امکان سفر به ترکیه از تابستان 99: طرح ترکیه برای احیای گردشگری با کاهش شیوع ویروس کرونا

30 اردیبهشت، 1399
30 اردیبهشت، 1399
مدت مطالعه :
با سفر در شرایط فعلی جهان موافق هستید؟ باور کنید یا نه شیوع ویروس کرونا تا به حال صدمات جبران ناپذیری را به اقتصاد کشورها وارد کرده، از جمله کشور ترکیه که گردشگری از منابع اصلی درآمد آن به حساب می‌آمد. کاهش شیوع COVID-19 موجب شده تا ترکیه هم همچون کشورهای اروپایی به فکر بازگشایی مجدد دروازه‌های گردشگری کشورش و جاهای دیدنی آن بیفتد. اگر شما هم دلتان برای سفر به ترکیه تنگ شده، با اسمارتیز همراه باشید تا از جزییات این طرح و امکان سفر به ترکیه در تابستان 99 بیشتر مطلع شوید.

امکان سفر به ترکیه از تابستان 2020؛ واقعیت یا شایعه؟
همانطور که می‌دانید ترکیه از جمله کشورهایی‌ست که نجات اقتصاد خود را تا حد زیادی مرهون رونق صنعت گردشگری‌ می‌داند. صنعتی که با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها، حالا در معرض زیان‌های کلان قرار گرفته است. از همین رو وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه به تازگی اعلام کرده که این کشور از 28 مه (8 خرداد) پذیرای گردشگران داخلی و از اواسط ژوئن پذیرای گردشگران بین‌المللی خواهد شد. تصمیمی که علی‌رغم خوشایند بودن، گمانه زنی‌های زیادی را در مورد نحوه‌ی اجرای آن برانگیخته است.
از سر گیری فعالیت های گردشگری ترکیه
ترکیه از اواسط ماه ژوئن پذیرای گردشگران بین‌المللی خواهد شد و سفر به ترکیه در تابستان 99 ممکن می‌شود.
همزمان با اعلام رسمی کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا برای بازگشایی مرزهای خود به روی گردشگران، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه هم در روز شنبه 16 مه (27 اردیبهشت) اعلام کرد ترکیه قصد دارد صنعت گردشگری خود را ابتدا با گردشگری داخلی در اواخر ماه مه و پس از آن با گردشگری بین‌المللی در اواسط ژوئن فعال کند.
مهمت نوری ارسوی –وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه- ابراز امیدواری کرده که گردشگری با برخی اقدامات نظیر طرح گواهینامه‌ی سلامت و پروتکل‌های بهداشتی هتل‌ها در داخل کشور ترکیه از 28 ماه مه آغاز به کار کند. ارسوی همچنین انتظار دارد که گردشگری بین المللی پس از اواسط ژوئن با برخی کشورها شروع به فعالیت مجدد کند، از جمله کشورهای آسیایی مثل چین و کره جنوبی.

“پروازهای بین المللی برای اکثر کشورها تا اواسط ماه ژوئن آغاز می شود.”


ترکیه ابتدا برای کمک به مهار شیوع ویروس کرونا، همه پروازهای بین المللی را در 27 مارس متوقف کرد، در حالی که پروازهای داخلی تا اول ماه مه به حالت تعلیق درآمدند. با این وجود دولت ترکیه اعلام کرده که پروازهای ترکیه برای اکثر کشورها تا اواسط ژوئن آغاز می‌شود و همین مسأله به آغاز گردشگری بین‌المللی کمک خواهد کرد.
بازگشایی مرزهای ترکیه از تابستان 2020
ضدعفونی کردن بازار بزرگ ترکیه؛ راه حلی برای آغاز دوباره‌ی صنعت گردشگری در این کشور
اگرچه این خبر برای بسیاری از گردشگران خوشایند است، اما مقامات ترکیه اعتقاد دارند تداوم این برنامه‌ها تنها در صورتی‌ امکان‌پذیر خواهد بود که دوره‌ی شیوع ویروس کرونا بدتر نشود و مردم به ملاحظات بهداشتی خود ادامه دهند. جالب است بدانید ترکیه تا به امروز حداقل 137 هزار فرد مبتلا به ویروس کرونا را شناسایی کرده و با آمار 3700 مرگ جزء 15 کشوری محسوب می‌شود که بالاترین آمار مرگ و میر را دارند.
صدور گواهینامه‌ی سلامت برای هتل‌های ترکیه
طرح جدید احیای گردشگری ترکیه در نظر دارد با صدور گواهینامه‌های سلامت به رونق دوباره‌ی صنعت گردشگری کمک کند. پیش‌تر هم کشورهای اروپایی طرح "پاسپورت سلامت" را مطرح کرده بودند، اما ارسوی معتقد است برنامه‌ی صدور گواهینامه‌ی سلامت برای اولین بار در جهان از سوی ترکیه اعلام شده و اتحادیه‌ی اروپا هم تصمیم به آغاز یک برنامه مشابه گرفته است.

“رئیس جمهور رجب طیب اردوغان هفته گذشته گفت که وضعیت ترکیه به تدریج در ماه مه - ژوئیه عادی می‌شود.”


