• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

کویر مصر

11 آذر، 1398
21 آبان، 1398
مدت مطالعه :
تا قبل از این‌که فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» اکران شود، اسم کویر مصر برای خیلی‌ها ناآشنا بود. بعد از این فیلم بود که اسمش سر زبان‌ها افتاد و خیلی‌ها قصد سفر به آن را کردند. کویر مصر در استان اصفهان را می‌توان دریای وسیعی از شن‎‌های روان و خوش‌رنگ معرفی کرد که از زیباترین کویرهای ایران است. این کویر به خاطر نزدیکی به روستای مصر، به این نام خوانده شده و در حال حاضر کویری پرطرفدار است. اگر تصمیم دارید که در پاییز و زمستان سفر کویری داشته باشید، می‌توایند روی کویر مصر حساب باز کنید. در ادامه با اسمارتیز همراه باشید تا با این کویر ایران بیشتر آشنا شوید.
بهترین زمان دیدن کویر مصر
به طور کلی، فصول سرد سال بهترین زمان برای سفر به کویر هستند. بهترین زمان برای سفر به کویر مصر از اواسط پاییز تا اوایل بهار است. در هر فصلی، حتی فصول گرم سال، باید حواس‌تان به سرمای شب‌های کویر باشد و وسایل لازم را همراه خود ببرید.
کویر مصر
نمایی از آسمان شگفت‌انگیز کویر مصر
راه دسترسی به کویر مصر
آدرس: استان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، دهستان جندق، روستای مصر
و اما کویر مصر اصفهان کجاست؟ کویر مصر در 45 کیلومتری شرق شهرستان جندق و 30 کیلومتری شمال شهرستان خور از توابع استان اصفهان قرار دارد. اگر قصد دارید با خودری شخصی به کویر مصر بروید، از شهر اصفهان می‌توانید به اینجا بروید. در اصفهان و از راه خیابان چهارباغ باید به سمت بلوار کاوه بروید. این مسیر را باید به سمت بزرگراه شهید اردستانی ادامه دهید تا در نهایت از اصفهان خارج شوید و به سمت جاده‌ی نائین بروید. در شهر نائین، به میدان طالقانی که رسیدید، وارد بلوار امام رضا شوید. حالا به میدان جمهوری اسلامی که رسیدید، وارد جاده نائین-انارک شوید و بعد از آن، وارد جاده انارک-خور شوید. پس از آن، به بزرگ‌راه 70 آسیا خواهید رسید. در همین مسیر رانندگی کنید تا به جاده‌ی فرخی-مصر برسید. به سمت چپ بروید. همین مسیر را ادامه دهید تا به روستای مصر برسید. ‌در قسمت ورودی روستا، دو طاق کوچک خواهید دید که می‌تواند نشانه‌ی خوبی برای پیدا کردن روستا باشد. در مسیر رسیدن به روستای مصر، از کنار روستای امیرآباد هم گذر خواهید کرد.
دانستنی‌های قبل از دیدن کویر مصر
  • روستای مصر فقط 180 نفر جمعیت دارد.
  • عمر روستای مصر به صد سال هم نمی‌رسد.
  • مردم روستا از گوشت و لبنیات شتر استفاده می‌کنند و شما هم می‌توانید در طی اقامت‌تان، از آن‌ها میل کنید. حتماً طعمِ دوغ خوشمزه‌ی شتر را نیز در این روستا بچشید. 
  • بنیانگذار این روستا شخصی به نام یوسف بود. روستای مصر ابتدا، «چاه راز» نامیده می‌شد، اما پس از مدتی، مردم به احترام یوسف، نام این روستا را مصر گذاشتند. 
راهنمای بازدید از کویر مصر
روستای گردشگری مصر، در گذشته، نام‌های دیگری داشته، مانند چاه راز، مزرعه یوسف و کلاته یوسف. نامگذاری روستای مصر خود داستانی دارد. بنیانگذار روستای مصر مرد سرمایه‌داری به نام یوسف بود. وقتی قنات‌های روستا خشک شدند، یوسف طی چند مرحله، چاه عمیقی را برای رفاه حال اهالی روستا حفر کرد. پس از حفر چاه، روستا را «چاه راز» نامگذاری کردند. اما یوسف این نام را دوست نداشت و از مردم خواست به خاطر نام وی و داستان حضرت یوسف، که در مصر رخ داده است، نام روستا را نیز «مصر» بگذارند. مردم هم با کمال میل قبول کردند و در نهایت، آن‌جا را روستای مصر نامیدند.
