سوغاتی‌های ارومیه

7 آذر، 1398
13 آبان، 1398
مدت مطالعه :
ارومیه از شهرهای مهم و مسافرخیز ایران است که قدمتی چند هزار ساله دارد. نام ارومیه را شاید در کنار دریاچه نمک آن شهر شنیده باشید اما این شهر را با سوغاتی‌هایش نیز می‌شناسند. سوغاتی های ارومیه دسته‌های مختلفی را دارد. از خوردنی‌های رنگارنگ گرفته تا پوشاک و صنایع دستی دیگر. برای آن که بتوانید هم سوغات ارومیه و هم محل تهیه آن ها را بشناسید، در ادامه‌ی مطلب با اسمارتیز همراه باشید.
نمی‌توانید ارومیه را بدون لذت بردن از خوراکی‌ها و غذاهای منحصر به فرد آن ترک کنید. صنایع دستی ارومیه شهر نیز می‌تواند هدیه مناسبی برای هر سن و سلیقه‌ای باشد. در ادامه این مطلب سعی داریم تا شما را با بهترین سوغاتی های ارومیه آشنا کنیم.

سوغاتی های ارومیه

  • انواع نقل‌های سنتی: نقل در ارومیه از سوغات اصلی به شمار می‌آید. امروزه به دو روش سنتی و مکانیزه نقل‌های محلی تولید می‌شوند. نقل در طعم‌های گوناگون بیدمشک، وانیلی، دارچینی، زعفرانی و گل محمدی تولید شده و به دو شکل فله و بسته‌ای فروخته می‌شوند. جعبه‌های سوغاتی نقل دارای مقدار کمی از هر طعم است که در ظرفی چوبی به حالت شکیل فروخته می‌شوند. نقل‌ها را بهتر است از بازار شهر واقع در خیابان امام که از مراکر خرید ارومیه است، تهیه کنید. نقل و حلوای یاس از شناخته‌شده‌ترین مغازه‌های عرضه کننده نقل در ارومیه می‌باشد.
    نقل، سوغات ارومیه
    نقل، سوغات ارومیه
  • حلوای محلی: از میان تمامی خوراکی‌های آذربایجان غربی، حلوای هویج شناخته شده‌ترین آن‌هاست. در میهمانی‌های رسمی و مناسبت‌ها و دورهمی‌هایی مانند شب یلدا، حلوای معروف ارومیه عضو جدانشدنی مجالس است. البته به علاوه هویج، این خوراکی سنتی مواد دیگری مانند خلال بادام و گردو، چوبک و شیره انگور هم دارد که طعم ویژه‌ای را به آن می‌دهند. برای خرید حلوای هویج، بهتر است به دنبال شیرینی فروشی‌های معتبر و قدیمی شهر باشید.
    حلوای هویج
    سوغات ارومیه؛ حلوای هویج
  • انواع عرقیجات: ارومیه با داشتن کوه‌های فراوان و دامنه‌های سرسبز و پوشیده از گل و گیاه کوهی و بومی، توانسته خود را در میان شهرهای تولیدکننده عرقیجات گیاهی و سنتی جای دهد. عرق بیدمشک، بادرنجبویه، گلاب، بابونه و ترخون در میان پرطرفدارترین عرقیجات شهر است. هر کدام از این عرقیجات هم خاصیت درمانی دارند و هم برای رفع تشنگی در شربت‌ها و نوشیدنی‌های خنک استفاده می‌شوند. برای تهیه این سوغات ارومیه هم می‌توانید به سراغ مغازه‌های عطری و فروشگاه‌های معتبر بروید.
  • شیرینی‌های محلی: آذری‌ها به دو چیز معروف‌اند؛ لهجه شیرین و شیرینی‌های خوشمزه. نمی‌توانید به ارومیه بروید و بدون خرید حتی یک شیرینی محلی آن را ترک کنید. از انواع معروف شیرینی‌های شهر می‌توان به باستخ یا لوزانک، سوجوق، دوشاب، قرابیه، باقلوا و نوقا اشاره کرد. برای خرید این خوراکی‌های خوشمزه که جزو سوغات ارومیه هم هستند، می‌توانید به شیرینی فروشی تک درخت، شیرینی فروشی عسل و بازار روز ارومیه سری بزنید. سعی کنید تا حد امکان مکان‌های سنتی‌تر را برای خرید شیرینی محلی انتخاب کنید. تعدادی از فروشگاه‌ها نیز، آشپزخانه پخت شیرینی دارند. با کمی گشت و گذار در بازار قدیمی ارومیه می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.
