بدهی‌های شرکت بوئینگ حتی از کشور نیوزیلند هم بیشتر شد

14 اردیبهشت، 1399
14 اردیبهشت، 1399
مدت مطالعه :
این روزها ویروس کرونا به جان صنعت گردشگری و صنایع حوزه حمل و نقل افتاده و حسابی آن‌ها را تحت فشار گذاشته‌است. در حال حاضر رکود صنعت گردشگری در جهان باعث شده تمامی صنایع وابسته به آن از جمله صنعت هواپیمایی، دچار بحران‌های مالی عظیمی شوند. هر روز که این شرایط ادامه داشته‌باشد، بر میزان ضرر وارد شده به شرکت‌های هواپیمایی افزوده می‌شود و به همین ترتیب اوضاع برای شرکت‌های تولیدکننده هواپیما هم بدتر می‌شود. شرکت بوئینگ هم از این قاعده مستثنی نبوده است.
شرایط بحرانی شرکت بوئینگ در پی رکود حمل و نقل هوایی
در این شرایط شرکت بوئینگ که یکی از بزرگ‌ترین و برترین تولیدکنندگان هواپیما در جهان محسوب می‌شود، حال و روز خوبی ندارد و غرق در بحران است. حتی پیش از شیوع ویروس کرونا هم سوانح هوایی هواپیمای بوئینگ 737 حسابی اوضاع این شرکت را تیره کرده‌بود. اما حالا کرونا و رکود بی‌سابقه صنعت هواپیمایی هم به سیل مشکلات بوئینگ اضافه شده و این شرکت بزرگ ناچار است برای سرپا بودن دست به هرکاری بزند. شرکت بوئینگ به تازگی اقدام به عرضه 25 میلیارد دلار اوراق قرضه کرده‌است تا بتواند نقدینگی موردنیاز خود را تامین کند. عرضه چنین حجم وسیعی از اوراق قرضه، بدهی بسیار سنگینی را به این شرکت تحمیل می‌کند. این درحالی است که شرکت بوئینگ کمک 17 میلیارد دلاری دولت آمریکا را رد کرد. دولت آمریکا به ازای در اختیار گرفتن بخشی از سهام، به شرکت‌هایی که بقای آن‌ها برای امنیت ملی آمریکا ضروری است؛ 17 میلیارد دلار کمک مالی می‌کند.
با تزریق 25 میلیارد دلار از طریق عرضه اوراق قرضه، شرکت بوئینگ برای رفع بحران‌هایش احتمالا دیگر نیازی به کمک دولت آمریکا نخواهد داشت. مدیران این شرکت پیش از این هم گفته بودند که حاضر به پذیرش کمک دولت آمریکا در قبال دادن سهام شرکت‌شان به دولت نیستند. البته بااین شرایط احتمالا سرمایه‌گذاران شرکت بوئینگ تا زمان تسویه شدن بدهی‌های این شرکت، سود سهام خود را دریافت نخواهند کرد. طبق تجزیه و تحلیل‌های بخش اوراق بهادار بانک آمریکا، هم‌اکنون شرکت بوئینگ بدهکارتر از کشور نیوزیلند است. به نظر مدیران بوئینگ، بازارهای سرمایه در روزهای اخیر و پس از سقوط بازار در اوایل ماه مارس، وضعیت بهتری دارند و به همین دلیل راحت‌تر می‌توانند اوراق خود را به فروش برسانند.