دویدن روی شن‌های کویر مصر
لذت دوییدن با پاهای برهنه بر روی شن‌ها را از دست ندهید | عکس: سعید حائری فرد
روستای مصر اصفهان خانه‌های کاهگلی زیبا با سقف‌هایی گنبدی‌شکل دارد و هر کدام از آن‌ها طویله‌ای برای نگهداری پرندگان و دام‌های‌شان دارند. این روستا امکانات کافی برای توریست‌ها را دارد و در آن‌جا با کمبود امکانات مواجه نخواهید شد. از روستای مصر که بگذرید، دیگر هیچ هیاهویی به گوش‌تان نمی‌رسد؛ دیگر شما می‌مانید و سکوتِ آرامش بخشِ کویر. به کویر که رسیدید؛ اگر دوست داشتید، کفش‌های‌تان را در بیاورید و با پای برهنه روی شن‌ها قدم بزنید تا گرمای آن را با تمام وجود حس کنید. اگر بر فراز تپه‌های شنی بایستید، می‌توانید کل کویر را از نظر بگذرانید.
 از زیبایی تپه‌های شن روان هم هرچه بگوییم کم گفته‌ایم. تماشای این تپه‌ها و راه رفتن روی شن‌های لغزان آن‌ها تجربه‌ای بی‌بدیل است. با این حال جاذبه‌های کویر مصر بسیارند و فقط به رمل‌های شنی و آسمان پرستاره محدود نمی‌شود. در حوالی این کویر جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فردی وجود دارد که می‌توانید به‌راحتی از آن‌ها نیز بازدید کنید. دریاچه نمک خور از همین جاذبه‌هاست که به آن دریاچه نمک کویر مصر هم می‌گویند. سر راه رسیدن به روستای مصر، دریاچه نمک را هم می‌توانید ببینید. این دریاچه نمک از بزرگ‌ترین دریاچه‌های فصلی نمک در ایران است. در دریاچه‌ی نمک اشکال پنج‌ضلعی نمکی یا پلی‌گون‌های متعددی وجود دارد که در زمستان‌ها، تیره و در تابستان‌ها، سفید هستند. اگر باران باریده باشد، این دریاچه مثل آینه‌ای بزرگ می‌شود که آسمان را در خودش انعکاس می‌دهد.
شن‌های طلایی کویر مصر
شن‌های طلایی رنگ کویر مصر | عکس: حسین صحت‌لو
نیزار مصر از دیگر جاذبه‌های این کویر است که فقط 6 کیلومتر تا کویر مصر فاصله دارد و در میان شن‌های روان کویر مصر واقع شده. نیزار مصر در پی سیل سال 1355 به وجود آمد. در این نیزار، نی‌های کوتاه و بلند وجود دارد و ارتفاع بعضی از آن‌ها به 4 متر هم می‌رسد. نیزار کویر مصر زیستگاه موجوداتی مانند گرگ، گربه شنی، کاراکال، روباه شنی، شغال، چکاوک کاکلی، سارگپه بیابانی، پامسواکی، مگس گیر، سبزقبا، شاهین، جربیل، جرد، آگامای سروزغی و دم سیاه، تیر مار، مار جعفری، شتر مار و انواع عقرب است. برای دسترسی به این نیزار باید از تپه‌های شنی عبور کنید که عبور از آن‌ها، فقط با خودروهای دو دیفرانسیل امکان‌پذیر است.
تخت عباسی از دیگر دیدنی‌های این منطقه است و در شمال شرقی روستای مصر قرار دارد. تخت عباسی کویر تختی است و مانند هر کویر تخت دیگری، در مرتفع‌ترین نقطه‌ی کویر قرار دارد. در این کویر، هیچ گیاهی نمی‌روید. برای بازدید از تخت عباسی، باید راهی شمال روستا شوید و پس از گذر از روستای فرحزاد، به دوراهی سلکنون برسید. پس از عبور از دیوار شنی، به سمت شمال شرق بروید. پس از طی 2 کیلومتر، به تخت عباسی خواهید رسید. تخت عروس کویر مصر هم از کویرهای تخت این منطقه است و برای بازدید از آن، باید همین مسیر تخت عباسی را طی کنید و پس از آن، 6 کیلومتر به سمت شمال بروید تا به تخت عروس برسید.
