احکام روزه مسافر در ماه رمضان

2 دی، 1398
27 آذر، 1398
مدت مطالعه :
مسافرت بخش جداناشدنی زندگی انسان‌هاست و کسانی که مسافرت نرفتند تنها یک صفحه از کتاب جهان را خوانده‌اند. مسلمانانی که در ماه رمضان به مسافرت می‌روند آیا باید روزه بگیرند؟ این سوالی‌ست که همیشه در ماه رمضان در ذهن‌ها ایجاد می‌شود، پس با اسمارتیز همراه شوید تا با احکام روزه مسافر بیشتر آشنا شویم.
برای شما هم پیش آمده است در سفر باشید و ندانید آیا باید روزه بگیرید یا نه؟ یا حتی روزه‌ای که گرفتید صحیح است یا باطل است و باید کفاره بدهید؟ برای سفر که برنامه‌ریزی می‌کنیم به نکاتی مانند آب‌وهوای مقصد، هزینه‌ها، رفت و آمد و... توجه می‌کنیم و درباره‌ی آن‌ها اطلاعاتی به دست می‌آوریم. بهتر است درباره‌ی احکام روزه مسافر نیز اطلاعاتی به دست آوریم و در برنامه‌ریزی سفرمان این نکات را هم رعایت کنیم، تا مسائل شرعی و اسلامی را زیر پای نگذاریم.
افطار در ماه رمضان
افطاری در ماه رمضان و احکام روزه مسافر
برای دانستن احکام روزه مسافر اول باید به این مسئله اشاره کنیم که هر مسلمانی مرجع تقلید خاص خودش را دارد و درباره‌ی احکام اسلام به آن مرجع، رجوع می‌کند. در ایران هم مراجع تقلیدی مانند آیت‌الله جوادی آملی (احکام روزه مسافر آیت الله جوادی آملی)، آیت‌الله بهجت (احکام روزه مسافر آیت الله بهجت)، آیت‌الله مکارم شیرازی (احکام روزه مسافر آیت الله مکارم شیرازی)، آیت‌الله خامنه‌ای (احکام روزه مسافر آیت الله خامنه ای)، آیت‌الله سیستانی (احکام روزه مسافر آیت الله سیستانی)، آیت‌الله صافی گلپایگانی (احکام روزه مسافر آیت الله صافی گلپایگانی)، آیت‌الله نوری همدانی (احکام روزه مسافر آیت الله نوری همدانی)، آیت‌الله وحید خراسانی (احکام روزه مسافر آیت الله وحید خراسانی) و آیت‌الله سبحانی (سایت آیت الله سبحانی) وجود دارند که مسلمانان ایران درباره‌ی احکام اسلامی خود به کتاب یا سایت آن‌ها سر می‌زنند.
در احکام روزه سفر چه کسی مسافر به حساب می‌آید؟
در احکام اسلامی کسی که سفر می‌کند و نماز چهار رکعتی آن شکسته می‌شود، نباید روزه بگیرد و روزه‌اش باطل است. البته اگر شرایط زیر را داشته باشد:
1. اگر مسافت مبدا و مقصد بیشتر از 8 فرسخ (4 فرسخ رفت و 4 فرسخ برگشت) حدود 43 کیلومتر باشد نماز را باید شکسته بخواند و روزه نگیرد. البته باید از همان اول سفر مطمئن باشد که قرار است بیش از 43 کیلومتر از مبدا دور شود.
2. اگر این سفر بیش از 10 روز نیست باید نماز را شکسته بخواند و روزه نگیرد. اما اگر سفرش بیش از 10 روز طول می‌کشد باید روزه بگیرد. گاهی سوال می‌شود کسی دانشجو شهر دیگر است یا آن‌جا کار می‌کند تکلیف احکام روزه مسافر چیست؟ در این صورت اگر به مدت 20 روز در ماه و بیشتر از 2 سال در مقصد اقامت دارد، خانه (وطن) او شهر مقصد است و باید روزه و نماز خود را کامل بگیرد و بخواند.
3. اگر مسافر شغلش راننده یا کَسی‌ست که دائم در حال سفر است، باشد، باید نماز و روزه را کامل انجام دهد در غیر این‌صورت نباید روزه بگیرد و نماز را باید به صورت شکسته به جای آورد.
احکام روزه سفر برای مسافران چیست؟
زمانی که نماز شما به صورت شکسته باید ادا شود نباید روزه بگیرید. همه‌ی ما قبل از سفر برای مسافرت برنامه‌ریزی می‌کنیم تا سفر راحت و آسوده‌ای  داشته باشیم، پس موارد زیر را بخوانید تا در ماه رمضان سفر بسیار راحتی را تجربه کنید.
1. در ماه رمضان اگر سفرتان را قبل از ظهر شروع کنید و به حد ترخص (زمانی که دیوار یا اذان شهرتان را نشنوید) برسید روزه شما باطل است. اگر قبل از رسیدن به حد معین ترخص افطار کنید و روزه خود را باز کنید باید کفاره واجب ماه رمضان (غذا دادن به 60 فقیر یا 60 روز گرفتن روزه) را بدهید.
2. صبح زود حرکت کردید و قبل از ظهر به مقصد (جایی که می‌خواهید کمتر از 10 روز در آن اقامت داشته باشید) یا همان وطن خود رسیدید. روزه شما قبول است و می‌توانید تا زمان افطار صبر کنید. گاهی سوال می‌شود اگر بعدازظهر به مقصد برسید تکلیف چیست؟ وقتی که بعد از ظهر به مقصد برسید، اگر قبل از ظهر در جایی باشید که نماز شما چهار رکعتی بود، روزه شما باطل است و نباید روزه بگیرید.
نماز و روزه در سفر
احکام نماز و روزه مسافر در سفر چیست؟
3. معمولا سفر در ماه رمضان مشکلی ندارد اما اگر این سفر برای فرار از روزه گرفتن باشد، مکروه است و نباید این سفر را انجام دهیم.
4. گاهی مسافران نذر می‌کنند تا در سفر روزه بگیرند که مشکلی وجود ندارد. برای مثال کسانی که در سفر حج خود قربانی نداده‌اند باید 3 روز را در سفر حج و 7 روز را بعد از بازگشت روزه بگیرند یا سه روز روزه مستحب در مدینه برای قضای حاجت.
5. کسی که اطلاعی از حکام روزه مسافر در ماه رمضان ندارد و نمی‌داند روزه در سفر باطل است، اگر تا زمان مغرب نفهمد، روزه‌اش صحیح است، در غیر این‌صورت روزه‌ی شخص باطل است.
در آخر هر مسلمانی باید در تمام موارد به مرجع خود رجوع کند و احکام اسلامی را از روی آن مرجع تقلید کند حتی احکام روزه مسافر. البته در برخی موارد و سوالات تمامی مراجع تقلید اتفاق نظر دارند.
برچسب(ها)

