قبل از سفر چه چیزهایی از ماشین را چک کنیم؟

27 اسفند، 1398
21 بهمن، 1398
مدت مطالعه :
سفر با خودروی شخصی، می‌تواند جذاب‌ترین گزینه برای مسیرهای دور و نزدیک باشد. اینکه بتوانید سفرتان را از هر مسیر و جاده‌ای انجام دهید و هر زمان که خواستید، در کنار جاده استراحت کنید، می‌تواند گزینه جذابی برای همه باشد. اما سفر با خودروی شخصی نیز، همانند دیگر راه‌های سفر، نیازمند رعایت نکاتی‌ست که تنها به سلامتی و راحتی شما می‌انجامد. "قبل از سفر چه چیزهایی از ماشین را چک کنیم؟" این سوالی‌ست که خیلی از رانندگان دارند ولی جواب آن را نمی‌دانند. در این مطلب می‌خواهیم شما را با مهم‌ترین نکات ایمنی قبل سفر آشنا کنیم. با راهنمای چک کردن ماشین قبل از سفر، همراه اسمارتیز باشید.

قبل از سفر چه چیزهایی از ماشین را چک کنیم؟
  • تایرها: اولین ایرادی که باید شما را در مسیر نگران کند، مشکل در تایرهاست. برای هر مسافرتی خصوصاً سفرهای دور از مبدا، باید از سلامت تایرهای خود اطمینان حاصل کنید. نمی‌توانید بدون تایر و لاستیک سالم، انتظار سفر بی‌دردسری را داشته باشید. همچنین، چرخ سالم می‌تواند در کاهش مصرف سوخت نیز موثر باشد. قبل از شروع سفر، باید تایرهای خود را از نظر پارگی بررسی کنید تا در صورت دیدن پارگی، سریعا اقدام به تعویض تایر نمایید. نکته دیگر در مورد تایرها، سالم بودن آج آن‌هاست. اگر لاستیک چرخ شما، صاف و بدون آج شده، باید فکری به حال آن بکنید و ترجیحاً، سفرتان با لاستیک صاف را انجام ندهید. با وجود همه این‌ها، اگر تاریخ انقضای تایر شما فرا رسیده، حتی در صورت سالم بودن آج و نبودن پارگی، باید لاستیک را عوض کنید.
آزمون سکه برای اندازه گیری آج تایرها
چک کردن ماشین قبل از سفر؛ آزمون سکه برای اندازه گیری آج تایرها
  • سیستم خنک کننده: برای بررسی سیستم خنک کننده خودرو، باید دو قسمت میزان آب رادیاتور و همچنین شلنگ‌های اتصال را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که آب رادیاتور خودروی شما کمتر از حد مجاز است، به آن ترکیب آب و ضد یخ اضافه کنید تا دوباره به حد مجاز و میزان استاندارد برگردد. حواستان باشد این کار را زمانی انجام دهید، که خودرو کاملاً خنک و خاموش باشد. همچنین به دنبال پارگی و ترک در شلنگ رادیاتور بگردید. مطمئن شوید که تمامی اتصالات در سر جای خود قرار دارند و تمامی پیچ‌ها سالم و بی‌اشکال هستند. قبل از شروع سفر، حتما از سلامت سیستم خنک کننده اطمینان حاصل کنید. اینکه قبل شروع سفر، زمانی را معطل تعمیر اشکالات خودرو بمانید، بهتر است از آنکه در مسیر دچار حادثه و تعمیر شوید.
  • روغن: شما باید سطح روغن موتور و روغن ترمز خودرو را تا حد استاندارد و لازم نگه دارید. قبل از آن که سفری طولانی را آغاز کنید، نیاز دارید تا روغن موتور و ترمز خود را تعویض کنید. اگر تازه روغن ماشین خود را تعویض کرده‌اید و سفری نزدیک دارید، می‌توانید تعویض روغن را به تعویق بیاندازید اما برای سفرهای طولانی و دور ایران، این تعویق کار می‌تواند شما را در تعمیرگاه بین راهی، نگه دارد. سطح روغن ترمز باید حدود 6 میلی‌متر پایین‌تر از سطح سیلندر اصلی باشد. برای روغن موتور نیز، سیاه نبودن رنگ آن و حد آن را کنترل کنید. در صورتی که خودرویتان دچار روغن سوزی می‌شود، حتما چند لیتر روغن اضافی و زاپاس در صندوق عقب خودرو به همراه داشته باشید.
