برنامه‌ی سفر به کویر ورزنه

4 اسفند، 1398
25 اسفند، 1398
3 روزه
پاییز
کویرگردی
اردلان فروتن
این روزها که خنکی هوا کم‌کم دارد زیر پوستمان می‌دود و نفس‌های تابستان به شماره افتاده، وقت آن است که کوله‌ها را ببندیم و برای سفر به مقاصد پاییزی ایران‌زمین آماده شویم. بی‌شک کویرهای ایران با زیبایی شکوهمندشان مقصدی منحصربه‌فرد برای سفرهای پاییزی محسوب می‌شوند. ما در این مطلب قصد داریم برنامه‌ای 3 روزه برای سفر به کویر ورزنه در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید در اوقات فراغت خود سری به این جاذبه‌ی بی‌بدیل سرزمین‌مان بزنید.
روز 1
رسیدن به کویر ورزنه
اگر سفرتان به کویر ورزنه را از تهران شروع می‌کنید، دو راه پیش رو خواهید داشت. به من بگویید اهل لذت بردن از مسیر هستید یا رسیدن به مقصد برایتان اهمیت بیشتری دارد، تا به شما بگویم کدام راه را برای رفتن به ورزنه انتخاب کنید. اگر از آن دسته افرادی هستید که رسیدن به مقصد را در اولویت قرار می‌دهید، بهتر است آزادراه 7 را انتخاب کنید. با انتخاب این مسیر که از بزرگراه آزادگان تهران شروع می‌شود و در انتهای مسیر با آزادراه ذوب‌آهن اصفهان یکی می‌شود، مسیری حدودا 591 کیلومتری تا ورزنه در پیش خواهید داشت. در این مسیر از کنار شهرهای قم، کاشان، نطنز، زواره و نایین عبور می‌کنید تا به ورزنه برسید. بنابراین اگر صبح زود راه افتادید، فرصت دارید از شهرهای بین راهی این مسیر هم دیدن کنید. پیشنهاد ما این است که یا راهی نطنز شوید و از مسجد جامع آن دیدن کنید یا راه نائین را در پیش بگیرید. مسجد جامع نائین و موزه‌ی مردم‌شناسی آن در خانه‌‌ی پیرنیا دو جاذبه‌ای هستند که می‌توانید در بازدیدی کوتاه از آن‌ها دیدن کنید.حالا مسیرتان را ادامه دهید تا به ورزنه برسید. از آنجا که کویر ورزنه حدودا 10 کیلومتر با شهر فاصله دارد، شب را می‌توانید در شهر ورزنه اقامت کنید. خوشبختانه اقامتگاه‌های بومگردی مختلفی در این شهر تأسیس شده که با حس‌وحال بومی خود امکان تجربه‌ای نزدیک به زندگی بومیان این منطقه را به شما می‌دهد.
و اما برویم سراغ مسیر دوم رفتن به کویر ورزنه. اگر به فکر لذت بردن از مسیر هستید و از مسیرهای چالشی و غیر معمول خوشتان می‌آید، در مسیر آزادراه و قبل از نائین به جاده‌ی ظفرقند بپیچید. وارد جاده‌ی علون‌آباد شوید، جاده‌ای که با زیبایی‌های بکرش حسابی حس ماجراجوییتان را اقناع می‌کند. در این مسیر از ماربین می‌گذرید و پس از عبور از کوهپایه، هرند و کبریت به ورزنه خواهید رسید. اگرچه از نظر مسافت حدودا 20 کیلومتر به مسیر شما اضافه می‌شود، اما به دلیل باریک بودن جاده احتمالا مدت زمان بیشتری در راه خواهید بود. مسیری که زیبایی‌ها و بکر بودنش به طولانی‌تر شدن سفر می‌ارزد.
اگر مبدأ حرکت شما جایی غیر از تهران است یا به هر دلیل مشتاق بازدید از اصفهان در مسیرتان هستید هم، می‌توانید به اصفهان بروید. بازدیدی از میدان نقش جهان داشته باشید و سپس با پیمودن مسافتی حدودا 100 کیلومتری به ورزنه برسید.
اقامتگاه‌های این منطقه
  • اقامتگاه بوم‌گردی چاپاکر
  • اقامتگاه بوم‌گردی نگار ورزنه

