• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

پل طبیعت

9 آذر، 1398
18 آبان، 1398
مدت مطالعه :
پل طبیعت که در سال 1393 افتتاح شد، از همان ابتدا به گونه‌ای زیبا و مقتدر ساخته شده بود که به نمادی از شهر تهران تبدیل شد. پلی که ارتباط دهنده میان دو پارک آب و آتش و طالقانی است. اما هدف از ساخت پل طبیعت تنها ایجاد ارتباط و گذر از پل نبود. زیرا که به گفته طراح پل یعنی لیلا عراقیان، پل طبیعت بر خلاف سایر پل‌ها جایی برای ماندن است نه جایی برای عبور کردن و گذر. این مفهوم باعث شد تا پل طبیعت با یک ویژگی بسیار خاص به مردم معرفی شود. همین موضوع نیز عامل جذابیت بسیار زیادی در میان گردشگران و ایران‌گردان شد. اگر هنوز از پل طبیعت تهران دیدن نکرده‌اید، تا انتهای این متن با اسمارتیز همراه باشید و با شگفتی‌ها و آیین بازدید از آن بیشتر آشنا شوید.
بهترین زمان برای دیدن پل طبیعت
پل طبیعت پلی است که در منطقه‌ای مملو از درختان سبز و تنومند قرار دارد. پلی که همیشه نیاز شما از تنفس یک هوای تازه را برطرف خواهد کرد. علاوه بر این، قرار داشتن این پل بر روی بزرگراه مدرس و احاطه شدن آن با 4 بزرگراه اصلی شهر، همه دلیلی برای جذابیت این پل در هر فصل و هر زمانی از سال است. مسلماً سلایق همه ما در مورد انتخاب زیبایی‌های یک فصل متفاوت است. اما پل طبیعت طوری ساخته شده است که چه در پاییز و زمستان و چه در بهار و تابستان منظره‌ای دیدنی، جذاب و متفاوت از شهر تهران برای شما پدید می‌آورد. فضای زیبای پل طبیعت و دو پارک بزرگ اطراف آن باعث شده تا در همه فصول سال جاذبه‌های زیادی برای عکاسی وجود داشته باشد و همواره تعدادی را در حال عکاسی روی این پل مشاهده کنید.
پل طبیعت در شب
هر گوشه و زاویه از این پل نیز چشم‌انداز ویژه‌ای دارد
هر گوشه و زاویه از این پل نیز چشم‌انداز ویژه‌ای دارد که می‌تواند تمام سلایق را به سمت خود جلب کند. از این رو بهتر است برای پل طبیعت زمان خاصی تعیین نکنیم، زیرا این پل در تمام فصول سال مملو از افرادی است که عاشق قدم زدن، خوردن یک عصرانه و یا وعده شام در فاصله 40 متری از زمین هستند. با این حال اگر عاشق سرسبزی هستید، فصل بهار بهترین فصل برای بازدید از این پل است که می‌توانید در میان نسیم‌های خنک بر فراز این پل غرق شوید و از منظره سرسبز زیر پای خود لذت ببرید.
برای افرادی که عاشق برف هستند نیز پل طبیعت با نمای زیبایی از درختان انبوه پوشیده از برف و دامنه‌های البزر با قله‌های برفی آن، چشم انداز فوق العاده‌ای دارد که نظیر آن را کمتر در اطراف خود می‌بینیم.
راه‌های دسترسی به پل طبیعت
با اینکه پل طبیعت تهران بر روی شلوغ‌ترین منطقه شهر ساخته شده است، اما راه‌های دسترسی به آن بسیار ساده‌تر از آنچه فکر می‌کنید است. این پل در هر دو پارک آب و آتش و طالقانی ورودی بسیار بزرگی دارد که پیدا کردن آن‌ها نیز بسیار ساده است. پس تنها کافی است خود را به این دو پارک در اطراف پل برسانید تا بتوانید وارد پل شوید.
برای دسترسی به پل طبیعت راه‌های بسیار زیادی وجود دارد. زیرا علاوه بر خودرو شخصی، با مترو، اتوبوس و تاکسی نیز می‌توانید به این پل دسترسی داشته باشید. اگر با ماشین شخصی به سمت پل می‌روید دو راه ورودی پارک طالقانی و آب و آتش را در پیش خواهید داشت. برای ورود به پارک طالقانی باید وارد بزرگراه حقانی شوید. پس از ورود به این بزرگراه راه خود را مستقیم ادامه دهید. پس از گذر از چهار راه کودک و پل مدرس، خیابان فرعی پارک طالقانی قرار دارد. وارد این خیابان فرعی شوید تا پارکینگ پارک طالقانی را بیابید.
از سمت پارک آب و آتش بازهم مسیر اصلی بزرگراه حقانی است. از سمت غرب به شرق وارد این بزرگراه شده و پس از رسیدن به خیابان علامه شهیدی( دیدار سابق) وارد آن شوید. اگر روز خلوتی را برای بازدید از پل انتخاب کرده‌ باشید می‌توانید خودرو خود را در حاشیه خیابان پارک کنید. در غیر این صورت بهتر است از پارکینگ آب و آتش استفاده کنید.
اگر قصد دارید با مترو به سمت پل بروید ( که به عقیده من بهترین انتخاب است) ایستگاه نهایی که باید پیاده شوید، ایستگاه شهید حقانی است. از این ایستگاه تا پارک طالقانی تنها 5 دقیقه باید پیاده‌روی کنید و به پل برسید.
هزینه بلیط و ساعات دسترسی
