صندلی میانی خالی، طرحی جدید برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی در هواپیماها

24 اردیبهشت، 1399
24 اردیبهشت، 1399
مدت مطالعه :
هیچکس فکرش را نمی‌کرد که روزی پرواز با هواپیما آرزوی مسافران شود. آرزوی تلخی که ارمغان نامبارک ویروس ناخوانده‌ی کرونا در سراسر جهان است و شرکت‌های هواپیمایی زیادی را به آستانه‌ی ورشکستگی رسانده. از طرفی همزمان با کاهش نسبی شیوع ویروس کرونا و تصمیم‌گیری صنایع مختلف برای آغاز مجدد فعالیت، شرکت‌های هواپیمایی هم ایده‌ی جدیدی را برای شروع مجدد پروازها مطرح کردند. این ایده مستقیما به نحوه‌ی چینش صندلی‌ها با حفظ فاصله‌ی اجتماعی می‌پردازد که در ادامه با جزییات آن آشنا خواهیم شد. پس همراه اسمارتیز باشید.
ایده‌ی صندلی خالی میانی: راه حل شروع مجدد فعالیت شرکت‌های هواپیمایی
همانطور که می‌دانید صنعت گردشگری جزء متضررترین صنایع در اثر شیوع ویروس کروناست. جالب است بدانید شرکت‌های هواپیمایی تا کنون ضربه‌ای 250 میلیارد دلاری از شیوع این ویروس ناخوانده خورده‌اند، ضربه‌ای که کمر بسیاری از این شرکت‌ها را شکسته است. از آنجا که صنعت گردشگری در دوران پساکرونا شکل جدیدی به خود خواهد گرفت، برخی از شرکت‌های هواپیمایی تصمیم گرفتند در راستای اجرای طرح فاصله‌‌گذاری اجتماعی، نحوه‌ی چینش صندلی‌های خود را تغییر دهند. صندلی میانی خالی طرح پیشنهادی شرکت‌های هواپیمایی برای رعایت فاصله‌ی اجتماعی و ایجاد فضای بیشتر برای مسافران بوده است. اگرچه این ایده با استقبال شرکت‌های هواپیمایی و سیستم سلامت مواجه شد، اما پیش زمینه‌ی طرح ایده‌ی دیگری برای اجرای هر چه بهتر فاصله‌گذاری اجتماعی در هواپیماها شده که در ادامه با جزییات آن آشنا خواهیم شد.
رعایت فاصله اجتماعی در هواپیماها
ایده‌ای جدید برای تفکیک صندلی‌های هواپیما
کیت قابل جابه‌جایی: از طراحی تا اجرا
همزمان با مطرح شدن ایده‌ی صندلی خالی، یک مهندس فضانورد فرانسوی خبر از طرحی جدید برای حل مشکل فاصله‌ی اجتماعی در هواپیماها داده است. این مهندس فرانسوی با گسترش ایده‌ی صندلی خالی، ایده‌ی کیت قابل جابه‌جایی برای ایجاد سدی فیزیکی در یک ردیف صندلی را مطرح کرد.  این کیت قابل جابه‌جایی همچنین در قسمت economy یک لایه‌ی اضافی خواهد داشت. سال گذشته، Florian Barjot طرحی را برای جایگزینی درب نگه‌دارنده‌ی هواپیما با ردیف‌های پنجره و تبدیل آن به یک کابین مسافرتی لوکس، مطرح کرد. در حال حاضر ، او توجه خود را به سفرهای هوایی در طول همه‌گیری - و پس از آن - معطوف کرده است.
کیت پیشنهادی او با استفاده از ورق‌های پلکسی گلاس یا پلی کربنات برای تقسیم هر صندلی میانی، ارتفاع صندلی را افزایش می‌دهد و فضای خالی بین صندلی‌ها را پر می‌کند. در واقع این طراحی فضای کمی برای تنفس در هنگام بروز بیماری‌های اپیدمی و در مرحله‌ی بهبودی آن‌ها ایجاد می‌کند.
رعایت فاصله گذاری اجتماعی در هواپیماها
آیا این ایده می‌تواند فعالیت شرکت‌های هواپیمایی را احیا کند؟

