چگونه کفش مناسب سفر انتخاب کنم؟

3 آبان، 1398
4 آبان، 1398
مدت مطالعه :
در راهنمای وسایل ضروری سفر توضیح دادیم که برای سفر نمی‌توان هر کفشی پوشید و این اشتباه است که برای انتخاب کفش سفر یا فعالیت‌های مربوط به سفر وقت نگذارید. در اغلب سفرها فارغ از نوع و سبک آن‌ها ممکن است با پیاده‌روی‌‌های طولانی مواجه ‌شوید که اگر کفش مناسب به پا نداشته باشید با مشکلات متعددی مواجه خواهید شد. در این قسمت از "آکادمی سفر" می‌خواهیم نگاهی بیندازیم به معیارهای انتخاب کفش مناسب سفر و نکاتی که باید به آن‌ها توجه کرد. پس همراه ما باشد.
چه نکاتی را در انتخاب کفش سفر رعایت کنم؟
همه‌ی ما می‌دانیم که پا قلب دوم ما محسوب می‌شود و حفاظت از آن ضروری است. حتما برای شما هم پیش آمده که در هنگام سفر و بعد از یکی دو ساعت پیاده‌روی آنقدر خسته شده باشید که ادامه راه برای‌تان ممکن نبوده یا از همراهانتان عقب مانده‌‌اید. تفاوتی ندارد سبک سفر شما چه باشد، داشتن کفش سفر مناسب از واجبات هر سفری است. اما برای انتخاب کفش مناسب چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟
کفش مناسب سفر
کفش‌های اسپرت تقریبا برای هر سفری کاربرد دارند.
هدفتان را مشخص کنید: سفر به قصد دیدن بناهای تاریخی با سفری که هدفش لذت بردن از ساحلی آرام است، تفاوت زیادی دارد. بنابراین ابتدا باید مشخص کنید چه سفری می‌روید و هدفتان از سفر چیست. اگر سفر شما به پیاده‌روی طولانی نیاز دارد باید کفش سبک و ترجیحا اسپرت انتخاب کنید تا دچار کمردرد و پادرد نشوید. اگر به شهری ساحلی یا کویری و با آب‌وهوای خشک می‌روید بهتر است از صندل‌های استاندارد استفاده کنید.
به فصل سفرتان دقت کنید: اینکه مقصد سفر شما آب‌وهوایی تابستانه دارد یا زمستانه هم در انتخاب کفش سفر تأثیر دارد. در سفرهای تابستانی معمولا باید کفش‌هایی بپوشید که سبک و دارای منافذی برای عبور هوا باشند. اگر در فصل تابستان می‌خواهید از صندل استفاده کنید، حتما باید صندل‌های استاندارد و مناسب پیاده‌روی‌های طولانی را انتخاب کنید. در سفرهای زمستانه بسته به مقصد و درجه‌ی آب‌وهوای آن باید از پوتین‌های ساق‌دار، غیرلغزنده و تا حد امکان ضدآب استفاده کنید تا با مشکل درد مفاصل ناشی از رطوبت مواجه نشوید.
از کفش نو در سفر استفاده نکنید: بسیاری از ما آموخته‌ایم که برای سفر لباس‌های نو بپوشیم اما این باور اشتباهی است. در واقع آنچه در سفر اهمیت دارد راحتی شماست و این راحتی باید از قبل امتحانش را پس داده باشد. مزیت دیگر استفاده از کفش‌های کهنه این است که در سفرها امکان بیشتری برای کثیف شدن و آسیب خوردن کفش‌ها وجود دارد، بنابراین در سفر کفش نو نپوشید!
کفش مناسب سفر
بند کفش‌هایتان را محکم ببندید!
از کفش‌های بنددار استفاده کنید: اگر نمی‌خواهید پادرد و کمردرد ناشی از پیاده‌روی‌های طولانی سفر را به کامتان زهر کند، از کفش‌های محکم و بنددار استفاده کنید. مزیت کفش بنددار این است که محکم کردن بندهایش کمک می‌کند کفش به پا بچسبد و لق نزند.
پوشیدن جوراب را فراموش نکنید: کفش تنها چیزی نیست که به سلامت پیاده‌روی شما کمک می‌کند. پوشیدن یک جوراب مناسب هم اهمیت زیادی در کیفیت پیاده‌روی دارد. جوراب‌های نخی یا با الیاف نانو جوراب‌های مناسبی هستند که نه تنها خاصیت ضدباکتریایی دارند بلکه از رشد قارچ هم جلوگیری می‌کنند. اگرچه پوشیدن جوراب‌های ضخیم و پشمی در فصل زمستان منطقی به نظر می‌رسد، اما این نقص را دارد که به دلیل اشغال فضای بیشتر در کفش آن را تنگ کند.