از جذاب‌ترین قسمت بازدید از پل شگفت انگیز طبیعت این است که هزینه بازدید از آن رایگان است. در واقع برای ورود به این پل و پیاده روی بر روی بزرگ‌ترین پل غیر خودرویی ایران نیاز به تهیه بلیط ندارد. علاوه بر این، هر روز صبح از ساعت 6 صبح تا 12 شب این پل آماده پذیرایی از شما با هوای ناب و تازه خود است. هم چنین در حاشیه پل نیز نیمکت‌ها و باغچه‌های کوچکی ایجاد شده است که هرگاه احساس خستگی کردید مدتی استراحت کنید و از نمای این ترکیب زیبای پل طبیعت و شهر لذت ببرید.
دانستی‌های قبل از دیدن پل طبیعت
پل طبیعت از رازآلودترین پل‌های ایران است که ویژگی‌ها و تمایزات زیادی را در دل خود جای داده است. می‌توان گفت این پل اولین پلی است که به مکانی برای ماندن تبدیل شده است. پلی که افراد به دیدن آن می‌روند نه برای اینکه از آن عبور کنند. بلکه از شگفتی‌های آن و نیز منظره‌های زیبایی که از شهر ساخته است لذت ببرند.
اگر بخواهیم جذاب‌ترین بخش پل طبیعت از نگاه شکم‌گردها را بررسی کنیم، قطعاً باید سراغ رستوران‌ها و فودکورت‌های روی پل طبیعت نام ببریم. رستوران ملل، رستوران پل طبیعت و فودکورت راه چوبی رستوران‌های داخل پل هستند که در هنگام خستگی و گرسنگی بر روی پل پذیرای شما هستند.
پل طبیعت تهران
پل طبیعت 270 متر طول دارد
پل طبیعت در سه طبقه ساخته شده است که 270 متر طول دارد. این پل 2000 تنی تنها بر روی سه ستون عظیم درخت ساخته شده تا از قطع شدن بیش از حد درختان برای ساخت آن جلوگیری شود. عرض پل نیز بین 6 تا 13 متر متغیر است و خود پل با سطح زمین 40 متر فاصله دارد.
طرح معماری و ساخت پل طبیعت که توسط لیلا عراقیان ارائه شده بود از سال 1392 تا 1396 بیش از 10 جایزه داخل، آسیایی، خاورمیانه‌ای و جهانی را از آن خود کرد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جایزه Award+A Architizer دربخش پل و بزرگراه‌ها ایالت متحده آمریکا، جایزه MEIDAA در بخش پروژه‌های عمومی و شهری خاورمیانه امارات متحده عربی و جایزه نقره‌ای IPMA برای مدیریت پروژه، پاناما اشاره کرد.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید، لیلا عراقیان برای طراحی و ساخت این پل از سی و سه پل اصفهان و پل خواجو آن الهام گرفته است. قوص‌های پل و فضای عمومی آن که مکانی برای کسب آرامش مردم است هر دو از ویژگی‌های این دو پل شگفت انگیز در اصفهان هستند که در پل طبیعت نیز دیده می‌شود.
راهنمای بازدید از پل طبیعت
به گفته خود لیلا عراقیان پل طبیعت به گونه‌ای ساخته شده است که مردم برای بازدید از این پل از فضای پارک‌های آب و آتش و طالقانی نیز لذت بیشتری ببرند. از این رو، این پل در هر دو پارک ورودی‌های بسیار عظیم با انشعابات مختلفی دارد. در این ورودی‌ها نیز رستوران‌ها، کافه‌ها، چایخانه‌های سنتی و قرارگاه‌های مختلفی وجود دارد که مردم می‌توانند از آن‌ها برای تفریح و ماندن در پارک‌ها و پل طبیعت به صورت هم زمان استفاده کنند.
در داخل خود پل طبیعت نیز رستوران‌ها و کافی شاپ های متعددی وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها برای استراحت خود استفاده کنید. دو طبقه اول پل طبیعت بیشتر برای پیاده روی ساخته شده است و هر روزه نیز تعداد زیادی از مردم به این منظور وارد آن می‌شوند. فضای سالم و هوای پاک شمال تهران به همراه چشم اندازهای بی‌نظیر این پل را به بهترین منطقه برای ورزش و پیاده روی تبدیل کرده است.  اما طبقه سوم این پل جایی برای درنگ و ماندن است. به همین منظور اکثر کافه‌ها و رستوران‌ها و میز و نیمکت‌ها در طبقه سوم این پل هستند. بنابراین اگر قصد دارید پس از پیاده روی در پل و استشمام هوای پاک آن چیزی میل کنید، بهتر است خود را به طبقه سوم پل برسانید. در طبقه سوم فضای بسیار خوبی برای عکاسی نیز وجود دارد. به این ترتیب می‌توانید برای مدتی در این قسمت از پل استراحت کنید، چیزی میل نمایید و در نهایت از منظره زیبای اطراف پل لذت ببرید. اگر هم خواستید با چند عکس جذاب، بازدید خود از این پل را به اتمام برسانید.

دوست دارید با تعدادی از جاذبه‌های گردشگری دیگر تهران آشنا شوید؟ مطلب «جاهای دیدنی تهران» را بخوانید.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

از وقتی یادم میاد خوندن همه چیو دوست داشتم از سر در مغازه ها تا مطالب وبسایت های مختلف. ترجمه چیزایی که میخوندم رو از دوران دانشجویی شروع کردم. از ترجمه مطالب دیگران رسیدم به نوشتن مطالب خودم توی سایت های مختلف و انقدر از این کار لذت میبرم که اصلا نفهمیدم چجوری بیشتر از هزار تا مطلب تو دو سال گذشته نوشتم. هنوز در حال یادگیریم و دوست دارم چیزای جدیدو امتحان کنم.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.4 39 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.