• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

جاهای دیدنی کرمان

3 آذر، 1398
20 آبان، 1398
مدت مطالعه :
جاهای دیدنی کرمان شاید سوژه عکاسی خیلی از گردشگران باشد اما برای آن‌هایی که تاریخ بلدند، شهر لاله خاتون، شاه نعمت‌الله ولی، مشتاق علیشاه و  بی‌بی جان هم هست که هر یک در زمان خود صاحب قدرت، شهرت و تفکر عرفانی خاصی بوده‌اند. در جاهای دیدنی کرمان که قدم بزنی، ابهت تاریخی بناها مبهوت‌ات می‌کند؛ ناگهان به خودت می‌آیی و می‌بینی مدت چند روزه‌ی سفرت تمام شد و عشق تو به این شهر تازه شروع. کرمان شهری کویری، گرم و خشک است و برای سفر به آن باید فصل بهار را انتخاب کنید.
مجموعه گنجعلی‌ خان
مجموعه‌ی گنجعلی ‌خان کرمان در زمان شاه عباس، به دستور گنجعلی ‌خان، حاکم وقت کرمان ساخته شد که چندین بنای تاریخی در آن وجود دارد: میدان، حمام، کاروانسرا، ضراب‌خانه و مدرسه. بازدید از مجموعه گنجعلی خان رایگان است و حدود نصف روز طول می‌کشد.
سه پارکینگ اطراف مجموعه گنجعلی‌ خان معمولا پر هستند اما در پارکینگ کوچه شریعتی 20، معمولا جای پارک وجود دارد. مجموعه بسیار بزرگ گنجعلی ‌خان را باید پیاده طی کرد و ممکن است کودکان در این بازدید خسته شوند؛ البته کف مجموعه صاف است و افراد کم‌‌توان یا ناتوان برای تردد مشکلی ندارند.
حمام گنجعلی خان
جاهای دیدنی کرمان؛ از حمام تاریخی گنجعلی خان بازدید کنید | عکس: بهراد موعودی
در مجموعه گنجعلی‌ خان اجازه چادر زدن ندارید و برای استفاده از دستشویی باید از سرویس بهداشتی میدان ارگ استفاده کنید. اگر دل‌تان ضعف می‌رود می‌توانید در تقاطع بازار گنجعلی خان و بازار قدمگاه، از سوپر تبریز، خوراکی بخرید یا به رستوران و چای‌خانه وکیل بروید؛ این رستوران در اصل یک حمام تاریخی بوده که امروزه در آن غذا سرو می‌شود. در صورتی‌که باک خودروی‌تان ‌خالی شده، به پمپ بنزین خورشید، در کنار پارک ریاضیات بروید که تنها 3 کیلومتر با مجموعه گنجعلی خان فاصله دارد.
حمام گنجعلی خان
حمام گنجعلی خان از مهم‌ترین بخش‌های مجموعه گنجعلی خان است. مردم تا سال 1316 برای استحمام به این حمام می‌آمدند. این حمام پس از بازسازی در سال 1350 و قرار گرفتن مجسمه‌هایی نمادین در آن، به موزه مردم‌شناسی تبدیل شد. ورودی حمام گنجعلی خان 2500 تومان است اما گردشگران خارجی باید 15000 تومان بپردازند. برنامه‌تان را طوری تنظیم کنید که صبح‌ از ساعت 9:00-13:30 و عصر بین 15:00-19:30 به این موزه برسید.
