• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

جاهای دیدنی ارومیه

30 آذر، 1398
18 آبان، 1398
مدت مطالعه :
ارومیه شهری بسیار زیبا در شمال غربی ایران است که همه آن را با دریاچه نمکینش می‌شناسند. جاهای دیدنی ارومیه بسیار متنوع هستند، از مکان‌های تاریخی گرفته تا جاذبه‌های طبیعی و بکر. برای هر سلیقه و علایقی می‌توان یک گزینه جذاب در بین جاهای دیدنی ارومیه پیدا کرد. با اسمارتیز همراه باشید تا بیشتر با این شهر زیبا و مکان‌های گردشگری آن آشنا شویم.
کلیسای ننه مریم
کلیسای ننه مریم از قدیمی‌ترین بناهای شهر ارومیه و از بزرگترین و قدیمی‌ترین کلیساهای جهان محسوب می‌شود. بعضی از تاریخ‌شناسان، این کلیسا را در بین سه کلیسای قدیمی جهان جای می‌دهند. قدمت کلیسا به دوران ساسانیان باز می‌گردد و تقریباً قدمت آن به اندازه قدمت دین مسیحیت است. نمای بیرونی کلیسا بر پایه معماری دوران ساسانی ساخته شده است. درون کلیسا به دلیل باور آشوریان از هیچ گونه تزئیناتی خبری نیست.
کلیسا ننه مریم
جاهای دیدنی ارومیه؛ کلیسای ننه مریم بسیار ساده است | عکس: شیوا صادقی
با این حال معماری تاریخی بنا برای قرار دادن آن در صدر لیست جاهای دیدنی ارومیه کفایت می‌کند. مارکو پولو جهانگرد ونیزی نیز از این کلیسا در سفرنامه خود به عنوان جذابیت‌های ارومیه نام می‌برد. در حال حاضر کلیسای ننه مریم متعلق به کلیسای آشوری شرق است. این کلیسا در حد فاصل خیابان‌های دخانیات و فردوسی قرار دارد. زمانی در حدود 1 ساعت برای بازدید از کنار و گوشه‌های جذاب این بنا کافی خواهد بود.
سه گنبد
سه گنبد از جاهای دیدنی ارومیه و از نمادهای این شهر است که در منطقه جنوبی آن قرار دارد. سه گنبد در واقع آرامگاهی متعلق به قرن ششم هجری است. در زمان ساخت این بنای دو طبقه از سنگ برای ساخت قسمت پایین و از آجر برای ساخت قسمت‌های بالایی بنا استفاده کرده‌اند. علارغم سادگی مواد و مصالح، معماری بنا شگفت انگیز و بسیار زیبا است. گچ بری‌های استفاده شده در بنا به همراه کتیبه‌های کوفی در ورودی و قسمت‌های مختلف سه گنبد، باعث شده تا از خاص‌ترین آرامگاه‌های شمال غربی ایران باشد. این بنای زیبا در خیابان استاد برزگر ارومیه قرار دارد. برای بازدید از سه گنبد حدود نیم ساعت تا یک ساعت زمان در نظر بگیرید.
مسجد جامع ارومیه
مسجد جامع ارومیه یا مسجد رضائیه، مسجدی تاریخی است که یادگار دوران ایلخانان و قرن هفت هجری محسوب می‌شود. مسجد جامع ارومیه در کنار بازار ارومیه و در منطقه تاریخی شهر قرار دارد. این مسجد در گذر از دوران‌های تاریخی بارها مرمت شده و امروزه از با شکوه‌ترین و قدیمی‌ترین مساجد ایران محسوب می‌شود. گچ‌بری‌های زیبای مسجد چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند و از زیباترین آثار به جا مانده از دوران حکم‌رانی مغولان است. ستون‌های متعدد، گنبد آجری متعلق به 7 قرن قبل به همراه تزئینات و کتیبه‌های کوفی همگی سبب شده‌اند تا مسجد جامع در لیست جاهای دیدنی ارومیه جایگاه خاصی را به خود اختصاص دهد. برای بازدید از این مسجد می‌توانید از خیابان اقبال ارومیه به آن دست پیدا کنید. از آن جایی که در کنار مسجد جامع محل‌های گردشگری دیگری وجود دارد بهتر است دو تا سه ساعت زمان برای بازدید از آن در نظر داشته باشید.
بازار ارومیه
در مناطق مرکزی و شمال غرب ایران تعداد زیادی بازار سرپوشیده و تاریخی وجود دارد که اکثر آن‌ها به دلیل قرار گیری در مسیرهای بازرگانی از اهمیت زیادی در گذشته برخوردار بودند. بازار ارومیه نیز از همین بازارهای تاریخی است که هنوز هم به حیات خود ادامه می‌دهد. این بازار قدیمی در طی دوران‌های تاریخی مختلف از صفویه تا قاجار گسترش پیدا کرده بود با این حال در سال‌های اخیر به شدت آسیب دیده و از وسعت آن کاسته شده است.
بازار ارومیه
بازار ارومیه از جاهای دیدنی این شهر و در عین حال، از مراکز خرید هم هست. پوشاک خود را از بازار ارومیه بخرید