نگاره 1 از 3
نگاره 2 از 3
نگاره 3 از 3
روز 2
کویرگردی
بعد از رانندگی طولانی روز قبل و استراحت در اقامتگاه‌های زیبای ورزنه، حالا وقت دیدار با رمل‌های طلایی کویر فرا رسیده است. پس با کمک تابلوهای راهنما به سمت کویر ورزنه بروید. تپه‌های شانه‌خورده‌ با یال‌های زیبایشان منظره‌‌ی بی‌بدیلی است که در نگاه اول دل از شما می‌رباید. می‌توانید کفش‌هایتان را دربیاورید و کمی روی شن‌ها داغ کویر ورزنه پیاده‌روی کنید.
وجود سایت گردشگری واحه -بزرگ‌ترین سایت تفریحی کویری در این منطقه- به شما فرصت برخورداری از امکانات تفریحی متنوعی را می‌دهد. موتورسواری(چهارچرخ)، زیپ‌لاین، پالاگلایدر، شترسواری و کویرنوردی با ماشین‌های آفرود از تفریحاتی هستند که در سایت گردشگری واحه می‌توانید تجربه کنید. بعد از این‌که حسابی سطح آدرنالینتان بالا آمد برای صرف غذا یا یک نوشیدنی خنک به رستوران یا شربت‌خانه‌ی چشم‌نواز این مجموعه‌ی گردشگری بروید. طراحی بومی این رستوران و شربت‌خانه کیف این کویرگردی را دوچندان می‌کند. بعد از این‌که حسابی در کویر ورزنه وقت گذراندید، می‌توانید به دریاچه نمک خارا در 50 کیلومتری ورزنه بروید. جایی که نمک‌ها به شکل لوزی‌های بزرگ در کنار هم قرار گرفته‌ و صحنه‌ای بی‌بدیل خلق کرده‌اند. کمی روی این سنگ‌فرش نمکی قدم بزنید و یادتان نرود با پس‌زمینه‌ی غروب خورشید عکس‌های اینستاگرامی بگیرید! جالب است بدانید دریاچه نمک خارا به یک معدن بزرگ منتهی می‌شود و از این معادن نمک برداشت می‌شود.

“هشدار: جاده‌ای که به این دریاچه ختم می‌شود ماسه‌ای است و اگر آشنا به رانندگی در کویر نیستید قید دیدن این جاذبه را بزنید. چرا که ممکن است به دلیل وزش باد با مشکل مواجه شوید.”


اگر قصد کمپ کردن دارید به واحه برگردید. ماندن زیر سقف ستاره‌ها و شب‌نشینی دور آتش از آن دسته تجربه‌های نابی است که هرگز از خاطرتان نخواهد رفت. همچنین علاقه‌مندان به رصد آسمان شب و عکاسی نجومی هم فرصت خوبی خواهند داشت تا حسابی با ستاره‌ها وقت بگذرانند.

پیشنهاد دیگر ما برگشتن به شهر ورزنه و گشت‌وگذار در این شهر تاریخی می‌باشد. اگر مشتاق آشنایی با فرهنگ زیسته‌ی مردمان این دیار هستید، به موزه‌ی مردم‌شناسی ورزنه در خیابان شهیدبهشتی بروید. در این موزه می‌توانید با انواع صنایع‌دستی ورزنه از جمله سفره‌بافی آشنا شوید. سفره‌بافی هنر مردمان این دیار و راهی دیرینه برای تأمین معاش بوده که هنوز هم در برخی خانه‌ها به حیات خودش ادامه می‌دهد. برای دیدن کارگاه سفره‌بافی از نزدیک به کارگاه خاله خدیجه‌ی دوست‌داشتنی از مادربزرگ‌های عزیز ورزنه بروید. جایی که هم می‌توانید از نزدیک با سفره‌بافی آشنا شوید و هم از سفره‌هایش سوغاتی تهیه کنید.
جاذبه‌ی دیگری که در شهر چادر سفیدها انتظارتان را می‌کشد، پدیده‌ای است به نام "گاوچاه" که تا حالا مثلش را ندیده‌اید. حکایت از این قرار است که "گاو محترم شاخ‌دار سیستانی" با آواز صاحبش به حرکت درمی‌آید و طنابی که به چاه آب وصل می‌شود را با خود می‌کشد. این روشی قدیمی برای تأمین آب در مناطق کویری و از قنات بوده که امروزه به یک سنت دیدنی تبدیل شده و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

