• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

خیابان ولیعصر تهران

7 آذر، 1398
18 آبان، 1398
مدت مطالعه :
با آمدن اسم خیابان ولیعصر تهران عبارت "طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه" در ذهن اکثر ما تداعی می‌شود. خیابانی که شاید بتوان آن را سرسبزترین خیابان کشور نیز نامید. ولیعصر تنها یک خیابان نیست، زیرا خاطرات چندین نسل را در خود جای داده و عاشقانه‌های زیادی زیر درختان سرسبزش و در زمان قدم زدن روی برگ‌های پاییزی آن شکل گرفته است. نگاهی به دفتر شعر شاعران که بیاندازید نام ولیعصر را بارها خواهید شنید. خیابانی که زمان رضا شاه پهلوی تنها جاده و راه ارتباطی بود و اکنون به یکی از پر ترددترین خیابان‌های تهران با هزاران فروشگاه، کافی شاپ، پارک، مرکز خرید، فست فود، رستوران و... تبدیل شده است. به همین دلیل نیز از جذابیت‌های سفر به تهران، گشت و گذار و قدم زدن در میان چنارهای تنومند ولیعصر است. خیابانی که هرچقدر در آن راه بروید پایانی ندارد و در اطراف آن نیز هر چه بخواهید پیدا می‌شود. در ادامه این مطلب با اسمارتیز همراه باشید تا شما را بیشتر با ولیعصر و جاذبه‌های آن آشنا کنیم.
تاریخچه خیابان ولیعصر
سن و سال خیابان ولیعصر شاید به اندازه سن مادر بزرگ‌ها و پدر بزرگ‌هایمان باشد. زمانی که رضا شاه پهلوی قصد کرد ییلاق تابستانه خود در شمال تهران یعنی کاخ سعد آباد را به کاخ مرمر در جنوب تهران متصل کند، این اتصال به شکل جاده پهلوی (خیابان ولیعصر کنونی) درآمد. در واقع این جاده در ابتدا چند تکه زمین به شکل باغ و مزارع در امتداد هم بود که صاحبان آن‌ها درباریان و شاهزادگان آن زمان بودند. از اصلی‌ترین بخش‌های این جاده نیز متعلق به بانو عظمی دختر ناصرالدین شاه بود که رضاشاه این زمین را از او خریداری کرد.
پاییز ولیعصر
پاییز خیابان ولیعصر جذاب است
پس از خریدن زمین‌ها و باغ‌های متصل به هم توسط خود شخص رضاشاه، شروع احداث این جاده توسط عبدالله مستوفی در سال 1300 کلید خورد. هم زمان با احداث جاده، احداث درختان چنار و نهرهای آب برای آب رسانی به درخت‌ها نیز آغاز شد. در دوران پهلوی به فاصله هر دو متر یک چنار و در فاصله دو چنار یک گل سرخ قرار داشت. احداث جاده پهلوی در سال 1307 به پایان رسید. اما در ابتدا تنها قسمتی از جاده (پهلوی بالا) سنگفرش شده بود. پس از ورود آسفالت به ایران، در سال 1311 این جاده یا خیابان امروزی آسفالت شد. پس از اتمام این جاده حدود 18 هزار چنار در اطراف آن کاشته شد که وظیفه زیبا سازی و سالم سازی شهر را به عهده داشت و هویتی خاص نصیب این جاده زیبا کرده بود.
جاده مخصوص پهلوی با چنارهای زیبا و ردیفش در ابتدا خصوصی و منحصر به درباریان و اعیان بود. اما کم کم در سال 1320 این جاده عمومی شد و با گسترش تهران به خیابان تبدیل شد. خیابانی که جنوب شهر را به شمال آن متصل می‌کرد. پس از انقلاب خیابان پهلوی به ولیعصر کنونی تغییر نام داد. اما چنارهای بلند و زیبای این خیابان همچنان هویت آن را در جهان حفظ کرده است. چنارهایی که به نماد ولیعصر تبدیل شده‌اند اما هر از گاهی تعدادی از آن‌ها قطع می‌شوند و رهگذران از سایه آن‌ها بی بهره می‌شوند. هم اکنون این خیابان از میدان تجریش تهران تا میدان راه آهن ادامه دارد و از شلوغ‌ترین و پر رفت و آمد ترین خیابان‌های شهر محسوب می‌شود. خیابانی که هنوز اصالت خود را حفظ کرده و به عنوان بزرگترین خیابان خاورمیانه در دل پایتخت ایران جایگاه بسیار ویژه و مهمی دارد.