با این حال اگر قصد خرید سوغات ارومیه را دارید و می‌خواهید از قدیمی‌ترین بازار شهر نیز دیدن کنید، بازار ارومیه انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. وجود مکان‌های قدیمی مانند حمام‌های متعلق به دوران زندیه و معماری تاریخی به همراه سرزندگی و شادابی این بازار تاریخی باعث می‌شود تا این بازار در لیست جاهای دیدنی ارومیه که تقریباً اکثر گردشگران به آن سر می‌زنند قرار بگیرد. زمان بازدید از بازار ارومیه به میزان علاقه شما به خرید بستگی دارد!
خانه انصاری ارومیه
در مرکز شهر ارومیه و در نزدیکی میدان امام حسین، عمارتی با شکوه در باغی زیبا بناشده که از دوران قاجار تا به امروز از زیباترین بناهای شهر ارومیه محسوب می‌شود. خانه انصاری با معماری سبک قاجاری، پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگی، اتاق‌های دو دری و سه دری، باغ‌های دل انگیز و گچ بری‌های زیبای خود از گردشگران داخلی و خارجی دلبری می‌کند. این عمارت در واقع خانه یکی از بزرگان شهر به سام بابک جعفری بوده که چون بعد از او در اختیار دختر و دامادش یعنی آقای انصاری قرار داشته، با نام انصاری معروف گشته است. خانه انصاری از جمله جاهای دیدنی ارومیه محسوب می‌شود که در زمان سفر به ارومیه نباید سر زدن به آن را فراموش کنید. شما می‌توانید یک ساعتی را در این خانه و فضای زیبای آن سر کنید.
یخچال دوقوز پله ارومیه
یخچال دوقوز پله ارومیه از جالب‌ترین جاهای دیدنی ارومیه محسوب می‌شود که نشان دهنده تاریخ غنی و فرهنگ مردمان این نقطه از ایران است. در گذشته مردم با حمل قطعات بزرگ یخ و برف به یخچال‌هایی که درون شهر بنا شده بود، نیازهای مختلف خود را رفع می‌کردند. یخچال دوقوز پله ارومیه نیز به همین دلیل بنا شده است. به دلیل این که 9 پله برای دسترسی به یخچال وجود داشت به آن دوقوز (در ترکی به معنای 9) پله گفته می‌شود. با بازدید از این مکان تاریخی علاوه بر لذت بردن از معماری تاریخی آن می‌توانید از نمایشگاه دائمی صنایع دستی که درون این یخچال قرار دارد نیز سوغاتی‌های گران بهایی را خریداری کنید.
دریاچه مارمیشو
کمی آنطرف‌تر از دریاچه ارومیه که از شورترین دریاچه‌های جهان است، دریاچه آب شیرین مارمیشو در منطقه‌ای بسیار خوش آب و هوا قرار دارد. دریاچه مارمیشو از زیباترین جاهای دیدنی ارومیه است که شباهت زیادی به یک تکه از بهشت دارد.
دریاچه مارمیشو
دریاچه مارمیشو از جاهای دیدنی ارومیه مخصوص طبیعت‌گردان است | عکس: اسد انصار
برای دسترسی به این دریاچه باید از ارومیه 45 کیلومتر به سمت غرب و روستای مارمیشو بروید. زیبایی‌های طبیعی، هوای دل انگیز و همچنین امکان ماهیگیری در این دریاچه باعث شده تا افراد زیادی به آن سر بزنند. برای بازدید از دریاچه مارمیشو و لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی آن حداقل 3 تا 4 ساعت زمان در نظر بگیرید.
کوه و دریاچه دالامپر ارومیه
در مرز ایران، ترکیه و عراق منطقه‌ای بکر و کم نظیر با جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی وجود دارد. این منطقه را بیشتر با کوه دالامپر می‌شناسند که از اهداف کوهنوردان هر سه کشور محسوب می‌شود. در دامنه کوه دالامپر و در منطقه‌ای بکر، دریاچه‌ای زیبا به نام دالامپر وجود دارد که در سال‌های اخیر شهرت زیادی پیدا کرده و طبیعت‌گردان زیادی را به خود جلب می‌کند. برای دسترسی به دریاچه دالامپر از مسیر بسیار زیبایی عبور خواهید که در طی آن با چندین جاذبه طبیعی دیگر نیز روبه رو خواهید شد. از جمله آبشار شگفت انگیز سوله دوکل که از زیباترین آبشار‌های این منطقه محسوب می‌شود. بازدید از این منطقه بیشتر مناسب طبیعت‌گردان و کوهنوردان نیمه حرفه‌ای است. به این ترتیب اگر قصد دارید با خانواده به این منطقه سر بزنید حتماً با افراد راهنما هماهنگی‌های لازم را انجام دهید و وسایل و تجهیزات کافی نیز به همراه داشته باشید.

