• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

6 جای دیدنی و 2 جای ندیدنی اراک

3 آذر، 1398
20 آبان، 1398
مدت مطالعه :
اراک کلی کارخانه دارد و به پایتخت صنعتی ایران مشهور است اما مسافران این شهر، فقط کارگران و مهندسان کارخانه‌ها نیستند؛ اگر بدانید جاهای دیدنی اراک، چقدر زیبا و متنوع هستند، مقصد سفر بعدی شما هم احتمالا اراک می‌شود؛ کجای ایران می‌توانید معماری سنتی، دریاچه، فلامینگو و جنگل را یک‌جا ببینید؟ جاهای دیدنی اراک برای علاقمندان به طبیعت و تاریخ، کلی سوژه شگفت‌انگیز دارد. برای آشنایی با دیدنی های اراک با اسمارتیز همراه باشید.
بهترین فصل سفر به اراک
بهترین فصل سفر به اراک، مهر تا دی‌ماه است که هوا خنک است و پرنده‌های تالاب میقان به این منطقه مهاجرت کرده‌اند.
تالاب میقان
تالاب میقان از جاهای دیدنی اراک با وسعت 25 هزار هکتار، در 15 کیلومتری اراک قرار دارد که البته فصلی است و در سال‌های پربارش، پرآب می‌شود اما در سال‌هایی که بارندگی کم است، حالت کویری می‌گیرد. تالاب میقان، هم برای صنعت مهم است هم برای گردشگران؛ زمین‌ باتلاقی این تالاب، منبع املاح معدنی برای کارخانه‌ها و زیست‌گاه گونه‌های نادر پرندگان (خصوصا درنا)، پستانداران و گیاهان آب‌شور است.
تالاب میقان
جاهای دیدنی اراک؛ پرنده‌های بسیاری به این تالاب مهاجرت می‌کنند | عکس: مهدی مهرابی
برای دیدن پرندگان مهاجر می‌توانید از مهر تا دی‌ماه به این تالاب بروید؛ در محدوده تالاب میقان می‌توانید کمپ بزنید و برای بازدید از آن، حداقل نصف روز زمان نیاز دارید. منتهی در محدوده تالاب، مراقب کودکان و افراد کم‌توان یا ناتوان باشید تا لیز نخورند. برای رسیدن به تالاب میقان، از اتوبان امام علی اراک، وارد جاده دریاچه میقان شوید. یادتان باشد در محدوده تالاب میقان سرویس بهداشتی وجود ندارد اما می‌توانید در کیلومتر 6 جاده میقان، از سرویس بهداشتی مسجد طرمزد استفاده کنید. در جاده میقان یک کافه ساده بین راهی هست اما اگر غذای باکیفیت‌تر مد نظرتان است؛ می‌توانید قبل از حرکت، به میدان فراهان اراک بروید، از اغذیه جوان، ساندویچ بخرید؛ در پمپ بنزین، باک خودرو را پر کنید و از فروشگاه مواد غذایی و بهداشتی قاسمی، توشه راه‌تان را بخرید.
بازار اراک
