اطلاعات 9 میلیون مشتری شرکت easyjet هک شد!

31 اردیبهشت، 1399
31 اردیبهشت، 1399
مدت مطالعه :
به گزارش بلومبرگ نیوز، شرکت هواپیمایی EasyJet انگلیس روز سه شنبه 30 اردیبهشت اعلام کرد که قربانی حمله سایبری شده است. هواپیمایی ایزی جت عنوان کرده که در اثر این حمله‌ی سایبری آدرس‌های ایمیل، جزئیات سفر و برخی از اطلاعات کارت اعتباری حدود 9 میلیون مشتری آن در دسترس هکرها قرار گرفته. در ادامه با اسمارتیز همراه باشید تا در مورد جزییات این حمله‌ی سایبری بیشتر بدانید.
هک شدن اطلاعات در بستر اینترنت: باگی در امنیت این دنیای مدرن بشری
در دنیای مدرن امروزی که اکثر کارها به جهان بزرگی به نام اینترنت وابسته شده، بحث از امنیت سایبری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. کم نبوده‌اند خبرهای حاکی از هک شدن اطلاعات کابران شرکت‌های بزرگ که هم امنیت آن مجموعه را زیر سوال برده و هم موجب نگرانی کاربران آن شرکت‌ها شده است. حتما شما هم خبر هک شدن اطلاعات بیش از 42 میلیون کاربر ایرانی بعضی نسخه‌های تلگرام را در ماه‌های اخیر به خاطر دارید، خبری که هم هشداری برای استفاده از نسخه‌های غیر اصلی این پیام‌رسان اینترنتی بود و هم نگرانی برای تمام کاربران ایرانی از لو رفتن اطلاعاتشان. اگر بخواهیم نمونه‌ای دیگر از هک شدن شرکت‌های بزرگ را مثال بزنیم، شرکت لینکدین مثال خوبی خواهد بود. اطلاعات کابران این شرکت در سال 2012 مورد حمله‌ی هکرها قرار گرفت، اما انتشار این خبر حدودا 4 سال یعنی تا سال 2016 طول کشید.
هک شدن اطلاعات در فضای اینترنت
شما تا به حال طعمه‌ی هکرها شده‌اید؟
اگرچه هکرها معمولا این اطلاعات را در بستر اینترنت و با قیمتی بسیار پایین می‌فروشند، اما گاهی لو رفتن این اطلاعات صدمات بزرگی را به شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ وارد می‌کند. حال و در تازه‌ترین خبر از دنیای فناوری، شرکت هواپیمایی ایزی جت اعلام کرده اطلاعات بیش از 9 میلیون کاربر این شرکت مورد حمله‌ی سایبری قرار گرفته است. اما این حمله چه صدماتی را به این شرکت وارد کرده؟
هک شدن اطلاعات 9 میلیون مشتری شرکت هواپیمایی ایزی جت
شرکت هواپیمایی ایزی جت انگلیس روز سه شنبه 30 اردیبهشت اعلام کرد که قربانی حمله سایبری شده است. این شرکت هواپیمایی عنوان کرده که در اثر این حمله‌ی سایبری آدرس‌های ایمیل و جزئیات سفر حدود 9 میلیون مشتری آن در دسترس هکرها قرار گرفته.  این شرکت در ادامه گفته که اطلاعات کارت اعتباری حدود 2208 کاربر این شرکت طی حمله‌‌ای "بسیار پیچیده" هک شده است. شرکت هواپیمایی ایزی جت مدعی است که در حال حاضر دسترسی غیرمجازی که اجازه‌ی نقض امنیت داده‌ها را فراهم کرده بسته و با مشتریانی که اطلاعات کارت اعتباری آن‌ها هک شده، تماس گرفته است.

“شرکت EasyJet در حال حاضر دسترسی غیرمجازی که اجازه‌ی نقض امنیت داده‌ها را فراهم کرده بسته و با مشتریانی که اطلاعات کارت اعتباری آن‌ها هک شده، تماس گرفته است.”


