• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

10 جای دیدنی شاهرود که نباید از دست بدهید

31 فروردین، 1399
12 اسفند، 1398
مدت مطالعه :
شاهرود، شهری که با داشتن طبیعت چندگانه‌اش گویی مردمانش در یک دنیای موازی زندگی می‌کنند. هم کویر دارند، هم آبشار و چشمه، هم کوه و دشت. مردمانش هم خوبی کویری‌ها را دارند، هم خونگرمی شمالی‌ها، هم طبع بلند مردم کوهستان. در اسمارتیز از جاهای دیدنی شاهرود برایتان می‌گوییم. از هم‌قدم شدن با ابرها در جنگل ابر، که تنها تصویر کوچکی از بهشت است که می‌توان متصور شد، از چشمه هفت رنگ مجن، از خانه پر رمز و راز قجری یغمایی، تجربه هیجان‌انگیز دیدن یوزپلنگ‌های آسیا، خیابان‌های پر شده از چنارهای سر به فلک کشیده‌ شاهرود، دشت آفتابگردان و شقایق کالپوش، کسی چه می‌داند، شاید شاهرود تکه‌ای از بهشت روی زمین باشد پس با ما همراه باشید.
بهترین فصل سفر به شاهرود
شاهرود دارای آب‌ و هوای معتدل و کویری است و در بیش‌تر ماه‌های سال معتدل و سرد است. طبیعت متنوع شاهرود هر فصلی را برای سفر دلچسب می‌کند اما بهترین فصل سفر به آن، فصل بهار است و در مجموع نیمه اول سال برای سفر به شاهرود مناسب است.
1-جنگل ابر
شاهرود است و جنگل ابر، طبیعت دوستان اولین انتخاب‌شان برای شاهرود، جنگل ابر است. لطفا در این سفر پر انرژی باشید که جنگلی وسیعی پیش‌رو است و راه زیاد. همین‌طور که از روستای خشک و بی آب و علف ابر 12 کیلومتر بروید، وارد جنگلی می‌شوید که قدمتش به 40 میلیون سال پیش بر‌می‌‌گردد. اینجا بخشی از جنگل‌های هیرکانی است که از دوران ژروسیک، دوره سوم زمین شناسی تا به الان اینجا حضور دارند. اطراف جنگل ابر، رشته کوه‌های البرز است که ضخامتشان در اطراف جنگل کاهش می‌یابد و ابرها پشت کوه‌ها می‌مانند و از لابه‌لای دره‌ها به سمت جنوب فرار می‌کنند. 6 ماه اول بهار و تابستان حجم ابرها بیشتر از نیمه دوم سال است.
همیشه ابر را بالای سرتان می‌دید؟ در جنگل ابر انگار آسمان به زمین می‌آید. اینجا ابرها با شما قدم می‌زنند کنارتان هستند! همین‌طور که در جنگل قدم می‌زنید، درختان فرو رفته در ابر و گونه‌های مختلف گیاهی(85 گونه گیاهی در جنگل وجود دارد و تنوع گیاهی وسیعی دارد) را می‌بینید. در ماه فروردین و اردیبهشت در دشت‌های کنار جنگل، دشت‌ها پر از بابونه وحشی می‌شوند. در مسیر تپه‌ها، آبشارها و چشمه‌ها را می‌بینید. اگر دوربین شکاری داشته باشید می‌توانید آشیانه پرندگان در مسیر را ببینید.
جنگل ابر شاهرود
جاهای دیدنی شاهرود؛ جنگل ابر شاهرود در روز
اگر اهل دوچرخه‌سواری در جنگل هستید، در مسیر حتما دوچرخه‌سواران را می‌بینید. می‌گویند دوچرخه‌سواری در این جنگل تجربه دل‌انگیزی است اگر دوچرخه کوهستان دارید امتحان کنید. کلاه و دستکش، چراغ قوه، نقشه چی‌پی‌اس، قطب‌نما فراموش نشود. جنگل ابر، گونه‌های جانوری بسیار زیادی دارد. دیدن خرس قهوه‌ای و شغال و ... خیلی چیز عجیبی نیست! پس اگر برنامه شب‌مانی دارید و قصد کمپ زدن، باید حواستان به محیط اطراف و حیوانات باشد.

“برای کمپ زدن هم یا در ابتدای جنگل کمپ بزنید یا کمپینگ کنار چشمه ترش و چشمه جوشان قطری باشد که بین گردشگران مرسوم است.”

