• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

6 جای دیدنی سنندج که باید دید

2 آذر، 1398
13 شهریور، 1398
مدت مطالعه :
سنندج، شهری خاص با مردمی خاص‌‌‌تر که روی بلندی‌های رشته‌کوه زاگرس جای گرفته است. شهری پر از زیبایی‌های طبیعت از دریاچه گرفته تا کوه که هر ساله بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. شهری با مردمی به گرمی حرارت بی‌پایان خورشید، مهمان‌نوازی این مردم همه‌جا پیچیده است. جاهای دیدنی سنندج هم متنوع و هم زیاد هستند و اگر می‌خواهید نهایت لذت را از بودن در این شهر ببرید، بهتر است که آشنایی مختصری با جاهای دیدنی آن داشته باشید؛ پس در ادامه با اسمارتیز همراه باشید.

بهترین فصل سفر به سنندج
شهر سنندج و استان کردستان به دلیل قرارگیری در منطقه‌‌ای کوهستانی دارای آب و هوایی تقریباً خنک و خشک است. بهترین فصل بازدید از سنندج بدون شک بهار و تا حدودی هم اوایل تابستان و پاییز هم می‌توانند رضایت‌بخش باشند.

خانه کرد
خانه کرد یا عمارت آصف خان وزیری بنایی به‌جای مانده از دوران صفویه است که بخش‌هایی هم در دوره‌های قاجار و پهلوی به آن اضافه شده. عمارت مساحتی نزدیک 4500 متر است که متراژ زیادی برای یک خانه به حساب می‌آید. به خاطر تزئینات خانه و وجود انواع و اقسام وسایل فرهنگ کردی، این خانه بار هویت مردم کرد شهر سنندج را به دوش می‌کشد و از با ارزش‌ترین بناهای تاریخی شهر است.
خانه‌ی کرد در سال‌های اخیر یعنی بین سال‌های 1378 تا 1382 هم مورد بازسازی قرار گرفت و بخش‌های جدیدی به آن اضافه شد. در زمان همین تغییرات بود که تبدیل به بزرگ‌ترین موزه‌ی مردم‌شناسی ایران شد.
 
تصویری زیبا از حیاط و حوض خانه کرد
جاهای دیدنی سنندج؛ تصویری زیبا از حیاط و حوض خانه کرد

خانه کرد در خیابان امام  یا شاپور سابق و در نزدیکی مسجد دارالاحسان قرار دارد. دسترسی به اینجا خیلی راحت است و با هر وسیله‌ی حمل و نقلی می‌توانید به اینجا برسید. مثلا ایستگاه اتوبوس تا خانه کرد حدود 500 متر فاصله دارد. به جز کافه در نزدیکی بنا، پارکینگ هم هست که می‌توانید ماشین شخصی‌تان را پارک کنید.
 
تصویری زیبا از سردر داخلی خانه کرد با گچبری های  زیبای آن
جاهای دیدنی سنندج؛ تصویری زیبا از سردر داخلی خانه کرد با گچبری های  زیبای آن

این موزه صبح‌ها از ساعت 9 تا 13 و بعد از ظهر‌ها نیز از ساعت 16 تا 20 باز است و تنها روز تعطیلش سه‌شنبه‌هاست. هزینه ورودی به این موزه برای هموطنان 2000 تومان بوده و بازدید کامل تقریباً 1 تا 2 ساعت به طول خواهد انجامید. نزدیک‌ترین پمپ‌بنزین در فاصله 3 کیلومتری و در بلوار کوسه هجیج قرار دارد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تماس 08733170501 تماس بگیرید.
 
تصویری زیبا از ورودی اصلی خانه کرد
جاهای دیدنی سنندج؛ تصویری زیبا از ورودی اصلی خانه کرد

عمارت خسروآباد
در مورد تاریخ دقیق احداث این بنای زیبا، شک و تردید‌های زیادی وجود دارد ولی بسیاری از کارشناسان آن را به دوران قاجار نسبت داده‌اند. عده‌‌ای نیز بر این باورند که بخش شرقی این عمارت که به عنوان قصر شناخته می‌شود در دوران زندیه تکمیل شده.
این عمارت بزرگ در زمین 6 هزار متر مربعی احداث شده که برای ساختش از معماری ایرانی الهام گرفته شده که طرح چهارباغ ایرانی مهم‌ترین ویژگی‌اش است. نمای عمارت خسروآباد تماماً آجری دارد و برای تزئینش از گچ‌بری استفاده شده که بسیار زیبا هستند. فضای داخلی عمارت به خاطر نقوش روی دیوار‌ها و ستون‌ها حس و حال زنده بودن عمارت را به بازدیدکننده می‌دهد.
 