  • گیربکس: به غیر از روغن موتور و ترمز، روغن گیربکس نیز می‌تواند سلامت شما را در جاده تضمین کند. در خودروهای با گیربکس اتوماتیک، تقریبا نیازی به سرویس و نگهداری ندارید و این خودروهای دنده‌ای هستند که باید همیشه بررسی شوند. سطح روغن گیربکس باید قبل از سفرهای طولانی بازدید شوند تا کم و کیف آن، مشخص باشد. به دلیل طولانی‌تر بودن زمان تعویض روغن گیربکس نسبت به دیگر کارها، بهتر است این تعویض را چند روز قبل از رفتن به سفر انجام دهید تا زمان را تا حد امکان از دست ندهید. تعویض به موقع روغن گیربکس در کاهش مصرف سوخت شما نیز موثر است.
قبل از شروع سفرهای نوروزی، سر تعمیرکارها بسیار شلوغ می‌شود
چک کردن ماشین قبل از سفر؛ قبل از شروع سفرهای نوروزی، سر تعمیرکارها بسیار شلوغ می‌شود
  • فیلتر هوا: بررسی و تعویض فیلتر هوا از راحت‌ترین کارهای مربوط به تعمیر و نگهداری خودور است که هر کسی با کمترین دانش مکانیک خودرو نیز می‌تواند این کار را انجام دهد. فیلتر هوا در واقع نقش تصفیه هوای ورودی به موتور را دارد و تمیز بودن آن کمک می‌کند تا موتور بهتر نفس بکشد. قبل از شروع سفر خود می‌توانید این فیلتر را بررسی کرده و از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید. اگر می‌توانید آن را از گرد و خاک یا در موارد حادتر از برگ و خاشاک پاک کنید. در صورتی که دیگر فیلتر قدیمی شده، حتما آن را تعویض کنید چون تعویض به موقع آن، از مصرف بیش از حد سوخت جلوگیری می‌کنید.
  • ترمزها: سالم بودن سیستم ترمز خودرو، ایمنی را برای شما در سفر به همراه دارد. هیچکس نمی‌خواهد با خودرویی رانندگی کند که سیستم ترمز درست و حسابی ندارد. همچنین رانندگی با ترمزهای ناسالم و خراب می‌تواند خطرناک‌ترین کار ممکن باشد. اگر لنت یا دیسک خودرویتان نیاز به تراش یا تعویض دارد، خیلی زود اقدام به تعمیر یا تعویض آن نمایید. زمان‌بر بودن تعمیرات ترمز، می‌تواند شما را به دردسر بیندازد. همچنین در روزهای آخر سال، معمولا تعمیرگاه‌ها شلوغ می‌شوند و باید از مدت‌ها قبل به فکر تعمیرات مربوط به سیستم ترمز خودرو باشید.
  • مایع شیشه‌شور: تمیز بودن شیشه خودرو روی سلامت رانندگی و هشیار بودن شما نسبت به وضعیت جاده، تاثیر دارد. بسیاری از تصادفات زمانی رخ می‌دهد که شیشه‌های جلو و عقب خودرو کثیف بوده و راننده، دید خوبی نسبت به محیط ندارد. به این فکر کنید که در صورت برخورد حشره یا افتادن لک ناگهانی رو شیشه چطور می‌خواهید آن را در حین حرکت تمیز کنید؟ خیلی از راننده‌ها فراموش می‌کنند تا منبع شیشه‌شور خودرو را پُر کنند و فکر می‌کنند که کمبود مایع شیشه‌شور، مانع بزرگی در میانه سفر آن‌ها نیست. اما باید تمامی اتفاقات را هرچند نادر و غیرممکن در نظر داشته باشید.
  • چراغ‌ها: سالم بودن چراغ‌های خودرو روی رانندگی و سلامت مسافران، تاثیر زیادی دارد. سلامت چراغ‌ها، برای کسانی که می‌خواهند شب‌ها نیز مسافرت کنند، امری حیاتی‌ست. تمامی چراغ‌های جلو و عقب خودرو باید سالم و پرنور باشند. در صورت خراب بودن هر یک از این چراغ‌ها، حدالمقدور در شب رانندگی نکنید. یادتان نرود که حتی برای رانندگی روز، سالم بودن چراغ‌های ترمز و دنده عقب، لازم است. نمی‌توانید در جاده تاریک، بدون چراغ‌های نور بالا و پایین رانندگی کنید و احتمال بروز حادثه وجود دارد. بهتر است قبل از حرکت خود، حتماً از سلامت چراغ‌ها مطمئن شوید.