    شیرینی باستخ
    شیرینی باستخ از سوغات ارومیه
  • غذاهای محلی: غذاهای محلی ارومیه را انواع آش‌ها، خورشت‌ها و کباب‌ها تشکیل می‌دهند. آبگوشت آذری‌ها همیشه زبان‌زد ایران بوده است. استفاده از سبزی‌های معطر و مواد اولیه تازه و طبیعی باعث شده که آبگوشت در میان آذری‌ها اهمیت زیادی داشته باشد. کوفته تبریزی، کباب کوبیده بناب، دلمه‌های برگ مو، خورشت کنگر و گزلمه و آش دوغ با سبزی تازه از معروف‌ترین غذاهای شهر است. در هر رستوران ایرانی با منوی محلی که بروید می‌توانید اثری از این غذاها پیدا کنید. رستوران سنتی کشکول محل مناسبی برای گذران وعده ناهار یا شام است که علاوه بر محیط خانوادگی و آرامش‌بخش، کیفیت غذا و قیمت مناسبی هم دارد.
    آبگوشت، غذای محبوب آذری‌ها
    آبگوشت، غذای محبوب آذری‌ها
  • ترشی و مربا: هر منطقه از ایران بسته به ذائقه و سبد غذایی خود، از ترشیجات و مرباهای مختلفی در وعده‌های غذایی استفاده می‌کند. ارومیه نیز از این قاعده خارج نیست و تهیه مربای میوه و ترشی‌های مختلف در شهر رواج دارد. مرباهای میوه (سیب، به، آلبالو، گیلاس، زردآلو، انجیر، توت، هویج، توت فرنگی و گل محمدی) را در دو مدل میوه‌های تابستانه و پاییزه تهیه می‌کنند که همه آن‌ها برای وعده صبحانه و عصرانه استفاده می‌شوند. ترشی‌ها را اما برای وعده‌های ناهار و شام و در کنار غذاهای مختلف از جمله وعده‌های چرب بیشتر استفاده می‌کنند. عمده ترشی‌های تولیدی را لیته، مخلوط و هفته بیجار تشکیل می‌دهند. این محصولات غذایی نیز از جمله سوغات ارومیه هستند که بین مسافران بسیار محبوب‌اند. 
    نمایی از ترشی‌فروشی | عکس از محمد آقایی
    نمایی از ترشی‌فروشی | عکس از محمد آقایی
  • پارچه‌های سنتی گلدوزی شده: پارچه بافی در زمره هنرهای مخصوص به ایران می‌باشد که از قدیمی‌ترین آن‌ها نیز به شمار می‌آید. پارچه‌های سنتی ایرانی عمدتا برای دوخت شال، روسری، لباس مجلسی و روتختی و ملحفه استفاده می‌شود و معمولا دارای طرح‌های بته‌جغه‌ای و خاتم می‌باشد. امروزه دوخت و گلدوزی پارچه به دو صورت سنتی (با دست و بدون استفاده از ماشین) و مکانیزه (دوخت با استفاده از ماشین دوخت و چرخ خیاطی) انجام می‌شود که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. در دوخت‌های با دست اگرچه ظرافت و دقت کمتری مشاهده می‌کنیم اما روح و لطافت اثر حفظ شده است. در دوخت‌های ماشینی تنها قیمت پارچه به صرفه‌تر از مدل سنتی است که آن هم دلیلی جز استفاده کمتر از منابع انسانی ندارد. برای خرید پارچه‌های گلدوزی شده که از سوغات ارومیه است و بین گردشگران طرفداران زیادی دارد، می‌توانید به بازار قدیمی ارومیه سر بزنید.
    پارچه بافی در ارومیه
    سوغات ارومیه، پارچه بافی در ارومیه
  • سفال: سفالگری و ساخت ظروف سفالی اگرچه در دیگر شهرهای ایران مانند یزد و لالجین رواج بیشتری دارد اما ارومیه نیز در بین شهرهای دارای صنعت و کارگاه سفالگری می‌باشد. از کوزه‌های سفالی گرفته تا بشقاب و دیگر انواع ظروف، توسط سفالگران خبره شهر تولید می‌شود که هم جنبه تزئینی و زیبایی‌شناسی دارند و هم برای استفاده روزمره مناسب هستند. این سفال‌ها را عمدتا باید در بازار شهر و یا کنار جاده پیدا کنید اما با کمی جستجو می‌توانید محل تولید و پخت سفال را نیز بیابید.