راه‌های دسترسی به خیابان ولیعصر تهران
همانطور که اشاره کردیم خیابان ولیعصر از جنوب تا شمال تهران را به هم متصل می‌کند. به همین سبب نیز راه‌های بسیار زیادی برای دسترسی به این خیابان وجود دارد. البته چند سالی است که این خیابان یک طرفه شده و راه‌های دسترسی به آن محدودتر شده‌اند. اما بازهم با توجه به گستردگی این خیابان راه برای رسیدن به ولیعصر بی‌شمار است! در واقع این خیابان شاه راه اصلی تهران است که انشعابات زیادی نیز به آن متصل است.
پارک ملت
پارک ملت از دیدنی‌های خیابان ولیعصر است
اصلی‌ترین راه‌های دسترسی به خیابان ولیعصر در جنوب تهران بولوار کریم خان زند، بولوار کشاورز از طریق میدان ولیعصر، خیابان بهشتی، بزرگراه شهید حقانی از طریق میدان ونک، بولوار میرداماد، کنار گذر پل پارک وی و انتهایی‌ترین مسیر یعنی میدان تجریش و خیابان‌های شهرداری، سعدآباد، جلالوند، فناخسروی و غلام جعفری هستند. برای دسترسی به خیابان ولیعصر خطوط بی آر تی و مترو در تهران از 6 صبح تا 11 شب فعال هستند که بهتر است از آن‌ها برای رسیدن به ولیعصر استفاده کنید.
دیدنی‌های اطراف خیابان ولیعصر تهران
خود خیابان ولیعصر به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص و حضور تعداد زیادی بنای تاریخی و نوستالژیک از مهم‌ترین دیدنی‌های تهران محسوب می‌شود. در واقع خیابان ولیعصر تهران تا قبل از یک طرفه شدن شاه راه اصلی عبور و مرور در تهران بود. علاوه بر این، درختان تنومند چنار این خیابان به خصوص در شمال تهران که آب و هوایی سازگارتر با درختان دارد، زیبایی خیابان را دو چندان کرده و آن را به محله‌ای توریستی در تهران تبدیل کرده است. همین موضوع نیز باعث شد تا آثار دیدنی بسیاری در اطراف خیابان ولیعصر در طول زمان شکل بگیرد.
پارک ملت تهران که از بزرگترین پارک‌های این شهر محسوب می‌شود و در کنار سازمان صدا سیما قرار دارد. اگر در میان قدم زنی خود در خیابان ولیعصر هوس یک هوای تازه کردید، می‌توانید مدتی را در این پارک سپری کنید. امکانات پارک و فضای زیبای آن باعث می‌شود تا از استراحت در این پارک لذت ببرید. از دیگر پارک‌های دیدنی تهران که در اطراف خیابان ولیعصر قرار دارند، پارک دانشجو در نزدیکی دانشگاه هنر و پارک ساعی در نزدیکی بیمارستان مهر است.
علاوه بر این، موزه سینما که در محوطه باغ فردوس قرار دارد نیز از جمله دیدنی‌های طولانی‌ترین خیابان خاور میانه است. اگر در حین ولیعصرگردی خود هوس دیدن تاتر و یا یک فیلم خوب کردید، کافی است به تئاتر شهر و بنای زیبای آن سری بزنید. به غیر از فیلم دیدن حتی نشستن در فضای تاتر شهر نیز و دیدن آن نیز خالی از لطف نیست. تئاتر شهر را فقط محلی برای دیدن تئاتر نیست و معماری زیبا و جذاب آن نیز می‌تواند هر بیننده‌ای را سر شوق بیاورد. برای دیدن فیلم نیز سینما استقلال و سینما آفریقا در راسته خیابان ولیعصر قرار دارند. کاخ مرمر نیز که در بخش‌های انتهایی خیابان به سمت جنوب تهران قرار دارد از دیگر دیدنی‌های پرطرفدار خیابان ولیعصر است. کاخ مرمر در واقع نقطه آغازین ساخت این خیابان محسوب می‌شد که قرار بود در انتها به سعد آباد ختم شود و عبور شاه و درباریان را ساده‌تر کند.
