طرح ترافیک تهران در سال 99

به روز رسانی 24 فروردین 1399

24 اسفند، 1398
5 بهمن، 1398
مدت مطالعه :
تهران، مهم‌ترین شهر ایران، همواره در حال گسترش است و هر روز به جمعیت آن افزوده می‌شود؛ به همین علت ترافیک و مهم‌تر از آن آلودگی هوا به خصوص در فصول سرد تبدیل به مشکلی بزرگ شده است. برای حل این موضوع مناطقی که بیشترین رفت و آمد در آن‌ها صورت می‌گیرد، محدود شده‌اند و تنها ماشین‌هایی با شرایط خاص می‌توانند به آن وارد شوند. این محدوده‌ها به عنوان مناطق طرح ترافیک تهران شناخته می‌شوند. با اسمارتیز همراه شوید تا شما را با مناطق طرح ترافیک تهران و شرایط ورود به آن آشنا کنیم.
مناطق طرح ترافیک تهران
این مناطق به دو بخش تقسیم می‌شوند:
  1. مناطق طرح آلودگی هوا تهران (زوج و فرد سابق): منطقه‌ی آلودگی هوا تهران یا زوج و فرد سابق که دور تا دور طرح ترافیک اصلی را فرا گرفته است، درست در مرکز تهران قرار دارد. در غرب از تقاطع اتوبان نواب با بزرگراه تندگویان شروع می‌شود و تا تقاطع بزرگراه شهید چمران با شهید همت ادامه دارد. اتوبان همت تا بزرگراه زین‌الدین ادامه می‌یابد و درست در زمانی که به اتوبان امام علی می‌رسد، محدوده‌ی شمالی طرح آلودگی هوای تهران تمام می‌شود. در شرق، اتوبان امام علی تا تقاطعش با بزرگراه بعثت در این محدوده قرار دارد و از ادامه اتوبان بعثت تا نواب، طرح آلودگی هوا پایان می‌یابد. به طور خلاصه مناطقی مانند سید خندان، امیر آباد، یوسف آباد، میدان حر، مصلی، مجیدیه و شوش در این محدوده قرار دارند.
  2. مناطق طرح ترافیک (طرح اصلی): این منطقه درست در وسط محدوده طرح آلودگی هوا قرار دارد. از ابتدای خیابان کارگر در جنوب تا تقاطع آن با خیابان دکتر فاطمی شروع محدوده ترافیک اصلی در غرب است. خیابان دکتر فاطمی به خیابان مطهری می‌رسد و تا پایان این خیابان طرح ادامه دارد. سپس در تقاطع خیابان مطهری با ترکمنستان پایین می‌آید و در ادامه به خیابان شریعتی می‌رسد. منطقه‌ی طرح ترافیک پس از تقاطع خیابان شریعتی با خیابان‌ خواجه نصیر، به خیابان سپاه تا تقاطعش با مازندران ادامه دارد. سپس خیابان هفده شهریور را پایین می‌آید تا خیابان شوش در جنوب را قطع کند. خیابان شوش در سمت دیگر به خیابان کارگر می‌رسد. به طور کلی محدوده‌ی طرح ترافیک شامل خیابان‌های انقلاب، سازمان آب، ایرانشهر، فردوسی، لاله ‌زار و بازار بزرگ تهران می‌شود.
تابلوهای طرح ترافیک
تابلوهای طرح ترافیک که ورودی های مناطق طرح نصب شده اند
قوانین مناطق طرح ترافیک تهران 99
ساعت برقراری طرح ترافیک و محدوده‌ی آلودگی هوا هر دو از 7:30 صبح الی 19 است. این محدودیت‌ها در روزهای پنجشنبه به ساعت 13 کاهش می‌یابد و جمعه‌ها و روزهای تعطیل وجود ندارد.
خودروهای پلاک تهران در هر فصل 20 روز و خودروهای پلاک شهرستان در هر فصل 15 روز اجازه ورود به محدوده‌ی آلودگی هوا و ترافیک را دارند.
مجوزهای ویژه
ساکنین مناطق طرح ترافیک تهران می‌توانند به صورت رایگان و برای یک بار در روز در دو ساعت ابتدایی طرح و دو ساعت پایانی آن، رفت و آمد یا ورود و خروج داشته باشند.
برای خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عکاسان نیز مجوزهایی برای سهولت رفت و آمدشان در مناطق طرح ترافیک صادر می‌شود. نکته مهم در این زمینه آن است که پلاک این اشخاص حتما باید متعلق به تهران باشد.
