• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

مسجد اردکان: میراثی مذهبی و تاریخی

24 فروردین، 1399
15 بهمن، 1398
مدت مطالعه :
اگر از آن دست آدم‌هایی باشید که در سفر، دنبال دیدن جاهای تاریخی هستید و از معماری اسلامی ایرانی لذت می‌برید و راجع به رسم و رسوم قدیمی کنجکاوید، دیدن مسجد جامع اردکان یزد را در نظر بگیرید. این مسجد با وجود اینکه از لحاظ تزئینات پر زرق و برق کاشیکاری معماری تیموری و صفوی به پای مسجد جامع یزد یا اصفهان نمی‌رسد اما به خاطر تزئینات ساده‌اش و اتفاقات جالبی که در آن افتاده، سزاوار دیدن است. بیایید با هم ببینیم که در سفر به اردکان، چطور باید از دیدن مسجد جامع اردکان لذت ببریم؛ با اسمارتیز همراه باشید.
بهترین زمان دیدن مسجد جامع اردکان
آب و هوای خشک و کویری یزد، بازدید از این استان را در فصل‌های تابستان و اوایل زمستان سخت می‌کند. البته به نظر من، تابستان سخت‌تر است چون دمای هوا در ماه‌های تیر و مرداد به گرم‌ترین درجه می‌رسد؛ حتی تا 45 درجه! تابستان‌های بلند اردکان معمولا از اوایل خرداد تا مهر ماه طول می‌کشد. برای همین اگر این زمان را برای سفر به اردکان انتخاب کردید، لباس خنک و نوشیدن آب فراوان را مدنظر داشته باشید.
در زمستان هم دمای هوا به زیر صفر هم می‌رسد و به علت خشک بودن هوا، سرمای آن چند برابر احساس می‌شود. با در نظر گرفتن این موارد بهترین زمان برای سفر کردن به اردکان، اوایل اسفند تا اوایل اردیبهشت است. هرچند در این زمان به خاطر تعطیلات نوروزی و خوب بودن آب و هوا، مسافران بیشتری در شهر هستند. برای همین یک زمان دیگر را هم برای دیدن مسجد جامع اردکان به شما پیشنهاد می‌کنیم: پاییز! زمانی که نه هوا آنقدر سرد شده که نتوانید قدم از قدم بردارید و نه آنقدر گرم که گرمازده شوید.
راه دسترسی به مسجد جامع اردکان
آدرس: اردکان، بلوار امام خمینی
مسجد جامع اردکان در بافت قدیمی شهر و تقریبا در مرکز شهر قرار دارد. برای بازدید از این مسجد تاریخی، باید به بلوار امام خمینی بروید. روبروی خیابان آیت‌الله فکور، مسجد جامع اردکان را خواهید دید. می‌توانید تا زمانی که در منطقه هستید، از جاذبه‌های گردشگری اطراف مثل موزه‌ی مردم‌شناسی اردکان، بافت تاریخی اردکان، ساباط آشخانه و دربند مجد‌العلما هم دیدن کنید. برای بازدید می‌توانید از تاکسی‌های خطی، آژانس‌های مسافربری و اتومبیل شخصی استفاده کنید.
هزینه‌ی بلیط و ساعات دسترسی
برای بازدید از مسجد جامع اردکان لازم نیست هزینه‌ای پرداخت کنید. در‌های مسجد به روی بازدید‌کنندگان و نماز‌گزاران از نماز صبح تا نماز مغرب باز است. مدت زمان بازدید شما از مسجد حدود یک تا دو ساعت طول می‌کشد.
دانستنی‌هایی قبل از دیدن مسجد جامع اردکان
  • قدمت مسجد به 500 سال پیش برمی‌گردد، یعنی زمانی بین اواخر دوره تیموری و اوایل صفویه. بعد از اینکه مسجد ساخته شد، 5 بار هم از آن زمان تا الان مرمت شده است.