هیزم و ذغال و کبریت همراهتان باشد همچنین کنار کمپ برای امنیت، تا صبح، آتش روشن کنید و بعد از خروج آتش را خاموش کنید و هیزم باقی‌مانده را جمع کنید. در جنگل ابر دکه‌های صحرایی با لوازم اندک و سرویس بهداشتی موجود است. اگر اهل کمپ نیستید ولی دوست دارید کنار جنگل باشید در روستای ابر، محلی‌ها خانه‌هایشان را برای اقامت کرایه می‌دهند.
از آبشارهای معروف داخل جنگل، آبشار شرشر است که مخصوص کوهنوردان حرفه‌ایست و آبشار آلوچال برای غیرحرفه‌ای‌ها که با یک پیاده روی 64 کیلومتری در جنگل، به آبشار می‌رسند. در مسیر رفتن به آبشار آلوچال 25 متری، از دالان رویایی عبور می‌کنید که به آن دالان بهشت می‌گویند. از شمال غرب روستای ابر به طرف روستای شیرین‌آباد می‌روید. به حرکتتان ادامه می‌دهید تا به کوه رستم برسید از آنجا سمت دالان بهشت را می‌گیرید با عبور از دالان به یک جاده فرعی می‌رسید که با یک ساعت راه از جاده فرعی به آبشار آلوچال می‌رسید.
برای رسیدن به جنگل ابر باید از شاهرود یا بسطام عبور کرد و سپس به روستای ابر می‌رسید که صبح‌ها در ابتدای جنگل، محلی‌های روستای ابر یا شیرین آباد را برای چرای دام‌هایشان می‌بینید.
چوپانی در حال چرا در ابتدای جنگل ابر
جاهای دیدنی شاهرود؛ چوپانی در حال چرای دام‌هایش در ابتدای جنگل ابر شاهرود
جنگل ابر در 45 کیلومتری شاهرود نسبت به شمال واقع شده و از بسطام 44 کیلومتر فاصله دارد. اگر با وسیله نقلیه شخصی می‌روید؛ جنگل پارکینگ ندارد باید در جایی کنار جنگل پارک کرد. تا نزدیکترین پمپ بنزین هم 27 کیلومتر فاصله است. اگر از وسیله نقلیه عمومی می‌خواهید استفاده کنید در میدان امام شاهرود تاکسی و اتوبوس در بازه ساعت 8 صبح تا 6 غروب از شاهرود به جنگل ابر تردد می‌کنند. قبل از رفتن به جنگل حتما هواشناسی را چک کنید در هنگام بارندگی فضای جنگل مناسب نیست و جاده خطرناک است. هر وقت در شاهرود هوا آفتابی باشد فضای جنگل ابر مساعد است. میانگین بیشترین دمای جنگل 20 درجه است و کمترین دما 6 درجه، شب‌ها و صبح‌های خیلی زود، هوای سردی دارد که حتما لباس گرم همراه داشته باشید. حدود 8 ساعت زمان برای دیدن جنگل در نظر داشته باشید.
2-چشمه هفت‌رنگ مجن
در 25 کیلومتری شمال شاهرود، در شکاف دره‌های قله 4000 متری شاهوار، روبروی باغات فرحزاد چشمه‌ای رنگین کمانی از دل زمین می‌جوشد. اگر از داستان نامش شروع کنیم به نمای رنگین کمانی چشمه بر‌می‌گردد. وجود مواد معدنی، کانی، ماسه سنگ، ذغال سنگ و رسوبات آهن در مسیر آب گوگردی چشمه، آب را به رنگ‌های فیروزه‌ای، قهوه‌ای، نارنجی، آبی، جیوه‌ای، سورمه‌ای و صابونی در می‌آورد. در مسیر رسیدن به چشمه بوهای مختلفی به مشامتان می‌خورد که چندان خوشایند نیست و به‌دلیل گوگردی بودن آب است و همین ویژگی خاصیت درمانی برای بیماری‌های پوستی، استخوانی و عضلانی دارد. آب چشمه هر  چقدر از محل اصلی فاصله می‌گیرد رنگ و بوی‌شان کاهش می‌یابد تا جاییکه در منطقه گرو کاملا بدون رنگ و بو است و قابل استفاده در کشاورزی است.در اطراف چشمه هفت رنگ مجن، چشمه‌هایی با مواد معدنی جیوه‌ای که بخار جیوه از آن‌ها متصاعد می‌شود وجود دارد.
