• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

پارک آب و آتش

15 بهمن، 1398
5 بهمن، 1398
مدت مطالعه :
در دهه‌های اخیر، با توجه به آلودگی هوای تهران در فصول سرد و گرمای کشنده‌‌ی آن در فصل‌های گرم، تاسیس و گسترش پارک‌ها جزو اولویت‌های شهرداری تهران قرار گرفته است. پارک آب و آتش در راستای همین هدف در سال 1388 افتتاح شد و خیلی زود توانست به محبوب‌ترین پارک مدرن پایتخت تبدیل شود. اگر می‌خواهید بیشتر درباره‌ی پارک آب و آتش بدانید، در ادامه همراه اسمارتیز باشید.
بهترین زمان رفتن به پارک آب و آتش
پارک آب و آتش در همه فصل‌ها جذابیت‌های منحصر به فرد خودش را دارد. در بهار شکوفه‌های درخت‌ها عطر و رنگ خاصی به پارک می‌بخشند. در تابستان به علت انبوه درختان، هوای پارک بسیار دلپذیر است و می‌توان از تمام امکانات آن لذت برد. پاییز مناسب‌ترین فصل برای ورزش‌های صبحگاهی است و سفیدی زمستان زیبایی چشم نوازی به پارک می‌بخشد.
تمامی امکانات پارک در همه‌ی زمان‌ها قابل استفاده هستند‌.
اگر عاشق شور و سر و صدای بچه‌ها هستید، آخر هفته‌ها مناسب شماست؛ اما اگر ترجیح می‌دهید در سکوت از فضای پارک لذت ببرید بهتر است در وسط هفته به پارک آب و آتش بروید.
معمولا این بوستان برای تمامی مناسبت‌های فرهنگی، مذهبی، ملی و ... مانند عید نوروز و دهه‌ی محرم برنامه‌‌های متنوعی برگزار می‌کند که همین موضوع به جذابیت‌های پارک می‌افزاید‌.
پارک آب و آتش از نمای بالا
نمایی از بالای پارک آب و آتش
راه‌های دسترسی به پارک آب و آتش
آدرس پارک آب و آتش: خیابان آفریقا، نرسیده به چهارراه جهان کودک، انتهای کوچه ژوبین
شماره تلفن پارک آب و آتش: 02188194574
دسترسی با مترو تهران: دو ایستگاه در نزدیکی پارک آب و آتش قرار گرفته‌اند؛ ایستگاه‌های شهید حقانی و شهید همت. ایستگاه شهید حقانی که در خط یک قطار شهری (تجریش به کهریزک) قرار دارد، در بزرگراه حقانی و در کنار پارک طالقانی قرار گرفته است. هنگامی که از ایستگاه خارج شدید می‌توانید در کنار بزرگراه حقانی به سمت غرب حرکت کنید تا به پارک آب و آتش برسید یا می‌توانید وارد پارک طالقانی شوید و با استفاده از پل طبیعت به بوستان آب و آتش بروید.
اگر می‌خواهید از ایستگاه شهید همت که آن هم در خط یک قطار شهری قرار دارد برای رسیدن به پارک استفاده کنید، باید در راستای بزرگراه همت غرب حرکت کنید. همچنین می‌توانید ابتدا به بوستان نوروز بروید و سپس از روی پل ابریشم رد شوید تا به پارک آب و آتش برسید یا به پارک طالقانی بروید و از طریق پل طبیعت به پارک دسترسی پیدا کنید.
دسترسی با بی‌آر‌تی: نزدیک‌ترین ایستگاه بی‌آرتی به این پارک، پل همت است که در خط 7 بی‌آرتی (تجریش به پایانه‌ی معین) قرار دارد. پس از پیاده شدن در این ایستگاه، باید خیابان نلسون ماندلا را کمی پیاده به سمت شمال بروید تا به خیابان ناوک برسید. اگر این خیابان را تا انتها ادامه دهید، به خیابان شهیدی می‌رسید که پارک آب و آتش در آن قرار دارد. همچنین ایستگاه میرداماد که در همین خط بی‌آرتی قرار گرفته است نیز به پارک نزدیک می‌باشد. پس از پیاده شدن کافیست کمی در حاشیه‌ی بزرگراه مدرس به سمت جنوب بروید تا به بوستان آب و آتش برسید.
دسترسی با تاکسی: در میدان ونک چندین خط تاکسی وجود دارد که اکثر آن‌ها از کنار پارک آب و آتش می‌گذرند و شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها به بوستان برسید.
دسترسی با خودروی شخصی: از ویژگی‌های مثبت این پارک، قرار گرفتن در میان چندین بزرگراه است که دسترسی به آن را بسیار ساده می‌کند. پارک آب و آتش بین بزرگراه‌های مدرس، همت و حقانی محصور شده است.
