• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

دریاچه فراخین؛ بهشت زمردین مازندران

27 آذر، 1398
15 آبان، 1398
مدت مطالعه :
آیا تا به حال اسم تالاب ارواح به گوش‌تان خورده است؟ در جنوبِ شهر زیبای نوشهر و در 5 کیلومتری روستای سرسبز چلندر، دریاچه‌ی زیبایی در دل جنگلی سرسبز جای گرفته است که به آن دریاچه فراخین می‌گویند. آب وهوای دریاچه فراخین تمیز است و طبیعت آن همچنان بکر باقی مانده است، چرا که زمان چندانی از معروف شدنِ این دریاچه نمی‌گذرد. اگر بگوییم دریاچه فراخین شاهکاری در دل طبیعت است، اغراق نکرده‌ایم. در ادامه، خواهیم گفت که چرا دریاچه فراخین مازندران را تالاب ارواح می‌نامند؛ با اسمارتیز همراه باشید.
بهترین زمان دیدن دریاچه فراخین
 نمایی از دریاچه فراخین در فصل بهار
طبیعت در هر فصلی زیبایی‌های خودش را دارد و دریاچه فراخین نیز با گردشِ فصول، زیبایی‌های منحصربه‌فردش را به نمایش می‌گذارد. اما به طور کلی، فصل‌های بهار، به خصوص از اول اردیبهشت تا تابستان بهترین زمان‌ها برای بازدید از دریاچه فراخین هستند. در این بازه‌ی زمانی، دریاچه فراخین بسیار پرآب است. البته دریاچه فراخین پاییز زیبایی هم دارد؛ در این فصل، تغییر رنگِ برگ درختان زیبایی متفاوتی را به این دریاچه می‌بخشد که تماشای آن خالی از لطف نیست. اما بازدید از دریاچه فراخین را در فصل زمستان توصیه نمی‌کنیم، چرا که بخشی از مسیرِ دریاچه فراخین جاده‌ی خاکی است و بارش برف دسترسی به این دریاچه را دشوار می‌‌سازد. اگر هم دوست داشتید در زمستان به این دریاچه بروید، زنجیر چرخ را فراموش نکنید و در ضمن، با باد لاستیک کم حرکت کنید. 
راه دسترسی به دریاچه فراخین
 بخشی از مسیر سرسبز دسترسی به دریاچه زیبای فراخین
و اما دریاچه فراخین کجاست؟ دریاچه‌ی فراخین در 5 کیلومتری شمال روستای چلندر و در نزدیکی روستای توریستی کندلوس قرار داد. این دریاچه در جنوب شهر زیبای نوشهر واقع شده است. مسافت تهران تا دریاچه فراخین 220 کیلومتر است. اگر می‌خواهید از تهران به سمت دریاچه فراخین بروید، باید سفرتان را از جاده‌ی همیشه زیبای چالوس شروع کنید و سپس، از دل جنگلی سرسبز و بکر عبور کنید. در مسیرِ جاده چالوس، 7 کیلومتر بعد از مرزن آباد، به کمربندی چالوس نوشهر خواهید رسید. در آنجا باید به سمت فرعی کجور بپیچید. پس از طی 30 کیلومتر، به روستای دلسم وسپس به روستای ویسر خواهید رسید. در این‌جا، کمتر از 15 کیلومتر دیگر پیش رو دارید و  باید از جاده‌ی خاکی پر پیچ وخم و رودخانه‌ای کم‌عمق گذر کنید. در مسیر درپاچه 5 دوراهی پیش روی‌تان قرار دارد؛ در دوراهی اول و دوم، باید به سمت راست بپیچید؛ در دوراهی سوم و پنجم، به سمت چپ بروید؛ و در دوراهی چهارم، مسیر سمت راست را انتخاب کنید. در نهایت، باید اتومبیل‌تان را پارک کنید و برای رسیدن به دریاچه کمی پیاده‌روی کنید.
اگر هم می‌خواهید از مسیر نوشهر به دریاچه فراخین بروید، باید از سمت چالوس وارد کمربندی نوشهر شوید و به سمت فرعی جاده معدن نوشهر بروید. بعد از طی 20 کیلومتر، به دریاچه فراخین واقع در دل جنگل خواهید رسید. مسیر دسترسی به دریاچه فراخین به اندازه‌ی خودِ دریاچه زیباست و البته ناگفته نماند، کمی هم دشوار است، اما زیبایی جنگلِ انبوه این دشواری را آسان می‌کند.
هزینه بلیط و ساعات دسترسی
برای بازدید از دریاچه فراخین نوشهر، نیازی نیست بلیط بخرید و در هر ساعت از شبانه‌روز هم که بخواهید می‌توانید از این دریاچه بازدید کنید.
دانستنی‌های قبل از دیدن دریاچه فراخین
  • دریاچه فراخین توسط جنگل‌های‌ هیرکانی احاطه شده و تابلوی راهنمایی هم ندارد، به همین دلیل، بسیاری از گردشگران، بدون این‌که متوجه شوند، از کنارش رد می‌شوند. از این‌رو، باید دقت کنید.
  • دریاچه فراخین در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا قرار گرفته است.
  • دریاچه فراخین شبیه به تالاب است و به همین دلیل، به آن تالاب فراخین هم می‌گویند.
  • دریاچه فراخین 130 متر طول و 35 متر عرض دارد و مساحت آن نیم هکتار است
  • دریاچه فراخین، تا چند سال پیش، چندان شناخته‌شده نبود.

