راهنمای کامل متروی مشهد

26 اسفند، 1398
14 بهمن، 1398
مدت مطالعه :
همان طور که می‌دانید، مشهد، جزو کلان‌شهر‌های کشورمان است که مانند تمام شهر‌های بزرگ دیگر با معضلات ترافیک و آلودگی هوا، دست و پنجه نرم می‌کند. این مشکلات ترافیکی گاهی می‌تواند باعث کلافگی مردم شهر شود. برای شهری مانند مشهد، دیگر نمی‌توان تنها به تاکسی و اتوبوس به عنوان وسایل نقلیه روتین اکتفا کرد و شبکه ریلی مترو نیز، چند وقتی‌ست وارد مدار تردد مردم شده است. مترو مشهد، به شما کمک می‌کند تا رفت و آمد ساده‌تری را در شهر داشته باشید. با اسمارتیز همراه باشید تا همه چیز را در مورد مترو مشهد بدانید.
 
تاسیس مترو مشهد
تصور کنید برای یک روز مترو مشهد فعالیتی نداشته باشد، قطعاً رفت و آمد مردم با اختلال مواجه خواهد شد، زیرا در روز‌های گذشته حس خوب نقل و انتقال راحت و بی‌دردسر با متروی مشهد را تجربه کرده‌اند. خطوط مترو مشهد تقریبا مسیر‌های اصلی و پر رفت و آمد را به خوبی به هم متصل کرده است. بر اساس تحقیقات انجام شده در حمل و نقل شهر مشهد، این کلان‌شهر نیازمند چهار خط مترو می‌باشد که از سال 1389 کار حمل و نقل مسافران آن، آغاز شد. پیش‌بینی شده که خطوط قطار شهری مشهد، به شهر‌های گلبهار و بینالود هم توسعه داده شود (قطار اکسپرس بین شهری). پس از مدت‌ها برنامه‌ریزی و نقشه کشی در نهایت 4 خط برای مترو مشهد طرح‌ریزی شد و ساخت و ساز فاز اول آن در سال 1389 به پایان رسید. حال می‌خواهیم به مسیر‌های 4 خط اصلی نقشه مترو مشهد نگاهی بیندازیم:
  • خط 1 مترو مشهد، 24 کیلومتر طول دارد. این خط فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد را به منطقه وکیل‌آباد متصل می‌کند. خط 1 متروی مشهد، در میدان تقی‌آباد با خط 2 ایستگاه مشترک دارد.
  •  خط 2 قطار شهر مشهد، 14.5 کیلومتر درازا دارد و بلوار طبرسی شمالی را به بلوار فکوری متصل می‌کند.
  • خط 3 مترو مشهد، 28 کیلومتر طول دارد و شامل 24 ایستگاه (از شهرک ابوذر به طرف قاسم‌آباد) است. این خط از پایانه‌ی اتوبوس‌رانی واقع در بلوار امام رضا (ع) شروع شده و با عبور از مسیر‌های اصلی شهر، به میدان شهدا خواهد رسید. ایستگاه نهایی آن در پایانه جدید اتوبوس‌رانی برون شهری غرب شهر می‌باشد. 
  • خط 4 مترو مشهد، 17.5 کیلومتر طول داشته و بلوار حر را به خواجه ربیع وصل می‌کند. مبدا این خط از خواجه ربیع شروع شده، از بلوار مصلی گذر می‌کند و در نهایت به طرف میدان حر، در راستای میدان شهید عباس‌پور مسیر را می‌پیماید.
ایستگاه روباز متروی مشهد
ایستگاه روباز مترو مشهد
بهترین زمان استفاده از مترو مشهد
برای دسترسی به مکان‌های مختلف در سطح شهر، مثلا مراکز خرید، نهاد‌های دولتی، مراکز درمانی و اماکن مذهبی (حرم مطهر رضوی)، نگران تردد خود نباشید زیرا قطار شهری مشهد کار شما را آسان کرده و تمام مسیر‌های شهر را به خوبی تحت پوشش قرار می‌دهد. فقط توجه داشته باشید که برای استفاده از مترو، حتما به ساعت شروع و پایانی فعالیت آن توجه داشته باشید تا به بهترین نحو از خدمات آن بهره ببرید. یادتان نرود در صورت امکان، برای تردد آسان ترجیحاً ساعاتی را برای حرکت خود انتخاب نمایید که با ازدحام جمعیت در مترو مواجه نشوید. بیشترین تردد مترو مشهد مربوط به بازه شروع و پایان ساعات کاری‌ست که یکی در حوالی 8 صبح و دیگری نزدیک به 5 بعدازظهر اتفاق می‌افتد. در این بازه‌ها، کارمندان زیادی برای تردد از مترو استفاده می‌کنند و همین امر باعث به وجود آمدن شلوغی و ازدحام در واگن‌ها می‌گردد.  
