• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

توچال

10 آذر، 1398
18 آبان، 1398
مدت مطالعه :
تهران با کوهای سر به فلک کشیده در شمال احاطه شده است. این کوه‌ها که بخشی از رشته کوه‌های البرز محسوب می‌شوند چشم انداز زیبایی به شمال تهران داده‌اند. در این میان کوه‌های برف گیر مانند توچال نه تنها از مناطق دیدنی تهران هستند، بلکه محل مناسبی برای اسکی و ورزش‌های زمستانی نیز به حساب می‌آیند. توچال را می‌توان یک مجموعه تفریحی و متنوع کامل برای هر فردی دانست که از 20 ساله تا 90 ساله می‌توانند در آب و هوای مناطق مختلف آن تفریح و سرگرمی داشته باشند. کوه توچال با داشتن بیش از 3700 متر ارتفاع در دامنه رشته کوه‌های البرز قرار دارد. به دلیل این که قله این کوه در کنار دریاچه‌ای از یخ قرار دارد، آن را به نام توچال به معنای آبگیر و دریاچه کوچک می‌نامند. آب و هوای ناب منطقه توچال از همان پای کوه تا خود قله آنقدر دلپذیر و جذاب است که هر آخر هفته از هر سنی برای تفریح‌های مختلف از پیاده روی گرفته تا اسکی و بانجی جامپینگ به آن سفر می‌کنند.
اگر هنوز در سفر به تهران به این منطقه جذاب و زیبا نرفته‌اید، به شما توصیه می‌کنیم در سفر بعدی خود هیجان‌ها و فضای دلنشین آن را از دست ندهید. در ادامه با اسمارتیز همراه باشید تا شما را با این منطقه توریستی تفریحی بسیار جذاب و مهیج بیشتر آشنا کنیم.
تاریخچه توچال
کوه توچال و طبیعت زیبای آن به دلیل آب و هوای دلپذیر و تمیز و سرسبز بودن آن از دیرباز مورد توجه تهرانی‌ها و مسافرهای این شهر قرار گرفته بود. به طوری که از همان قدیم‌ها نیز پیاده‌روی در دامنه‌های توچال از سرگرمی‌های جذاب مردم محسوب می‌شد. اما پس از گذر زمان امکانات تفریحی در این منطقه بیشتر شد و گردشگران بیشتری را نیز به سمت خود کشاند. اولین پروژه تفریحی توچال، ساخت تله کابین و پیست اسکی توچال بود که در سال 1353 با همکاری شرکت فرانسوی پوما و شرکت اتریشی دوپل مایر در سال 1353 آغاز شد و در سال 1357 نیز به پایان رسید. تله کابین توچال در 7 ایستگاه ساخته شده است که در ایستگاه هفتم آن پیست اسکی بین‌المللی توچال قرار دارد.
تله‌سیژ توچال
پیست اسکی در ایستگاه هفتم تله‌کابین است | عکس: هومان شب
در واقع قرار بود بزرگ‌ترین پیست اسکی جهان در توچال تأسیس شود. اما شروع جنگ‌های تحمیلی باعث شد این پروژه نیز نیمه تمام رها شود. هم اکنون نیز از سه پیست اسکی موجود در ایستگاه هفتم تنها دو پیست آن با نام‌های پوما و دوپل مایر فعال هستند. علاوه بر این‌ها، از دهه 70 به بعد امکانات دیگری نظیر رستوران‌ها و کافی شاپ های متعدد، فروشگاه‌های لوازم ورزشی و اسکی، امکانات تفریحی مدرن‌تری مانند بانجی جامپینگ و... نیز به این مجموعه تفریحی اضافه شد که آن را هیجان‌انگیزتر از قبل می‌کرد. مسابقات بین المللی اسکی هر چند وقت یک بار در این مجموعه برگزار می‌شود و در مجموع باید گفت در حال حاضر توچال بهترین پیست اسکی ایران است.
