• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

خانه امام خمینی در خمین

18 خرداد، 1399
18 خرداد، 1399
مدت مطالعه :
شهرستان خمین، بدون شک برای تمام ایرانیان یادآور امام خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران است. شهرستانی واقع در جنوب استان مرکزی که به علت داشتن آثار تاریخی و دیدنی، هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. از دیدنی‌ترین آثار تاریخی این شهرستان می‌توان به خانه امام خمینی اشاره کرد؛ خانه‌ای که امام در آن دیده به جهان گشود. این خانه با قدمتی بالغ بر 150 سال، امروزه به مکانی برای بازدید گردشگران تبدیل شده و در ادامه می‌خواهیم شما را با آن بیشتر آشنا کنیم. با اسمارتیز همراه باشید.
تاریخچه و پشینیه‌ی خانه امام خمینی
خانه امام خمینی در خمین، در سال 1255 قمری (1218 شمسی)، توسط پدربزرگ ایشان، حاج سید احمد، از شخصی به نام محسن خان خریداری شد. این خانه در آن زمان به قیمت 90 تومان خریداری شد! شاید در ابتدا تصور کنید که این خانه، همان منزل امام در محله‌ی امام است اما باید بگوییم که این خانه، در واقع منزل پدری ایشان و محل تولد امام در خمین است. سبک معماری، دالان‌های تو در تو و دو برج نظامی در شمال و جنوب این مکان، حکایت از وضعیت اجتماعی و سیاسی آن دوره و ناامنی و جنگ و گریزهای آن دوره دارد. امروزه متاسفانه برج ضلع جنوبی خانه به‌طور کامل فرسوده شده و از بین رفته است. به نقل از برادر بزرگ امام، هنگام حمله‌ی یاغیان به شهر خمین، این خانه به‌ خاطر ظرفیت بالا و معماری مناسب، پناهگاه مردم بود. زنان و کودکان در داخل خانه پنهان شده و مردان از بالای برج‌های نظامی، مشغول به مبارزه با مهاجمان می‌شدند.
پدر و پدربزرگ امام نیز جزو تفنگداران خمین بودند که همواره در مقابل اشرار و یاغیان مهاجم به این شهر به مبارزه می‌پرداختند. پدر بزرگوار امام خمینی، حاج سید مصطفی، نیز در همین خانه متولد شد. همچنین، خود ایشان به همراه دو برادر و سه خواهرشان در این خانه چشم به جهان گشودند. امروزه این خانه، تنها به‌ خاطر نام صاحب آن مورد بازدید قرار نمی‌گیرد، بلکه معماری و پیشینه‌ی تاریخی آن نیز مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است. این خانه در سال 1375، به‌ عنوان اثر ملی ایران به ثبت رسید. معماری این بنا به سبک شرقی، اسلامی بوده و مصالح اصلی به ‌کار رفته در آن را، خشت، گل و چوب تشکیل می‌دهند. مساحت خانه حدودا 2500 مترمربع را شامل می‌شود.
فضای بیرونی خانه امام خمینی
فضای بیرونی خانه امام خمینی
بهترین زمان رفتن به خانه امام خمینی
برای رفتن به خانه امام خمینی، محدودیت خاصی وجود ندارد. شما می‌توانید هر زمان که خواستید، بار سفر بسته و راهی شهرستان خمین شوید تا از این اثر تاریخی جذاب دیدن کنید. البته اگر می‌خواهید از مناظر سرسبز دشت خمین و لاله‌های زیبایی که در آن می‌روید بی‌نصیب نمانید، بهتر است در فصل بهار به این شهرستان بروید تا بتوانید بیشتر از مناظر و طبیعت زیبای آن بهره ببرید. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که شهرستان خمین تابستان‌های گرم و زمستان‌های بسیار سردی دارد. بنابراین اگر با برخی شرایط آب و هوایی مشکل دارید، بهتر است در مورد زمان سفر خود بیشتر فکر کنید. از طرفی رفتن به خمین فرصت خوبی‌ست تا از دیگر مناطق و آثار دیدنی دور و نزدیک بازدید کنید. این شهر، اگرچه هنوز هم در میان شهرهای مهجور و کمتر رشد کرده‌ی، استان مرکزی‌ست اما دیدنی‌های جذاب و اقامتگاه‌های بومگردی خوبی دارد که می‌تواند محل استراحت یکی دو روزه‌ی شما باشد.