نمایی زیبا از معماری و گچبری های عمارت خسروآبادعمارت خسروآباد
جاهای دیدنی سنندج؛ نمایی زیبا از معماری و گچبری های عمارت خسروآبادعمارت خسروآباد

از زیباترین چشم‌اندازهای داخل عمارت حوضی صلیبی‌شکل است که طراوت خاصی به فضای بیرونی می‌دهد و اردک‌ها ساکنین همیشگی این حوض هستند. به جز حیاط، حوضی هم در طبقه سوم بنا هست که آبش از قنات‌های اطراف تأمین می‌شد. خسروآباد برای سال‌ها امکان بازدید نداشته اما در چند سال اخیر اجازه‌ی بازدیدش صادر شده. این عمارت در بلوار خسروآباد یا شبلی قرار گرفته و خوشبختانه بازدیدش رایگان است چون ساختمان در اختیار سازمان میراث فرهنگی است. از ساعت 9 تا 13 و 16 تا 20 می‌توانید اینجا را ببینید. اگر ماشین شخصی دارید برای پیدا کردن جای پارک نگران نباشید، جای پارک در کوچه‌های اطراف بنا هست.
 
تصویری قدیمی از عمارت خسروآباد
جاهای دیدنی سنندج؛ تصویری قدیمی از عمارت خسروآباد

حمام خان
حمام خان با سبک معماری خاص و تزیینات و نقوش بسیار زیبایی که در فضای داخلی آن به چشم می‌آید قطعاً از مهم‌ترین جاهای دیدنی شهر سنندج به شمار است. این بنا نیز به مانند دیگر آثار تاریخی سنندج در بافت قدیمی شهر جای دارد. این حمام را بر اساس کتیبه موجود در آن به سال 1259 و دوران حکمروایی امان‌الله خان اردلان یکی از والیان کردستان نسبت داده‌اند.
از مهم‌ترین بخش‌های دیدنی این بنا می‌توان به سردر زیبا، هشتی، حمام سرد یا همان سربینه، آب انبار، خزینه و حمام گرم اشاره کرد. از شاخص‌ترین جلوه‌های این حمام وجود چندین آب نمای زیبا در فضای داخلی آن است. حمام خان که به نوعی موزه هم است، در ضلع شمالی بازار زیبای سرپوشیده سنندج و پایین‌‌‌تر از مسجد داروغه قرار دارد. برای بازدید از این حمام می‌توانید که تا ورودی بازار از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنید. هزینه بازدید برای هموطنان 2000 تومان و ساعت‌های بازدید هم صبح‌ها از ساعت 9 تا 13 و بعد از ظهر‌ها نیز از ساعت 16 تا 20 است. بازدید کامل تقریباً 30 دقیقه طول خواهد کشید.
 
تزیینات زیبای فضای داخلی حمام خان سنندج
جاهای دیدنی سنندج؛ تزیینات زیبای فضای داخلی حمام خان سنندج


مسجد جامع سنندج
بنایی باشکوه قرار گرفته در گوشه‌‌ای از شهر سنندج با مناره‌هایی بلند که چشم‌های گردشگران را خیره می‌کند. مسجد جامع سنندج از زیباترین‌ مسجدها در نوع خود است. سبک معماری‌اش را به دوره‌ی قاجار و فتحعلی شاه نسبت داده‌اند که شامل سال‌های 1226 تا 1232 است. این مسجد که گاهی هم با نام دارالاحسان خوانده می‌شود، در بافت قدیمی شهر و در مکانی بلندتر نسبت به دیگر بافت‌های شهر سنندج قرار گرفته و به خاطر همین منظره‌ی بسیار زیبایی دارد.
 
