در آبیدر سنندج را در دستتان بگیرید

23 شهریور، 1398
23 شهریور، 1398
مدت مطالعه :
به یاد دارم سال گذشته که تنهایی به سنندج سفر کردم، پُرسون پُرسون به دنبال نشانی خوش آب‌وهواترین و باصفاترین جای سنندج برای خوابیدن گشتم و همه آدرس مجموعه آبیدر را دادند. واقعا تفرجگاه‌ فوق‌العاده‌ای‌ست. مجموعه آبیدر 2550 متر بالاتر از شهر سنندج برفراز کوه آبیدر قرار دارد. اشراف به شهر سنندج از آن بالا منظره‌ای بی‌نظیر را برای مسافران می‌سازد. آبیدر یعنی جایی که آب زیادی از آن جاری می‌شود و این کوه، چشمه‌های زیادی دارد.

بهترین زمان دیدن مجموعه آبیدر
 سنندج، شهریور و بهار مطلوب و پاییز و زمستان سردی دارد.
شما هر زمانی از سال به مجموعه آبیدر بروید، تعداد کثیری از کوردهای سنندج را در آن‌جا خواهید دید. معمولا هم شب همان‌جا می‌خوابند یا تا دیروقت بیدارند. آبیدر همیشه سرزنده است و می‌توان گفت زمانی نیست که شما به آن‌جا بروید و در سکوت باشد. اگرچه در پایین‌دست کوه، شلوغی کمتری هست اما نگهبان پارک برای چادر زدن همه را مجبور می‌کند به بالادست کوه بروند و در محوطه سنگ‌فرشی که آن‌جا تعبیه شده چادر بزنند.
زمستان‌ها را به هیچ وجه، توصیه نمی‌کنیم چون شدیدا سرد است و مرتفع بودن مجموعه، یخ‌زدگی را شدیدتر می‌کند. اوایل پاییز، به‌دلیل زرد و سرخ شدن برگ‌ها، مجموعه جلوه‌ی زیبا و شگفت‌انگیزی به خود می‌گیرد که دیدنش خالی از لطف نیست. اما حواس‌تان به اخبار آب‌وهوا باشد چون اگر روز بارانی به آن‌جا بروید، هیچ جایی برای پناه ندارید مگر آن‌که به هتل‌هایی که در پایین دست کوه تعبیه شده‌اند بروید.
اگر در تابستان به آبیدر می‌روید و از قسمت غیرآسفالت کوه، پیاده به پایین می‌روید، در پایین‌دست کوه یک دست‌فروش هست که یخ در بهشت‌های خیلی خوبی دارد. حتما امتحان کنید.
نمای زیبای شهر سنندج از میانه‌ی مجموعه آبیدر
نمای زیبای شهر سنندج از میانه‌ی مجموعه آبیدر
راه دسترسی به مجموعه آبیدر
آدرس: ایران، کردستان، سنندج، انتهای خیابان آبیدر، دامنه کوه آبیدر
مسیر دسترسی: از مرکز شهر سنندج، به طرف خیابان شهید سلیمان خاطر بروید، 300 متر جلوتر به طرف خیابان شهید بروجردی گردش به راست کنید و 600 متر جلوتر به طرف بلوار شهید بهشتی گردش به چپ کنید. در میدان، از اولین خروجی به طرف خیابان آبیدر بروید. در میدان اوراز، به خروجی دوم رفته و در خیابان آبیدر بمانید. 210 متر جلوتر به کمربندی آبیدر بپیوندید. سپس 350 متر جلوتر به طرف پارک جنگلی آبیدر گردش به چپ کنید. از عوارضی آبیدر در سمت چپ عبور کنید. اینجا باید هزینه پارکینگ بدهید. جلوتر، در رستوران ظفریه به سمت چپ بپیچید تا در آبیدر قرار بگیرید. هرکجا خواستید پارک کنید.
اگر حالش را دارید می‌توانید از پایین کوه آبیدر تا بالا را پیاده بروید. از هرجای سنندج برای آبیدر تاکسی هست و در پایین‌ کوه، از آبیدر به هرجای سنندج تاکسی پیدا می‌شود.