راه‌های دسترسی به مترو مشهد
هنگام استفاده از مترو، اطمینان حاصل کنید که ایستگاه مبدا و مقصد را به خوبی شناسایی کرده‌اید تا در مترو دچار سردرگمی نشوید. معمولا نام‌گذاری ایستگاه‌ها، بر اساس نام خیابان‌هایی که در نزدیکی همان ایستگاه قرار دارند، صورت می‌گیرد یا از روی اماکن مهم نزدیک، نام ایستگاه انتخاب می‌شود. راه‌های متفاوتی برای یافتن ایستگاه‌های مترو وجود دارد که در این قسمت به شما معرفی خواهیم کرد، تا اگر ساکن مشهد هستید یا قصد سفر به این شهر را دارید، به راحتی ایستگاه مورد نظرتان را پیدا کنید:
  • نقشه مترو مشهد: هر زمانی که وارد هر ایستگاه مترو بشوید، می‌توانید این نقشه را در قسمت‌های مختلف ایستگاه ببینید و با کمی دقت، قادر خواهید بود موقعیت فعلی خودتان و مسیر‌های قبل و بعدتان را پیدا کنید. این نقشه را می‌توانید از اینترنت هم دانلود کنید و به صورت آفلاین در گوشی یا کامپیوتر خود از آن استفاده کنید.
  • نقشه گوگل: یک راه آسان برای بدست آوردن نقشه مترو مشهد، استفاده از نقشه گوگل است. فقط کافی‌ست مکان نمای گوشی خود را روشن کنید، تا نقشه گوگل به کمک شما بیاید. در این نقشه می‌توانید ایستگاه‌های متروی نزدیک به خود را ببینید اما نمی‌توانید مسیرهای خطوط را تشخیص دهید.
  • اپلیکیشن مترو مشهد: اگر در حال حاضر ساکن شهر مشهد هستید و یا تصمیم دارید به این شهر زیارتی و سیاحتی مسافرت کنید، می‌توانید از اپلیکیشن نقشه مترو مشهد، استفاده نمایید. استفاده از این نرم‌افزار رایگان است و شما می‌توانید بر اساس ایستگاه مبدا خود، و انتخاب ایستگاه مقصد، مسیر رفتن، ایستگاه‌های بین راهیی و زمان انتظار برای رسیدن قطار شهری به ایستگاه مورد نظرتان را به دست بیاورید. در واقع با این کار برنامه‌ریزی شما برای رسیدن به تمام امور روزمره‌تان، دقیق‌تر انجام می‌شود. این اپلیکیشن را می‌توانید از طریق لینک کافه بازار دانلود و نصب نمایید.
نقشه کلی متروی مشهد
نقشه مترو مشهد. برای مشاهده عکس در اندازه بزرگتر روی آن کلیک کنید.
قیمت بلیط و ساعات دسترسی
روش‌های پرداخت هزینه تردد در سیستم حمل و نقل شهری مشهد، به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. بنابراین شهروندان و مسافران دچار دردسر برای پرداخت کرایه نخواهند شد. پرداخت هزینه جابه‌جایی، از طریق من‌کارت انجام می‌شود که البته این راحت‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین حالت ممکن است. روش بعدی که معمولاً شامل حال مسافران می‌شود، خرید بلیط تک سفره یا دوسفره درون شهری‌ست. در ابتدا برای خرید بلیط تک سفره می‌بایست از طریق باجه‌های موجود در فضای ایستگاه‌های مترو اقدام می‌کردید، اما هم اکنون می‌توانید، برای خرید بلیط‌های تک سفره از طریق دستگاه‌های TVM مستقر در ایستگاه‌های مترو نیز اقدام نمایید. امروزه تهیه بلیط با سهولت بیشتری انجام می‌شود و دیگر لازم نیست برای تهیه بلیط خود در صف‌های طولانی انتظار بکشید. شما می‌توانید برای دریافت بلیط تک سفره از پیام‌رسان گپ، دستگاه‌های صادر کننده بلیط و همچنین نرم‌افزار کیف پول کیپاد استفاده کنید.