برچسب(ها)
موقعیت(ها)

از وقتی یادم میاد خوندن همه چیو دوست داشتم از سر در مغازه ها تا مطالب وبسایت های مختلف. ترجمه چیزایی که میخوندم رو از دوران دانشجویی شروع کردم. از ترجمه مطالب دیگران رسیدم به نوشتن مطالب خودم توی سایت های مختلف و انقدر از این کار لذت میبرم که اصلا نفهمیدم چجوری بیشتر از هزار تا مطلب تو دو سال گذشته نوشتم. هنوز در حال یادگیریم و دوست دارم چیزای جدیدو امتحان کنم.

امتیاز دهید 4 دیدگاه ۵ / 4.3 62 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
رسولی
3 اردیبهشت، 1399

سلام‌ وقت بخیر.

ما پارسال تابستون مسافرت اومدیم طرفای آذربایجان و چند روزی مهمون شهر زیبای ارومیه‌ شدیم .از زیبایی های شهر ارومیه هر چی بگم واقعا کم گفتم الحق مردمان آذربایجان به ویژه ارومیه ای های عزیز خیلی مهمان نواز هستند ما که جز خوبی از ارومیه ای ها عزیز چیزی ندیدم‌. واقعا غذاهای ترکی خوشمزه ای دارن مخصوصا سیب زمینی‌ تنوریشون که به ترکی * یرالما‌ کباب * میگفتن و نقل و حلوای شهر ارومیه خیلی عالین.
در ضمن‌ اینم بگم که خودمون موقع گشتن تو‌ شهر ارومیه اینو دیده بودیم که ارومیه جزء باکلاس ترین و بافرهنگ ترین شهرهای آذربایجان هستش حتما خودتون یه سری به ارومیه بزنید خواهید دید.
یاشاسین ارومیه.یاشاسین آذربایجان

پاسخ اسمارتیز :خوشحالیم که تجربه‌ی خوبی از سفر به ارومیه داشتید و ممنون که با ما به اشتراک گذاشتید.
یاشاسین ارومیه
29 فروردین، 1399

به کلانشهر ارومیه مهد والیبال و پایتخت والیبال آذربایجان خوش آمدید.😍

ارومیه خوش گلیبسیز 😍

حتما موقع سفر به ارومیه از غذاهای سنتی و ترکی ارومیه مانند: آیران آشی ارومیه ( آش دوغ ارومیه )- قاتخ آشی ارومیه ( آش ماست ارومیه)- یارما شورباسی ارومیه ( سوپ بلغور ارومیه )-یارپاق دلماسی و کلم دلماسی ارومیه (دلمه برگ و دلمه کلم ارومیه )- تویوخ کوفتسی و ات کوفتسی ارومیه ( کوفته مرغ و کوفته گوشت ارومیه )- گوزلمه ارومیه ( نوعی غذای ترکی ارومیه به معنی منتظر نشو)- گیزاتمای ارومیه ( نوعی سرخ کردنی ترکی ارومیه )- آجی کباب ارومیه ( کباب تلخ ارومیه )- اوزون کباب ارومیه ( کباب دراز ارومیه )- چشنیش کباب ارومیه ( گشنیز کباب ارومیه )- تاوا کباب ارومیه ( کباب تابه ای ارومیه )- ارومیه خوروشتی ( خورشت ارومیه )- یئرالما‌ کبابی ارومیه با آیران مخصوص محلی ارومیه ( سیب زمینی تنوری ارومیه با دوغ مخصوص محلی ارومیه ) حتما نوش جان نمایید😍

یاشاسین ارومیه 😍
یاشاسین آذربایجان 😍

یاشاسین‌ آذربایجان یاشاسین اورمیه
20 فروردین، 1399

یاشاسین آذربایجان 🔴 یاشاسین اورمیه

اورمیه اورمویا خوش گلیبسیز.
به اورمیه خوش اومدید.

🔴🔴🔴🔴🔴

پاسخ اسمارتیز :ممنون از همراهی شما.
ارومیه قلب آذربایجان
13 فروردین، 1399

❤ ارومیه قلب آذربایجان ❤

به دیار آذربایجان ، اورمیه شهر والیبالی و والیبال خیز خطه آذربایجان خوش اومدید.

آذربایجان دیارنا ، گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز.

ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها ) خونگرمو مهمان نوازیم.

یاشاسین ایران 💕
یاشاسین آذربایجان 💕
یاشاسین اورمیه 💕

💕💕💕 عشقیم اورمیه 💕💕💕
یاشاسین