برنامه‌ی سفر به قم و جمکران

3 اسفند، 1398
25 اسفند، 1398
2 روزه
تابستان
شهرگردی
امیرحسین سربیشه
گاهی روح نیاز به یک سفر معنوی دارد و نزدیک‌ترین جا برای این سفر معنوی، شهر قم و زیارت از بارگاه حضرت معصومه (س) است. در برنامه سفر به قم و جمکران می‌خواهیم شیرینی سوهان و عطر گلاب را به یادگار با خود ببریم. در این سفر با اسمارتیز همراه باشید.
روز 1
سفر به قم و جمکران
سفر به قم و جمکران از آن سفرهایی‌ست که هیچ‌وقت تکراری نمی‌شود. از قدیم‌الایام گردشگرانی که نذر داشته‌اند هر سه‌شنبه برای زیارت بارگاه حضرت معصومه به قم سفر می‌کردند تا شب‌ها در بارگاهش دعا کنند. در برنامه سفر قم و جمکران برای رسیدن به قم کار سختی ندارید چون هم می‌توانید با ماشین شخصی به قم بروید هم با قطار و هم اتوبوس. بلیط قطار از 4 هزار تومان تا 36 هزار تومان است. در مساجد و مکان‌های فرهنگی-مذهبی نیز تورهایی برای بازدید و زیارت از قم و جمکران وجود دارند که می‌توانید با این تورها بروید و دوستان خوبی هم در راه پیدا کنید. چندین سالی‌ست که قم توریست‌ها را هم به خود جذب کرده است، پس تعجب نکنید اگر دیدید گردشگران خارجی از اروپا و دیگر کشورها به بارگاه حضرت معصومه می‌آیند و در حال عکاسی کردن هستند.
گردشگران مسلمان و عرب زبان هم به اینجا می‌آیند تا از بارگاه خواهر امام رضا (ع) زیارت کنند. اولین چیزی که در حرم نظر شما را جلب می‌کند گنبد طلایی این بارگاه مقدس است. گنبد طلایی که شب‌ها می‌درخشد و دل عاشقان اهل بیت را با نورش روشن می‌کند. در صحن بارگاه، برخی به نماز ایستادند، برخی گریه می‌کنند و برخی دعا می‌خوانند تا به خواسته‌ها و حاجت‌شان برسند. کودکان هم بازی می‌کنند و سر و صدایشان گاهی صحن را پر می‌کند. با آداب زیارت و اجازه ورود از ضریح حضرت فاطمه معصومه (س) زیارت کنید. گاهی آن‌قدر شلوغ می‌شود که دست‌تان حتی به ضریح هم نمی‌رسد، البته زیارت از دور هم مشکلی ندارد و نیت از همه‌چیز مهم‌تر است. زمان زیارت از حرم بستگی به خودتان دارد برخی این کار را در 15 دقیقه انجام می‌دهند و برخی می‌خواهند ساعت‌ها در صحن بنشینند و دعا کنند.
پس از زیارت می‌توانید از مغازه‌ها و رستوران‌های اطراف برای خود خوردنی و سوغات قم تهیه کنید. رستوران نگین شهر از رستوران‌های نزدیک بارگاه است که می‌توانید به آن سری بزنید. برنامه سفر به قم و جمکران می‌تواند از آن برنامه سفرهای جالب باشد.

“برخی از مردم هر سه‌شنبه نذر دارند تا به سفر قم و جمکران بروند”


حال باید به جمکران برویم. راه قم تا جمکران حدود 10 کیلومتر است که با ماشین حدود 20 دقیقه طول می‌کشد. اما برخی از مسافران نذر دارند و این مسیر را با پای پیاده طی می‌کنند. حتی برخی از آن‌ها کفش‌های خود را در می‌آورند و بدون کفش این مسیر 10 کیلومتری را می‌روند. پس از طی این مسافت به مسجد جمکران می‌رسید که به آن میعادگاه منتظران هم می‌گویند. این مسجد فیروزه‌ای و چراغ‌های سبزش منتظران امام زمان را سرحال می‌آورد و هر هفته گردشگران جمکران برای تعجیل در فرج ظهور ولی‌عصر دعا می‌کنند.
امیرحسین سربیشه

اگر در برنامه سفر به قم و جمکران با قطار آمدید و می‌خواهید همان شب هم بازگردید معمولا قطار قم ساعت 1 شب به مقصد تهران بازمی‌گردد و شما باید تا قبل از این ساعت در ایستگاه قطار قم باشید و بازگردید