چشمه هفت رنگ مجن
جاهای دیدنی شاهرود؛ چشمه هفت رنگ مجن
آب و هوای منطقه نیمه خشک و سرد است و این ویژگی اقلیمی موجب بالا بودن تنوع گیاهی در منطقه باشد. به‌نسبت تنوع جانوری خوبی دارد. تنوع پرندگان منطقه و پروازشان در آسمان زیبایی آسمان را دو چندان می‌کند.
اگر قصد تماشای جاهای دیدنی دیگر روستای مجن را دارید می‌توانید از اهالی مهمان‌نواز روستا، اتاقی اجاره کنید. بهترین زمان سفر به این روستا، بهار و تابستان است. هم‌چنین اگر به آئین‌های محلی علاقه دارید، می‌توانید در آخرین روزهای اسفندماه به تماشای آئین "گِل هاکُنی" که توسط زنان روستا به منظور تجدید نمای خانه‌های گِلی انجام می‌شود به استقبال بهار و نوروز می‌روند، سفر کنید. هزینه بازدید از چشمه رایگان است و در سال 1386 واحد نمونه گردشگری سال شده است. 3 ساعت زمان برای دیدن چشمه کافیست. برای رفتن به چشمه باید از جاده شاهرود به مجن، سمت باغ فرحزاد بروید و با عبور از یک سه‌راهی و یک جاده آسفالته به چشمه هفت رنگ مجن برسید. حال که تا اینجا آمدید از جاذبه‌های اطرافش هم دیدن کنید. تنگه داستان در فاصله 11 کیلومتری، منطقه شکار ممنوع ثپال در 31 کیلومتری و مسجد بایزید بسطامی در 32 کیلومتری چشمه مجن قرار دارند.
3-خانه یغمایی‌ها
خانه یغمایی‌ها از جاهای دیدنی شاهرود است که خاطرات ایران قدیم را یادمان می‌آورد. این خانه‌ی قجری که به دستور تاجر بزرگ شاهرود، بزرگ خاندان یغمایی  که به معماری یزدی علاقه داشت ساخته شد؛ متعلق به اوایل دوره پهلوی است. در سال 1305 هجی شمسی بنا گردید. تنها خانه‌ی بادگیردار شهر است و حال و هوای یزد را برایتان تداعی می‌کند. هنر دست یک معمار ماهر یزدی، به نام استاد مهدی حیدریان است. معماری خانه به سبک حیاط مرکزی است.
خانه یغمایی‌ها شاهرود
جاهای دیدنی شاهرود؛ خانه یغمایی‌ها شاهرود
یک بادگیر در بالای در ورودی خانه دار که از سر کوچه پیداست. ورودی خانه با دالانی به حیاط وصل می‌شود، در ضلع دیگر حیاط، اتاق‌های مهمان، آب انبار و ایوان قرار دارد. در ضلع دیگر این خانه، اتاق‌های زمستانه واقع شده‌اند و هنر فکر معمار را بیشتر به رخ می‌کشند. در داخل حیاط حوض کوچکی و باغچه‌های کوچکی اطرافش وجود دارد. از سال 91 اداره میراث فرهنگی شهر به این خانه منتقل شد به‌همین دلیل بسیاری از اتاق‌ها قابل بازدید نیست و بسیاری از زمان‌ها تا پایان زمان اداری در خانه برای عموم باز است. غرفه صنایع دستی شاهرود در خانه یغمایی دایر است. بازدید از این خانه برای عموم رایگان است و برای رفتن به آن باید به خیابان تهران بروید و خود را به خیابان بهران (8شهریور) برسانید، سر یکی از کوچه‌های فرعی تابلوی خانه یغمایی‌ها را خواهید دید. اگر با ماشین شخصی بروید متاسفانه تابلو برای مسیریابی در سطح شهر نیست باید از نقشه‌های آنلاین یا آفلاین استفاده کنید. مجموعه پارکینگ اختصاصی ندارد و به ‌نزدیک‌ترین پمپ بنزین و رستوران کمتر از 2 کیلومتر فاصله دارد.
4-دشت آفتابگردان و شقایق کالپوش