نحوه دسترسی به توچال
تله کابین توچال از سمت جنوب به ولنجک و از سمت شمال به روستاهای آهار و شکراب راه دارد. برای رسیدن به توچال ابتدا باید خود را به بام تهران برسانید. زیرا در واقع بام تهران همان ابتدای محدوده توچال است که نزدیک به انتهای ولنجک است. بنابراین برای رسیدن به بام تهران دو راه دارید. یکی عبور از تجریش به سمت بام تهران و یا عبور از ولنجک. اگر با خودرو شخصی هستید، هر دو مسیر می‌تواند مسیر مناسبی برای شما باشد. اما اگر با وسایل نقلیه عمومی قصد رفتن به توچال را دارید، بهتر است با مترو یا بی آر تی خود را به میدان تجریش رسانده و از آنجا سوار تاکسی‌های خط میدان تجریش – بام تهران شوید. این مسیر شما را در بهترین حالت در 10 دقیقه به ابتدای توچال یا همان بام تهران خواهد رساند.
از ابتدای این راه تا رسیدن به ورودی اصلی مجموعه تفریحی توچال مسیری آسفالته وجود دارد که به جاده سلامت مشهور است. شما می‌توانید پیاده و یا با اتوبوس‌های مخصوص این جاده خود را به ورودی اصلی برسانید. در همین ایستگاه اول تقریباً تمام تفریح‌های هیجانی مجموعه تفریحی توچال پذیرای شما هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
جاهای دیدنی توچال
اولین مکان دیدنی توچال که زیباترین نمای شهر تهران را زیر پای شما قرار می‌دهد، بام تهران است. بام تهران مکانی برای استراحت و لذت بردن از زیبایی‌های شهر شلوغ تهران در محیطی آرام و آرامش‌بخش است. معمولاً این منطقه در صبح‌های زود پر از کوهنوردانی‌ست که برای فرار از شلوغی و آلودگی شهر به کوه‌های شمال تهران پناه آورده‌اند. در شب‌ها نیز جوانان برای لذت بردن از چشم انداز زیبای بام تهران به این منطقه می‌آیند. پس از این جاده سلامتی که جاده‌ای سر سبز و زیبا بین پارکینگ و ورودی اصلی مجموعه است و سه مسیر متفاوت دیگر با نام‌های بوستان سلامتی 1 و 2، منطقه آبشار غار، انتظار شما را می‌کشد تا در آن قدم بزنید و از هوای پاک آن لذت ببرید. هرچه جلوتر بروید به هیجان تفریح‌هایی که در توچال انتظار شما را می‌کشند اضافه می‌شود.
تله کابین توچال
تله‌کابین توچال لذتی فراموش نشدنی‌ست | عکس: مرتضی جزایری
با ورود به بخش اصلی مجموعه تفریحی توچال تعداد زیادی از انواع تفریح‌ها برای سنین مختلف وجود دارد که هرکدام خود به نوعی از دیدنی‌های توچال محسوب می‌شوند. از هیجان انگیزترین تفریحاتی که چندسالی است به این مجموعه اضافه شده، می‌توان به بانجی جامپینگ اشاره کرد. باشگاه بانجی جامپینگ توچال علاوه بر خود بانجی جامپینگ سرگرمی‌های دیگری از جمله سکوی پرش، پیست اسکی، کافی شاپ، سنگ نوردی، ترامپولین، اسلک لاین دارد که همه آن‌ها با استاندارهای اروپایی ساخته شده و توسط مربیان مجرب بین المللی اداره می‌شوند.
از جمله دیگر تفریحات و دیدنی‌های توچال می‌توان به زیپ لاین توچال، تله کابین مشهور و پرقدمت توچال، پیست اسکی بین المللی و اسنوموبیل که در ایستگاه هفتم قرار دارد، سورتمه توچال، تله سیژ توچال، باشگاه‌های متعدد ورزشی و کلوب بازی‌های واقعیت مجازی اشاره کرد. علاوه بر این‌ها، مکانی که جدیداً در مجموعه تفریحی توچال افتتاح شده اتاق فرار کیوب کلاب است. در این اتاق فرار که بزرگ‌ترین اتاق فرار ایران است، نوع جدیدی از هیجان را تجربه خواهید کرد. اتاقی پر از معما و اتفاق‌های عجیب که باید آن‌ها را در کنار هم چیده و حل کنید.