جانبازان، به صورت کامل از پرداخت هر گونه عوارضی معاف هستند.
معلولان و بیماران خاص می‌توانند درخواست مجوز کنند تا در صورت تایید از سهمیه‌ استفاده نمایند.
شرایط ورود به مناطق طرح ترافیک تهران پس از اتمام مجوزها
برای خرید طرح ترافیک و ورود به طرح آلودگی هوا و ترافیک پس از اتمام مجوزها، ابتدا باید در سایت تهران من ثبت‌ نام کنید. هنگامی که وارد هر کدام از طرح ها بشوید، پلاک شما توسط دوربین ثبت می‌شود و هزینه‌ی آن از حساب کاربری شما کسر می‌گردد. اگر در حساب خود موجودی کافی نداشته باشید تا یک ماه فرصت دارید که حساب خود را شارژ کنید‌ تا هزینه‌ی ورود به طرح از آن کم شود؛ در غیر این صورت جریمه خواهید شد. اگر شما به هر دو محدوده وارد شده باشید تنها مبلغی که مربوط به محدوده‌ی طرح ترافیک است از حساب شما کسر خواهد شد. این مبالغ بر اساس ساعت پر رفت و آمد، از 7:30 تا 10 صبح و 16 تا 19 و ساعت کم رفت و آمد، 10 صبح الی 16 دسته بندی شده اند. همچنین هزینه‌ها برای افرادی که معاینه فنی برتر دارند پایین‌تر خواهد بود. شرح این مبالغ به صورت زیر است:
  • اگر بخواهید در بازه‌ی زمانی 10 الی 16 وارد شوید: اگر معاینه فنی برتر داشته باشید برای آلودگی هوا مبلغ 7 هزار تومان و برای طرح ترافیک 14 هزار تومان باید بپردازید. در صورتی که فاقد معاینه فنی برتر هستید، هزینه ورود به طرح آلودگی هوا 9 هزار تومان و طرح ترافیک 19 هزار تومان است.
  • اگر قبل از ساعت 10 صبح وارد شوید: دارندگان معاینه فنی برتر برای ورود به محدوده‌ی آلودگی هوا مبلغ 10 هزار تومان و برای طرح ترافیک مبلغ 20 هزار تومان پرداخت خواهند کرد. برای سایرین این مبالغ به ترتیب 14 و 28 هزار تومان خواهد بود.
  • اگر پس از ساعت 16 وارد شوید مقدار هزینه‌ای که باید بپردازید مانند ورود قبل 10 صبح خواهد بود.
توجه داشته باشید موارد بالا برای کسانی است که تنها یک بار به محدوده‌ها وارد شوند و هزینه‌ها برای افرادی که بین مناطق طرحی در رفت و آمد هستند متفاوت خواهد بود.
شرایط خاص
در فصول سرد به علت پدیده‌ی جابه‌جایی هوا، آلودگی هوا به حداکثر می‌رسد. به همین علت قوانین طرح ترافیک به صورت جدی‌تر و محدودتر اجرا می‌شود. در این راستا مدارس تعطیل می‌شوند، ادارات دیرتر شروع به کار می‌کنند و در شرایط بسیار حاد طرح آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) از درب منازل اجرا می‌شود. همچنین بلیط‌های مترو و وسائل نقلیه‌ی عمومی نیم بها می‌گردد. در این مواقع امکان خرید طرح وجود ندارد و برخی اوقات عوارض طرح نیز افزایش می‌یابد.
به روز رسانی 24 فروردین 1399
سعید ده‌نمکی وزیر بهداشت اعلام کرد تا اطلاع ثانوی طرح ترافیک در تهران و کلیه کلان شهرهای ایران اجرا نخواهد شد و مردم می‌توانند با وسایل شخصی خود در کلان شهرهای ایران و تهران تردد کنند.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)
امتیاز دهید 2 دیدگاه ۵ / 3.2 21 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
حسن خسروی
29 فروردین، 1399

ممنون بابت برنامه عالیتون خسته نباشید

حسن خسروی
29 فروردین، 1399

ممنون بابت برنامه بسیار عالی تون خسته نباشید.

پاسخ اسمارتیز :ممنون از شما