عکاسی در کویر مصر
فضای فوق‌العاده زیبای کویر مصر عکاسان زیادی را مجذوب خود کرده | عکس: امیر شاه‌چراغیان
 تنگه‌ی رودخانه نمک در مسیر یک رودخانه‌ی فصلی قرار دارد که در پی بارش باران، آب در آن جمع می‌شود و در کنار نمک‌ها، صحنه‌ی بسیار زیبایی را به وجود می‌آورد. برای بازدید از این دریاچه نمک، باید مسیر تخت عروس را در پیش بگیرید و قبل از رسیدن به تخت عروس، به مسیری که در سمت شرق قرار دارد بروید. این مسیر شما را مستقیماً به این دریاچه می‌رساند.
 صاف باقر دُزدو کویر دیگری ست که در 8 کیلومتری شرق روستای مصر قرار دارد. این کویر وسیع، با عرض 10 کیلومتر و طول 30 کیلومتر، چند تپه‌ی شن روان و چند تخت در خود دارد. در جنوب آن نیز زمین‌های آهکی و تپه‌های ماسه‌ای دیده می‌شود. برای دسترسی به صاف باقر دزدو، باید به سمت نیزار مصر بروید، سپس 4 کیلومتر به سمت شرق بروید. ضمناً، صاف باقر دُزدو یکی از بهترین مکان‌ها برای کمپینگ است.
 در این کویر پهناور، چند روستای بسیار کوچک، به نام‌های فرحزاد، امیرآباد و گرمه، نیز وجود دارد که می‌توانید در هر کدام لحظات خوشی داشته باشید. روستای فرحزاد فقط دو کیلومتر تا روستای مصر فاصله دارد و در آن، فقط دو خانواده زندگی می‌کنند. روستای گرمه دیدنی‌هایی مانند نخلستان‌های زیبا، تالاب و قلعه‌ی ساسانی دارد. روستای امیرآباد هم نرسیده به روستای مصر است و مزارع متعددی دارد. در ضمن، در هرکدام از این روستاها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی متعددی هم برای اقامت گردشگران وجود دارد؛ مثلاً اقامتگاه بوم‌گردی بیراهه کویر مصر، در روستای مصر، اقامتگاه بوم‌گردی ساحل کویر کویر مصر و اقامتگاه بوم‌گردی گندمزار کویر مصر، در روستای فرحزاد و اقامتگاه بوم‌گردی خانه مازیار کویر مصر، در روستای گرمه. اگر هم دوست ندارید در اقامتگاه‌های بومگردی بمانید، می‌توانید به هتل سنتی تی دا کویر مصر، واقع در روستای فرحزاد بروید.
بالا رفتن از تپه‌های کویر مصر
نمای دیگری از کویر زیبای مصر
در کویر مصر، امکانات تفریحی متعددی وجود دارد. در نزدیکی روستا، می‌توانید شتر سواری کنید. در حال حاضر و تا این زمان که مطلب را نوشته‌ایم، قیمت شترسواری در کویر مصر، به ازای هر ساعت، صد هزار تومان است. اگر اهل دوچرخه‌سواری هستید و دوچرخه دارید، می‌توانید دوچرخه‌تان را بیاورید تا در کویر دوچرخه‌سواری کنید. دو تا فعالیت دیگر هم در کویر مصر هست که ما به شخصه توصیه‌اش نمی‌کنیم: گردش با موتور چهار چرخ در کویر و آفرود.
برای سفر به کویر، حتما کفش مناسب پیاده‌روی بپوشید. در ضمن، شب‌های کویر سرد است و بهتر است به اندازه کافی با خودتان لباس داشته باشید. سخن آخر این‌که در کویر عکس‌های خیلی خوبی می‌توانید بگیرید، پس دوربین‌تان را با خودتان ببرید تا این سفر به یاد ماندنی‌تان را برای همیشه ثبت کنید.
کویرها را دوست دارید؟ شاید مطلب «سفر به کویر ورزنه» برای شما جذاب باشد.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

پروین سهیلی هستم. ادبیات انگلیسی خوندم و برای نشریات ترجمه می‌کنم و می‌نویسم. سفر کردن رو هم به اندازه نوشتن دوست دارم و به نظرم، دیدنی‌های ایران و جهان آنقدر جذاب هستند که بتوان ساعت‌ها درموردشون نوشت و همواره لذت برد.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.3 46 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.