شرکت بوئینگ در بیانیه‌ای اعلام کرد که: "تقاضای قوی شکل گرفته برای این عرضه، حمایت و پشتیبانی جدی از بوئینگ و صنعت هوایی را نشان می‌دهد. بخشی از این اعتماد نتیجه قانون‌های حمایتی و برنامه‌های درنظر گرفته‌شده از سوی دولت و کنگره برای شرکت‌ها است." همچنین شرکت بوئینگ پیشنهاد کرده که صنعت بزرگ هوا و فضا برای عبور از این بحران حداقل به 60 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد. یکی از مقامات پنتاگون، هفته گذشته در مصاحبه با رویترز اعلام کرد که شرایط در نظر گرفته شده برای کمک 17 میلیارد دلاری دولت باعث عدم علاقه شرکت‌ها به دریافت این تسهیلات شده‌است. به گفته این مسئول، شرکت‌های دولتی علاقه‌ای به دریافت این تسهیلات ندارند و فقط حدود 20 شرکت خصوصی حاضر به دریافت کمک مالی دولت آمریکا شده‌اند.
شرکت بوئینگ این روزها چه وضعیتی دارد؟
شرکت بوئینگ چند روز قبل از عرضه خصوصی اوراق قرضه، از خرید شرکت برزیلی تولیدکننده هواپیمای Embraer با قیمت 4.2 میلیارد دلار صرف نظر کرد. روز چهارشنبه هفته گذشته شرکت بوئینگ اعلام کرد که در سه ماهه اول سال 2020 حدود 1.7 میلیاد دلار را از دست داده و تنها 16.9 میلیارد دلار درآمد داشته که 26 درصد کمتر از مدت زمان مشابه در سال گذشته‌است. همچنین این شرکت اعلام کرد که هزینه‌های مربوط به ویروس کرونا در منطقه Puget Sound در واشنگتن که مرکز تولید هواپیماهای تجاری بوئینگ است، حدود 137 میلیون دلار برای این شرکت خرج برداشته‌است.
در کنار این‌ها باید هزینه 5 میلیارد دلاری زمین‌گیری هواپیماهای 737 مکس را هم اضافه کرد. مدل 737 مکس که جزو هواپیماهای پرفروش این شرکت بود؛ پس از دو سانحه هوایی که در ماه مارس سال 2019 رخ داد، دیگر اجازه پرواز پیدا نکردند و زمین‌گیر شدند. در این حادثه‌های هوایی که به دلیل نقص فنی سیستم‌های کنترل پرواز رخ دادند، مجموعا 346 نفر کشته‌شدند. با این وجود مدیران اجرایی بوئینگ خوش‌بین هستند و انتظار دارند که پروازها در اواخر سال 2020 دوباره به حالت عادی برگردند. اطلاعیه‌ای که مدیران بوئینگ در روز پنجشنبه منتشر کردند، نشان دهنده عزم آن‌ها برای رفع بحران موجود بدون کمک گرفتن از دولت است.
بحران بوئینگ تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟
با این حال پس از کنترل کرونا و بازگشت به شرایط عادی هم ممکن است بوئینگ با کاهش تقاضا برای خرید هواپیما مواجه شود. این موضوع می‌تواند باعث اخراج گسترده و تعدیل نیرو در این شرکت بزرگ شود. در هر صورت شرکت‌های هواپیمایی هم این روزها ضررهای سنگینی دیده‌اند و مطمئنا حتی پس از پایان کرونا هم تا مدت‌ها قادر به خرید هواپیمای جدید نیستند. شرکت بوئینگ هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد 10 درصد از نیروهای خود را در سراسر جهان تعدیل کند. یعنی چیزی حدود 14000 نفر شغل خود را از دست می‌دهند و بیکار می‌شوند. دیوید کالهون مدیرعامل بوئینگ، در هفته‌های اخیر بارها گفته که در حال بررسی تمام گزینه‌های موجود برای تامین مالی شرکت از جمله بازارهای خصوصی هستند.
بوئینگ
دیوید کالهون، مدیر عامل بوئینگ درحال گرفتن موافقت کاخ سفید برای تجارت با چین. اما حتی تجارت با چین هم نتوانست این شرکت را از بحران خارج کند.