راه‌های دسترسی به خانه امام خمینی
آدرس: مرکزی، خمین، میدان انقلاب، خیابان امام خمینی، منزل پدری امام خمینی
برای بازدید از خانه امام خمینی، ابتدا باید به شهرستان خمین در استان مرکزی بروید. شهر اراک در شمال این شهرستان قرار دارد. همچنین محلات در شرق، گلپایگان (استان اصفهان) در جنوب و ازنا الیگودرز (استان لرستان) در غرب شهرستان خمین قرار دارد. پس از آن که خود را به خمین رساندید، به میدان انقلاب بروید. در آن‌جا می‌توانید خیابان امام خمینی را مشاهده کنید که در امتداد این خیابان، این اثر تاریخی و دیدنی قرار دارد. خانه‌ای که هم محل تولد بنیان‌گذار انقلاب بوده و هم از جنبه‌ی تاریخی و معماری آن، مکانی دیدنی و ارزشمند محسوب می‌شود. بهترین گزینه برای رفتن به این خانه، تردد با خودروی شخصی‌ست تا احیاناً بتوانید پس از دیدن خانه، به سراغ دیگر جاهای دیدنی اراک بروید. اما اگر با خودروی شخصی سفر نمی‌کنید، می‌توانید با اتوبوس یا سواری از تهران به اراک آمده و از آنجا سوار ماشین‌های خمین شوید. بای تردد درون شهری هم می‌توانید از تاکسی‌های خمین استفاده کنید.
درون اتاق خانه امام خمینی
درون اتاق خانه امام خمینی
هزینه‌ی ورودی و ساعات دسترسی
خانه‌ امام خمینی با اینکه تبدیل به موزه شده و برای حفظ اشیای تاریخی و بنای آن تلاش می‌شود، هزینه‌ی ورودی ندارد و عموم مردم می‌توانند به‌ صورت رایگان، از آن بازدید کنند. البته این رایگان بودن به این معنا نیست که می‌توانید در هر لحظه‌ای شبانه روز به این خانه بروید. بازه‌ی زمانی مشخصی از ساعات دسترسی خانه و موزه‌ی امام خمینی اعلام نشده ولی احتمالا باید از ساعت 9 صبح تا اواسط عصر را برای رفتن به این خانه در نظر بگیرید. البته سعی کنید زمان رفتن خود به خانه را جوری مدیریت کنید که بعد از آن به ناهار و جاهای دیگر دیدنی خمین برسید.
دانستی‌هایی در مورد خانه امام خمینی
  • قدمت این خانه، بیش از 150 سال بوده و به دوران قاجار برمی‌گردد.
  • خانه امام خمینی در سال 1375 به عنوان یک اثر ملی به‌ ثبت رسید.
  • خانه دارای حیاط اندرونی، حیاط بیرونی، حیاط شبستان، حیاط موروثی امام است.
  • مساحت خانه حدودا 2500 متر می‌باشد و سبک معماری آن، شرقی و اسلامی‌ست.
ورودی خانه امام خمینی
ورودی خانه امام خمینی
    راهنمای رفتن به خانه امام خمینی
