• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

جنگل ابر؛ اقیانوسی سبز در آغوش ابرها

12 آذر، 1398
2 آذر، 1398
مدت مطالعه :
آیا می‌خواهید جایی قدم بزنید که شاید قبل‌ترها دایناسورها زندگی می‌کردند؟ پیاده‌روی در جنگل ابر می‌تواند یکی از این تجربه‌ها باشد. رفتن به جنگل ابر، حس انسان ماقبل تاریخ را به شما می‌دهد چون این جنگل از دوران سوم زمین‌شناسی است؛ یعنی دوران ژوراسیک. همان زمانی که دایناسورها هم زندگی می‌کردند. اگر می‌خواهید یکی از دل‌انگیزترین تجربه‌های زندگی خود را داشته باشید به جنگل ابر بروید. جنگلی که با اقیانوسی از ابرها، فضای سرسبز جنگلهای هیرکانی و گونه‌های مختلف جانداران، پذیرای انسان‌های ماجراجو و طبیعتگردی مانند شما است.
بهترین زمان دیدن جنگل ابر
جنگل ابر به اقیانوس ابرهایش معروف است اما همیشه نمی‌توان این ابرها را دید. در فصل بهار، از اوایل اردیبهشت تا فصل پاییز و اوایل مهر، بهترین زمان سفر به جنگل ابر است. اما حتما آب و هوای جنگل ابر را چک کنید تا با بارش شدید روبه‌رو نشوید. باتجربه‌ها گفته‌اند اگر هوای علی‌آباد کتول در استان گلستان، بارانی و هوای شاهرود در استان سمنان، آفتابی باشد، می‌توان ابرها را مشاهده کرد. این ابرها از ظهر تا نصف شب ظاهر می‌شوند.
جنگل ابر
وقتی  می‌گوییم اقیانوس ابر، از چه می‌گوییم
برای ماجراجویانی که دوست دارند در زمستان به این جنگل سفر کنند باید زنگ هشداری بزنم. درست است که در این فصل، کوهنوردی آن‌هم در جنگل ابر لذت خاصی دارد اما خطر گم‌شدن شما یا از سرما یخ زدن هم هست. حیوانات وحشی جنگل نیز در این فصل گرسنه‌تر هستند!
ابرها در هنگام عصر که هوا در حال سرد شدن است پایین می‌آیند و سطح جنگل را مه فرا می‌گیرد. از صبح زود به جنگل بروید و کوه‌نوردی بکنید اما اگر قصدن شب ماندن ندارید حتما تا قبل از تاریک شدن هوا از منطقه خارج شوید.
راه دسترسی به جنگل ابر
آدرس: استان سمنان، شهرستان شاهرود، 45 کیلومتری شمال شاهرود، روستای ابر، جنگل ابر
مسیر دسترسی: از استان تهران به استان سمنان بروید. سپس مسیر شهر شاهرود را در پیش بگیرید. از شاهرود به سمت شهر بسطام برانید و از آن‌جا مسیر روستای قلعه‌نو خرقان را پیش بگیرید. بعد از گذراندن این روستا، به جاده جنگل ابر شاهرود می‌رسید. جنگل ابر فاقد پارکینگ است و باید در نزدیکی جنگل پارک کنید. پمپ بنزین در 27 کیلومتری جنگل قرار دارد و در صورت بارندگی، رانندگی در جاده بسیار خطرناک می‌شود.
اگر خودروی شخصی ندارید، برای سفر به جنگل ابر، ابتدا با اتوبوس یا قطار به شاهرود بروید. با تاکسی ترمینال به میدان امام بروید. در میدان امام، تاکسی‌ها و اتوبوس‌هایی هستند که از ساعت 8 صبح تا 6 عصر برای رفتن به روستای ابر، مسافر سوار می‌کنند.

هزینه بلیط و ساعات دسترسی
هزینه بلیط برای گردشگران ایرانی: رایگان
هزینه برای گردشگران خارجی: رایگان
ساعات بازدید: جنگل 24 ساعته باز است.
مدت زمان پیشنهادی برای بازدید: 8 الی 10 ساعت (از صبح) برای بازدیدکنندگانی که قصد شب ماندن ندارند. 24 الی 48 ساعت برای بازدیدکنندگانی که قصد شب ماندن دارند.

