• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

5 سفر خنک برای تابستان در ایران!

25 خرداد، 1399
25 خرداد، 1399
مدت مطالعه :
تابستان همیشه به خاطر تعطیلی‌ مدارس و دانشگاه از پرطرفدارترین زمان‌ها برای سفر است اما گرمای هوا کمی انتخاب‌ها را محدود می‌کند یعنی در مقایسه با بهار و پاییز که می‌توانیم جاهای بیشتری را برای سفر پیدا کنیم، در تابستان باید هوشمندانه‌تر رفتار کنیم تا اسیر گرمازدگی نشویم. حالا می‌خواهیم بگوییم اگر تصمیم دارید تابستان‌ را برای سفر انتخاب کنید، چه جاهایی را مدنظر داشته باشید که هم خنک باشند هم دیدنی و جذاب. برای سفر در تابستان، با هم 5 سفر خنک تابستانی در ایران را مرور می‌کنیم؛ با اسمارتیز همراه باشید.
تغییر سبک سفر به خاطر کرونا در تابستان
قبل از معرفی مقاصد سفر در تابستان در ایران، باید به این نکته اشاره کنیم که با شیوع کرونا ویروس، راه و رسم سفر کردن متفاوت شده. در حال حاضر بیشتر افراد ترجیح می‌دهند به صورت خانوادگی، دوستانه یا انفرادی سفر کنند نه با تور و در قالب گروه‌های بزرگ. برای همین باید برای انتخاب اقامتگاه، جاهای دیدنی و اطلاعات تکمیلی که معمولا تورهای گردشگری انجام‌شان می‌دادند، خودتان دست به کار شوید. حالا اگر نمی‌دانید که در سفرهای خود چه جاهایی را برای اقامت پیدا کنید یا چطور برنامه سفر بچینید، ما کمک‌تان می‌کنیم. اسمارتیز در بخش جداگانه‌ای به اسم برنامه سفر، کلی برنامه سفر معرفی کرده که متناسب با روحیه و سلیقه‌ی سفرتان می‌توانید انتخاب‌شان کنید.
1- ماسال و ییلاقات شاندرمن
ماسال گیلان از محبوب‌ترین جاهای دیدنی گیلان و البته کمپینگ است. خیلی‌ها دوست دارند پدیده ابرها را در ماسال تماشا کنند، وقتی که صبح زود از خواب بیدار می‌شوند، از چادر یا کلبه‌ی اجاره‌ای بیرون می‌آیند و روبرو‌یشان ابرهایی را می‌بینند که اطراف را پوشانده. برای سفر تابستانی به ماسال راه سختی در پیش ندارید. فقط کافی‌ست خودتان را به جاده فومن برسانید و از آنجا به سمت صومعه‌سرا و بعد طاهرگوراب بروید. در طاهرگوراب باید راه‌تان را به سمت ماسال ادامه دهید.
ییلاق ماسال
سفر در تابستان؛ این هم از معروف‌ترین عکس‌های اینستاگرامی: ماسال | عکس: سروش مطهر
اگر هنوز هیچ ایده‌ای ندارید که چطور در ماسال اقامت کنید، کجاها را بگردید یا به چه چیزهایی در سفرتان توجه کنید، حتما 2 تا از برنامه‌های سفر ما را بخوانید: سفر به ماسال و لاهیجان و سفر به گیلان. در هر دوی این برنامه‌های 3 روزه، به صورت دقیق راجع به نحوه رسیدن به ییلاق شاندرمن نوشته‌ایم. این اطلاعات براساس گفته‌ها و راهنمایی‌های 2 نفر از تورلیدرهای حرفه‌ای طبیعت‌گرد ایران یعنی اردلان فروتن و وحید محمدی نوشته شده است.
در آخر باید به این نکته هم اشاره کنم که به جز اقامت در کلبه‌های ییلاقی شاندرمن ماسال، می‌توانید به آبشار واشیار هم سر بزنید و آب تنی کنید. به جز شاندرمن، ییلاق‌های سالارو و سیفی هم از گزینه‌های طبیعت‌گردی گیلان هستند. این دو ییلاق درست شبیه کارتون‌های کودکی‌مان هستند: دشت‌هایی وسیع در دامنه کوه با کلبه‌های بامزه چوبی و کوچک.
2- یاسوج و کوه گل دنا
دومین جایی که می‌شود برای سفر در تابستان رویش حساب باز کرد، استان کهگیلویه و بویراحمد است. از جذاب‌ترین مناطق گردشگری و طبیعت‌گردی یاسوج، کوه گل دنا است که به لحاظ داشتن پوشش گیاهی و جانوری بسیار غنی است. کوه گل دنا نزدیک شهر سی سخت است و جاده‌ی بسیار جذابی دارد که مطمئنا آن را فراموش نخواهید کرد. اگر تصمیم گرفتید در کوه گل بمانید، می‌توانید از آلاچیق‌های اجاره‌ای‌اش استفاده کنید. اردلان فروتن در برنامه‌ی سفر مفصلی به یاسوج راجع به اقامت در کوه گل و دیدن جاهای دیدنی یاسوج گفته. پیشنهاد می‌کنیم که این برنامه سفر را بخوانید.