بازار اراک در زمان سلطنت فتحعلی‌شاه ساخته شده، شامل مدرسه، مسجد، حمام، سقاخانه، کاروانسرا و آب‌انبار بوده و در قدیم از هر سو به دروازه‌های اصلی شهر وصل می‌شده است. این بازار براساس طرحی از پیش فکرشده، ساخته شده و مثل بقیه بازارهای ایران که مسیرهای آزاد منحنی دارند، باعث سردرگم شدن بازدید کننده نمی‌شود. مسیرهای بازار اراک بسیار منظم و دارای تقارن هندسی هستند و اساس بافت شطرنجی شهر سلطان آباد قدیم را تشکیل می‌دهد. این بازار پارکینگ ندارد و بازدید آن حدود 3 ساعت طول می‌کشد. بهتر است از در شرقی واقع در خیابان شیخ فضل‌الله نوری وارد آن شوید. قبل از ورود، از سوپر مارکت محسنی کنار در شرقی بازار اراک، کمی خوراکی بخرید تا در طول گردش ضعف نکنید. البته خوب است، در بازار اراک سفره‌خانه سنتی حجره را هم امتحان کنید. در طول بازارگردی اگر به دستشویی نیاز داشتید از بازاری‌ها، بپرسید سرویس بهداشتی بازار کجاست. اگر هنگام بازگشت، بنزین خودرو کم بود به خیابان ادب‌جو در 1کیلومتری بازار اراک بروید و بنزین بزنید.
خانه حسن‌پور
خانه حسن‌پور در بازار سنتی اراک، از جاهای دیدنی اراک مربوط به دوره قاجار است و در زمان احمدشاه قاجار ساخته شده و یک موزه صنایع دستی است. برای بازدید از این موزه باید از ساعت 9:00 تا 19:00 مراجعه کنید و نفری 15000 تومان بپردازید. خانه حسن‌پور سرویس بهداشتی و رستوران دارد اما با وجود 2طبقه بودن، آسانسور ندارد و افراد کم‌توان یا ناتوان برای عبور از پله‌های حیاط باید از همراهان‌شان کمک بگیرند.
‌حمام چهار فصل
حمام چهار فصل هم از جاهای دیدنی اراک است که در زمان احمد شاه قاجار ساخته شده و در خیابان بهشتی اراک است. چون نقاشی‌هایی از 4 فصل سال روی دیوارهای حمام کشیده شده، به آن حمام چهارفصل می‌گویند. حمام چهارفصل با 1600 مترمربع فضا، بزرگ‌ترین حمام تاریخی ایران، تبدیل به موزه شده است.
موزه حمام چهارفصل
جاهای دیدنی اراک؛ موزه حمام چهارفصل ورودی گران دارد | عکس: مرتضی برجسته
گردشگران می‌توانند هر روز از ساعت 9:00 الی 19:00 با پرداخت 12000 تومان از موزه حمام چهارفصل بازدید کنند. سطح حمام چند پله می‌خورد و افراد کم‌توان یا ناتوان باید از همراهان کمک بگیرند. در این موزه سرویس بهداشتی هست اما بوفه وجود ندارد و اگر گرسنه هستید می‌توانید، کنار موزه، در پیتزافروشی غذا بخورید یا از سوپرمارکت بهشت در کوچه ثنایی، یک خوراکی مختصر بخرید.