هزینه بلیط و ساعات دسترسی
به‌غیر از هزینه عوارضی، که ورودی آبیدر از شما می‌گیرند، هزینه دیگری لازم نیس پرداخت کنید.
مگر آن‌که بخواهید غذا بخورید یا قلیان بکشید. هم چای‌خانه و هم رستوران در مجموعه موجود است. سرویس‌های بهداشتی هم رایگان هستند.
محدودیت زمانی برای بازدید وجود ندارد و شما هر زمانی که بخواهید می‌توانید ورود یا خروج کنید.

دانستنی‌هایی قبل از دیدن مجموعه آبیدر
 
شاید یکی از کامل‌ترین تفرجگاه‌های ایران زمین، مجموعه آبیدر باشد و دلیل آن امکانات تفریحی فراوان است. هر چیزی که بخواهید در این پارک کوهستانی یافت می‌شود.
در بالای تصویر، پرده سینما را مشاهده می‌کنید
در بالای تصویر، پرده سینما را مشاهده می‌کنید
وقتی به آبیدر می‌رسید مسلما یک پرده سینمایی آن‌جا می‌بینید. تا حدود دو سال پیش این سینما هنوز کار می‌کرد. بزرگ‌ترین سینمای روباز دنیا با وسعت 25 در 12 متر که می‌توانست همزمان میزبان 10 هزار نفر برای تماشای فیلم باشد. متاسفانه سینما به دلایلی تعطیل شده است.
پرده ‌ی سینمای مجموعه‌ی آبیدر
پرده ‌ی سینمای مجموعه‌ی آبیدر
اگر کوهنورد باشید و بخواهید تا بالای آبیدر بروید، در قله کوه، یک جان‌پناه برای کوهنوردان تعبیه شده است. به‌نظر می‌رسد به‌زودی در مسیر بین پارک میانه کوه و قله، تله‌کابینی احداث می‌شود.

راهنمای بازدید از مجموعه آبیدر

کوه‌پایه، دامنه و قله‌ی مجموعه آبیدر، از توقف‌گاه‌های مختلفی تشکیل شده است. از هر جهت وارد کوه‌پایه شوید می‌بینید که چیز خاصی ندارد ولی کم کم که پله‌ها را بالا‌ می‌روید، مجموعه زیباتر و چمن‌کاری و درخت‌کاری بیشتر می‌شود. می‌توانید در هرکدام از ایستگاه‌ها بایستید و نفسی تازه کنید. معمولا محلی‌هایی که خیلی با این مکان آشنا هستند در پایین کوه چادر می‌زنند. دو دلیل دارد. یکی آن‌که پایین کوه خلوت است و اگر اتفاقی بیافتد، نگهبان از آن‌جا عبور نمی‌کند و دوم آن‌که حیوانات وحشی، شب‌ها بیشتر به پایین کوه می‌آیند.
کمی بالاتر به چای‌سرا و قلیان‌سراها، رستوران‌ها و پارک‌های بازی کودک می‌رسید. در این قسمت و چند پله بالاتر، بهترین جا برای چادرزدن همراه با خانواده است. محل شارژ موبایل، اغذیه‌فروشی، سرویس بهداشتی و اتاق نگهبانی در دامنه کوه است.
اگر به بالاتر برویم و به قله برسیم، به پناهگاه کوهنوردان می‌رسیم. معمولا فقط کوهنوردان یا مجردهایی که شب قصد برگشت به خانه خود را دارند به این مکان می‌آیند. آن بالا واقعا باصفاتر، خلوت‌تر و خنک‌تر از بخش خانوادگی مجموعه آبیدر است.

سپهر هستم. فعلا لیسانس مهندسی برق – قدرت دارم و چون عاشق طبیعت هستم، عشقو با رشته ترکیب کردمو تمرکز کردم روی موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر و کمک می‌کنم تا از نابودی خونه‌ی اصلیم، کرهزمین، جلوگیری بشه. سه سال پیش شروع کردم به هیچهایک و ایران‌گردی و در هر سفر چالش‌های جدیدی می‌گذرونم و خودمو دنیای اطرافمو بهتر می‌شناسم. بزرگترین آرزوم اینه همه کشورها رو بگردم و یه روزم برم مریخ! ^_^

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.6 30 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.