چگونه با کودکان کمپ بزنیم؟

24 فروردین، 1399
6 آذر، 1398
مدت مطالعه :
خیلی از پدر‌ها و مادرها منتظر لحظه‌ای هستند که زمان مناسب برای آشنا کردن‌ فرزندشان با دنیای شگفت‌انگیز بیرون از خانه فرا برسد. ولی همه می‌دانیم تصور این‌که با کودک‌تان به کمپ بروید می‌تواند کمی اضطراب‌آور باشد؛ حتی برای کسانی که به صورت حرفه‌ای این کار را انجام می‌دهند و باتجربه هستند. می‌خواهیم با هم راجع به کمپینگ با کودکان بخوانیم. ببینیم به چه نکاتی باید توجه کنیم و حواس‌مان به چه چیزهایی باشد؟! با اسمارتیز همراه باشید.
قبل از شروع کمپینگ، باید چندتا نکته را بررسی کنید تا هنگام کمپ زدن به مشکل برنخورید:
  • مکان مناسبی را انتخاب کنید:‌ برای اولین تجربه بهتر است جایی را انتخاب کنید که خیلی از خانه دور نباشد و دسترسی شما را به امکانات رفاهی مانند حمام محدود نکند. همچنین اگر امکان دارد، جایی را پیدا کنید که تا حدودی دنج باشد و خیلی هم به بقیه‌ی افرادی که در آنجا هستند نزدیک نباشد.
  • چادر بزرگ تهیه کنید: داشتن یک چادر بزرگ باعث می‌شود به راحتی در فضای داخلش جا‌به‌جا شوید و حتی وسایل بازی کوچکی را برای فرزندتان تهیه کنید. با این حال کمی انعطاف‌پذیر باشید و بدانید اینجا خانه نیست و ماندن شب در طبیعت در هر صورت دشواری‌های خاص خودش را خواهد داشت.
  • وعده‌های غذایی کودک را ساده تهیه کنید: تغذیه از طریق شیر مادر احتمالا ساده‌ترین راه‌حل است اما اگر بچه‌ی شما از شیشه شیر و یا غذای جامد استفاده می‌کند، باز هم می‌توانید به کمپ بروید. مطمئن شوید که به آب آشامیدنی مناسب برای تهیه‌ی غذا دسترسی دارید. همچنین می‌توانید مقداری غذا از قبل آماده کنید و در بسته‌بندی‌های کوچک همراه خود داشته باشید و یا اگر بچه‌ی شما به غذای جامد عادت دارد مقداری از شام‌تان را برای او نگه دارید. حواس‌تان باشد که کمپینگ به هیچ عنوان زمان مناسبی برای دادن غذای جدید به بچه نیست!
  • لباس مناسب و کافی به کودک بپوشانید:‌ برای خودتان و کودک‌تان لباس به مقدار کافی بیاورید تا برای هر نوع تغییر شرایط آب و هوایی آماده باشید. موقع خواب هم برای گرم‌تر شدن کیسه‌ی خواب و گرم نگه داشتن خودتان، یک پتوی مناسب برای کودک‌تان داشته باشید.
  • از خودتان و فرزندتان در مقابل حشرات و نور شدید خورشید مراقبت کنید: محافظ حشرات چه به صورت طوری‌های پشه‌بند و چه به صورت کرم‌های دور‌کننده‌ی حشرات لازم است. همچنین استفاده از کرم ضد آفتاب می‌تواند کمک‌تان کند. توجه کنید که این کرم‌ها معمولا برای کودکان زیر 6 ماه استفاده نمی‌شوند. پس بهتر است در چنین مواردی سراغ راه‌های دیگری برای محافظت باشید: پوشاندن لباس آستین بلند، استفاده از چتر برای ایجاد سایه و گذاشتن پشه بند.