سیستم صدور گواهینامه‌ی سلامت دارای سه بخش است: حمل و نقل، خدمات مسافرتی و مسافرانی که از دو بخش قبلی استفاده می‌کنند. ضدعفونی سازی وسایل نقلیه، هتل‌ها، فرودگاه‌ها، رستوران‌ها، آژانس‌ها، موزه‌ها و اماکن تاریخی و ارائه‌ی گواهی ایمنی و آموزش همه گیر برای کارکنان صنعت گردشگری بخشی از این طرح است. گواهینامه‌ی سلامت برای هتل‌ها به صورت گواهینامه تفصیلی در مورد ملاحظات بهداشتی پذیرش مسافر در شرایط حاضر ارائه شده است. اما این گواهینامه چیست و شامل چه اقداماتی می‌شود؟
اقدامات هتل‌های ترکیه برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی
همانطور که گفته شد صنعت گردشگری ترکیه از اواسط ماه ژوئن پذیرای گردشگران بین‌المللی خواهد شد. تمامی بخش‌های خدمات گردشگری در ترکیه موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده‌اند. هتل‌های ترکیه هم مانند سایر بخش‌های صنعت گردشگری ملزم به رعایت این پروتکل‌ها و دریافت گواهینامه‌ی سلامت هستند. وزارت بهداشت ترکیه برای اطلاع هتل‌ها در مورد اقداماتی که برای پیشگیری از زنجیره‌ی انتقال COVID- 19 باید صورت بگیرد، پروتکلی جامع طراحی کرده‌ است. اصلی‌ترین بخش این پروتکل به رعایت فاصله‌ی اجتماعی و حفظ ملاحظات بهداشتی اختصاص پیدا کرده. بنابراین هتل‌ها برای اطمینان از رعایت فاصله‌ی اجتماعی شروع به طراحی مجدد امکانات خود از جمله بوفه، لابی، استخر و سواحل دریا کردند:
بازگشایی هتل ها در ترکیه
آیا پروتکل‌های بهداشتی ترکیه می‌تواند فضای امنی برای گردشگری با وجود ویروس کرونا فراهم کند؟
متناسب‌سازی بوفه، لابی، استخر وساحل
در راستای این طرح، بوفه‌ها برداشته شده و کارمندان وعده‌های غذایی را برای مشتریان سرو می‌کنند. دسرها، میوه‌ها و سالادها در بشقاب‌های یکبار مصرف سرو می‌شود. سایه‌بان‌ها در فاصله یک و نیم متری ساحل و کنار استخر قرار می‌گیرند و قرار است حوله‌ها به صورت کیسه‌ای به مسافران تحویل داده شود.
سنجش دمای مسافران و پرسنل
قدم بعدی این طرح، برنامه‌ریزی هتل‌ها برای اندازه‌گیری دمای بدن پرسنل و مشتریان خواهد بود. هتل‌های ترکیه به این منظور، دوربین‌های حرارتی را در ورودی خود نصب می کنند تا بتوانند دمای بدن مسافران و پرسنل خود را به صورت مداوم چک کنند. آنها همچنین در طول فصل از سیستم‌های ضد عفونی برای چمدان‌های مشتری استفاده می کنند.
ضدعفونی کردن اتاق‌ها
بعد از تخلیه‌ی هر اتاق و ضدعفونی کردن آن، به مدت 24 ساعت از آن استفاده نخواهد شد. کارت‌های ورودی اتاق‌ها با لامپ‌های ماوراء بنفش ضدعفونی خواهند شد. در قسمت لابی هم از قلم‌های یکبار مصرف استفاده می‌شود. کنترل تلویزیون و تهویه‌ در اتاق‌ها ضد عفونی می‌شود و تمام منسوجات با دمای بیش از 70 درجه سانتیگراد شسته خواهند شد.
آسانسور
اگر افرادی که وارد یک آسانسور می‌شوند، خانواده باشند حضور آن‌ها بلامانع است، اما اگر خانواده نباشند بیش از 1 نفر نمی‌تواند به صورت همزمان از یک آسانسور استفاده کند.
موافقان و مخالفان فعالیت مجدد بخش گردشگری در ترکیه
اظهار نظر جدید کشور ترکیه در مورد احیای گردشگری با استفاده از طرح گواهینامه‌ی سلامت تا به حال موافقت‌ها و مخالفت‌های زیادی را برانگیخته. بسیاری معتقدند ادامه‌ی حیات اقتصادی کشورها در گرو شروع مجدد فعالیت‌های گردشگری خواهد بود. از طرفی برخی اعتقاد دارند که با وجود شرایط فعلی هتل‌ها بیشتر شبیه بیمارستانی هستند که افراد می‌توانند دوره‌ی جدید از قرنطینه را در آن تجربه کنند. تجربه‌ای که ممکن است تأثیر منفی بر گردشگری و حس مثبت مسافران داشته باشد.
آمار نشان می‌دهد که میزان ابتلا به ویروس کرونا در کشور ترکیه کاهش یافته و نرخ مرگ‌ومیر آن از 127 مورد روزانه در اواسط آوریل به 50 مورد در زمان حال رسیده است. با این وجود عده‌ای از پزشکان در مورد شیوع دوباره‌ی این ویروس و موج دوم آن اظهار نگرانی کرده‌اند. با همه‌ی این توصیفات باید منتظر ماند و دید تصمیم جدید کشور ترکیه تا چه حد می‌تواند وجه عملیاتی به خود بگیرد.

آیا شما برنامه‌ای برای سفر به ترکیه در تابستان 99 دارید؟
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

نویسندگی و عکاسی پنجره‌هایی هستن که من رو به جهان بیرون وصل می‌کنن. علاقه به طبیعت باعث شد به سمت فعالیت‌های محیط‌زیستی برم و در ادامه به سفر علاقه‌مند بشم. سفر برای من فرصت کشفه و کمکم کرده ابعاد جدیدی از خودم رو بشناسم. کتاب، فیلم و پادکست هم اجزای جدانشدنی زندگی من هستن.

امتیاز دهید 3 دیدگاه ۵ / 4.7 12 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
مرجان
3 خرداد، 1399

عالی

مرجان
2 خرداد، 1399

عالی

مرجان
2 خرداد، 1399

بسیار ممنون از اطلاع رسانی سما

پاسخ اسمارتیز :خواهش میکنم. ممنون از شما