  • دریاچه فراخین مسیر پرپیچ وخم و اکثراً، فضایی مه‌آلود دارد، به همین دلیل، به تالاب ارواح نیز مشهور است.
  • در مسیر خاکی به سمت دریاچه فراخین، موبایل آنتن نمی‌دهد.
راهنمای بازدید از دریاچه فراخین
در اطراف دریاچه فراخین درختان گوناگونی وجود دارد.
دریاچه‌ی فراخین در جنگل سرسبز و بسیار زیبایی قرار دارد و آرامشی بی‌نظیر بر فضای آن حاکم است. دریاچه فراخین با درختان پهن برگ و زیبا احاطه شده است و شباهت بسیاری به تالاب دارد و همین‌ها هم به جذابیت آن افزوده‌اند. آب این دریاچه از باران و چشمه‌ای به همین نام تامین می‌شود. آب دریاچه‌ی زیبای فراخین تیره است و در اطراف آن، درختان انبوه و سنگ‌ها و درختان خزه بسته فراوانند. در اکثر مواقع، دریاچه با مه احاطه شده است. همین‌ها باعث شده‌اند دریاچه فراخین ظاهری مرموز داشته باشد. تالاب ارواح نوشهر دور از شهر و ازدحام آن است، به همین دلیل، هوایی بسیار پاک و دلپذیر دارد. 
در فصل پاییز، با پوشش مناسب به دریاچه فراخین بروید، تا از بارش باران در امان باشید.
به یاد داشته باشید که در مسیر رسیدن به این دریاچه‌ی زیبا، باید کمی پیاده‌روی کنید، از این‌رو، باید کفش سفر مناسب بپوشید. اگر در فصل بارش باران، خواستید به فراخین بروید، باید هرآنچه برای در امان بودن از باران لازم است با خود ببرید، از جمله بارانی. از آنجایی‌که طبیعت اطراف دریاچه فراخین بکر است، امکاناتی مانند سرویس بهداشتی ندارد. در ضمن، حتماً با خودتان کیسه زباله ببرید تا همه‌ی زباله‌ها را درون آن بریزید تا زباله‌ای در طبیعت باقی نماند.
کمپ زدن کنار دریاچه فراخین و درست کردن چای آتیشی از لذت‌های سفرتان به نوشهر خواهد بود.