دشت شقایق و آفتاب‌گردان؛ در بهار سرخ و در تابستان طلایی است. برای طبیعت‌گردان دشت کالپوش یکی از بهترین مقاصد سفر است. وسعت و سرسبزی این دشت و واقع شدن در اقلیم نیمه‌ مرطوب، پوشش گیاهی خاصی را برای این منطقه به ارمغان آورده است. در فصل بهار دشت سرسبزی به‌خصوصی دارد. اگر مایل به تماشای شقایق‌های دشت هستید، اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد بهترین زمان برای سفر به این منطقه است.
دشت آفتابگردان کالپوش
جاهای دیدنی شاهرود؛ دشت آفتابگردان کالپوش
 اما اگر منظره دشت شقایقش را از دست دادید، می‌توانید اواخر شهریور به تماشای دشت آفتاب‌گردانش بروید. برای سفر به منطقه کالپوش و دیدن دشت که در شهر زیبای میامی است، باید به 220 کیلومتری شمال شرقی شاهرود سفر کنید و پس از رسیدن به شهر میامی به سمن شمال بروید. این دشت در روستای حسین‌آباد در 160کیلومتری میامی واقع شده است و هرساله گردشگران زیادی به خود می‌بیند. علاوه بر دشت کالپوش می‌توانید از کاروان‌سراهای تاریخی در مسیر نیز دیدن کنید. برای ایجاد تنوع در مسیر و بیش‌تر لذت بردن، می‌توانید به هنگام بازگشت گردنه ییلاقی نردین شاهرود را انتخاب کنید و از چشم‌انداز روستای تلوبین لذت ببرید.
5-پارک آبشار شاهرود
اگر به دنبال مکانی برای اسکان و لذت بردن از چشم‌اندازهای دیدنی هستید، پارک آبشار از جاهای دیدنی شاهرود که در شمال شرق شاهرود واقع شده است بهترین گزینه است. مجموعه‌ تفریحی‌ وسیعی است که بزرگ‌ترین پارک شاهرود محسوب می‌شود. حوضچه‌های بزرگ، آبشار مصنوعی، جاده سلامت و امکانات ورزشی و فضای جنگلی پارک فضای راحت و دلچسبی برای مردم شاهرود و اسکان و چادر زدن مسافران ایجاد کرده است.
پارک آبشار شاهرود
جاهای دیدنی شاهرود؛ پارک آبشار شاهرود
 استفاده از این پارک رایگان است و محدودیت زمانی ندارد و تمامی امکانات رفاهی برای مسافران از جمله سرویس‌های بهداشتی، آلاچیق و محل احداث چادر مسافرتی و منقل فراهم شده است. هم‌چنین در مجاورت این پارک، محلی به نام بام شاهرود واقع شده است که در آن رستوران، کافی‌شاپ و محل اقامت نیز وجود دارد و می‌توان چشم‌انداز زیبایی از شهر شاهرود را از آنجا مشاهده کرد. بیشتر کافه‌ها و رستوران‌ها بیرون پارک و در مسیر منتهی به پارک وجود دارد. بهترین زمان بازدید از این مجموعه بهار و تابستان است. پارک آبشار شاهرود در خیابان شهید صدوقی قرار دارد. پارکینگ اختصاصی ندارد و به نسبت از پمپ بنزین دور است. هزینه بازدید رایگان است و 24 ساعت پارک باز است.
6-بازار تاریخی شاهرود
با قدم گذاشتن در این بازار، می‌شود احساس کرد به دوران قاجار رفته و برای خرید مایحتاج به بازار رفته‌ایم. این بازار سرپوشیده 5 ورودی دارد، شامل کاروانسرا، گرمابه، آب انبار و مدرسه است و به خوبی معماری قدیمی خود را حفظ کرده است. مغازه‌های داخل بازار شامل پارچه‌فروشی، طلافروشی، لباس‌فروشی و خشکبار می‌شوند به ندرت شاهد مشاغل سنتی و صنایع دستی هستیم. اگر قصد خرید نمدهای رنگی و قلمه‌کاری داشتید به این بازار سری بزنید. از سوغاتی‌های دیگر شاهرود، قیسی و آلو شاهرود که شهرت جهانی دارد، 50 نوع انگور در شهر وجود دارد که از بازارهای سطح شهر می‌توان این سوغاتی‌ها را خرید.
بازار سنتی شاهرود
جاهای دیدنی شاهرود؛ بازار سنتی شاهرود

