• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

پارک کروکودیل نوپک قشم؛ تجربه‌ای متفاوت و هیجان‌انگیز

6 اسفند، 1398
22 دی، 1398
مدت مطالعه :
اکثر ما وقتی بچه بودیم علاقه‌ی زیادی به دایناسور‌ها داشتیم؛ مخصوصا فیلم‌هایی مثل ژوراسیک پارک حسابی هاج‌ و واج‌مان می‌کرد. کمی بعد که فهمیدم کرگدن‌ها و کروکودیل‌ها بازمانده‌های آن دوران هستند، خیلی خوشحال بودم و همیشه دوست داشتم بتوانم از نزدیک یک کروکودیل واقعی را ببینم. پارک کروکودیل نوپک قشم این امکان را به بهترین و امن‌ترین شکل فراهم کرده. اگر شما هم مثل من به این مارمولک‌های عظیم‌الجثه علاقه دارید، شک نکنید که با خواندن این مطلب بازدید از پارک کروکودیل نوپک قشم را در برنامه‌ی سفرتان می‌گذارید. با اسمارتیز همراه باشید تا با این جای دیدنی قشم بیشتر آشنا شوید.
بهترین زمان دیدن پارک کروکودیل نوپک قشم
فکر نمی‌کنم قصد داشته باشید فقط و فقط به خاطر دیدن پارک کروکودیل نوپک به قشم سفر کنید! مثلا وقتی می‌گوییم بهترین زمان سفر به شیراز، منظور ما زمانی است که آب و هوای شهر مطبوع باشد. این قاعده‌ای است که در مورد هر شهری صدق می‌کند. پس فرقی نمی‌کند که می‌خواهید برای دیدن دره ستارگان، چاهکوه، خرید و گشت‌و‌گذار یا دیدن پارک کروکودیل نوپک به قشم سفر می‌کنید؛ همیشه باید حواس‌تان باشد که از گرما و شرجی طاقت‌فرسای هوا دوری کنید. از نظر ما بهترین زمان دیدن پارک کروکودیل نوپک قشم، از اواخر آبان تا فروردین سال بعد است. شاید اگر تابستان به دیدن کروکودیل‌ها بروید، آن‌ها هم از گرما حال و حوصله‌ی بیرون آمدن از خانه‌های‌شان را نداشته باشند و دست خالی برگردید! البته حواس‌تان هم به شلوغی‌های قشم در موقع تعطیلات باشد؛ اگر دوست دارید سفر آرام و خلوتی داشته باشید باید در وسط هفته یا زمانی که تعطیلات رسمی نیست به قشم سفر کنید. در خود روز بازدید از پارک کروکودیل نوپک قشم هم بهتر است صبح را انتخاب کنید تا شاهد صحنه‌های غذا خوردن کروکودیل‌ها هم باشید.

کروکودیل یکی از قوی‌ترین آرواره‌ها را در میان حیوانات دارد
 خودتان را برای دیدن چنین صحنه‌هایی در پارک نوپک آماده کنید.