کوه گل یاسوج
سفر در تابستان؛ این هم از دلبری‌های منطقه کوه گل دنیا
3- ارومیه و شیخ تپه
به قول امیرحسین از نویسنده‌های طناز اسمارتیز، سفر به ارومیه، فشار و قند خون‌تان را با شوری و شیرینی بالا می‌برد. ارومیه برای سفر در تابستان پیشنهاد خیلی خوبی است. دیدن کلیسای شرق آشور، سه گنبد، بازار سنتی ارومیه و ساختمان شهربانی ارومیه را حتما در برنامه‌تان بگذارید. برای اضافه کردن کمی چاشنی طبیعت‌گردی به سفرتان در ارومیه، دهکده ساحلی چی‌چست، دریاچه ارومیه و پارک جنگلی شیخ‌تپه را هم فراموش نکنید.
اگر تصمیم گرفتید تابستان امسال به ارومیه سفر کنید، حتما برنامه سفر به ارومیه را که اردلان فروتن نوشته، بخوانید. خواندن این برنامه کمک خیلی زیادی برای پیدا کردن اقامتگاه‌های خوب ارومیه، رستوران و جاهای دیدنی ارومیه می‌کند.
دریاچه ارومیه
سفر در تابستان؛ دیدن دریاچه ارومیه را هم در برنامه سفر ارومیه بگنجانید.
4- اردبیل و سرعین
اردبیل هم به خاطر موقعیت جغرافیایی کوهستانی‌اش، مقصد خوبی برای سفرهای تابستانی در میان استان‌های شمال غربی ایران به حساب می‌آید. سرعین و مشگین‌شهر 2 تا شهر محبوب و معروف اردبیل هستند که با آب و هوای مطبوع‌شان خیلی‌ها را برای سفر وسوسه می‌کنند. سرعین با شهر اردبیل 40 دقیقه فاصله دارد و مشگین شهر نزدیک 1 ساعت و نیم. در کنار این دو مقصد پرطرفدار باید به منطقه آلوارس هم اشاره کنیم که در دامنه کوه سبلان ست و طبیعت فوق‌العاده‌ای دارد.
در یک مطلب به صورت مفصل راجع به جاهای دیدنی سرعین و آبگرم‌هایش نوشته‌ایم. توصیه می‌کنم که حتما این مطلب را بخوانید. 
طبیعت سرعین
سفر در تابستان؛ از طبیعت اطراف سرعین غافل نشوید.
5- چهارمحال و بختیاری و کوهرنگ
استان چهارمحال و بختیاری بیشتر به خاطر طبیعتش معروف است و مرکزش یعنی شهرکرد همیشه در رقابت بر سر خنک‌ترین شهر ایران، پیروز می‌شود. البته نباید از شهرستان کوهرنگ غافل شد که با چشمه‌های آب معدنی و دشت لاله‌های واژگونش معروف است. در سفر تابستانی به چهارمحال و بختیاری می‌توانید برنامه‌ای برای دیدن جاهای دیدنی شهرکرد داشته باشید و یک برنامه‌ی دیگر برای طبیعت‌گردی کوهرنگ مثل دیدن منطقه حفاظت‌شده‌ی قیصری، آبشار شیخ علی‌خان، چشمه کوهرنگ و چشمه دیمه. 
پل زمان خان
سفر در تابستان؛ پل زمان خان از جاذبه‌های معروف شهرستان سامان چهارمحال و بختیاری است.
اگر قصد چیدن برنامه‌ی سفری به چهارمحال و بختیاری را دارید، پیشنهاد می‌کنم مطلب جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری را حتما بخوانید.

شما برای سفر در تابستان کدام شهر و منطقه‌ی ایران را انتخاب می‌کنید؟
برچسب(ها)

ایندیاناجونز از بچگی برام جذاب بود. برای همین رفتم سراغ باستان‌شناسی و تا فوق لیسانس ادامه‌ش دادم. از طرف دیگه سفر هم چیزی نیست که بتونم ازش دست بکشم؛ دوسش دارم. اصلا با سفر می‌تونی خودتو به چالش بکشی و اون قدرت پنهون درونتو بیاری بیرون. حیوانات، موسیقی، تکنولوژی، سریال و کتاب هم در لیست دوست‌داشتنی‌های منه و بدون اونا زندگیم یکنواخت و روتینه. من شیما هستم، الان و به وقت محلی 30 سالمه :)

امتیاز دهید 2 دیدگاه ۵ / 5 6 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
مهمان
25 خرداد، 1399

عالی

پاسخ اسمارتیز :ممنون :)
مهمان
25 خرداد، 1399

سلام پیشنهادهای خیلی جذابی بودند خوب گشتن
ماشین خوب و پول خوب لازم داره