بارجوت در مورد این طرح چنین گفته است: "من به یاد می آورم که همسرم گفت نمی‌خواهد کسی پشت سرش عطسه کند! ". اگرچه طراحی او حباب غیرقابل نفوذی ایجاد نمی‌کند، اما احتمال تماس غیر عمدی با یک غریبه را کاهش می‌دهد. بارجوت همچنین اضافه کرد که اگرچه ارتفاع بین ردیف‌ها بین 30-35 اینچ است، اما همچنان مقداری فاصله بین بین صندلی‌ها و دسته‌ی مشترک آن‌ها وجود دارد.
بارجوت می‌گوید، برای جلوگیری از مالش آرنج روی صندلی‌، کیت طراحی شده در دو بلوک جداگانه که در بالای سر قرار دارند جا می‌گیرد. این طراحی ویژه امکان نصب سریع و آسان آن را هم فراهم کرده است. هر صندلی می‌تواند تنها در عرض چند دقیقه و در صورت نیاز توسط پرسنل تعمیر و نگهداری مجهز شود. برای هماهنگی با دستورالعمل‌های رعایت فاصله‌ی اجتماعی، صندلی‌ها لمس نمی‌شوند. برای افزایش آسایش مسافران می‌توان یک تکیه گاه جانبی برای قسمت سر و گردن را در بالای صندلی طراحی کرد.
صندلی میانی خالی؛ راه حلی موقت یا دائمی؟
بعد از رونمایی از طرح کیت قابل جابه‌جایی، وارد مرحله‌ی بعدی یعنی همکاری با یک شرکت هواپیمایی و پیدا کردن تأمین کنندگان هواپیماهای داخلی برای تهیه‌ی نمونه‌ی اولیه است.
فاصله گذاری اجتماعی در هواپیماها
ایده کیت قابل جابه‌جایی به عنوان راه حلی موقتی مطرح شده است.
بارجوت می گوید: "ایده این است که با تولیدکنندگان داخلی یا قابلیت‌های MRO سازگار شویم تا با استفاده از موادی که دارند این طرح را اجرا کنیم. با استفاده از این روش در واقع در زمان و انرژی صرفه‌جویی خواهیم کرد.

“هدف این طرح کوتاه مدت است و به هیچ وجه به دنبال ایجاد استاندارد جدید برای سفر نخواهد بود.”


وی تأکید می‌کند که PlanBay (کیت قابل جابه‌جایی) به طور کامل ثابت نخواهد بود، زیرا آزاد نگه داشتن صندلی میانی به طور نامحدود یک راه حل پایدار نیست.
بارجوت معتقد است "ایده‌ی کیت قابل جابه‌جایی زمانی معنا پیدا می‌کند که نیاز به اقدامات بهداشتی موقتی و یا محدود به یک منطقه‌ی جغرافیایی باشد." اگرچه ممکن است این ایده به نظر غیر کاربردی و انعطاف ناپذیر به نظر برسد، اما از جنبه‌هایی با چشم‌انداز شرکت‌های هواپیمایی مطابقت دارد. در واقع از آنجا که هواپیماها نمی‌توانند برای مدت زیادی از ظرفیت کامل خود استفاده کنند، این طرح کمک زیادی به احیای فعالیت‌های آن‌ها خواهد کرد. بارجوت اضافه کرد که هدف این طرح کوتاه مدت است و به هیچ وجه به دنبال ایجاد استاندارد جدید برای سفر نخواهد بود.

می‌دانید برای جلوگیری از ابتلا به کرونا در هواپیما باید چه کار کنید؟ اگر می‌خواهید راه های جلوگیری از ابتلا به کرونا در هواپیما را بدانید، این مطلب را بخوانید.
برچسب(ها)

نویسندگی و عکاسی پنجره‌هایی هستن که من رو به جهان بیرون وصل می‌کنن. علاقه به طبیعت باعث شد به سمت فعالیت‌های محیط‌زیستی برم و در ادامه به سفر علاقه‌مند بشم. سفر برای من فرصت کشفه و کمکم کرده ابعاد جدیدی از خودم رو بشناسم. کتاب، فیلم و پادکست هم اجزای جدانشدنی زندگی من هستن.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 5 5 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.