• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

دریاچه ارومیه

29 بهمن، 1398
9 دی، 1398
مدت مطالعه :
امکان ندارد در ایران زندگی کنید و نام دریاچه ارومیه را نشنیده باشید. این دریاچه که بزرگ‌ترین دریاچه‌ی ایران و وسیع‌ترین دریاچه آب شور خاورمیانه است، میان دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار دارد. اگر می‌خواهید درباره تاریخچه‌ی دریاچه ارومیه، تنوع زیستی، علت خشک شدن، چگونگی احیای آن، سخن لئوناردو دیکاپریو در رابطه با این دریاچه و ... بدانید، با اسمارتیز همراه شوید.
بهترین زمان دیدن دریاچه ارومیه
بهترین زمان سفر به این دریاچه اواسط بهار تا ابتدای پاییز است‌. در این فصول هوای دریاچه بسیار معتدل است و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در زمستان دمای هوا شدیدا کاهش می‌یابد اما چیزی از جذابیت دریاچه کم نمی‌شود. همچنین در این زمان پرندگان زیادی به دریاچه کوچ می‌کنند که باعث می‌شود زیبایی دریاچه ارومیه چند برابر گردد.
پرنده های مهاجر دریاچه ارومیه
پرندگان مهاجر از جاذبه های دریاچه ارومیه هستند
مانند سایر اماکن گردشگری دریاچه ارومیه نیز در روزهای تعطیل به خصوص ایام نوروز میزبان تعداد زیادی مسافر است. پس اگر برایتان بکر بودن محیط و سکوت اهمیت دارد، بهتر است وسط هفته و روزهای غیر تعطیل به آن سر بزنید.
هزینه و ساعات دسترسی به دریاچه ارومیه
ورود به دریاچه ارومیه کاملا رایگان می‌باشد و شما هیچ مبلغی برای بازدید از آن پرداخت نمی‌کنید. همچنین ساعات دسترسی به دریاچه با توجه به برنامه سفر شما تعیین می‌شود؛ یعنی هر موقع که دلتان بخواهد می‌توانید از این دریاچه دیدن کنید.
راه های دسترسی به دریاچه ارومیه
همانطور که در ابتدا گفته شد، این دریاچه در مرز دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار گرفته است و شما برای رفتن به این دریاچه ابتدا باید به یکی از این دو استان بروید. برای این کار می‎‌توانید از خودروی شخصی، اتوبوس، قطار یا تورهای گردشگری استفاده کنید.
اکنون اگر از شهر ارومیه قصد بازدید از دریاچه را دارید، باید از خیابان ابوذر واقع در شمال این شهر استفاده کنید. در انتهای این خیابان جاده‌ای قرار دارد که به پل دریاچه ارومیه می‌‌رسد.
اگر از شهر تبریز عازم دریاچه هستید، باید وارد بلوار ملت واقع در جنوب غربی شهر شوید. این بلوار را تا انتها به سمت غرب ادامه دهید تا وارد جاده شوید. پس از عبور از شهر سردرود حدود 25 کیلومتر به سمت غرب بروید تا به یک دو راهی برسید. جاده سمت را داخل شوید تا پس از طی 50 کیلومتر به دریاچه ارومیه برسید.
تاریخچه ی دریاچه ارومیه
با توجه به تحقیقات و آزمایش‌هایی بر روی رسوبات بستر و دیواره‌ی دریاچه انجام شده است، عمر آن را نزدیک به 13 هزار سال قبل نسبت می‌دهند. دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه ی ایران و شورترین دریاچه در خاورمیانه است. همچنین رتبه‌ی ششمین دریاچه شور جهان را دارد.
نام دریاچه در زمان‌های بسیار قدیم چیچست به معنای درخشان بوده است. سپس نام کنونی خود یعنی ارومیه به آن داده شد. در سال 1308 رضا شاه نام رضائیه را بر روی دریاچه گذاشت که پس از انقلاب این نام به همان ارومیه تغییر پیدا کرد.
چرا دریاچه ارومیه خشک شد؟
دریاچه ارومیه همواره زیستگاه جانداران و گیاهان متعددی بوده است. همچنین نقش به سزایی در تعدیل آب و هوای منطقه دارد. پس از خشک‌ شدن آن همواره شهرها و روستاهای اطراف در معرض طوفان نمک بوده‌اند که این امر باعث نگرانی بسیاری از مردم شده است. از اواسط دهه هشتاد خشک شدن دریاچه‌ی ارومیه آغاز شد که دلایل مختلفی در آن دخیل بود. حال به دلایل اصلی خشک شدن دریاچه اشاره می‌کنیم.
  1. حفر چاه‌های غیر مجاز: در چند سال اخیر نزدیک به 45 هزار چاه غیر مجاز در در اطراف دریاچه و رودهای ورودی به آن حفر شده است که این امر موجب کاهش آب‌های زیرزمینی شده است. برداشت از آب های زیرزمینی از سال 1352 تا سال 1393 نزدیک به 3 برابر رشد داشته است‌.
  2. احداث جاده بر روی دریاچه: ساختن این جاده که تقریبا دریاچه را به دو نیم تقسیم می‌کند، خسارات زیادی به آن وارد کرده است. برای ساخت این جاده از کوه‌ها و تپه‌های اطراف خاک به داخل دریاچه ریختند که همین امر موجب کاهش عمق دریاچه و لبریز شدن آن گشت. برای جلوگیری از این لبریزی، سدهای بی شماری در مسیر رودخانه‌های ورودی به دریاچه ساخته شد که این امر به مرور خشکی دریاچه ارومیه را رقم زد.
    همچنین کاهش عمق و افزایش سطح دریاچه موجب شد تا تبخیر سطحی آب افزایش یابد.
  3. افزایش گرمای جهانی: در 20 سال اخیر میانگین دمای هوا حدود 2 درجه سانتی گراد افزایش داشته است. این اتفاق باعث کاهش باران و برف و در نتیجه کاهش آب رودخانه‌ها و دریاچه‌ها گشت و دریاچه ارومیه نیز از این اتفاق مستثنی نبود.
در سال های اخیر خطر خشک شدن دریاچه‌ی ارومیه تبدیل به یک تهدید جدی شده است و به همین دلیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد. برای بررسی وضعیت تراز دریاچه ارومیه، اینجا را ببینید.
لئوناردو دیکاپریو، بازیگر معروف هالیوود، با انتشار پستی در صفحه‌ی اینستاگرام خود نگرانی خود را از خشک شدن دریاچه ارومیه را این گونه ابراز کرد:

“لنگرگاهی ویران در دریاچه‌ی ارومیه در شمال غربی ایران که روزی بزرگ‌ترین دریاچه نمک خاورمیانه بود، اکنون تنها از 5 درصد آب تشکیل شده است؛ به علت تغییرات آب و هوا، ساختن سد و کاهش باران دیگر دریاچه نیست.”


کشتی در دریاچه ارومیه
زیبای خیره کننده دریاچه ارومیه
جاذبه‌های دریاچه ارومیه
جزایر سنگی: در دریاچه نزدیک به 100 جزیره وجود دارند که دارای ویژگی متفاوتی مانند کوچکی یا بزرگی، وجود پوشش گیاهی و جانوری یا عدم آن، موقعیت جغرافیایی و ... هستند. کوچک‌ترین جزیره عثمان نام دارد و جزیره 9 گانه محل تخم گذاری پرندگان بومی است. سایر جزایر مهم عبارتند از اشک، آرزو، کبودان و اسپیر.
جاده دریاچه‌ی ارومیه: این جاده که دریاچه را به نیم تقسیم می‌کند هم باعث شده است تا رانندگان مسیر کوتاه‌تری را طی کنند و هم از تماشای آن هنگام رانندگی لذت ببرند. البته احداث این جاده از اصلی‌‌ترین عوامل خشک شدن دریاچه است.
تماشای پرندگان مهاجر: اگر میزان آب دریاچه مناسب باشد، دریاچه میزبان پرندگانی مانند لک لک، اردک، فلامینگو، پلیکان و ... می‌شود. 
جاده ی دریاچه ارومیه
جاده ای که درست از وسط دریاچه ارومیه عبور می کند
تماشای غروب: از زیباترین صحنه‌هایی که می توان در دریاچه ارومیه مشاهده کرد، غروب آفتاب است. این تصویر هرگز از ذهن شما پاک نخواهد شد.
قایق رانی: پس از خشک‌ شدن دریاچه کم کم این امکان از دریاچه حذف شد که خوشبختانه با اقدامات انجام شده و جان گرفتن دریاچه، تفریح قایق‌رانی دوباره به دریاچه بازگشته است. شما می توانید با این قایق‌ها به جزیره‌ها سر بزنید و از تمام دریاچه دیدن کنید.
کاظم داشی: در غرب این دریاچه منطقه‌ای قرار دارد که به شقایق‌های وحشی‌اش معروف است و بسیار مورد علاقه‌ی عکاسان و دوست داران طبیعت می‌باشد.
راهنمای بازدید از دریاچه ارومیه
اگر اهل کمپینگ باشید، دریاچه‌ی ارومیه یک انتخاب مناسب است. در ساحل این دریاچه چادر خود را به پا کنید و برای عکاسی به اطراف سری بزنید. اگر هم چیزی را در منزل جا گذاشته اید اصلا نگران نشوید؛ بوفه‌هایی اطراف دریاچه قرار دارند که ممکن است وسیله مورد نظر شما را داشته باشند. هنگامی که شب شد می‌توانید آتش روشن کنید و از تماشای ستارگان و انعکاس آن‌ها در آب در کنار گرمای دلچسب آتش نهایت لذت ببرید.
شب های دریاچه ی ارومیه
تماشای ستاره ها در شب از جاذبه های دریاچه ارومیه است
 اگر هم‌ علاقه‌ای به کمپینگ ندارید هتل‌ها و مهمان‌سراهایی در اطراف دریاچه قرار دارند که می-توانید در آن‌ها اقامت کنید. 
برچسب(ها)
موقعیت(ها)
امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.8 24 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.