اگر ساکن شمال تهران هستید، باید خود را به اتوبان مدرس برسانید. سپس این اتوبان را کمی به سمت جنوب بروید تا به پارک دسترسی بیابید. ساکنین غرب تهران می‌توانند از بزرگراه همت که در جنوب بوستان قرار دارد استفاده کنند. البته ساکنین شرق تهران هم به این اتوبان دسترسی دارند. همچنین می‌توانند از بزرگراه رسالت نیز استفاده کنند. تقریبا در انتهای این اتوبان به سمت غرب، خروجی بزرگراه حقانی قرار دارد که پارک آب و آتش در این بزرگراه واقع شده است. اگر در جنوب تهران هستید باید از بزرگراه نواب شمال به چمران شمال بروید و پس از آن وارد اتوبان همت شوید.
هزینه‌ی ورودی و ساعات کاری پارک آب و آتش
ساعت کاری پارک آب و آتش به صورت 24 ساعته است و برای ورود به آن نیاز به پرداخت هیچ گونه هزینه‌ای ندارید. در ادامه به ساعت کاری زیرمجموعه‌های پارک و هزینه‌ی بلیط آن‌ها می‌پردازیم.
  • پیست اسکیت آب و آتش: ساعت کاری از شنبه تا چهارشنبه 14 الی 24 و پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از 11 صبح الی 24، هزینه‌ی اجاره‌ی اسکیت برای نیم ساعت 20 هزار تومان است. در صورتی که اسکیت داشته باشید باید 20 هزار تومان به عنوان ورودی به پیست بپردازید که مدت زمان استفاده از آن آزاد است.
  • سینمای هفت بعدی: ساعت کاری همه روزه از 17 الی 24، هر سانس حدود 5 دقیقه طول می‌کشد و هزینه‌ی آن 15 هزار تومان است.
  • پل طبیعت: ساعت کاری همه روزه از ساعت 6 صبح الی 3 بامداد، استفاده از پل طبیعت رایگان بوده و هزینه‌ی ورودی ندارد.
دانستنی‌های قبل از رفتن به پارک آب و آتش
پارک آب و آتش که به بوستان حضرت ابراهیم نیز شهرت دارد، در سال 1388 توسط شهردار وقت، آقای محمد باقر قالیباف، افتتاح شد. حدود 2/5 هکتار از بخش شمالی زمین‌های عباس آباد به این بوستان اختصاص یافته است.
از اصلی‌ترین دلایل جاذبه‌ی این پارک، معماری آن است. به محض ورود به پارک، چهار برج بلند آتشین توجه شما را جلب می‌کند. این برج‌های 10 متری در چهارگوشه‌ی میدان پارک قرار دارد. در محوطه‌ی میانی این برج‌ها، 240 فواره در داخل زمین قرار دارد که تا 10 متر بالا می‌روند و در کنار آتش‌ برج‌ها، زیبایی بی‌همتایی به فضا می‌بخشند. علاوه بر زیبایی، فلسفه‌ی جالبی هم پشت این فواره‌ها قرار دارد. آب از این فواره‌ها در ظاهر به صورت اتفاقی و بدون الگویی خارج می‌شود اما این چنین نیست. بازی از آنجا شروع می‌شود که شما در وسط این فواره‌ها می‌ایستید و باید پیش‌بینی کنید که اکنون از کدام فواره آب خارج می‌شود تا از آن فاصله بگیرید؛ در واقع قانون بازی آن است که نباید خیس شوید. البته کم‌تر کسی از این مسئله آگاهی دارد و اکثر کودکان در این فواره‌ها آب بازی می‌کنند.
فواره های پارک آب و آتش
فواره ها و برج های آتشین پارک آب و آتش
در اطراف این برج‌ها سازه‌های فلزی‌ای قرار دارند که روایت‌گر داستان حضرت ابراهیم مانند بت شکنی، گلستان شدن آتش، وحی، قربانی کردن حضرت اسماعیل، حج و ... می‌باشند. در جلوی تمامی آن‌ها توضیحاتی درباره‌ی مضمون سازه و سازنده‌ی آن قرار دارد. همچنین سازه‌های دیگری نیز در پارک وجود دارند که بسیار مورد توجه هستند. در ادامه به معرفی چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم:
  • چادر آمفی تئاتر: چادری 700 متری بر روی سکوهای سیمانی‌ای که برای نشستن تماشاگران تعبیه شده‌اند، کشیده شده است. در فضای روبه‌روی این سکوها مراسم‌های مذهبی، ملی، جشن‌ها و تئاتر برگزار می‌شود.
چادر آمفی تئاتر پارک آب و آتش
معماری منحصر به فرد چادر آمفی تئاتر پارک آب و آتش
  • فانوس دریایی: این فانوس پس از برج‌های آتشین از محبوب‌ترین سازه‌های پارک به شمار می‌رود. این فانوس بلند سفید حال و هوای دریا را به بوستان آورده است. در بعضی از روز‌ها اجازه‌ی ورود به این سازه به عموم داده می‌شود و شما می‌توانید از بالای آن پل طبیعت و اطراف پارک را به خوبی ببینید.