اگرچه ایزی جت می‌گوید هیچ مدرکی مبنی بر سوء استفاده از اطلاعات شخصی مشتریانش وجود ندارد، اما تصمیم دارد که با همه‌ی 9 میلیون مشتری که اطلاعات آن‌ها مورد تجاوز قرار گرفته تا تاریخ 26 ژوئن تماس بگیرد. از طرفی گاردین گزارش داده که هیچ گونه اطلاعات گذرنامه‌ی مشتریان در این حمله‌ی سایبری مورد دسترسی قرار نگرفته است.

“یوهان لوندگرن ، مدیرعامل EasyJet در بیانیه‌ای گفت: "ما می‌خواهیم از مشتریانی که تحت تأثیر این واقعه قرار گرفته‌اند عذرخواهی کنیم."”


هشدار ایرلاین ایزی جت به مشتریان خود در مورد ایمیل‌های این شرکت در آینده
حمله‌ی اخیر سایبری به شرکت هواپیمایی ایزی جت نه تنها اطلاعات کارت اعتباری بعضی از مشتریان آن را در دسترس هکرها قرار داده، بلکه بیش از 9 میلیون مشتری این شرکت را با خطر فیشینگ مواجه کرده است.

“فیشینگ (phishing) به تلاش برای به دست آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی و ... از طریق جعل یک وبگاه، آدرس ایمیل و پلتفرم‌های مشابه آن گفته می‌شود.”


هکرهایی که به اطلاعات هواپیمایی ایزی جت حمله کرده‌اند، می‌دانند که آیا شخص مشتری EasyJet بوده است یا نه و از طریق دسترسی به آدرس‌های ایمیل‌ آن‌ها امکان اقدام به کلاهبرداری را دارند. به همین منظور هواپیمایی ایزی جت به مشتریان خود هشدار داده که در مورد ایمیل‌های رسیده از این شرکت با عنوان EasyJet یا EasyJet Holidays محتاط عمل کنند.
هک شدن اطلاعات مشتریان شرکت ایزی جت
این شرکت در مورد ایمیل‌های آینده به مشتریان خود هشدار دارد.
یوهان لوندگرن ، مدیرعامل EasyJet عنوان کرده که با مشتریانی که اطلاعات سفر آن‌ها مورد دسترسی قرار گرفته تماس گرفته خواهد شد و به آن‌ها توصیه می‌شود تا نسبت به ارتباطات مشکوک و ناخواسته از سمت این شرکت هشیار باشند.
از طرفی سخنگوی دفتر حفاظت داده‌های انگلیس تأیید کرد که این آژانس در حال بررسی حمله‌ی سایبری است و هشدار EasyJet را برای مراقبت از کلاهبرداری‌های مشکوک فیشینگ تکرار کرد. دفتر کمیسیاری اطلاعات انگلستان در ادامه چنین گفت که هر کسی که تحت تأثیر نقض داده‌ها قرار دارد، باید نسبت به حملات فیشینگ احتمالی و پیام‌های کلاهبرداری هوشیار باشد. این دفتر مشاوره‌ای در وب‌سایت خود در خصوص نحوه‌ی شناسایی ایمیل‌های احتمالی فیشینگ را منتشر کرده که خواندن آن می‌تواند به قربانیان این حادثه کمک قابل توجهی بکند.

برچسب(ها)
موقعیت(ها)

نویسندگی و عکاسی پنجره‌هایی هستن که من رو به جهان بیرون وصل می‌کنن. علاقه به طبیعت باعث شد به سمت فعالیت‌های محیط‌زیستی برم و در ادامه به سفر علاقه‌مند بشم. سفر برای من فرصت کشفه و کمکم کرده ابعاد جدیدی از خودم رو بشناسم. کتاب، فیلم و پادکست هم اجزای جدانشدنی زندگی من هستن.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 3 1 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.