• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

فشم

24 اسفند، 1398
5 بهمن، 1398
مدت مطالعه :
تمام ساکنان تهران در ایام تعطیل به دنبال مکانی خوش آب و هوا هستند تا بتوانند کمی از آلودگی‌های تهران فاصله بگیرند و اوقات خوشی را کنار خانواده و دوستانشان تجربه کنند. فشم جزو پرطرفدارترین ییلاق‌های اطراف است که در تابستان هوایی خنک و دلپذیر دارد و در زمستان منطقه‌ای مناسب برای برف بازی است. فشم علاوه بر هوای مطبوع، طبیعت زیبایی نیز دارد و این موضوع جذابیت این منطقه را چند برابر می‌کند. اگر می‌خواهید با فشم بیشتر آشنا شوید همراه اسمارتیز باشید.
بهترین زمان سفر به فشم
احتمالا فشم جزو معدود مناطق اطراف پایتخت است که چهار فصل آن کاملا حس می‌شود. با شروع فصل بهار شکوفه‌های درختان باز می‌شوند و علاوه بر زیبایی، عطر خوشی به هوا می‌بخشند. آفتاب تابستان به سوزانندگی تهران نیست، در پاییز برگ‌های زرد و نارنجی‌ای که از درختان افتاده‌اند منظره‌ی جذابی درست می‌کنند و در زمستان هوا کاملا سرد و زمین پوشیده از برف است. به همین علت است که در بیشتر روز‌های سال فشم مملو از گردشگرانی است که برای طبیعت گردی و صرف یک وعده‌ی دلچسب در کنار خانواده و دوستانشان به آن رفته‌اند. وضعیت آب و هوای فشم را اینجا ببینید.
نمایی از فشم
طبیعت بکر و سرسبز فشم 
راه‌های دسترسی به فشم
فشم در شمال شرقی استان تهران، شهرستان شمیران، قرار دارد که فاصله‌اش تا مرکز تهران حدودا 45 کیلومتر است. برای رفتن به فشم ابتدا باید به جاده‌ی لشگرک برسید که چندین راه برای رسیدن به آن وجود دارد؛ جاده‌ی سوهانک، اتوبان‌های امام علی، بابایی، باقری، صیاد شیرازی و ... .
اگر ساکن جنوب تهران هستید می‌توانید از بزرگراه‌های آزادگان و بعثت استفاده کنید تا به اتوبان امام علی برسید. انتهای این اتوبان در شمال به بزرگراه بابایی می‌رسد که به جاده‌ی لشگرک راه دارد.
ساکنین شمال و شمال غربی تهران باید با توجه به موقعیت خود به ترتیب از بزرگراه‌های آبشناسان، هاشمی رفسنجانی، چمران، مدرس و صدر استفاده کنید که در انتهای آن‌ها اتوبان بابایی قرار دارد.
اگر ساکن مرکز تهران هستید، اتوبان‌ همت مناسب‌ترین راه برای رسیدن به بزرگراه بابایی است. در تقاطع این اتوبان با امام علی باید وارد آن شوید و به سمت شمال حرکت کنید تا به اتوبان بابایی برسید.
اگر بخواهید از جاده‌ی سوهانک استفاده کنید باید وارد بزرگراه ارتش که موازی با اتوبان بابایی و بالای آن قرار دارد، شوید. 
در انتها، جاده‌ی لشگرک به یک دو راهی می‌رسد. سمت راست بلوار امام خمینی قرار دارد که به سمت لواسان می‌رود و سمت چپ جاده‌ی شماره 425 است که در اواسط آن فشم قرار دارد.
دانستنی‌های قبل از رفتن به فشم
تاریخ تاسیس این شهر به سال 1338 برمی‌گردد که در آن زمان سه روستای اوشان، فشم و میگون از هم جدا بودند اما امروزه فشم متشکل از چندین روستای مختلف مانند ایگل، باغگل، آهار، اوشان، لالان و ... است.
چندین نام مختلف برای فشم وجود دارد: پشم، پشن و رودبار قصران (کوهسران)
در فشم چندین طایفه مهم به نام‌های عباسی فشمی، میرزای فشمی، زمانی فشمی، محسنی فشمی و آقا امینی فشمی سکونت دارند.