برای رفتن به این بازار می‌توانید بعد از رسیدن به ایستگاه راه‌آهن یا پایانه اتوبوس، با ماشین خطی به خیابان 17شهریور بروید و از آنجا با پیاده‌روی به بازار برسید. ساعت کار بازار 8 صبح تا 8 شب می‌باشد. پارکینگ اختصاصی ندارد و یک ساعت زمان بازدید برای بازار کافیست

 7-پارک ملی خارتوران

‌اگر به پارک ملی سِرِنگِتی در کشور تانزانیا رفته باشید، نصور پارک ملی خارتوران برایتان آسان خواهد بود. پس از این پارک ملی، پارک ملی خارتوران دومین زیستگاه بزرگ حیوانات و دومین بیوسفر جهان به شمار می‌آید؛ به همین دلیل به خارتوران لقب آفریقای ایران را داده‌اند. این پارک اکوسیستمی متنوع و مملو از گیاهان، جانوران و حشرات است.

یوزپلنگ‌ها در پارک ملی خارتوران
جاهای دیدنی شاهرود؛ یوزپلنگ‌ها در پارک ملی خارتوران
درحال حاضر این پارک زیستگاه 41 گونه پستاندار، 167 گونه پرنده، 41 گونه خزنده و 2 گونه دوزیست می‌باشد و از نادرترین و شاخص‌ترین گونه‌هایش می‌توان به یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی اشاره کرد. این پارک در 140 کیلومتری شاهرود، روستای قلعه بالا واقع شده است. بازدید از این پارک رایگان می‌باشد و زمان بازدید از آن 12 ظهر الی 12 شب می‌باشد. برای بازدید باید از ماشین شخصی یا تاکسی استفاده کنید. هم‌چنین می‌توانید با برنامه‌ریزی مناسب از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به این پارک شامل کاروانسرای میامی، آبشار نام نیک، جنگل اولنگ و دشت کالپوش و آرامگاه ابوالحسن خرقانی نیز دیدن کنید.
8-روستای قلعه بالا
روستای قلعه بالا در هم‌جواری پارک ملی خارتوران، در 140 کیلومتری جنوب شاهرود واقع شده است. روستا  در دامنه کوهپایه است به‌همین دلیل سبکی پلکانی، شبیه معماری خانه‌های ماسوله دارد و به ماسوله‌ی کویر معروف است. هر چند که روستا هنوز معروف نشده و بکر مانده است. قلع بالا نسبت به روستاهای دیگر در ارتفاع بیشتری است کاملا از قلعه بالا می‌توان دشت بیارجمند را دید این ویژگی روستا را نگین سبز توران نامیده است. هم‌جواری روستا با کویر را غنیمت بشمرید و شبی در روستا اقامت کنید و شب‌های جادویی کویر و آسمان پر ستاره‌اش را ببینید. محلی‌ها خانه‌هایشان را اجاره می‌دهند و اقامتگاه هم در روستا وجود دارد. مسیر رفتن به روستا دقیقا هم‌مسیر پارک ملی خارتوران است.
روستای قلعه بالا شاهرود
جاهای دیدنی شاهرود؛ روستای قلعه بالا
9-آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی
عارفی که در قرن چهارم و پنجم هجری می‌زیست. او متولد روستای قلعه نو، از توابع بسطام بود و در 73سالگی در روستای خرقان چشم از جهان گشود. آرامگاهش فضایی آرام و عارفانه در باغی سرسبز که ما را بیشتر با سبک زندگی این صوفی بزرگ آشنا می‌کند.
آرامگاه شیخ حسن خرقانی
جاهای دیدنی شاهرود؛ آرامگاه شیخ حسن خرقانی
آرامگاه در یک مجموعه تفریحی قرار دارد که اسنراحتگاه و اتاق‌هایی برای اسکان و اقامت گردشگران درنظر گرفته شده‌است؛ برای رفاه بیشتر مسافران این اتاق‌ها دارای سرویس بهداشتی و آشپزخانه، حمام، تلوزیون و سیستم گرمایشی و سرمایشی است و ظرفیت هر اتاق 5 نقر می‌باشد. ساعت بازدید از آرامگاه 8 الی 21 به‌صورت رایگان می‌باشد. برای بازدید از این مجموعه که بر روی تپه‌ای در شمال قلعه نو خرقان است، از مسیر شاهرود – آزادشهر که در 24کیلومتری آن قرار دارد، می‌توان رفت. این مجموعه در 33کیلومتری ایستگاه راه‌آهن و پایانه مسافربری شاهرود واقع شده است.

10- آبشار و قندیل یخی آوستا
اگر نیمه اول سال را نتواستید به شاهرود بروید و در زمستان گذرتان به شاهرود خورد پیشنهاد اول ما به شما دیدن آبشار آوستا است.

آبشار قندیل و یخی آوستا شاهرود
جاهای دیدنی شاهرود؛ آبشار یخی و قندیل آوستا شاهرود
این آبشار در 15 کیلومتری شمال شاهرود قرار دارد و چون فقط در زمستان که قندیل می‌بندد جذاب است و خوراک عکاسان، تقریبا از جاذبه‌های ناشناخته شاهرود است.

قصد سفر به شاهرود را دارید؟ شاید مطلب «سفر به قلعه بالا و رضا آباد» برای شما جذاب باشد.

برچسب(ها)
موقعیت(ها)
امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.4 79 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.