• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

جاهای دیدنی قم

24 آذر، 1398
14 آبان، 1398
مدت مطالعه :
قم تنها یک شهر زیارتی نیست و جاهای دیدنی قم مکان‌های مناسبی برای سیاحت و لذت بردن از یک سفر زیارتی هستند. مکان‌های تاریخی و توریستی مختلفی در این شهر وجود دارند که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کنند بنابراین اگر قصد زیارت حرم مطهر حضرت معصومه و مسجد جمکران را دارید، بد نیست که به جاهای دیدنی قم که شاید کمتر آن‌ها را بشناسید و در این لیست اشاره می‌کنیم هم سری بزنید. با اسمارتیز همراه باشید تا بیشتر با مکان‌های مختلف گردشگری این شهر مذهبی آشنا شویم.
بازار بزرگ قم و تیمچه کم نظیر آن
بازار قدیمی و تاریخی قم از جمله بازارهای بزرگ سرپوشیده ایران است و جزو مهم‌ترین جاهای دیدنی قم محسوب می‌شود. اگر قصد خرید سوغاتی‌های قم را دارید، بازار قم بهترین محل برای یک خرید لذت بخش خواهد بود. با این حال علاوه بر موضوع خرید سوغاتی، جذابیت‌های دیگری نیز در این بازار وجود دارد. طراحی و معماری استاد معمار باشی که از دوران قاجار به جای مانده که باعث شده تا بازار قم از زیباترین بازارهای سنتی ایران محسوب شود.
بازار قم
جاهای دیدنی قم؛ سقف بازار قم تماشایی است | عکس: هادی سعیدی
برای مثال در تیمچه بزرگ این بازار می‌توانید بزرگترین طاق ضربی ایران را مشاهده کنید که در نوع خود بی نظیر است. زیبایی‌های این بازار باعث شده بسیاری از علاقه مندان به معماری تاریخی و سنتی ایران نیز تنها برای لذت بردن از معماری کم نظیر این بازار به آن سر بزنند. از بلوار امام موسی صدر می‌توانید به این بازار تاریخی دسترسی پیدا کنید.
مسجد جامع قم
قم دومین پایتخت مذهبی ایران بعد از مشهد محسوب می‌شود بنابراین در این شهر مساجد تاریخی و زیبای زیادی به چشم می‌خورد. مسجد جامع قم از قدیمی‌ترین مساجد قم است که در مرکز شهر قرار دارد. با این که تاریخ بنای اولیه مسجد چندان مشخص نیست اما ساخت مسجد از قرن سوم تا پنجم هجری شروع شده و به تدریج در دوران‌های تاریخی مختلف از قرن هفت تا دوران قاجارها، شاهان و حاکمان مختلف به عظمت و شکوه آن افزوده‌اند. گنبد مسجد جامع قم یا مسجد جامع عتیق، از شگفتی‌های معماری ایرانی محسوب می‌شود. این گنبد باشکوه در قرن ششم هجری ساخته شده و از بزرگترین گنبدهای مساجد در ایران است. هر ساله تعداد زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی برای لذت بردن از فضای روحانی مسجد جامع قم و همچنین تماشای معماری با شکوه آن به آن سر می‌زنند. به این ترتیب مسجد جامع از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین جاهای دیدنی قم است که حتماً باید به آن سر بزنید. این مسجد در محله قدیمی لب چال قرار دارد.
مسجد اعظم قم
زمانی که قصد زیارت حرم مطهر حضرت معصومه (س) را داشته باشید، در کنار حرم مناره‌های رفیع مسجد اعظم قم را مشاهده خواهید کرد. این مسجد بزرگ و با شکوه که با معماری به سبک ایرانی اسلامی، مناره‌های مرتفع و گنبد بزرگ خود در کنار حرم مطهر خودنمایی می‌کند، این مسجد به همت مرجع عالیقدر شیعه، سید حسین طبابایی بروجردی در سال 1337 ساخته شده است. به همین دلیل این مسجد را با نام مسجد آیت الله بروجردی نیز می‌شناسند. علاوه بر مناره‌ها و گنبد کم نظیر نباید از کنار کاشی کاری‌های هنرمندانه سایر بخش‌های این مسجد زیبا به سادگی عبور کنیم. مسجد اعظم قم به دلیل معماری شگفت انگیزی که دارد در لیست جاهای دیدنی قم قرار می‌گیرد و از گردشگران و زائران بسیاری از سراسر ایران و جهان میزبانی می‌کند.
باغ گنبد سبز قم
در خیابان انقلاب قم و در نزدیکی محله قدیمی دروازه کاشان، باغ معروفی قرار دارد که از زیباترین و شگفت انگیز‌ترین جاهای دیدنی قم محسوب می‌شود. باغ گنبد سبز قم محل قرار گیری آرامگاه چند تن از بزرگان صفوی است که از لحاظ تاریخی قدمت بناهای موجود در آن را به قرن 8 و 9 هجری نسبت می‌دهند. در این باغ دو گنبد چند ضلعی سبز وجود دارد که باعث شده تا این باغ با نام گنبد سبز معروف شود.
باغ گنبد سبز قم
باغ گنبد سبز از جاهای دیدنی قم است که بازدید از آن رایگان است | عکس: شهاب رحیمی
