمنی مسافران را تامین کنند تا هرچه زودتر بتوانند پروازهای خود را از سر بگیرند.
برچسب(ها)

برق مخابرات خوندم و عاشق تکنولوژی‌های روز هستم. اولین مطلبم رو زمانی که 16 سال داشتم برای هفته‌نامه دوچرخه نوشتم و از اون به بعد مدام در حال نوشتنم. علاقه زیادی به کتاب خوندن و دیدن فیلم و سریال دارم. اما چیزی برام جذاب‌تر از نوشتن نیست. سفر رفتن رو دوست دارم و در واقع کل زندگیم توی سفر بودم.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 5 5 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.