اگر قصد اقامت در فشم را داشته باشید تنها دو راه پیش رویتان قرار دارد؛ برپایی چادر یا اجاره‌ی ویلا. به علت سرما و برف در روزهای سرد سال امکان چادر زدن وجود ندارد و بهتر است ویلا اجاره کنید. متاسفانه فشم هیچ هتل یا مسافرخانه‌ای ندارد و نزدیک‌ترین هتل به آن در شمشک است. شما به راحتی می‌توانید به سایت‌های مسکن موجود در شهر مراجعه کنید و با توجه به نیازتان ویلا اجاره کنید.
فشم همواره میزبان مهمانان فراوانی از سراسر ایران علی‌الخصوص تهران است و به همین علت رستوران و سفره‌ خانه‌های متنوع و شیکی دارد. در ادامه تعدادی از این رستوران‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:
  • رستوران نعنا: رستورانی لوکس در سه طبقه‌ی مجزا با انواع غذاهای ایرانی، محلی، فرنگی و نوشیدنی‌ها آدرس: تهران، جاده لشگرک، کیلومتر یک جاده فشم
  • باغ رستوران کوهسار فشم: این رستوران با فضای سبز، آلاچیق‌های چوبی و ساختمان آن در دو طبقه آماده‌ی پذیرایی از شما عزیزان با انواع غذاهای ایرانی و فرنگی است. آدرس: تهران، جاده لشگرک، کیلومتر چهار جاده فشم
  • رستوران باغ بهشت: رستورانی با طراحی باغ‌های ایرانی با انواع کباب‌ها و نوشیدنی‌های زغالی  آدرس: تهران، جاده لشگرک، ابتدای جاده فشم
  • رستوران سرخوشه: رستورانی با فضای سنتی و در عین حال مدرن، به همراه پارکینگ اختصاصی آدرس: تهران، فشم، جاده‌ی اوشان، نرسیده به دوراهی
  • رستوران گیله وا: انواع غذاهای اصیل گیلانی به همراه فضایی راحت آدرس: تهران، جاده‌ی فشم، نرسیده به فشم
مکان‌های دیدنی فشم
میدان امام خمینی فشم
میدان اصلی فشم در حال بازسازی
  1. میدان امام خمینی فشم: درست در تقاطع چهار خیابان اصلی فشم، میدان امام خمینی قرار دارد. این میدان دارای طراحی مینیمال و در عین حال اصیل ایرانی است و همین موضوع زیبایی آن را چند برابر می‌کند.
  2. کوه‌های فشم: در واقع فشم در دره قرار دارد و اطراف آن را کوه‌ها احاطه کرده‌اند. اکثر این کوه‌ها در رشته کوه‌های البرز قرار دارند و همین موضوع اهمیت این کوه‌ها را بیشتر می‌کند. همچنین به علت ارتفاع نسبتا پایین و سهولت در صعود، این کوه‌ها مورد توجه کوهنوردان مبتدی قرار دارد.
  3. رودخانه‌ی فشم: رودخانه‌ فشم یا همان رود جاجرود، از لابه‌لای کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد و با حدود چهل کیلومتر طول، در انتها به رود کرج می‌رسد. متاسفانه با افزایش گردشگران در این منطقه، رستوران‌هایی در کنار رودخانه‌ی فشم تاسیس گشته‌اند که باعث تخریب حریم رود شده‌اند و سلامت رود و اکوسیستم منطقه را به خطر انداخته‌اند.
  4. پارک سرقلا: هنگامی که با خانواده‌تان به فشم سفر کرده‌اید، پارک سرقلا می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای استراحت شما و تفریح فرزندانتان باشد. همچنین پارک منظره بسیار خوبی به سایر نقاط فشم دارد.
راهنمای بازدید از فشم
هر زمانی که می‌خواستید به فشم سفر کنید، لباس گرم اولین چیزی است که باید به همراه داشته باشید. حتی در تابستان هم هوای فشم بسیار خنک است که ممکن برای برخی سرد باشد. می‌توانید لوازم پیک‌نیک با خود ببرید و در طبیعت فشم وعده‌ای دلپذیر را میل کنید. البته خواهشمندیم در صورتی که آتش روشن کردید پس از اتمام کارتان از خاموش شدن آن مطمئن شوید. همچنین می‌توانید به رستوران‌های فشم سر بزنید و هر نوع غذایی که دلتان می‌خواهد را سفارش دهید چرا که تنوع منوی این رستوران به علت توریستی بودن منطقه بسیار بالاست‌. اگر هم اسکی بلد باشید پس از صرف غذا، می‌توانید به شمشک بروید تا کمی اسکی و تیوپ سواری کنید. در انتها به شما توصیه می‌کنیم حتما برای یک بار هم که شده از این ییلاق زیبا دیدن کنید.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)
امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 3 1 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.