تلفن: 03432254477
نشانی: کرمان، شهر کرمان، بازار گنجعلی خان
مجموعه ابراهیم خان ظهیرالدوله
مجموعه‌ی ابراهیم خان ظهیرالدوله در سال 1231 هجری قمری  توسط حاکم کرمان، ابراهیم خان ساخته شده که شامل بازار یا قیصریه‌ی زرگرها، حمام، آب‌انبار و مدرسه است که معماری همگی آن‌ها سبک صفوی دارد. از سال 1395 عملیات مرمت حمام ابراهیم خان آغاز شده است و به‌زودی یک موزه‌ی طلا و جواهر در این حمام افتتاح می‌شود. آقای حسین ودیعتی از بازاریان فعال و فرهنگ‌دوست قیصریه ابراهیم‌خان است که بازسازی حمام ابراهیم خان را بر عهده گرفته و معتقد است: «کرمانی‌ها سابقه‌ی دیرینه‌ای در صنعت طلا و نقره دارند که بعد از حمله‌ی آقامحمدخان قاجار به کرمان و فرار فعالان این رشته‌ی صنعتی از شهر، به‌مرور رو به فراموشی رفته است». مجموعه‌ی ابراهیم خان کنار مجموعه‌ی گنجعلی‌ خان قرار گرفته و اگر حین بازدید از آن گرسنه شدید، می‌‌توانید به کافه و چای‌خانه گلشن بروید.
باغ فتح آباد کرمان
باغ فتح آباد از ساعت 9:00-22:00 باز است اما بعد از غروب، دیدن نورپردازی عمارت و تلالو آن بر حوض جلوی آن لطفی دیگر دارد.
ارزان مارکت بابا اکبر در جاده قائم، 2 کیلومتر و نیم  بعد از ورودی امام‌رضا واقع شده که 7 کیلومتر جلوتر از آن سمت چپ جاده، یک فرعی هست؛ در 2 کیلومتری داخل این فرعی، کوچه باغ فتح آباد را می‌‌بینید که یک کوچه باغ 3 کیلومتری است و باغ فتح‌آباد در انتهای آن قرار دارد. برای بازدید از این باغ باید سرویس دربست بگیرید زیرا اتوبوس یا تاکسی به آنجا نمی‌روند.
باغ فتح آباد کرمان
جاهای دیدنی کرمان؛ باغ فتح‌آبادی شب‌ها هم بسیار زیباست | عکس: رضا کردگار
محوطه جلوی باغ برای پارک خودرو مناسب است و جلوی در، باید نفری 4000 تومان پرداخت کنید. ورودی برای مهمان‌های خارجی 30000 تومان است.داخل باغ کافه و سرویس بهداشتی وجود دارد اما نمی‌توانید در آن چادر بزنید.
عمارت باغ هرندی پله دارد و بازدید از آن برای افراد کم‌توان یا ناتوان مشکل‌ساز است. پمپ بنزینی در نزدیکی باغ فتح آبادی وجود ندارد و باید، از اتوبان امام رضا وارد خیابان عباس‌پور شوید و 500 متر جلوتر در پمپ بنزین سجاد، بنزین بزنید.
نشانی: کرمان، بلوار جمهوری، بلوار هوانیروز، اختیار آباد
تلفن:  09136994010