راه‌های دسترسی به پارک کروکودیل نوپک قشم
یکی از خوبی‌های پارک کروکودیل نوپک قشم این است که برخلاف جاذبه‌های ژئوپارک، نزدیک به شهر قشم است و دسترسی و پیدا کردن آن اصلا کار دشواری نیست. باید از آزادراه خلیج فارس به سمت درگهان حرکت کنید و تقریبا بعد از 10 دقیقه رانندگی در سمت راست‌تان پارک کروکودیل نوپک را خواهید دید. این پارک در قشم بسیار معروف و شناخته‌شده است، پس اگر مشکلی در پیدا کردن آدرس داشتید حتما از مردم قشم سوال بپرسید تا شما را راهنمایی کنند. جاده تا پارک بسیار با کیفیت است و مثل برخی مناطق طبیعی قشم نیازی به ماشین شاسی بلند برای بازدید ندارید. پارکینگ هم تا دل‌تان بخواهد در اطراف پارک وجود دارد.
شماره تلفن: 07691026017
هزینه‌ی بلیط و ساعات دسترسی
یکی دیگر از خوبی‌های پارک کروکودیل نوپک قشم این است که ساعات بازدید طولانی دارد و محدودیتی از این لحاظ برای‌تان ایجاد نمی‌شود.
ساعات بازدید: همه روزه از 8 صبح الی 8 شب
هزینه‌ی بلیط: 15000 تومان برای بزرگسالان؛ 10000 تومان برای کودکان و 2 یورو برای گردشگران خارجی
دانستنی‌های قبل از دیدن پارک کروکودیل نوپک قشم
  • این پارک در ابتدا با این هدف تاسیس شد که برای مصارف دارویی و چرم، کروکودیل‌ها را پرورش دهد. شاید خیلی‌ها این نکته را ندانید که خون کروکودیل حاوی قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک طبیعی شناخته‌شده است و از این لحاظ خیلی گران و مفید است.
  • به تدریج این ایده گسترش پیدا کرد و خانم روستا، مدیر پارک کروکودیل نوپک قشم، این مجموعه را تبدیل به مکانی برای بازدید و فعالیت‌های دیگر مربوط به کروکودیل‌ها کرد. در سال 90 بود که اولین و تنها پارک کروکودیل ایران تاسیس شد.
  • اولین بار در سال 92 بود که کارکنان این پارک توانستند تکثیر کروکودیل‌ها را ممکن کنند. غیر از بازدید کارهای دیگری هم در پارک کروکودیل نوپک قشم انجام می‌شود: مثلا دوره‌های آموزش نگهداری و راه‌اندازی مزرعه‌های کروکودیل که در قالب‌های مختلف برگزار می شوند.
  • واحد شمارش کروکودیل، سر است. پارک کروکودیل نوپک قشم در ابتدا تنها 8 سر کروکودیل داشت و مساحت زمین آن 21 هزار متر مربع بود. اما الان تعداد کروکودیل‌های آن‌ها از 200 سر هم بیشتر شده است! کروکودیل‌هایی که از یک تا 25 سال، سن دارند.
  • کروکودیل‌ها برای زندگی نیاز به شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب دارند و به همین دلیل خانم روستا جزیره‌ی قشم را برای این کار انتخاب کرد. آن‌ها در ابتدا تعداد تخم کروکودیل خریدند، در اَنکوباتور تحت شرایط کنترل شده نگهداری کردند تا بعد از 3 ماه سر از تخم بیرون بیاورند و سپس با پرورش مناسب این بچه کروکودیل‌ها پارک را گسترش دادند.
  • جالب است بدانید که بین تمساح و کروکودیل فرق‌های زیادی وجود دارد و آن‌ها یکی نیستند. مثلا کروکودیل‌ها آرواره‌های V شکل دارند یا می‌توانند در آب‌های شور زندگی کنند.
  • مدیریت مجموعه‌ی نوپک دو بار به عنوان کارآفرین برتر استان هرمزگان و کشور انتخاب شده‌اند.
کروکودیلی که خودش را به آرامی برای شکار آماده می‌کند
بزرگ‌ترین کروکودیل نوپک بیشتر از 4 متر طول دارد.
راهنمای بازدید از پارک کروکودیل نوپک قشم
به نظر من بازدید از پارک کروکودیل نوپک قشم به همه‌ی کسانی که به قشم سفر می‌کنند واجب است. فرقی نمی‌کند کودک همراه‌تان باشد یا مجردی به سفر رفته باشید. این پارک انقدر جذاب و متفاوت است که جایی برای شک و تردید باقی نمی‌گذارد. کارکنان و مدیریت مجموع رفتار حرفه‌ای و خوبی دارند و این تجربه‌ی شما را لذت‌بخش‌تر می‌کند. اینجا مثل خیلی از باغ‌وحش‌های شهرهای بزرگ نیست که حیوانات بیچاره با کمترین رسیدگی در حال عذاب کشیدن باشند.
غیر از دیدن خود کروکودیل‌ها نکته‌ای که از همان اول توجه من را جلب کرد این بود که حیوانات زیاد دیگری هم در پارک کروکودیل نوپک قشم نگه‌داری می‌شوند. مثلا مار بوآ، کرکس، میمون، جوجه‌تیغی، خرگوش، سوسمار و ... . این نکته باعث می‌شود بازدید از کروکودیل‌های برای‌تان تکراری نشود و یکی دو ساعتی حسابی سرگرم شوید. برای کودکان هم بسیار آموزنده و جذاب است که با این حیوانات در محیطی امن و متنوع روبرو شوند و با آن‌ها تماس داشته باشند.
دیدن شترمرغ از نزدیک هم خالی از لطف نیست
 شترمرغ یکی از حیواناتی است که در این پارک نگهداری می‌شود.