دانستنی‌هایی قبل از دیدن جنگل ابر
دلیل نام‌گذاری این جنگل، به‌خاطر اقیانوس ابرهایی است که این جنگل تشکیل می‌دهد. این ابرها توسط جریان باد از دریای خزر به ارتفاع کوهستان می‌رسد. غلظت ابر، باعث پوشش گیاهی جذابی شده و ابرهایی که در پایین دست قرار دارند، زیبایی جنگل را دوبرابر کرده است. در قسمت شرقی و غربی، به‌دلیل ارتفاع زیاد، ابرها توسط باد به سمت ارتفاعات هدایت می‌شوند، در قسمت میانی فشرده می‌شوند و از این راهروی اصلی و چند راهروی فرعی به سمت جنوب رشته کوه البرز هدایت شده و هم جنگل‌های زیبایی را به‌وجود می‌آورند، هم آب‌وهوای پاک و مطلوبی را به شهر می‌رسانند.
وسعت جنگل 13 هزار هکتار بوده و میزان بارندگی در این ناحیه بیشتر از 400 میلی‌متر و متوسط دما 20 درجه سانتی‌گراد است. در تابستان‌ها تجربه لذت‌بخشی برای مسافران به ارمغان می‌آورد.
جنگل ابر
جنگل ابر بهترین اسمی است که برای اینجا انتخاب شده.
گیاهان در این منطقه، درختان بلوط، شیردار، ممرز افرا، آزاد داغداغان، توسکا و گیاهان مرتعی کلاه میرحسن، چوبک، اسپرس، دم روباهی، آویشن و شبدر هستند. جنگل ابر پر از گیاهان دارویی است. تعدادی از ریشه‌های 8درختان با شکل خاصی روی زمین خزیده و منظره منحصربه‌فردی به‌وجود آورده‌اند. هرساله علاقه‌مندان به گیاهان دارویی به جنگل ابر می‌آیند تا گیاهان مورد نیاز خود را بچینند. در قسمت جنوبی جنگل، پوشش تنک و در عمق جنگل، تپه‌های پرشیب مملو از درختان بلند وجود دارد.
حیوانات در این منطقه نیز خرس قهوه‌ای، گرگ، پلنگ، خوک وحشی، شغال، روباه، خرگوش، کل، بز، شوکا و پرندگان کبک، کبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته و قرقاول هستند.
اکوتن، مرز میان بین دو اکوسیستم نیمه بیابانی و جنگلی است. در جنگل ابر میتوان، درختان سوزنیبرگ را کنار درختان پهن‌برگ مشاهده کرد. به همین دلیل اکوتن جنگل ابر دارای اهمیت خاصی است. جنگل ابر از دو قسمت کم ارتفاع و بلند در کنار هم تشکیل شده و به همین دلیل همواره در این ناحیه اقیانوس ابر تشکیل می‌شود.
کارشناسان محیط زیست، جنگل ابر را گاردی برای حفاظت از منطقه حیات وحش ابر می‌دانند. به‌همین دلیل جلوی احداث جاده در این منطقه در سال‌های اخیر گرفته شد. این جنگل بدون شک یکی از منحصر به فردترین زیست‌بوم‌های ایران و بکرترین جنگل‌های دنیا محسوب می‌شود.  
راهنمای بازدید از جنگل ابر
  • جنگل ابر، جنگلی وسیعی است که باید با راهنما یا محلی آشنا به منطقه، این جنگل را پیمایش کنید. اگر کوهنورد حرفه‌ای نیستید، هرگز و به هیچ‌وجه به تنهایی و بدون حضور همراه یا راهنما پا به این جنگل نگذارید. خطر گم شدن یک طرف، خطر حیوانات وحشی هم هست.
  • بهتر است خوراکی و هرچه نیاز دارید از شهر شاهرود یا روستای ابر بخرید و سپس به سمت جنگل بروید. روستای ابر، مغازه دارد اما وسایلی که در آن می‌فروشند بسیار محدود است.
  •  اگر می‌خواهید در جنگل بمانید، هیزم و ذغال و مواد آتش‌زا را فراموش نکنید. در جنگل امکان تهیه هیزم نیست و آن‌ها را از شاهرود بخرید. حواستان به جنگل هم باشد و حتما آتش خود را کاملا خاموش کنید سپس به خانه بازگردید.
جنگل ابر
منظره‌ای زیبا از ابرهای فراوان جنگل ابر
  • جنگل ابر دو آبشار معروف به نام آبشارهای شرشر و آلوچال دارد. چندین آبشار دیگر نیز در جنگل وجود دارد که ممکن است در مسیر خود به آن‌ها بربخورید. مسیر دسترسی به آبشار شرشر کمی صعب‌العبور است. برای دسترسی به آبشار آلوچال، در حاشیه شمال غرب روستای ابر، جاده خاکی‌ای را می‌بینید. در این جاده به سمت کوه رستم حرکت کنید و در کنار کوه، مسیری پایکوبی شده را خواهید دید. این مسیر را ادامه دهید تا به دالان بهشت برسید سپس بیشتر قدم بزنید تا به یک فرعی دیگر برسید. آبشار آلوچال در فاصله یک ساعته تا این جاده فرعی است.