    هنگام سفر به خمین، از دیدنی‌ترین جاهایی که هر فردی باید از آن بازدید کند، خانه امام خمینی‌ست. خانه‌ای که زادگاه بنیان‌گذار انقلاب بوده و حوادث تاریخی بسیاری را به ‌خود دیده است. این مکان امروزه به موزه‌ای برای بازدید عموم تبدیل شده است. این خانه ابتدا 2 درب ورودی داشته که به مرور زمان و و برحسب ضرورت، 5 در ورودی دیگر نیز به آن اضافه شد. درب اصلی این خانه دو لنگه دارد و هر کدام، از چند ردیف تخته‌ی چوبی که به صورت عمودی قرار دارند، ساخته شد‌ه‌اند. در این خانه نیز مانند بسیاری از خانه‌های قدیمی در شهرهای ایران، سلسله مراتبی برای ورود به بخش اصلی عمارت دارد و وجود یک دالان، مانع از ورود ناگهانی به حیاط آن می‌شود. در این مجموعه به صورت کلی پنج خانه‌ی بزرگ، یک خانه‌ی کوچک و چهار حیاط قرار دارد. در هر 4 حیاط این خانه، به سبک خانه‌های قدیمی ایرانی، حوض‌های آب قرار دارد که نشان از حیات و سرزندگ‌ست. شکل یک حوض به شکل قلب بوده و زیبایی خاصی به محیط می‌بخشد.
    گل‌کاری‌های زیبا و درختان سرسبز خانه امام خمینی، روح هر انسانی را تازه می‌کند. همچنین از آنجا که سعی بر آن است که این مکان به همان شکل تاریخی خود بماند، هنوز هم همان مصالح قدیمی مثل خشت و گل و کاه، بر پیکره‌ی خانه وجود دارد و شما می‌توانید حضور در یک خانه‌ی قدیمی ایرانی را با تمام وجود حس کنید. زیرزمین‌ها و دالان‌های تو در تو نیز از دیگر بخش‌های جذاب این خانه است که شاید هنوز برای برخی از بزرگترهای ما، یادآور خاطرات دوران کودکیشان باشد. در این خانه، همه‌ی وسایلی که مشاهده می‌کنید، بدون هیچ تغییری مختص به زمان حیات امام است. فرش‌هایی که در اتاق‌ها پهن شده، پشتی‌ها و هر آنچه به چشم می‌خورد، به همان زمان تعلق دارد. کتاب‌های امام هم هنوز در این خانه نگهداری می‌شوند. حتی بلندگویی که امام از آن برای ایراد سخنان خود استفاده می‌کرده هم هنوز در این مکان به ‌چشم می‌خورد.
    خانه‌ امام خمینی امروزه از آثار مهم تاریخی شهرستان خمین محسوب می‌شود و سالانه بین 2 تا 3 هزار بازدید کننده از سراسر ایران و حتی برخی از کشورهای خارجی دارد. اگر شما قصد سفر به شهرستان خمین را دارید، باید به این نکته توجه کنید در این شهر تنها یک هتل وجود دارد. این هتل در نزدیکی این اثر تاریخی قرار دارد و بهتر است از قبل برای رزرو آن اقدام کنید. همچنین یک خانه‌ی معلم هم برای اسکان فرهنگیان در این شهرستان وجود دارد و در صورت مجاز بودن به استفاده از خدمات آن، می‌توانید برای اقامت در خمین، روی آن نیز حساب باز کنید. شهرستان خمین، آثار دیدنی و جذاب دیگری را در خود جای داده که از آن‌ها می‌توان به موزه‌ی مردم شناسی، شهرهای زیرزمینی و تاریخی، دشت خمین، گورستان ارمنیان و دریاچه‌ی خان آباد اشاره کرد. شما هنگام سفر به خمین می‌توانید به راحتی به تمامی مراکز دیدنی و تاریخی آن رفته و سفری به ‌یاد ماندنی داشته باشید.

    قصد دارید به خمین سفر کنید؟ مطلب «جاهای دیدنی خمین» را از دست ندهید.
    برچسب(ها)
    موقعیت(ها)

    اگر برای خیلی از افراد خواندن و نوشتن در همان دوران مدرسه به اتمام رسید، برای من اما تا همین حالا ادامه دارد. یکی از لذت‌های من در زندگی نوشتن است و این کار را 7 سال است که به طور مداوم انجام می‌دهم. همان مسیری که از نوشتن روزنگاری‌ها شروع شد، حالا به تخصص و راهی برای گذران اوقات بیکاری تبدیل شده است.

    امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 5 4 نفر
    نظرتو با ما مطرح کن
    نظرات دیگران
    اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.