نوبتی هم باشد نوبت خود کروکودیل‌های نوپک است؛ به هر حال آن‌ها صاحب خانه هستند و ما مهمان! کروکودیل‌ها می‌توانند تا 6 متر طول و تا 1 تن وزن داشته باشند، اما بزرگ‌ترین کروکودیل پارک نوپک 350 کیلوگرم وزن دارد و بیشتر از 4 متر است! واقعا دیدن این کروکودیل 28 ساله لرزه به تن آدم می‌اندازد؛ آرواره‌های قوی او هنگام غذا خوردن و حرکت آرام و مرموزانه‌اش احتمالا چند روزی از ذهن‌تان پاک نمی‌شود.
قسمت‌های مربوط به کروکودیل‌ها با توجه به سن‌ و اندازه‌ی شان از هم جدا شده. در قسمت‌های اولیه می‌توانید بچه کروکودیل‌های تازه به دنیا آمده را ببیند یا حتی با کمک راهنما و مربی پارک کروکودیل نوپک قشم آن‌ها را لمس کنید یا در بغل بگیرید. اما بعضی قسمت‌ها مخصوص کروکودیل‌های بالغ هستند که نزدیک شدن سمت‌شان هم ترسناک است چه برسد این‌که به سرتان بزند لمس‌شان کنید! همیشه در تمام مسیر بازدید از راهنمایی‌های مربی اطاعت کنید و نکات ایمنی را رعایت کنید.
این کروکودیل‌ها هر کدام می‌توانند تا 4 متر رشد کنند
 این کروکودیل‌های کوچک‌تر سن‌شان معمولا از 2 سال بیش‌تر است و در این محفظه مشغول بازی هستند.

به هیچ عنوان بدون هماهنگی به کروکودیل‌ها غذا ندهید چون غذای آن‌ها کاملا کنترل شده و خوردن غذای متفاوت و اضافه باعث ایجاد مشکل خواهد شد. اگر هم احیانا مشکلی در پارک یا کروکودیل‌ها توجه شما را جلب کرد، حتما به مسئولین آن اطلاع دهید. خبر خوب اینکه خانم روستا با توجه به استقبال خوبی که از پارک کروکودیل نوپک قشم شده، قصد دارد آن را گسترش دهد. در آینده‌ای نه چندان دور امکانات رفاهی مثل رستوران و کافی‌شاپ به مجموعه اضافه می‌شوند، حیوانات جدید خواهند آمد و کارهای دیگری که می‌توانید اطلاعات دقیق‌تر را همان‌جا از خودشان بپرسید. اگر با دیدن پارک کروکودیل نوپک قشم به سرتان زده که شما هم کسب و کار مشابهی راه بیاندازید می‌توانید برای آموزش، خرید کروکودیل و مشاوره از آن‌ها کمک بگیرید.
قصد سفر به قشم را دارید؟ شاید خواندن مطلب «خرید در قشم» و «رستوران های قشم» برای شما جذاب باشد.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

دوستام کیان صدام می‌کنن. عاشق موسیقی‌های سنگین و زیبایی‌های پیچیده هستم،‌ به خاطر همین سفر جذبم می‌کنه. چون یه فرآیند طولانی و دقیقه؛ باعث می‌شه برای یه مدت نامعلومی وارد داستان‌ها و درگیری‌های غیر قابل پیش‌بینی بشی. دانشجوام و درگیر کتاب، پرخور و درگیر غذا، شاداب و درگیر عشق. می‌نویسم تا تجربه‌ها و نظراتم را به بقیه به اشتراک بذارم می‌دونم که به درد می‌خوره.

امتیاز دهید 1 دیدگاه ۵ / 4.5 50 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
جزیده
25 فروردین، 1399

سلام ازتمامی شما ضمن تشکر وخسته نباشید من حاضرم 10 سر از این کرو کودیل بچه را نیاز دارم فقط قیمت آنرا اگه برام بفرستید