چرا بوئینگ حاضر به استفاده از کمک‌های دولتی نیست؟
مدیرعامل بوئینگ ماه گذشته به خبرگزاری فاکس گفته بود که اگر دولت در ازای کمک مالی از پول مالیات‌دهندگان بخواهد سهام بوئینگ را به دست آورد، به هیچ وجه حاضر به دریافت کمک دولتی نیستند و این شرکت گزینه‌های دیگری را هم روی میز دارد. این موضع‌گیری پس از آن بود که نمایندگان واشنگتن در نامه‌ای به کالهون خواستار استفاده از کمک دولت برای حفظ هزاران شغل در آمریکا شدند. شرکت بوئینگ پس از دریافت وام نقدی 13.8 میلیارد دلاری، مجموعا 15 میلیارد دلار سرمایه نقدی داشت که می‌توانست تا ماه‌ها این شرکت را در هر بحرانی حفظ کند. البته با این حال مقامات بوئینگ گفته‌اند که همچنان گزینه‌های مختلف تامین مالی حتی کمک دولت را هم در نظر دارند. یعنی این احتمال وجود دارد که در کنار عرضه اوراق قرضه، گوشه چشمی هم به پول دولت داشته‌باشند.
نظر تحلیلگران و متخصصان صنعت هوافضا در مورد اقدام بوئینگ چیست؟
با این حال با وجود تلاش‌های کالهون برای خصوصی نگه‌داشتن بوئینگ، به نظر می‌رسد تنها راه‌حل او برای حل این مشکل، همین عرضه اوراق قرضه بوده‌است. جورج فرگوسن تحلیلگر بلومبرگ، معتقد است که بوئینگ هم‌اکنون 40 میلیارد دلار پول نقد دارد. با این وجود اگر این شرکت بتواند هزینه‌های خود را کم نگه دارد، این پول تا سال 2023 جوابگوی هزینه‌های بوئینگ خواهد بود. فرگوسن معتقد است که عرضه اوراق قرضه اقدام هوشمندانه‌ای برای عبور شرکت بوئینگ از بحران‌های اخیرش خواهد بود. او همچنین افزود که پول اضافی به بوئینگ این امکان را می‌دهد که تصمیمات درستی را برای آینده این شرکت گرفته شود و نگرانی از بابت نقدینگی شرکت وجود نداشته باشد. البته برخی هم معتقدند که اقدامات بوئینگ به جایی نمی‌رسد و حتی پس از بازگشت شرایط به حالت عادی هم ممکن است مشتریان بوئینگ به جای خرید هواپیماهای جدید و گران‌قیمت، هواپیمای کارکرده بخرند.
ریچارد ابولافیا، تحلیلگر هوافضا شرکت Teal Group در این زمینه گفت: "من فکر می‌کنم که مسئولان بوئینگ هنوز وسعت رکود کنونی صنعت حمل و نقل هوایی را به‌خوبی درک نکرده‌اند. این اقدامات برای رکودی دو ساله و مشابه رکودهای قبلی مناسب است. درحالی که شخصا فکر می‌کنم رکود حال حاضر بسیار شدیدتر و وسیع‌تر است." با این وجود بوئینگ باید هر ساله حدود 1.2 میلیارد دلار بابت این اوراق قرضه، سود پرداخت کند. این در حالی است که این شرکت سال گذشته 722 میلیون دلار سود اوراق قرضه پرداخت کرده و حالا این رقم چند برابر می‌شود. به این ترتیب چندین سال طول می‌کشد که شرکت بوئینگ بتواند بدهی‌های خود و سود آن‌ها را پرداخت کند.

برق مخابرات خوندم و عاشق تکنولوژی‌های روز هستم. اولین مطلبم رو زمانی که 16 سال داشتم برای هفته‌نامه دوچرخه نوشتم و از اون به بعد مدام در حال نوشتنم. علاقه زیادی به کتاب خوندن و دیدن فیلم و سریال دارم. اما چیزی برام جذاب‌تر از نوشتن نیست. سفر رفتن رو دوست دارم و در واقع کل زندگیم توی سفر بودم.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 5 6 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.