  • مثل بیشتر مساجد جامع ایران که در نزدیکی یا چسبیده به بازار شهر ساخته می‌شوند، مسجد اردکان هم در بافت قدیمی و تاریخی بازار چهارسوق اردکان ساخته شد. این بازار هم تقریبا از 500 سال پیش به جا مانده. مصالح عمده‌ی مسجد هم از خشت و گل است، مثل سایر مساجد جامع استان یزد.
  • در سال 1377، مسجد جامع اردکانبا شماره‌ی 2239 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
  • مثل اکثر مسجد‌های ایرانی، مسجد اردکان هم دو قسمت تابستانه و زمستانه دارد که متناسب با فصل از آن استفاده می‌کردند. مرحوم حاج عبدالحسین محمد چهار میرزایی گفته است که در قسمت تابستان خانه، پیه سوزی از جنس طلای ناب قرار داشته، ولی امروز کسی از سرنوشت این پیه سوز با‌خبر نیست.
  • مثل بیشتر مسجدهای قدیمی که روی مسجدی دیگر یا بنایی قدیمی‌تر ساخته شدند، مسجد جامع اردکان هم همین وضعیت را دارد. محقق اردکانی می‌گوید که براساس کاوش‌هایی که در مسجد انجام شده، تا عمق 5 متری، آثاری از سازه بدست آمده. برای همین احتمال این‌که از قبل مسجد یا ساختمانی مهم در اینجا وجود داشته و در اواخر تیموریان جایش را به مسجد جامع کنونی اردکان داده، بیشتر است.  
  • مسجد اردکان با وجود این که خیلی ساده طراحی شده و از تجملات خاصی برای تزئین آن استفاده نشده، اما گچ‌کاری‌های زیبایی دارد که استاد رضا کمالی زحمت آن را کشیده است.
  • مسجد جامع اردکان به سبک معماری مساجد آذری طراحی شده است. آذری یکی از سبک‌های معماری ایران است که شامل دوره‌های ایلخانی و تیموری می‌شود. از ویژگی‌های سبک آذری در مساجد، داشتن گنبد‌خانه، یک ایوانه بودن و قرار گرفتن رواق‌ها در اضلاع شرقی و غربی و قرار گرفتن در اصلی رو‌به‌روی گنبد‌خانه است. برای همین می‌توان متوجه شد که مسجد جامع اردکان در دوره‌ی تیموری ساخته شده.
  • علاوه بر در مسجد که قدیمی‌ترین قسمت آن است، اشیاء قدیمی و با‌ارزش دیگری هم در مسجد وجود دارد که برای دیدن آن‌ها باید به موزه مردم شناسی اردکان در نزدیکی مسجد بروید. یک حزب قرآنی که از سال 904 ه ق باقی مانده، بعد از در مسجد رتبه دوم در قدمت را دارد. یک قرآن نفیس و قدیمی یادگار سال 999 و یک زیلوی با‌ارزش از سال 1005، میراث با‌ارزشی هستند که از مسجد زیبای اردکان بیرون آمدند.
  • یکی از رسم‌های زیبای زنان با‌ایمان این منطقه این است که در دوشنبه‌ی اول هر ماه قمری، در حال گشتن به دور گنبد مسجد، برای کبوتران دانه می‌ریزند، شمع روشن می‌کنند و بین عبادت کنندگان نخود پخش می‌کنند و با این کار‌ها، حاجات خود را ادا می‌کنند.
راهنمای بازدید از مسجد جامع اردکان
به نظر ما بهترین زمانی که می‌توانید بازدیدتان را از مسجد جامع اردکان شروع کنید، هنگام نماز ظهر است. صدای اذان در کوچه‌های قدیمی و باریک اطراف مسجد که می‌پیچد، اهالی بازار و مردم خون‌گرم محلی، مشغله‌های روز را برای چند دقیقه کنار می‌گذارند و می‌روند که کمی با خدای خود خلوت کنند.