حالا می‌خواهیم جاذبه‌ای را به شما معرفی کنیم که احتمالا کمتر نامی از آن شنیده‌اید. ارگ قورتان در 10 کیلومتری ورزنه واقع در روستای قورتان، جزء معدود قلعه‌های خشتی و گلی جهان به‌شمار می‌رود که هنوز افرادی در آن سکونت دارند. بازدید از این ارگ تاریخی و قدم زدن در کوچه پس کوچه‌هایش حس‌وحالی از سفر به تونل زمان به شما می‌دهد. احتمالا وقتی نام جاذبه‌های شهر ورزنه به میان می‌آید، نام کبوترخانه (برج کبوتر) آن را زیاد خواهید شنید. اما پیشنهاد ما به شما گذشتن از این کبوترخانه و بازدید از کبوترخانه‌ی زیبای قورتان خواهد بود. این کبوترخانه‌ی زیبا که در حاشیه‌ی ارگ تاریخی قورتان قرار گرفته، از 12 سیلوی هلالی تشکیل شده و ارتفاع آن‌ها گاهی تا 15 متر هم می‌رسد. برای اقامت شب دوم دو امکان پیش رو دارید. یا در سایت تفریحی واحه بمانید و شب را در چادر و کیسه‌خواب زیر سقف ستاره‌ها بگذرانید یا به ورزنه بیایید و در یکی از اقامتگاه‌های بومگردی سطح شهر را استراحت نمایید.
نگاره 1 از 8
نگاره 2 از 8
نگاره 3 از 8
نگاره 4 از 8
نگاره 5 از 8
نگاره 6 از 8
نگاره 7 از 8
نگاره 8 از 8
روز 3
بازدید از کاشان
روز پایانی سفر از راه رسید. بعد از یک روز شگفت‌انگیز در دل کویر و دیدن جاذبه‌های تاریخی ورزنه به سمت تهران حرکت کنید. پیشنهاد ما برگشت از مسیر آزادراه است تا بتوانید به کاشان هم سری بزنید. از آن‌جا که کاشان حدودا 3 ساعت با ورزنه فاصله دارد، بهتر است صبح زود راه بیفتید تا زمان مناسب برای بازدید از جاذبه های کاشان را هم داشته باشید. وقتی به کاشان رسیدید، به میدان کمال‌الملک بروید و در خیابان فاضل نراقی ماشین خود را پارک کنید. کمی پیاده‌روی کنید تا به خیابان علوی برسید، جایی که اکثر خانه‌های تاریخی کاشان در آن قرار گرفته است. سرای عامری ها، خانه طباطبایی ها، خانه بروجردی ها، حمام سلطان‌امیراحمد و موزه‌ی عروسک‌های کاشان جاذبه‌هایی هستند که با صرف 3 الی 4 ساعت، می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.اگر بازدید از خانه‌های تاریخی برایتان جذابیت ندارد، می‌توانید به بازار سنتی کاشان بروید و از تیمچه‌ی امین‌الدوله‌ی آن دیدن نمایید. جایی که شکوه معماریش برای چند لحظه میخکوبتان خواهد کرد.نوبتی هم که باشد، نوبت صرف غذاهای خوشمزه است! بعد از این‌که گشت‌وگذارتان در کاشان تکمیل شد، برای صرف نهار به رستوران خانه‌نقلی یا خانه‌‌ی منوچهری بروید که صرف غذا در آن‌ها هم فال است هم تماشا!بعد از کاشان‌گردی، با یک رانندگی 2 الی 3 ساعته به تهران برگردید. امیدواریم با این برنامه به کویر ورزنه بروید و خاطرات خوبی بسازید.
کافه‌ها و رستوران‌های این منطقه

نگاره 1 از 3
نگاره 2 از 3
نگاره 3 از 3
پیش از سفر به این ‌نکات توجه کنید:
  • این برنامه سفر را «اردلان فروتن» پیشنهاد داده است. درباره اردلان فروتن بیشتر بدانید.
  • تمام اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها و لیدرهای محلی پیشنهادی هستند و شما می‌توانید با توجه به زمان سفرتان و علایق‌تان سایر اقامتگاه‌ها، مسیرهای سفر، رستوران‌ها و ... را انتخاب کنید.
  • تجربه شما از سفر می‌تواند راهنما یا انگیره‌ای برای سفر دیگران باشد. خوشحال می‌شویم اگر تجربه‌تان را از سفر (در قالب سفرنامه، عکس، ویدئو یا فایل صوتی) برای ما بفرستید.
نقشه
نهال ظاهری

نویسندگی و عکاسی پنجره‌هایی هستن که من رو به جهان بیرون وصل می‌کنن. علاقه به طبیعت باعث شد به سمت فعالیت‌های محیط‌زیستی برم و در ادامه به سفر علاقه‌مند بشم. سفر برای من فرصت کشفه و کمکم کرده ابعاد جدیدی از خودم رو بشناسم. کتاب، فیلم و پادکست هم اجزای جدانشدنی زندگی من هستن.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 5 6 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.