در کنار این دو گنبد تاریخی که دارای معماری‌های بی نظیر وبسیار زیبایی هستند، گنبد دیگری به شکل هلالی وجود دارد. طبق منابع تاریخی این سه گنبد در فواصل تاریخی مختلفی ساخته شده‌اند و محل دفن فرمانروایان صفوی هستند. بازدید از این باغ رایگان است اما دقت کنید که امکان بازدید از درون این گنبدهای زیبا وجود ندارد. هرچند معماری بناها آن قدر زیباست که می‌توان از بیرون هم محو تماشای آن‌ها شد.
مسجد امام حسن عسکری
درون حرم حضرت معصومه و در فاصله چند متری از قبر مطهر ایشان، قدیمی‌ترین مسجد شهر قم قرار دارد. مسجد امام حسن عسکری بنایی تاریخی است که در دوره‌های مختلف بازسازی آن ادامه داشته و آخرین بار نیز در سال 1394 بازسازی آن به اتمام رسید. این بنای تاریخی را اولین مسجد شهر قم می‌دانند که بر روی آتشکده قدیمی آن ساخته شده است. به این ترتیب تاریخ ساخت آن به قبل از قرن سوم هجری باز می‌گردد. البته بعضی نیز معتقدند مسجد به دستور امام حسن عسکری و به همت نماینده ایشان این مسجد را بنا کرده‌اند. از بنای تاریخی مسجد تنها قسمتی باقی مانده با این حال در زمان زیارت از حرم شریف حضرت معصومه، می‌توانید هم از این مکان معنوی بازدید کنید و هم از شکوه تاریخی آن نیز لذت ببرید.
پل آهنچی قم
در جوار حرم مطهر و بر روی رودخانه قم، پلی تاریخی به نام پل آهنچی قرار دارد که ساخت آن به دوران پهلوی باز می‌گردد. در مورد این پل داستان‌های مختلف وجود دارد، شنیده می‌شود که این پل را یکی از تاجران قدیمی قم که تاجر آهن بوده ساخته است. این بنا به این دلیل که به سبک سنتی ساخته شده از جاهای دیدنی قم و مکان‌های گردشگری جذاب قم محسوب می‌شد. در ساخت قسمت اعظم بدنه از آجر کمک گرفته‌اند با این حال بنای پل بعد از گذشت بیش از نیم قرن همچنان با صلابت در کنار حرم خود نمایی می‌کند. افرادی که قصد زیارت دارند در اکثر موارد بدون توجه به این پل از روی آن عبور کنند.
حمام گذر عشقعلی
حمام تاریخی عشقعلی در گذر عشقعلی از بناهای به یادگار مانده از دوران قاجار است که به دلیل معماری زیبا و چشم نوازش جایگاه ویژه‌ای در میان جاهای دیدنی قم دارد. این بنای وقفی در کنار چند حمام تاریخی دیگر قم در بین آثار ملی ایران نیز قرار دارد. بنای تاریخی با طاق‌های آجری و کاشی‌کاری به جا مانده از حدود 150 سال قبل باعث شده افراد زیادی از حمام گذر عشقعلی بازدید کنند. با این حال هنوز آن‌طور که باید و شاید در بین گردشگران معروف نشده است. دلیل این موضوع را می‌توان در عدم بازسازی مناسب و معرفی این بنا دانست. با این حال اگر به قم سفر کردید پیشنهاد می‌کنم به این حمام تاریخی نیز سری بزنید.
کوه خضر نبی
آرامگاه چند شهید گمنام نیز در اینجا است
کوه خضر نبی
کوه خصر نبی که به دلیل قرارگیری مسجدی با همین نام بر قله آن معروف شده، از جاهای دیدنی قم است که در خارج از این شهر قرار دارد. گفته می‌شود غاری سه هزار ساله در بالای این کوه قرار دارد که محل زیارت خضر نبی بوده به همین دلیل در این محل مسجدی ساخته‌اند تا بتوان در آن عبادت کرد. برای بالا رفتن از این کوه باید از پله‌هایی که تعبیه شده استفاده کنید. به همین دلیل دقت کنید که مسیر می‌تواند کمی خسته کننده و طولانی باشد. کوه خضر نبی در 6 کیلومتری جنوب قم و در مسیر مسجد جمکران قرار دارد به این ترتیب می‌توانید در مسیر زیارت جمکران سری به این کوه و مسجد آن که دارای دورنمای شهر قم است نیز بزنید.
قصد سفر به قم را دارید؟ شاید خواندن مطلب «سفر به قم» به شما کمک کند.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

از وقتی یادم میاد خوندن همه چیو دوست داشتم از سر در مغازه ها تا مطالب وبسایت های مختلف. ترجمه چیزایی که میخوندم رو از دوران دانشجویی شروع کردم. از ترجمه مطالب دیگران رسیدم به نوشتن مطالب خودم توی سایت های مختلف و انقدر از این کار لذت میبرم که اصلا نفهمیدم چجوری بیشتر از هزار تا مطلب تو دو سال گذشته نوشتم. هنوز در حال یادگیریم و دوست دارم چیزای جدیدو امتحان کنم.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.6 31 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.