سبک معماری خاص مسجد جامع سنندج با مناره های بلند آن
جاهای دیدنی سنندج؛ سبک معماری خاص مسجد جامع سنندج با مناره های بلند آن

این مسجد دو ایوانی است و حوض وسط حیاط مسجد برای وضو گرفتن استفاده می‌شود. البته سرویس بهداشتی ایرانی هم در گوشه‌ی مسجد تعبیه شده که از آن هم می‌شود استفاده کرد. فضای داخلی مسجد بسیار آرامش‌بخش است و سکوتی عجیب دارد. شبستان مسجد 24 ستون سنگی  دارد که ایستایی جالبی به محیط شبستان داده. مسجد جامع سنندج در ضلع شمالی خیابان امام خمینی قرار گرفته و دسترس به آن با استفاده از وسایل نقلیه شخصی بسیار ساده است. مکان‌های مناسبی هم برای پارک خودرو وجود دارد.
 
تصویری از دیوار بیرونی مسجد جامع سنندج و سردر اصلی آن
جاهای دیدنی سنندج؛ تصویری از دیوار بیرونی مسجد جامع سنندج و سردر اصلی آن

موزه سنندج
بخش اعظم تاریخ فرهنگ و تمدن مردم کرد این خطه سرسبز و کوهستانی در عمارت سالار سعید نگهداری می‌شود. این عمارت که امروزه به موزه تبدیل شده، آثار بسیار ارزشمندی دارد. البته نباید از معماری و تزئینات بنا هم گذشت که بسیار خیره‌کننده و جالب هستند. بهترین نمونه‌اش ارسی‌های عمارت است که نور خورشید را به بازی می‌گیرند و فضایی بسیار زیبا را ایجاد می‌کنند. 
بلیط موزه‌ی سنندج 2 هزار تومان است و ساعات بازدیدش از 9 تا 13 بعدازظهر و 16 تا 20 است. زمان پیشنهادی ما برای بازدید از این موزه 2 ساعت است که البته باز هم بستگی به خودتان دارد که چقدر بخواهید در موزه بگردید. این موزه در خیابان امام و کوچه حبیبی قرار دارد و دسترس به آن راحت است. با این حال اگر با ماشین شخصی هستید باید این را بدانید که پیدا کردن جای پارک سخت‌ است.
 
نورپردازی زیبای فضای داخلی موزه سنندج
جاهای دیدنی سنندج؛ نورپردازی زیبای فضای داخلی موزه سنندج

آبیدر
آبیدر مجموعه‌ی تفریحی بزرگ و معروف سنندج است که در بلندترین قسمت شهر قرار گرفته. بهترین چشم‌انداز شهر را از همین‌جا خواهید داشت. آبیدر در کردی یعنی جایی که آب و چشمه‌های زیاد دارد که واقعا اسم مناسبی برای این منطقه است. تپه‌های بزرگ و کوچکی که کنار هم قرار گرفتند با آب و هوای خوش بهترین جا برای گذراندن اوقات فراغت سنندجی‌هاست. 
تصویری زیبا از فضای سرسبز پارک آبیدر
جاهای دیدنی سنندج؛ تصویری زیبا از فضای سرسبز پارک آبیدر
مجموعه‌ی آبیدر امکانات رفاهی و تفریحی خوبی مثل سرویس‌های بهداشتی، پارکینگ، سینما، رستوران و کافه دارد که خیال‌تان را از بابت نبود امکانات راحت می‌کند. به این نکته هم توجه کنید که آبیدر سربالایی و سرپایینی زیادی دارد و پیاده‌روی نیمه سنگینی را می‌طلبد. بنابراین شاید برای افراد مسن مناسب نباشد. اگر با ماشین شخصی به آبیدر بروید، هزینه‌ی ورودی برای هر ماشین 2 هزار تومان خواهد بود.


برچسب(ها)
موقعیت(ها)

دانش آموخته دانشگاه تهران هستم. زمین شناس هستم با کمی استعداد در نوشتن. نوشتن و یادگرفتن زبان تازه رو دوست دارم. دوست دارم بنویسم و فرقی نمی‌کنه به فارسی باشه یا انگلیسی یا کردی یا ترکی. الان هم افتخار نصیبمون شد و عضوی از اسمارتیز هستم.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.7 21 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.