طبیعتِ اطرافِ این دریاچه به قدری شگفت انگیز و رویایی است که گوشه گوشه‌ی آن یک قاب عکاسی است و شوق عکاسی و ثبتِ این همه زیبایی را در شما زنده می‌کند، پس دوربین‌ عکاسی‌تان را حتماً همراه خود ببرید. اگر هم اهل قایق سواری هستید، یادتان باشد قایق بادی‌تان را نیز با خودتان ببرید. با قایق بادی به میان دریاچه بروید تا طبیعت فراخین را از زاویه‌ی دیگری تماشا کنید. اگر هم دوست داشته باشید، می‌توانید تنی به آب بزنید و از شنا کردن در آبِ این دریاچه‌ی بکر لذت ببرید. دوچرخه سواری و پیاده‌روی هم از تفریحاتی هستند که می‌توانید در حوالی این دریاچه‌ی حیرت‌انگیز انجام دهید. اگر هم دوست داشته باشید از نوشیدنِ چای تازه‌دم در این هوای پاک لذت ببرید، می‌توانید در حوالی دریاچه آتش روشن کنید و چای دم کنید؛ فقط یادتان باشد که پس از اتمام کار، آتش را حتماً خاموش کنید تا آسیبی به این جنگل بکر نرسد.
قایق سواری در دریاچه زیبای فراخین
در بازدید از این دریاچه، می‌توانید سری هم به روستاهای نزدیک دریاچه- روستای دلسم و روستای ویسر بزنید و از زیبایی آن‌ها لذت ببرید. هر چیزی که لازم داشتید از مرزن‌ آباد یا روستاهای دلسم و ویسر تهیه کنید، چرا که بعد از آن‌ها هیچ آبادی یا روستای دیگری برای خرید کردن وجود ندارد. خانه‌‌های این روستاها به سر خُنه و کَلچو خُنه معروف‌ هستند. دیوار این خانه‌‌ها را از کاهگل و چوب می‌سازند و سقف آن‌ها را با چوب‌هایی به نام لَت می‌پوشانند. اگر دوست داشته باشید، می‌توانید در این خانه‌ها اقامت کنید. البته در کنار دریاچه‌ی فراخین، می‌توانید چادر هم بزنید و شب را در چادر سپری کنید؛ فقط یادتان باشد که باید پتو و کیسه خواب به همراه داشته باشید تا سردتان نشود. برای غذا خوردن هم در همان نزدیکی‌ها می‌توانید غذا بخورید؛ سری به روستاهای اطراف بزنید و انواع نان‌های محلی و غذا‌های شمالی، مانند میرزا قاسمی و باقلاقاتوق، و ماست و دوغ محلی و تازه تهیه کنید.
خانه‌های روستاهای زیبای دلسم در نزدیکی دریاچه فراخین 
حوالی دریاچه‌ی بکر فراخین، جاذبه‌های طبیعی دیگری هم هست که می‌تواند به سفرتان تنوع ببخشد؛مثلا آبشار دارنو وِلِرده. این آبشار از 7 آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده که در محدوده‌ی فراخین قرار دارد. در اطرافِ این مجموعه آبشار، درختانِ بلند و سرسبزِ توسکا را خواهید دید.
نمایی از آبشار زیبای دارنو در نزدیکی دریاچه فراخین
 اگر بخواهید از دریاچه‌ی فراخین به سمت آبشار دارنو بروید، باید مسیری را که آمده‌اید برگردید تا به دوراهی برسید. در آن‌جا، مسیر سمت راست را پیش بگیرید تا به تابلو دارنو ولرده برسید. کمی بعد، به یک رودخانه می‌رسید. از این‌جا به بعد، باید کمی پیاده‌روی کنید. در مسیر پیاده‌روی، از کنار رودخانه و از عرض رودخانه عبور خواهید کرد. البته برای عبور از عرض رودخانه، تنه‌های درختی به شکل پل قرار گرفته‌اند که می‌توانید از روی آن‌ها عبور کنید. پس از آن، ابتدا، آبشار کوچکی را خواهید دید. از این آبشار تا آبشار اصلی دارنو تقریباً نیم ساعت باید پیاده‌روی کنید. دومین آبشار (که بلندترین آبشار دارنو است) تقریباً 25 متر ارتفاع دارد. فرصت بازدید از این آبشارها و طبیعت اطراف آن را از دست ندهید. 
مسیرهای سنگ ‌فرش ‎‌روستای زیبای کندلوس
روستای 4000 ساله‌ی کندلوس هم از دیگر روستاهای نزدیک به دریاچه فراخین است که خودش دیدنی‌های بسیاری دارد. این روستا تا دریاچه فراخین 45 کیلومتر فاصله دارد و به تمیزترین روستای ایران مشهور است. همه‌ی مسیرهای داخل روستای توریستی کندلوس سنگفرش شده‌اند. این روستای زیبا خانه‌های بسیار زیبایی را در خود دارد که می‌توانید شب را در یکی از آن‌ها سپری کنید. موزه گیاهان دارویی، آبشار و چشمه از جاذبه‌های گردشگری روستای کندلوس هستند. 

اسمارتیز خواندن مطلب «سفر به چالوس» را هم به شما پیشنهاد می‌کند.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

پروین سهیلی هستم. ادبیات انگلیسی خوندم و برای نشریات ترجمه می‌کنم و می‌نویسم. سفر کردن رو هم به اندازه نوشتن دوست دارم و به نظرم، دیدنی‌های ایران و جهان آنقدر جذاب هستند که بتوان ساعت‌ها درموردشون نوشت و همواره لذت برد.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.6 25 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.