در حیاط و صحن بزرگش مردم زیرانداز می‌آورند و ساعت‌ها می‌نشینند، چای می‌نوشند، دعا می‌کنند و نماز می‌خوانند. در جمکران چاهی وجود دارد به نام چاه عریضه که مردم درخواست‌‎ها و نامه‌ها را روی کاغذ می‌نویسند و به درون چاه می‌اندازند تا با امام عصر گفت‌گو کنند. البته می‌گویند این چاه فقط یک چاه معمولی‌ست. اگر در برنامه سفر به قم و جمکران با قطار آمدید و می‌خواهید همان شب هم بازگردید معمولا قطار قم ساعت 1 شب به مقصد تهران بازمی‌گردد و شما باید تا قبل از این ساعت در ایستگاه قطار قم باشید و بازگردید، اما اگر با ماشین شخصی و اتوبوس به اینجا آمده‌اید می‌توانید شب را در همان صحن جمکران بمانید. استراحتی کنید و روز بعد را به قدمگاه خضرنبی بروید.
کافه‌ها و رستوران‌های این منطقه
  • رستوران نگین شهر
نگاره 1 از 3
نگاره 2 از 3
نگاره 3 از 3
روز 2
از جمکران تا کوه خضر نبی
کوه خضر نبی حدود 6 کیلومتر با قم فاصله دارد و در نوک قله یک کوه، در نزدیکی شهرک ایثار است. پله‌هایی ساخته شده تا شما به بالاترین نقطه‌ی کوه دسترسی پیدا کنید. باید بگوییم که پله‌ها بسیار زیاد هستند و شاید بعد از بازدید از اینجا تا 2 روز به استراحت نیاز داشته باشید. می‌گویند 3 هزار سال پیش در اینجا غاری وجود داشته است که حضرت خضر نبی در آن غار به عبادت و نیایش می‌پرداختند. حالا این غار به مسجدی زیبا تبدیل شده است و گردشگران به بازدیدش می‌روند. زمانی که برای بازدید از اینجا لازم است، با احتساب بالا رفتن از پله‌ها حدود 1 ساعت است. آمده است که حضرت خضر نبی از چشمه حیات جاودان خورده‌اند و تا دمیده شدن صور زنده هستند و حتی در موسم حج هم با مردم همراه‌اند.
با این توصیف‌ها بازدید از این مسجد در برنامه سفر به قم و جمکران خالی از لطف نیست. دوباره به قم بازگردید و برای ناهار به رستوران مدائن یا رستوران ارگ بروید و از غذاهای ایرانی لذت ببرید. بعد از صرف غذا به بازار سنتی قم بروید. معماری بازار سنتی قم به زمان صفویه بازمی‌گردد و پوشش گنبدی دارد. چندین سال پیش در توسعه شهر قم، قسمت‌هایی از بازار به کل از بین رفت و فقط بازار کهنه و بازار نو ماند. در بازار قم عطر گلاب هم در هوا پخش است و می‌توانید سوغاتی‌های خوبی از جمله سوهان قم، پشمک، تسبیح و انگشتر و... بخرید. پس از خرید سوغاتی و سوهان خوشمزه برنامه سفر به قم و جمکران به پایان می‌رسد.
کافه‌ها و رستوران‌های این منطقه
  • رستوران مدائن
  • رستوران ارگ
نگاره 1 از 3
نگاره 2 از 3
نگاره 3 از 3
پیش از سفر به این ‌نکات توجه کنید:
  • این برنامه سفر را «امیرحسین سربیشه» پیشنهاد داده است. درباره امیرحسین سربیشه بیشتر بدانید.
  • تمام اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها و لیدرهای محلی پیشنهادی هستند و شما می‌توانید با توجه به زمان سفرتان و علایق‌تان سایر اقامتگاه‌ها، مسیرهای سفر، رستوران‌ها و ... را انتخاب کنید.
  • تجربه شما از سفر می‌تواند راهنما یا انگیره‌ای برای سفر دیگران باشد. خوشحال می‌شویم اگر تجربه‌تان را از سفر (در قالب سفرنامه، عکس، ویدئو یا فایل صوتی) برای ما بفرستید.
نقشه
امیرحسین سربیشه

از گذاشتن پست تو فروم‌ها شروع کردم. 12 سالم بود که در دوره‌های خبرنگاری یونیسف یاد گرفتم چگونه بنویسم. بعد تو مجله‌های مختلف شروع به کار کردم و دست سرنوشت من رو به اینجا رسوند. در کنار نوشتن، همیشه از دیدن فیلم لذت می‌بردم، به همین دلیل شروع کردم زیرنویس زدن و شدم AmirDW.

امتیاز دهید 2 دیدگاه ۵ / 4.1 23 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
مهمان
11 آذر، 1399

تمام اینا رو اگر فضای مجازی شفاف عمل کند میشود در فضا رسد کرد وزحمت ان را شما بکشید قبلا همه این مناطق گردشگری رودر مجموعه مبایلم بایگانی داشتم ولی متاسفانه بهم ریخت ومجموعه هم از دست رفت و..ممنون

آسمان آبی
26 آذر، 1398

عالی بود خیلی خوب دستتون درد نکنه

پاسخ اسمارتیز :ممنون از شما که مطلب رو خوندين