برای کمپینگ به همراه کودک به کجا برویم؟
خیلی از جاهایی که به عنوان یک بزرگسال برای کمپینگ انتخاب می‌کنید می‌توانند برای کودکان هم مناسب باشند. در واقع پارک‌های عمومی، پارک‌های جنگلی و تفرجگاه‌های حفاظت‌شده انتخاب‌های خوب و منطقی‌ای هستند. در هر صورت بهتر است که در فرایند انتخاب مکان مناسب به نکات زیر هم توجه داشته باشید:
  • زمان رانندگی را محدود کنید: اگر تصور کمپینگ با بچه دشوار و اضطراب‌آور است پس با اضافه کردن رانندگی طولانی، آن را بدتر نکنید. برای اولین پیک‌نیک خانوادگی‌تان بهتر است استرس جاده و رانندگی طولانی را حذف کنید و جایی نزدیک‌ را انتخاب کنید. نباید مجبور شوید برای رسیدن به مقصد‌تان صبح خیلی زود از خواب بیدار شوید. باید بتوانید اگر اوضاع مطابق برنامه پیش نرفت به راحتی و بدون صرف زمان زیادی برای رانندگی، به خانه‌ی خود برگردید. اگر می‌خواهید کلا از رانندگی دوری کنید هم می‌توانید کمپینگ را به صورت امتحانی در حیاط پشتی خانه‌ی خودتان برپا کنید.
  • از مکان‌هایی استفاده کنید که امکانات رفاهی دارند: احتمالا اگر جایی که برای کمپینگ انتخاب می‌کنید حمام، توالت و زمین بازی داشته باشد خیلی به تصورات شما از طبیعت وحشی و کمپینگ واقعی نزدیک نیست، اما بودن این امکانات هنگام کمپینگ با بچه می‌تواند خیلی به کمک شما بیاید؛ مخصوصا وقتی برای بار اول یا دوم این سفر را تجربه می‌کنید. وقتی کم‌کم با فوت و فن کمپینگ خانوادگی آشنا شدید می‌توانید جاهای دورتر و طبیعی‌تری را امتحان کنید.
  • از دیگر خانواده‌های اطراف‌ دور شوید:‌ اگر جایی که می‌روید شلوغ است حتما سعی کنید زودتر جایی را انتخاب کنید که از بقیه‌ی افراد فاصله داشته باشد تا بتوانید با خیالی راحت‌تر و به دور از سر و صداهای احتمالی کمپینگ خودتان را پیش ببرید.
  • سایه را فراموش نکنید: یکی از مهم‌ترین نکات کمپینگ به کودک این است که آن‌ها را از نور مستقیم آفتاب و اشعه‌ی فرابنفش خورشید دور نگه دارید. پس حتما تا جایی که می‌توانید، دنبال جاهایی باشید که سایه به مقدار کافی داشته باشد.

چند توصیه برای خوابیدن در چادر با کودک‌تان
بچه‌ای در کمپ که به آرامی در بغل مادرش دراز کشیده و کتاب می‌خواند!
 کمپینگ با کودک؛ همیشه برای خواباندن کودکان نیاز به صبر هست، در کمپینگ چند برابر بیشتر!

بیایید واقع‌بین باشیم! یک شب خواب راحت وقتی بچه‌دار شده‌اید حتی وقتی داخل خانه هستید هم سخت است. حالا اگر تمام تجربه‌های جدیدی را که در کمپینگ با آن‌ها سر و کله می‌زنید را در نظر بگیریم احتمالش خیلی زیاد است که مجبور شوید چند ساعتی بیشتر بیدار بمانید. فکر کنم سر صبح به قهوه نیاز پیدا می‌کنید! با این حال توصیه‌های زیر را برای مدیریت کردن وضعیت خواب خود و بچه‌ی‌تان در کمپینگ در نظر داشته باشید:

  • انعطاف‌پذیر باشید: هر خانواده‌ای روش مخصوص خودش را برای خواباندن کودکش دارد و در نهایت تصمیم با شما است که مسئله‌ی خواب در کمپینگ را چطور مدیریت کنید اما این را بدانید که هنگام کمپینگ ساعات عادی خواب شما به هم می‌ریزد. بنابراین انعطاف‌پذیر باشید و بدانید که لازم نیست تمام تکنیک‌هایی که در خانه برای خواباندن بچه‌ی‌تان به کار می‌برید را به یک‌باره بر سر او پیاده کنید تا به زور بخوابد. احتمالا باید به کوچولوی‌تان اجازه دهید بیشتر از زمان همیشگی بیدار بماند تا هوا تاریک شود و همچنین باید هنگام خواب شبانه خیلی بیشتر از او مراقبت کنید.
  • دوباره چادر بزرگ! توصیه‌ی ما این است که بزرگ‌ترین چادر کمپینگی که دارید به همراه بیاورید؛ هر فضای اضافی که بتوانید با خیال راحت استراحت کنید و پاهای‌تان را دراز کنید خیلی مفید است.
  • از محفظه‌ی مخصوص بازی استفاده کنید: اگر بچه‌ی شما عادت کرده است که در محفظه‌ی مخصوص بازی خودش بخوابد، ایده‌ی خوبی خواهد بود که آن را همراه خودتان ببرید. چون فضای این محفظه‌ی بازی برای کودک‌تان آشناست به او کمک می‌کند که راحت‌تر آرام بگیرد و مثل هر شب بخوابد. حتی اگر برای خواب به درد نخورد می‌تواند هنگام پختن غذا چند ساعتی بچه‌ی‌ شما را سرگرم و امن نگه دارد.
  • چندتا از عروسک‌های محبوب او را با خود بیاورید: بیرون از خانه که می‌روید، مخصوصا در طبیعت، هر چیزی می‌تواند مثل یک اسباب بازی برای فرزند شما باشد پس لازم نیست تمام وسایل بازی او را بیاورید؛‌ اما به همراه آوردن بعضی از عروسک‌ها یا اسباب‌بازی‌های مورد علاقه یا کتاب‌، می‌تواند به آرام شدن و سرگرم شدن او در محیط کمک کند.
برنامه‌ریزی برای غذای کودک در کمپینگ
برنامه‌ریزی کردن برای غذا در کمپینگ می‌تواند خیلی وقت‌گیر و دشوار باشد پس بهتر است تلاش کنید همه چیز را برای خودتان و کودک‌تان ساده برگزار کنید. برای بزرگسالان و کودکان بزرگ‌تر می‌توانید غذایی مثل پاستا یا سالاد ماکارونی با کمی مخلفات درست کنید تا تمیز کردن آن‌ها هم راحت‌تر باشد.
برای برنامه‌ریزی غذایی مخصوص کودک‌تان بهتر است غذایی که به صورت عادی در خانه می‌خورد را در اولویت قرار دهید. اگر هنوز شیر مادر می‌خورد که غذا حاضر و آماده است! اما اگر از شیشه شیر استفاده می‌کند یا غذای جامد می‌خورد به چند نکته‌ی زیر توجه کنید:

  • همه‌ چیز را تمیز نگه دارید: اگر از شیشه یا بطری استفاده می‌کنید لازم است وسایل لازم برای تمیز کردن آن‌ها را نیز همراه داشته باشید. می‌توانید از آب جوش برای تمیز کردن بطری‌ها استفاده کنید. همچنین آب آشامیدنی مناسب برای تهیه‌ی غذای خشک به همراه داشته باشید.
  • غذای راحت و ساده همراه داشته باشید: اگر فرزندتان غذای جامد می‌خورد بهتر است سراغ گزینه‌های ساده‌ای بروید که شامل میوه و غذای از قبل آماده شده می‌شود. این غذاها را در ظروف کوچک بسته‌بندی کنید تا خراب نشوند. اگر کوچولوی شما آن‌قدر بزرگ شده است که با دستان خودش فینگرفود‌های کوچک بخورد، میوه‌های نرم، تخم مرغ نیمروی همزده و آجیل می‌تواند گزینه‌های خوبی باشد. شاید هم با نظر شما بتواند کمی از غذایی که برای خودتان آورده‌اید را بخورد. البته همیشه به توصیه‌های دکترتان در مورد این‌که چه غذایی برای فرزندتان مناسب است توجه کنید.

هنگام کمپینگ چه لباسی به فرزندتان بپوشید
پوشاندن لباس مناسب برای کودک بسیاری از نگرانی‌های شما را رفع می‌کند
کمپینگ با کودک؛ تصویر کودک بامزه‌ای که با لباس آستین بلند و کلاه لبه‌دار و جوراب مناسب پوشانده شده و از کمپ خانوادگی لذت می‌برد

بچه‌ای که لباس راحت پوشیده باشد همیشه خوشحال است. اگر می‌خواهید کوچولوی شما اوقات خوبی را در کمپ‌تان داشته باشد به توصیه‌های زیر توجه کنید:

  • چند لایه لباس تن کودک کنید:درست مثل زمانی که خودتان بیرون می‌روید و برای اینکه بتوانید لباس‌تان را با تغییرات آب و هوایی عوض کنید، چند لایه لباس می‌پوشید؛ به این فکر کنید که چه لباس‌هایی را باید تن کودک کنید تا اگر هوا سرد یا گرم شد توانایی تغییر آن را داشته باشید. یه زیرپوش نازک به عنوان لایه‌ی اول بهترین گزینه است. لباس بعدی باید معمولی باشد تا گرما را حفظ کند و لایه‌ی آخر برای محافظت از باد یا باران که ممکن است پیش بیاید.
  • از لباس‌های کتانی استفاده نکنید: در یک کمپینگ ساده در آب و هوای معمولی می‌توانید از هر لباس عادی که در خانه دارید استفاده کنید. اما اگر هوا سرد یا بارانی است، عاقلانه است که لباس‌های پشمی یا الیاف مصنوعی به همراه داشته باشید که هم عایق بهتری هستند و هم نسبت به لباس‌های کتانی راحت‌تر خشک می‌شوند. در هوای سرد از جوراب‌های کاموایی، شلوارها و ژاکت پشمی و عایق‌دار استفاده کنید. اگر فکر می‌کنید ممکن است باران بیاید حتما کاپشن ضد آب هم داشته باشید. در روزهای آفتابی از لباس‌های آستین بلندی استفاده کنید که جنس نخی دارند تا هم از نور خورشید جلوگیری کنند و هم زیاد گرم نباشند.
  • بیش از اندازه لباس نپوشید: موقع خواب می‌توانید با یک ملافه یا پتو در صورت نیاز، کودک‌تان را گرم کنید پس بهتر است زیاد لباس به تنش نکنید. اگر لازم باشد و امکان سرماخوردگی وجود داشت می‌توانید این کار را بکنید. هواشناسی را چک کنید و ببینید با دمای معمول خانه‌ی‌تان چقدر تفاوت دارد؛ با توجه به این دما لباس مناسب برای فرزندتان به همراه داشته باشید. مطمئنا به تدریج تجربه‌ی‌تان بیشتر می‌شود و می‌فهمید که کودک دلبندتان در چه دمایی و با چه لباسی راحت‌تر می‌خوابد.
  • کودک را مثل قبل پوشک کنید: پوشک کردن در کمپینگ لازم نیست تفاوت زیادی با حالت عادی داشته باشد؛ مخصوصا اگر در اطراف‌تان توالت عمومی نیز وجود دارد و مشکلی برای دور ریختن پوشک و تمیز کردن کودک ندارید. مثلا اگر در خانه از پوشک پارچه‌ای استفاده می‌کنید دلیلی ندارد برای کمپینگ آن را تغییر دهید. کیسه‌ی مناسب همراه داشته باشید تا بتوانید آنها را جمع کنید و بعد از برگشتن به خانه بشویید. اگر یک تشکچه‌ی مخصوص عوض کردن پوشک با خودتان ببرید خوب است، هر چند می‌توانید از یک ملافه هم استفاده کنید.

چطور از کودک‌تان در مقابل نور خورشید و حشرات مراقبت کنید
توصیه‌ی کلی ما این است که از کرم‌ها یا اسپری‌های دورکننده‌ی حشرات و همچنین کرم‌های ضد آفتاب، برای کودکان زیر 6 ماه استفاده نکنید. پس اگر واقعا یه فسقلی زیر 6 ماه را به کمپ می‌برید باید از راه‌های دیگه‌ای مثل پوشیدن لباس خوب استفاده کنید. نکته‌های پایین هم مثل همیشه خیلی مهم هستند:

  • بیشتر قسمت‌های بدن را بپوشانید: مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها توصیه کرده است که از دورکننده‌های حشرات برای کودکان زیر دو ماه به هیچ عنوان استفاده نکنید؛ گروه همکاران محیط زیستی هم می‌گویند که بهتر است تا 6 ماهگی این کار را انجام ندهید. پس بهترین کار این است که بدن کودک عریان نباشد و بیشتر قسمت‌های بدن او را بپوشانید. شلوارشان را داخل جوراب ببرید، پیراهن آستین بلند بپوشانید و کلاه را فراموش نکنید. همچنین روش‌های دیگه‌ای مثل پوشیدن توری محافظ، درست کردن جایی که سایه باشد و یا روشن کردن شمع سنبل هندی در اطراف کمپ را هم انجام دهید.
  • به دنبال سایه باشید: سازمان مدیریت دارویی توصیه کرده است که برای کودکان زیر 6 ماه، قبل از استفاده از کرم ضد آفتاب حتما با دکتر مشورت نمایید. اولین کاری که برای محافظت در برابر آفتاب باید انجام دهید این است که به دنبال سایه باشید. حتما جایی که اتراق کرده‌اید و یا زمین بازی را طوری انتخاب کنید که از نور مستقیم خورشید دور باشد. از چتر برای تولید سایه استفاده کنید. اگر پس از مشورت با دکتر تصمیم گرفتید کرم ضد آفتاب بزنید، آن را به مقدار خیلی کم بر روی قسمت دیگری از بدن استفاده کنید تا از حساسیت نداشتن کودک‌تان مطمئن شوید.

قصد کمپ زدن در طبیعت را دارید؟ شاید مطلب «لوازم کمپینگ» برای شما مفید باشد.
برچسب(ها)

دوستام کیان صدام می‌کنن. عاشق موسیقی‌های سنگین و زیبایی‌های پیچیده هستم،‌ به خاطر همین سفر جذبم می‌کنه. چون یه فرآیند طولانی و دقیقه؛ باعث می‌شه برای یه مدت نامعلومی وارد داستان‌ها و درگیری‌های غیر قابل پیش‌بینی بشی. دانشجوام و درگیر کتاب، پرخور و درگیر غذا، شاداب و درگیر عشق. می‌نویسم تا تجربه‌ها و نظراتم را به بقیه به اشتراک بذارم می‌دونم که به درد می‌خوره.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.8 22 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.