  • وسایل اورژانسی: امکان به کارگیری تمامی وسایل اورژانسی مانند مثلث خطر، جک، آچار چرخ، لاستیک زاپاس، چراغ قوه، پیچ‌گوشتی دوسو و چهارسو، جعبه کمک‌های اولیه، کپسول آتش نشانی و زنجیر چرخ (برای استفاده در جاده‌های کوهستانی و برفی) در میانه سفر وجود دارد. با به همراه داشتن آن‌ها، می‌توانید با خیالی آسوده به سفر بروید. شاید استفاده زیاد یا همیشگی از این وسایل نداشته باشید، اما در صورت بروز حادثه و مشکل، می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن به حل مشکل بپردازید.
جعبه کمک‌های اولیه مخصوص خودرو
چک کردن ماشین قبل از سفر؛ جعبه کمک‌های اولیه مخصوص خودرو
  • اخطارهای خودرو: بسیاری از خودروهای امروزی، از سیستم هوشمند اخطار و اخبار پشتیبانی می‌کنند که تمامی ایرادات و اطلاعات خودرو را در هر لحظه به راننده می‌رسانند. راننده با نگاه کوتاهی به داشبورد روبروی خود می‌تواند سریعاً از مشکلات خودرو آگاه شده و آن را حل نماید. اخطارهای خودرو در حالتی اتفاق می‌افتند که مشکلی برای سیستم‌های ناوبری ماشین رخ داده باشد و حتماً باید آن‌ها را جدی بگیرید. در صورتی که سریعاً این مشکلات را رفع کنید، از بروز حادثه‌های احتمالی یا صدمات بیشتر، جلوگیری خواهید کرد.
  • آمپر آب: درجه آب خودرو، بسته به نوع خودروی شما، همیشه در یک جای خاص قرار می‌گیرد و جای آن هنگام رانندگی می‌تواند تغییر کند. اگر از کولر استفاده کنید یا سرازیری زیادی را با دنده سنگین بروید (اصطلاحاً ترمز موتور)، باید کمی پایین‌تر از حد معمول بایستد. اگر درجه آمپر در سر جای همیشگیش نیست، این می‌تواند  نشانه خطر باشد. اگر با روشن کردن کولر آمپر بالا می‌رود، یعنی حال سیستم خنک‌کننده‌ موتور، خیلی خوب نیست و باید به تعمیرکار نشانش دهید. فشار آوردن به موتور هنگامی که آمپر آب بالاست می‌تواند کار پرریسک و خطرناکی باشد. بهتر است هنگام بروز این مشکل (و حل نشدنش)، سریعاً به نزدیک‌ترین تعمیرکار مراجعه کنید.
  • نکات دیگر: با وجود تمامی نکات بالا، بهتر است قبل از هرگونه سفر، خودروی خود را به تعمیرکارهای مجاز نشان دهید و به اصطلاح چک آپ کامل خودروی خود را انجام دهید. بعضی از مشکلات خودرو را می‌توان در زمان‌های کوتاهی حل نمود و برخی دیگر نیز نیاز به زمان‌های بیشتری دارند. نباید تعمیرات احتمالی خودروی خود را به روز آخر قبل سفر موکول کنید. بهتر است هرگونه مشکلی را قبل از آن که حادتر شود، بیابید. از یک هفته قبل تاریخ حرکت، برای رفع مشکلات سیستمی خودرو به تعمیرکار مراجعه کنید تا به مرور مشکلاتش حل شود. در صورتی که تعمیرات خودروی شما جدی‌ست و هزینه‌ای بیشتر از حد معمول دارد، هرگز به خاطر پول، تعمیرات را عقب نیاندازید. به تعویق انداختن سفر یا رفتن با وسایل نقلیه عمومی، بهتر از آن است که در تمامی مسیر استرس و اضطراب خرابی خودرو یا تصادف را داشته باشید.
برچسب(ها)

اگر برای خیلی از افراد خواندن و نوشتن در همان دوران مدرسه به اتمام رسید، برای من اما تا همین حالا ادامه دارد. یکی از لذت‌های من در زندگی نوشتن است و این کار را 7 سال است که به طور مداوم انجام می‌دهم. همان مسیری که از نوشتن روزنگاری‌ها شروع شد، حالا به تخصص و راهی برای گذران اوقات بیکاری تبدیل شده است.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.3 91 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.