از گذاشتن پست تو فروم‌ها شروع کردم. 12 سالم بود که در دوره‌های خبرنگاری یونیسف یاد گرفتم چگونه بنویسم. بعد تو مجله‌های مختلف شروع به کار کردم و دست سرنوشت من رو به اینجا رسوند. در کنار نوشتن، همیشه از دیدن فیلم لذت می‌بردم، به همین دلیل شروع کردم زیرنویس زدن و شدم AmirDW.

امتیاز دهید 4 دیدگاه ۵ / 3.9 103 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
مهمان
14 اردیبهشت، 1399

سلام مهم دراینجا خانه داریم هم درشهرستان ایاروزه ما صیحح است برای یک روز

پاسخ اسمارتیز :به رساله مرجع تقلیدتان مراجعه کنید
Zahra
12 اردیبهشت، 1399

اگر به قصد ماندن 10 روزه به مکانی برویم و نیت 10 روزه بکنیم اما 3 روز مانده به 10 روز برگردیم روزه ما چه حکمی دارد؟؟ آیا باطل است؟!

پاسخ اسمارتیز :طبق نظر مرجع تقلید خود عمل کنید
مهمان
12 اردیبهشت، 1399

سلام من می خوام به شهری سفر کنم که قراره 3 سال دیگه به اونجا برای سکونت برم آیا روزه ام در اون شهر درسته . من به مدت کمتر از ده روز قصد دارم در اون شهر باشم .

پاسخ اسمارتیز :سلام، به رساله مرجع تقلیدتان مراجعه کنید
زهرا
10 اردیبهشت، 1399

ببخشی یسو ال باید تو حد ترخص بمونیم تااذان رو بدن ،،، و ما بشنویم تا روزم ن باطل شه

پاسخ اسمارتیز :سلام. طبق فرمایش مرجع تقلیدتان عمل کنید