نمای خشتی مسجد جامع اردکان
مسجد جامع اردکان در نهایت سادگی، زیبایی خاص خودش را دارد.
ساختمان خشتی مسجد جامع اردکان، مثل مردم شهرش، بی‌آلایش و ساده است. اولین چیزی که در بازدید از مسجد توجه‌تان را جلب می‌کند، در چوبی آن است. این در از دوره‌ی تیموری تا الان روی پاشنه‌اش چرخید و یکی از زیباترین تزئینات مسجد را دارد. روی در به خط کوفی، عبارات قرآنی حک شده و کلون‌های کوچکش شبیه به دو سر اژدهای دهان باز هستند. اهمیت در مسجد وقتی برای‌تان بیشترمی‌شود که بدانید این در با صد‌ها قطعه چوب 5 ضلعی ساخته شده، آن هم در کمال ظرافت. آنقدر ظریف که در لحظه‌ی اول باورتان نمی‌شود این در یکپارچه نیست. دماغه‌ی در هم از 8 قطعه فلز تشکیل شده که در حال حاضر جای چهار‌تا از آن‌ها خالی است. روی این فلز‌ها کلمات مقدس «الله» و «محمد» به خط کوفی حک شده است.
در قدیمی مسجد جامع اردکان
در قدیمی مسجد جامع اردکان از دوره تیموریان باقی‌مانده است.
همان‌طور که گفتیم، مسجد جامع اردکان، از مساجد تک ایوانی است که یک صحن بزرگ با‌صفا دارد. ایوان، رواق، بخش تابستانه، زمستان‌خانه و گنبدخانه هم از دیگر بخش‌های مسجد هستند. برای تزئین محراب مسجد هم از هنر کاشی‌کاری استفاده شده.
یکی از با‌صفا‌ترین بخش‌های مسجد، حیاط و شبستان آن است. شبستان بنایی دو طبقه در شرق مسجد است که با 6 ستون چهار ضلعی بار سنگین مسجد را به دوش می‌کشد.
مردم شریف اردکان، اعتقادات جالبی در مورد این مسجد دارند. علاوه بر رسم دانه‌پاشی برای کبوتر‌ها و پخش کردن نخود می‌توانیم به سنگ مقدسی که در مسجد وجود دارد هم اشاره کنیم. در مسجد اردکان سنگی وجود دارد که به جای پای حضرت علی معروف است و برای مردم محلی خیلی با‌ارزش است. در تابستان نشین مسجد جامع اردکان، راهرویی پیچ در پیچ قرار دارد که به آن راهروی امام زمان می‌گویند و مسیری برای گذر امام جمعه است.
نمازگزاران، در چاه صاحب‌الزمان وضو می‌گیرند. به نظر می‌رسد که معنویت در تک تک خشت‌های این مسجد خانه کرده است. 
نمای داخلی مسجد ساده و بی آلایش است
فضای داخل مسجد جامع اردکان
فضای داخلی مسجد، به شکلی ساده طراحی شده است. از ویژگی‌های دوست‌داشتنی مسجد جامع اردکان، همین ساده بودن است.

قصد سفر به اردکان را دارید؟ شاید خواندن مطلب «جاهای دیدنی اردکان» برای شما جذاب باشد.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

دوستام کیان صدام می‌کنن. عاشق موسیقی‌های سنگین و زیبایی‌های پیچیده هستم،‌ به خاطر همین سفر جذبم می‌کنه. چون یه فرآیند طولانی و دقیقه؛ باعث می‌شه برای یه مدت نامعلومی وارد داستان‌ها و درگیری‌های غیر قابل پیش‌بینی بشی. دانشجوام و درگیر کتاب، پرخور و درگیر غذا، شاداب و درگیر عشق. می‌نویسم تا تجربه‌ها و نظراتم را به بقیه به اشتراک بذارم می‌دونم که به درد می‌خوره.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 1 1 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.