ناخن‌های خود را کوتاه کنید: نکته‌ای که بسیاری از افراد آن را نادیده می‌گیرند، بلند بودن ناخن‌ها و تأثیر منفی است که بر پیاده‌روی می‌گذارند. بنابرانی اگر نمی‌خواهید پاهای‌تان در پیاده‌روی‌های طولانی خسته شود، ناخن‌های پای‌تان را کوتاه کنید.
در انتخاب رنگ کفش سفر دقت کنید: از آن‌جا که در سفر امکان همراه بردن چند کفش را ندارید، بهتر است کفشی را انتخاب کنید که رنگ خنثی داشته باشد تا دیگر مشکل سِت کردن آن با لباس‌های‌تان را نداشته باشید.
کیفیت را فدای قیمت نکنید: همانطور که می‌دانیم برای خرید یک کفش سفر با کیفیت به خصوص در بازار این روزها باید بیشتر از یک کفش عادی هزینه کرد. بنابراین گول کتانی‌های فیک و بی‌کیفیت موجود در بازار را نخورید، چرا که پای تاول زده در سفر را هیج چیز جبران نخواهد کرد.
کفش مناسب طبیعت‌گردی چه ویژگی‌هایی دارد؟
اگرچه ویژگی‌هایی که پیش‌تر گفته شد برای کفش‌های طبیعت‌گردی هم صادق است، اما در این نوع سفر کمتر می‌توان به یک کتانی شهری اعتماد کرد. طبیعت همیشه آماده است تا ما را غافلگیر کند، بنابراین پوشیدن کفشی که بتواند جواب این غافلگیری‌ها را بدهد اهمیت زیادی دارد. کفش‌های طبیعت‌گردی ظاهر متفاوتی با کفش‌های شهری دارند و این به دلیل کارکرد آن‌ها در چالش‌های محیطی است.
کفش طبیعت گردی
کفش‌های طبیعت‌گردی معمولا گران‌تر از کفش‌های شهری هستند.
کفی کفش کمی سفت باشد: در حالت کلی سفت بودن کفی کفش چندان مطلوب نیست، اما برای پیاده‌روی‌های طولانی در مسیرهای صخره‌ای و سخت بهتر است از کفش‌هایی با کفی سفت‌تر استفاده کنید تا به کف پاها آسیبی وارد نشود.
کفش ضد آب باشد: همانطور که گفتیم طبیعت غیرقابل پیش‌بینی است، بنابراین برای جلوگیری از خیس شدن پاهای‌تان در فعالیت‌های طبیعت‌گردی حتما از کفش‌های عایق استفاده کنید. اگرچه توصیه می‌شود که به طور کلی از خیس شدن کفشتان در طبیعت جلوگیری کنید، اما اگر چنین اتفاقی افتاد حتما جورابتان را عوض کنید و قبل از پوشیدن دوباره‌ی کفش‌ها، اجازه دهید کفش‌های‌تان کمی خشک شوند.
کفش ساق کوتاه یا متوسط یا بلند؛ مسأله این است: اگر قصد کوهنوردی و طبیعت‌گردی طولانی دارید بهتر است از کفش‌های ساق بلند استفاده کنید تا هم از مچ پاها‌ی‌تان محافظت کنند و هم از ورود سنگ‌ریزه و شن به داخل کفش جلوگیری شود. اما اگر قصدتان یک برنامه‌ی سبک طبیعت‌گردی است و بیشتر می‌خواهید گشتی در طبیعت بزنید، کفش‌های ساق کوتاه و حتی کتانی‌های شهری کافی خواهد بود.

امیدواریم این اطلاعات حسابی به دردتان خورده باشد. اگر تجربه‌ای در زمینه‌ی انتخاب و استفاده از کفش سفر دارید خوشحال می‌شویم آن را با ما به اشتراک بگذارید.

نویسندگی و عکاسی پنجره‌هایی هستن که من رو به جهان بیرون وصل می‌کنن. علاقه به طبیعت باعث شد به سمت فعالیت‌های محیط‌زیستی برم و در ادامه به سفر علاقه‌مند بشم. سفر برای من فرصت کشفه و کمکم کرده ابعاد جدیدی از خودم رو بشناسم. کتاب، فیلم و پادکست هم اجزای جدانشدنی زندگی من هستن.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.8 21 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.