  • پل طبیعت: این پل کم‌نظیر از روی اتوبان مدرس می‌گذرد و پارک آب و آتش را به پارک طالقانی متصل می‌کند. این پل با ارتفاع 40 متر دید متفاوتی از تهران به شما می‌دهد. همچنین بر روی این پل چندین رستوران و فودکورت قرار دارد.
  • پل ابریشم: این پل پارک را به بوستان نوروز وصل می‌کند و از روی بزرگراه همت می‌گذرد.
  • میدان مشاهیر: در مقابل درب پارک از سمت بلوار آفریقا، میدانی وجود دارد که از مجسمه‌های مشاهیر ایرانی پر شده است‌. همچنین دروازه‌ای در ابتدای ورودی میدان قرار دارد که کاملا به سبک ایرانی ساخته شده است.
میدان مشاهیر در پارک آب و آتش
مجسمه ی مشاهیر و نام داران ایرانی در میدان اصلی پارک آب و آتش
  • آلاچیق‌ها: آلاچیق‌های این پارک شباهتی به آلاچیق‌های دیگر ندارد. این آلاچیق‌ها نیمکت ندارند و شما باید زیرانداز داشته باشید. همچنین سقف آن‌ها مانند آمفی تئاتر از چادر‌های ضخیم است.
تفریحات پارک آب و آتش
پارک آب و آتش امکانات تفریحی و رفاهی زیادی دارد و از این رو بین خانواده‌های ایرانی بسیار محبوب است. در این قسمت تعدادی از این امکانات را به شما معرفی می‌کنیم.
  • دوچرخه سواری: در این بوستان یک مسیر 3/5 کیلومتری برای دوچرخه سواری در نظر گرفته شده است‌. البته متاسفانه مکانی برای اجاره دوچرخه وجود ندارد.
  • اسکیت سواری: یک پیست اسکیت 4500 متری در مجاورت گنبد مینا قرار دارد که جزو استاندارترین پیست‌های کشور به شمار می‌رود. همچنین کلاس‌های آموزشی مبتدی و حرفه‌ای برای علاقه‌مندان در این پیست برگزار می‌شود.
  • سینمای هفت بعدی: انواع فیلم‌ها و بازی‌های رایانه‌ای در فضای هفت بعدی این سینما ارائه می‌شود که تجربه‌ای بی‌نظیر برای شما و فرزندانتان خواهد بود. از امکانات این سینما می‌توان به باد و طوفان، تصویر سه بعدی، نورپردازی‌های رنگی، سیستم صوتی دالبی و فوق پیشرفته، صندلی‌های متحرک و رعد و برق اشاره کرد.
  • گنبد مینا: گنبد مینا از مشهورترین آسمان‌نماهای ایران است که علاوه بر رصدخانه، امکان مشاهده‌ی فیلم‌های مختلف در زمینه‌ی فضا و نجوم را فراهم می‌کند.
گنبد مینا در پارک آب و آتش
با کهکشان و سیاره ها آشنا شوید
  • دریاچه‌ی مصنوعی خزر: دریاچه‌ی مصنوعی خزر از جاذبه‌های پارک آب و آتش است و در اطراف آن دکه و بوفه برای صرف چای وجود دارد.
  • فودکورت راه چوبی: این فودکورت در نزدیکی فانوس دریایی قرار دارد و از منوی بسیار با کیفیت با تنوع بالا برخوردار است. همچنین فضای چوبی و برکه‌های کوچک آب صرف غذا را در این فودکورت لذت بخش‌تر می‌کند.
راهنمای بازدید از پارک آب و آتش
این پارک بسیار مناسب گذراندن یک روز خوب با تجربه‌های جدید در کنار خانواده و دوستان است. شما می‌توانید وسائل پیک‌نیک را بردارید و به پارک بروید. در آلاچیق‌ها مستقر شوید و غذای خود را در آن صرف کنید. البته لازم است بدانید که اجازه برپایی آتش را ندارید. سپس می‌توانید در محوطه آمفی تئاتر بدمینتون بازی کنید، به میدان مشاهیر بروید و از دیدن مجسمه‌ها لذت ببرید، به پیست اسکیت بروید یا در سینمای هفت بعد یک فیلم جذاب ببینید. اگر هم اهل پیک‌نیک نیستید چندین فودکورت مانند راه چوبی و جزیره در پارک مستقرند تا بتوانید یک وعده‌ی دلچسب را کنار خانواده باشید.
دوست دارید با جاذبه‌های گردشگری دیگر تهران آشنا شوید؟ شاید مطلب «جاهای دیدنی تهران» برای شما جذاب باشد.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)
امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.1 161 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.