رستوران‌های خیابان ولیعصر تهران
از خود میدان راه آهن تا میدان تجریش صدها رستوران و فست فود با تنوع غذایی بسیار مختلف در مسیر خیابان ولیعصر وجود دارد. مسلماً مشهورترین آن‌ها نیز رستوران‌های نزدیک به میدان تجریش هستند. اما اگر بخواهید در نزدیکی اماکن دیدنی ولیعصر مانند تئاتر شهر یک وعده غذایی متفاوت میل کنید، می‌توانید به رستوران بوفالو که درست روبروی تئاتر شهر است سری بزنید. رستوران ایران ایتالیا نیز از باکیفیت‌ترین رستوران‌های مسیر خیابان ولیعصر است. این رستوران بالاتر از خیابان انقلاب در حاشیه خیابان قرار دارد.
رستوران ایران ایتالیا
رستوران ایران ایتالیا در خیابان ولیعصر قرار دارد | عکس: بهزاد بیهقی
رستوران دیدنی‌ها که روبروی پارک ساعی قرار دارد، نیز از بهترین رستوران‌هایی است که هم غذای سنتی ایرانی از جمله انواع کباب‌ها و هم انواع غذاهای فست فودی مانند استیک را در منوی خود دارد. اگر همراه با دوستان خود در حال قدم زدن این خیابان هستید، منوی متنوع این رستوران همه شما را راضی خواهد کرد.
در میان رستوران‌های سنتی که غذاهای ایرانی ارائه می‌دهند، رستوران دارچین از مرغوب‌ترین‌هاست. این رستوران بین خیابان مطهری و بهشتی قرار دارد. از جمله رستوران‌های سنتی اطراف میدان ولیعصر نیز می‌توان به رستوران حاج محسن و کبابخانه گلپایگانی آخاله است. خلاصه که اگر شکم‌گرد قحاری هستید، حتماً به رستوران‌های خیابان ولیعصر سر بزنید.
مراکز خرید خیابان ولیعصر
در اطراف خیابان ولیعصر و در خیابان‌های کناری آن تعداد زیادی مجتمع تجاری مهم و سرشناس دیده می‌شود. مراکز خریدی همچون گاندی در خیابان گاندی، سام سنتر در خیابان فرشته و مرکز خرید ونک در خیابان ونک از بزرگترین مراکز خرید پایتخت هستند که در محدوده خیابان ولیعصر قرار می‌گیرند. علاوه بر این مرکز خرید بزرگ و مشهور پالادیوم نیز نباید فراموش شود.
مرکز خرید پالادیوم
در نزدیکی شمالی‌ترین نقطه خیابان ولیعصر مرکز خرید لوکس و بزرگ پلادیوم قرار دارد. مرکز خرید پالادیوم همانقدر که به دلیل وجود امکانات بی شمار و برندهای معروف، مشهور شده، بین شکم‌گردها نیز به دلیل فود کورت کم نظیر و رستوارن‌های بسیار مجللش طرفداران زیادی دارد. پالادیوم در خیابان مقدس اردبیلی است. به شما توصیه می‌کنیم اگر ولیعصرگردی دارید، برای صرف غذا حتماً سری به پالادیوم بزنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد این مرکز خرید، مطلب «پالادیوم» را بخوانید.

برچسب(ها)
موقعیت(ها)

از وقتی یادم میاد خوندن همه چیو دوست داشتم از سر در مغازه ها تا مطالب وبسایت های مختلف. ترجمه چیزایی که میخوندم رو از دوران دانشجویی شروع کردم. از ترجمه مطالب دیگران رسیدم به نوشتن مطالب خودم توی سایت های مختلف و انقدر از این کار لذت میبرم که اصلا نفهمیدم چجوری بیشتر از هزار تا مطلب تو دو سال گذشته نوشتم. هنوز در حال یادگیریم و دوست دارم چیزای جدیدو امتحان کنم.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.4 59 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.