در رابطه با کرایه سفرتان بهتر است بدانید، اگر با من‌کارت هزینه خود را پرداخت کنید، مبلغ 850 تومان از من‌کارت شما کسر خواهد شد و اگر اقدام به خرید بلیط تک سفره بکنید، مبلغ 1200 تومان، هزینه سفر شما تا مقصد می‌باشد. برای جابه‌جایی با مترو، دانستن ساعات کاری شبکه حمل و نقل ریلی داخلی، حائز اهمیت می‌باشد. مترو مشهد همه روزه از ساعت 6 صبح تا 22 شب فعالیت دارد؛ البته در روز‌های تعطیل این بازه به 7 صبح تا 22 شب تغییر می‌کند.
دانستنی‌هایی در مورد متروی مشهد
  • خطوط مترو مشهد، در مجموع 84.5 کیلومتر طول دارد.
  • خط 1 قطار شهری مشهد، به صورت قطار سبک شهری طراحی شده است.
  • در حال حاضر مترو مشهد دارای 36 ایستگاه فعال می‌باشد که در آینده‌ای نه چندان دور، ما‌بقی ایستگاه‌ها هم فعالیت خود را شروع خواهند کرد.
  • قطار شهری مشهد، روزانه به طور میانگین بیش از 200000 نفر را در شهر جابه‌جا می‌کند.
  • شهر مشهد به عنوان دومین شهر پرتردد ایران شناخته شده و با استفاده از امکانات ریلی درون شهری، رفت و آمد شهروندان سهولت پیدا کرده است.
  • طبق آمار‌های گرفته شده تا سال 97 تعداد مسافرانی که از متروی شهر مشهد استفاده کرده‌اند، 44 میلیون نفر است.
ایستگاه کوهسنگی متروی مشهد
ایستگاه کوهسنگی متروی مشهد
راهنمای استفاده از نقشه متروی مشهد
متروی مشهد پس از سال‌ها انتظار شهروندان، از سال 1389 کار خود را آغاز کرد و به تدریج توانست جای خود را در میان مردم پیدا کند. متروی مشهد از دغدغه‌های ثابت روزانه مردم یعنی همان تردد در سطح شهر با کمترین زمان و حداقل هزینه است و دست مسافران را نیز برای رفت و آمد در شهر بازتر کرد. بعضی از افراد با اینکه خودشان دارای خودروی شخصی هستند، بعضی اوقات مترو را به رانندگی ترجیح می‌دهند. البته با وجود روزهای شلوغ مترو مشهد، همچنان استفاده از آن به حد اعلا نرسیده است. دلیل این امر در نگاه اول، به اتمام نرسیدن تمام خطوط مترو شهری‌ست. با اتمام تمامی این ایستگاه‌ها، اکثر نقاط اصلی شهر زیر پوشش خطوط مترو خواهند رفت و تردد نیز بیشتر خواهد شد. دومین دلیل را می‌توان در ناآگاهی بخش عظیمی از مردم نسبت به استفاده از وسایل نقلیه عمومی دانست. چرا وقتی می‌توان با قیمتی به صرفه‌تر از تاکسی و اتوبوس و با صرف زمانی بسیار کمتر، در شهر جابه‌جا شد، این کار را انجام نمی‌دهید؟ شاید نقشه متروی مشهد، بتواند راهنمای خوبی برای شما در طول مسیرتان باشد. می‌توانید از این نقشه، برای شروع استفاده از مترو بهره ببرید و از آن، برای انجام امور روزمره‌تان کمک بگیرید.

موقعیت(ها)

اگر برای خیلی از افراد خواندن و نوشتن در همان دوران مدرسه به اتمام رسید، برای من اما تا همین حالا ادامه دارد. یکی از لذت‌های من در زندگی نوشتن است و این کار را 7 سال است که به طور مداوم انجام می‌دهم. همان مسیری که از نوشتن روزنگاری‌ها شروع شد، حالا به تخصص و راهی برای گذران اوقات بیکاری تبدیل شده است.

امتیاز دهید 1 دیدگاه ۵ / 3.4 83 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
محمدعلی
23 اردیبهشت، 1399

اپلیکیشن متروباس رو دانلود کنید حمل و نقل عمومی ایران شامل مترو و اتوبوس با جزئیات کامل خطوط و ایستگاه به همراه مسیریاب و نقشه بروز خیلی کمکتون میکنه