“اگر آدم تنبلی هستید، جنگل ابر برای شما نیست چون باید کوله‌پشتی را ساعت‌ها با خود حمل کنید و پیاده تا بالای کوه بروید. کوه‌نوردی در مناطق چشم‌انداز جنگل ابر، خستگی را از تن شما خارج می‌کند. برای یکی از بهترین سفرهای عمر خود حاضر باشید.”


  • اگر دوچرخه‌سوار حرفه‌ای هستید، شاید دوچرخه‌سواری ترجیح شما بر پیاده‌روی باشد. در مسیر پیاده‌روی مسلما چند دوچرخه‌سوار را مشاهده خواهید کرد. برای دوچرخه سواری در این منطقه لوازم زیر را حتما با خود ببرید:
    دوچرخه مناسب کوه، دستکش دوچرخه سواری، کلاه ایمنی، عینک آفتابی، چادر، کیسه‌خواب و سایر وسایل شخصی.
  • پرنده‌نگری، ابرنگری و عکاسی از حیوانات و طبیعت، یکی از بهترین تفریحات در جنگل ابر است. این منطقه به دلیل اکوسیستم متنوع خود، از گونه‌های مختلف پرندگان و گیاهان و حیوانات برخوردار و چون وجود ابر در این منطقه فراوان است، عکاسی از اقیانوس ابری جنگل، بسیار زیبا از آب درمی‌آید. اگر قصد ماندن در شب را دارید و دوربین خیلی حرفه‌ای همراهتان هست، آسمان پر از ستاره جنگل ابر در شب را فراموش نکنید.
  • در شهر شاهرود، آژانس‌های مسافرتی هستند که تورهای جنگل‌نوردی به صورت آفرود (Off-Road) برگزار می‌کنند. در سطح شهر شاهرود، تابلوهای مشخصی برای این تورهای ویژه نصب هستند که میتوانید با مسئول برگزاری تور تماس بگیرید. تورهای آفرود معمولا یک الی دو روزه از تهران یا شاهرود هستند. تورهای نصف روزه نیز وجود دارد. مسافران با ماشین‌های Jeep به جنگل برده می‌شوند. این تورها نسبت به تنهایی سفر کردن چند حسن دارند: راهنمای جنگلنوردی ویژه و باتجربه – تعداد زیاد مسافران تور که به شما احساس امنیت بیشتری می‌دهد – کم شدن هزینه‌های سفر
  • اگر قصد نداشتید در جنگل چادر بزنید، می‌توانید ویلاهایی را در روستای ابر و شیرین‌آباد اجاره کنید. هتل‌های شاهرود نیز از قیمت‌های مناسبی برخوردارند.
  • در ایام پربازدید مانند عید نوروز و تعطیلات چند روزه‌ی سالیانه، امکانات مناسبی در جنگل برپا می‌شود. ایستگاه هلال احمر، تیم تجسس، غرفه فروشگاهی و سرویس بهداشتی از امکانات موجود در این زمان است. همچنین دفتر جنگل‌بانی که در ورودی جنگل قرار دارد می‌تواند اطلاعات خوبی از وضعیت حال حاضر جنگل در اختیار شما بگذارد.

“ ضمنا حواسمان به طبیعت باشد. ماموران شهرداری، جنگل را پاکسازی نمی‌کنند پس زبالههای خود را در طبیعت رها نکنیم. حتی‌المقدور زباله‌های سایرین را هم جمع کنیم و محافظ طبیعت باشیم.”


به دنبال برنامه سفر دقیقی برای رفتن به جنگل ابر می‌گردید؟ مطلب «سفر به جنگل ابر» را بخوانید.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

سپهر هستم. فعلا لیسانس مهندسی برق – قدرت دارم و چون عاشق طبیعت هستم، عشقو با رشته ترکیب کردمو تمرکز کردم روی موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر و کمک می‌کنم تا از نابودی خونه‌ی اصلیم، کرهزمین، جلوگیری بشه. سه سال پیش شروع کردم به هیچهایک و ایران‌گردی و در هر سفر چالش‌های جدیدی می‌گذرونم و خودمو دنیای اطرافمو بهتر می‌شناسم. بزرگترین آرزوم اینه همه کشورها رو بگردم و یه روزم برم مریخ! ^_^

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.3 55 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.