رستوران‌ها
پیاده‌روی در مسیر توچال قطعاً شما را گرسنه خواهد کرد. البته اگر مثل من آدم شکمویی باشید همین هوای تازه و پاکیزه توچال نیز برای گرسنه کردن شما کافی خواهد بود! در توچال امکانات خوبی برای شکم گردها وجود دارد و رستوران‌های آن را تقریباً همه می‌شناسند. چه در مسیر بام تهران تا مجموعه تفریحی توچال و چه در خود مجموعه تعداد زیادی کافی شاپ و رستوران وجود دارد. اما ما به شما توصیه می‌کنیم حتماً قبل از ورود به مجموعه در بام تهران مدتی بنشینید و در یکی از کافه‌های اطراف آن چای یا قهوه‌ای میل کنید و از منظره بی نظیر زیر پای خود لذت ببرید. از جمله کافه‌های اطراف بام تهران می‌توان به کافه ویونا، کافه تراس، کافه و رستوران روتی سری، کافه رستوران روش و... اشاره کرد.
کافه های توچال
خوردن چای در برف و سرما می‌چسبد | عکس: پیمان خلیل‌زاده
در مسیر کوهنوردی و تله کابین توچال نیز چند کافه با نام‌های پاک و چشمه وجود دارد. اگر به کوهنوردی علاقه دارید، می‌توانید از شیرکاکائو با کیک بسیار لذیذ کافه پاک که صبح‌های جمعه برای مشتریان سحرخیز رایگان هستند، لذت ببرید. درون خود مجموعه نیز رستوران‌ها و فودکورت‌ها با منوی غذایی بسیار متنوعی وجود دارند که هر سلیقه‌ای را راضی خواهند کرد.
از جمله مشهورترین رستوران‌های توچال می‌توان به فودکورت توچال که شامل رستوران ایرانی پونه با غذاهای سنتی، فست فود بولونیز، بستنی ایتالیایی لابریت، فست فود شیلا و... است، برگرلند، رستوران کلاسنو و... می‌شوند، اشاره کرد که هر کدام منظره‌ای زیبا را پیش روی شما قرار می‌دهند و غذا خوردن در آن‌ها لطف دیگری دارد. در این مجموعه برای همه سلیقه‌ها حداقل یک گزینه مناسب پیدا می‌شود؛ از سلیقه‌های شرقی و سنتی گرفته تا طرفداران غذاهای غربی و فست فود های خوشمزه مانند پیتزا که محبوب همه ما است. به این ترتیب فودکورت توچال را باید در صدر لیست شکم‌گردی خود قرار دهید.
مراکز خرید
منطقه توچال منطقه‌ای برای ورزش، بازی، هیجان و سلامتی است. در چنین منطقه‌ای مسلماً خبری از مراکز خرید وجود ندارد. زیرا افراد برای به دست آوردن هیجان به دنبال مراکز خرید نیستند! از این رو در این منطقه نیز هیچ مرکز خریدی نیست. البته به جز چند فروشگاه کرایه و یا فروش لوازم ورزشی مخصوص اسکی که اگر علاقه‌مند به اسکی هستید می‌توانید لوازم مورد نیاز آن را از این فروشگاه‌ها تهیه کنید. این فروشگاه‌ها هم دارای وسایل فروشی هستند و هم می‌توانند در قبال دریافت مبلغی وسایل مورد نیاز اسکی را به شما اجاره دهند. ناگفته نماند که قیمت وسایل اسکی و حتی اجاره آن‌ها کمی بالا خواهد بود؛ اما خالی شدن حساب بانکی برای یک تجربه بی‌نظیر می‌تواند کمی قابل چشم پوشی باشد.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

از وقتی یادم میاد خوندن همه چیو دوست داشتم از سر در مغازه ها تا مطالب وبسایت های مختلف. ترجمه چیزایی که میخوندم رو از دوران دانشجویی شروع کردم. از ترجمه مطالب دیگران رسیدم به نوشتن مطالب خودم توی سایت های مختلف و انقدر از این کار لذت میبرم که اصلا نفهمیدم چجوری بیشتر از هزار تا مطلب تو دو سال گذشته نوشتم. هنوز در حال یادگیریم و دوست دارم چیزای جدیدو امتحان کنم.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4 121 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.