موزه مفاخر استان مرکزی
این موزه در عمارت حاج حسین خاکباز محسنی دایر شده و در آن سردیس و آثار بزرگان کل ایران، قرار گرفته است؛ مثلا پروین اعتصامی، پروفسور حسابی یا دکتر قریب. برای بازدید از این موزه باید از ساعت 9:00 تا 18:00 مراجعه کنید و برای هر نفر 12000 تومان بپردازید. ساختمان موزه 2طبقه است اما آسانسور ندارد؛ به همین دلیل افراد کم‌توان یا ناتوان برای دیدن طبقه بالای موزه باید از همراهان خود کمک بگیرند. یعد از گشتی 1-2 ساعته در موزه مفاخر استان مرکزی، می‌توانید در پیتزا فروشی مفاخر که کنار موزه است، پیتزا ایتالیایی بخورید یا اگر میان‌وعده میل دارید، روبه‌روی موزه، از سوپرمارکت غفاری خرید کنید. موزه مفاخر استان مرکزی پارکینگ و جای کمپ زدن ندارد و اگر دیدید بنزین خودروی‌تان رو به اتمام است در حوالی این موزه باید به پمپ بنزین اراک، در خیابان طالقانی بروید که 3/1 کیلومتر با موزه مفاخر اراک فاصله دارد.
پارک جنگلی باهنر
پارک جنگلی باهنر در سال 1362 احداث شده و با 183 هکتار مساحت، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی ایران و از جاهای دیدنی اراک است. در سفر به اراک، هر ساعتی که خواستید می‌توانید به پارک جنگلی باهنر بروید و بدون پرداخت هزینه، یک روز را به پیک‌نیک اختصاص دهید یا حتی چادر بزنید و شب هم بمانید. خودرو را باید کنار جاده داخلی پارک بگذارید و بخش‌هایی را پیاده بروید. اگر فرد کم‌توان یا ناتوانی همراه شماست مراقب باشید، زمین نخورد. شاخ و برگ متراکم درختان تنومند پارک جنگلی باهنر، شما را سرحال می‌آورد و اگر کمی وقت بگذارید و از تپه داخل پارک بالا بروید می‌توانید در طلوع و غروب خورشید، یک منظره رویایی را به چشم خود ببینید. در این پارک، آلاچیق، سرویس بهداشتی، وسایل بازی کودکان و چند بوفه وجود دارد؛ در فصل پاییز و زمستان یا حتی شب‌های تابستان می‌توانید از بوفه‌ها آش داغ بخرید و پیک‌نیک‌تان را تکمیل کنید. برای خوردن غذا هم در آن حوالی، مجموعه تفریحی حس خوب در خیابان آیت الله اراکی را پیشنهاد می‌دهیم که تا پارک فقط 500 متر فاصله دارد. در صورتی که خودروی‌تان بنزین ندارد در پمپ بنزین بزرگراه امام علی، بنزین بزنید که 850 متر بعد از میدان امام خمینی قرار گرفته است.
مدرسه سپهداری
مدرسه سپهداری در دوره قاجار همزمان با ساخت بازار اراک به دستور بانی شهر، تاسیس شده است؛ به همین دلیل به آن سلطان‌آباد هم می‌گویند. معماری داخل مدرسه 4ایوانی است و دور حیاط 25 حجره قرار دارد. گنبد یک‌پوش این بنا، بزرگترین گنبد آجری در بافت قدیمی اراک محسوب می‌شود.
این مدرسه، اکنون حوزه علمیه است و امکان بازدید از آن برای عموم وجود ندارد.
برج شیشه یا ارگ حکومتی اراک
برج شیشه یا ارگ حکومتی اراک، در زمان فتحعلی‌شاه ساخته شده بود. در ساختمان این مرکز حکومتی کاشی‌‌کاری‌های معلقی با طرح لوزی وجود داشت که هنگام تابش نور خورشید می‌درخشید و این درخشش باعث شده بود که به ارگ حکومتی اراک، برج شیشه بگویند.
ارگ حکومتی اراک
جاهای دیدنی اراک؛ برج شیشه تخریب شده است
متاسفانه در سایت‌های گردشگری، برج شیشه‌ به عنوان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اراک معرفی می‌شود؛ حتی نقطه‌ای که گوگل برای برج شیشه در بازار نشان می‌دهد، وجود خارجی ندارد. حقیقت این است که برج شیشه در سال 1361به طور غیر قانونی، تخریب شد. اخیرا برای یادبود برج شیشه، در میدان سرداران اراک یک بنای نمادین کوچک از این برج ساخته‌اند. البته در سال 1390 شورای شهر، اداره میراث فرهنگی و شهرداری اراک توافق کردند که برج شیشه در محل سابق خودش بازسازی شود که تا کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

فعلا تا کارشناسی ارشد صنایع غذایی خوندم و سعی می‌کنم طرح‌های سالمی رو به کارخونه‌های سراسر کشور ارائه بدم؛ برای همین سفر زیاد می‌رم. به نظر من آدم‌ها در سفر تربیت می‌شن. تو هر مقصد از آدم‌ها و فرهنگشون کلی چیز یاد می‌گیرم. نوشتن رو هم از سال 85 شروع کردم و هیچ وقت دوست ندارم تمومش کنم. نقاشی، پیانو، دوچرخه و تنیس رو دوست دارم؛ خیلی هم اجتماعیم.

امتیاز دهید 1 دیدگاه ۵ / 4.7 30 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
معصوم
4 آذر، 1398

عنوان مطلب خیلی جذابه
قسمت «بیشتر بخوانیم» که یهو اومده وسط مطلب اونم با سایز بزرگ و سه تا پشت هم، کلا تمرکز موضوع رو از بین می‌بره. به سختی حوصله کردم بقیه‌شو بخونم 🤭

پاسخ اسمارتیز :
سلام
ممنون که نظرتون رو گفتید. سعی می‌کنیم این مورد رو حل کنیم.