یخدان مویدی
یخدان مویدی که در دوران صفویه بنا شده، ورودیه ندارد و 24 ساعته می‌توان از آن دیدن کرد. آب این یخدان از قنات مشهور مویدی تامین می‌شده و به همین دلیل اسمش را گذاشته‌‌اند: یخدان مویدی. می‌توانید خودرو را در پارکینگ محبان جواد الائمه پارک کنید و برای بنزین زدن به پمپ بنزین خورشید بروید که هر دو در مجاورت بنا قرار دارند. البته یخدان مویدی کنار پارک ریاضیات و کتابخانه ملی کرمان است که دیدن آنها را هم نباید فراموش کنید.
یخدان مویدی
جاهای دیدنی کرمان؛ نمایی از بخدان مویدی
در این بازدید، افراد کم‌توان یا نا‌توان هم می‌‌توانند همراه شما بیایند چون سطح این محوطه صاف است. در پارک ریاضیات، می‌توانید چادر بزنید و از سرویس بهداشتی آن استفاده کنید. اگر گرسنه شدید در خیابان کامیاب، روبه‌روی محوطه پارک ریاضیات، کافه کامیاب یا پیتزا پارسیان را امتحان کنید یا 500 متر جلوتر، در میدان بسیج از سوپرمارکت یاس کمی خوراکی بخرید.
نشانی: کرمان- خیابان شهید کامیاب (ابو حامد)
گنبد جبلیه
گنبد جبلیه آرامگاهی‌است که توسط ساسانیان بنا شده و  تنها بنای سنگی کرمان است. این بنا پس از مرمت در سال 1383 به گنجینه کتیبه‌های تاریخی جبلیه تبدیل شد. گنبد جبلیه در پارک جبلیه و خیابان شهدا قرار دارد. در این پارک می‌توانید کمپ بزنید یا از سرویس بهداشتی استفاده کنید. همچنین سطح پارک صاف است و افراد کم‌توان یا ناتوان هم می‌توانند در آن تردد کنند. در 600 متری پارک جبلیه، سوپرمارکت صاحب‌الزمان قرار گرفته و برای غذا خوردن می‌‌توانید به رستوران ناهارخوران بروید که تا این پارک کمتر از 1 کیلومتر فاصله دارد. برای بازدید از گنبد جبلیه، باید به ازای هر نفر 2500 تومان بپردازید البته ورودی برای مهمان‌های خارجی  15000 تومان است. در ورودی گنبد جبلیه هر روز از ساعت 9:00-13:30 و 15:00-19:30 باز است. اگر خواستید در آن حوالی بنزین بزنید باید از اتوبان قائم 5 کیلومتر جلو بروید و بعد از میدان بایرام آباد، وارد پمپ بنزین جواد الائمه شوید.
باغ شاهزاده ماهان
باغ شاهزاده ماهان بیرون از شهر کرمان، در کیلومتر 20 اتوبان هفت باغ قرار دارد. درخشش این بهشت سرسبز میان دشت سوزان کویر آن‌قدر شگفت‌انگیز است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو به چشم می‌خورد. سیستم آب‌رسانی هوشمندانه باغ شاهزاده ماهان، به‌صورت شیب‌دار و از بالا به پایین است و این آب جاری از قنات و رودخانه تیگران سرچشمه‌ می‌گیرد.
در بزرگراه چهارباغ چندین رستوران وجود دارد اما برای خرید تنقلات باید به تنها سوپرمارکت این بزرگراه، سوپرمارکت پرواز، در 10 کیلومتری میدان چهارباغ کرمان بروید. باک ماشین را هم می‌‌توانید در بزرگراه چهارباغ، 4 کیلومتر بعد از ورودی باغ شاهزاده ماهان در پمپ بنزین دو منظوره غروب، پر کنید. بعد از پیچیدن در راه ورودی باغ، حدود 700 متر پیش بروید تا به سردر آن برسید. باغ شاهزاده ماهان پارکینگ، رستوران و سرویس بهداشتی دارد و برای بازدید از آن باید حدود 2 ساعت وقت بگذارید و نفری 3000 تومان پرداخت کنید. البته ورودی برای مهمان‌های خارجی 20000 تومان است. فضای شیب‌دار باغ پله‌هایی وسیع دارد که افراد کم‌توان یا ناتوان باید برای تردد از آنها کمک بگیرند.
باغ باصفای شازده ماهان
تلفن: 03433772103
در سفر به کرمان قصد خرید دارید؟ شاید خواندن مطلب «خرید در کرمان» به شما کمک کند.

برچسب(ها)
موقعیت(ها)

فعلا تا کارشناسی ارشد صنایع غذایی خوندم و سعی می‌کنم طرح‌های سالمی رو به کارخونه‌های سراسر کشور ارائه بدم؛ برای همین سفر زیاد می‌رم. به نظر من آدم‌ها در سفر تربیت می‌شن. تو هر مقصد از آدم‌ها و فرهنگشون کلی چیز یاد می‌گیرم. نوشتن رو هم از سال 85 شروع کردم و هیچ وقت دوست ندارم تمومش کنم. نقاشی، پیانو، دوچرخه و تنیس رو دوست دارم؛ خیلی هم اجتماعیم.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.6 25 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.