    سفال ارومیه
    سفال از سوغات ارومیه
  • تزئینات چوبی منبت‌کاری شده: هنر ظریف‌کاری از هنرهای با قدمت شهر و با ارزش و اعتبار جهانی‌ست. وسایل و تزئینات مختلف چوبی با روش ظریف‌کاری و منبت‌کاری تولید می‌شوند که زبانزد خاص و عام هستند. از این وسایل می‌توانید برای جلوه دادن و نما بخشیدن به فضای خانه و محل کار خود بهره ببرید. البته امروزه با کمی تغییر  ارتقا این هنر و ترکیب آن با هنر کلاژ، شاهد تولید اثرهای خارق‌العاده‌ای هستیم که در عین زیبایی، منحصر به فرد نیز هستند.
    منبت‌کاری ارومیه
    منبت‌کاری از سوغات ارومیه
  • فرش: فرش بافی از هنرهای اصیل ایرانی و رایج در بین تمامی شهرها و استان‌های کشور است. هر استان از ایران، بسته به فرهنگ و آداب خود، از طرح‌ها و نقش‌های ماندگار زیادی استفاده می‌کند که رنگ و بوی مخصوص به همان شهر را به فرش می‌دهد. ارومیه نیز با داشتن کارگاه‌های متعدد فرش بافی در شهر و حومه آن، توانسته سهم بسزایی در تهیه و صادرات فرش دست بافت ایرانی داشته باشد. فرش‌های دست بافت به دلیل زحمت بسیار در طراحی و بافت آن، اگرچه قیمت بالایی دارند اما ارزش آن چیزی فراتر از هر مبلغی می‌باشد. فرش‌های ارومیه در اندازه‌ها و طرح‌های گوناگونی تهیه می‌شوند که بیشترین سهم فروش آن‌ها در بازار قدیمی شهر است. فرش‌های کوچک که سوغاتی محبوب مسافران نیز است، با قیمت‌های مناسب و طرح‌های جذاب در دسترس شماست. 
    فرش ارومیه
    فرش از سوغات ارومیه
  • پیکرتراشی: پیکرتراشی از قدیمی‌ترین هنرهای مخصوص به ارومیه است. در این هنر، مجسمه‌های با جنس چوب یا فلز و نقش و نگارهای شاهان قدیم، حیوانات و صورت‌نگاری‌های دیگر ساخته می‌شود که ارزش و اعتبار بالایی دارند. قیمت مجسمه‌های چوبی در بیشتر مواقع از انواع فلزی کمتر است (اگر ظرافت و اجرت استادکار را در نظر نگیریم) و برای خرید مسافران و گردشگران به صرفه‌تر است. بیشتر این مجسمه‌ها را در ورودی‌ها و خروجی‌های شهر می‌فروشند اما انواع معتبرتر و شاخص‌تر آن را در بازار ارومیه می‌توانید پیدا کنید.
  • قصد سفر به ارمیه را دارید؟ با خواندن مطلب «سفر به ارومیه» خودتان را برای سفر آماده کنید.

برچسب(ها)
موقعیت(ها)

اگر برای خیلی از افراد خواندن و نوشتن در همان دوران مدرسه به اتمام رسید، برای من اما تا همین حالا ادامه دارد. یکی از لذت‌های من در زندگی نوشتن است و این کار را 7 سال است که به طور مداوم انجام می‌دهم. همان مسیری که از نوشتن روزنگاری‌ها شروع شد، حالا به تخصص و راهی برای گذران اوقات بیکاری تبدیل شده است.

امتیاز دهید 9 دیدگاه ۵ / 4.1 104 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
یاشاسین اورمیه یاشاسین آذربایجان
3 خرداد، 1399

یاشاسین اورمیه 💕💕💕💕

یاشاسین آذربایجان 💕💕💕💕

یاشاسین ارومیه
11 اردیبهشت، 1399

یاشاسین ارومیه یاشاسین آذربایجان
یاشاسین اسمارتیز

امید رسولی
8 اردیبهشت، 1399

سلام اسمارتیز عزیز

خیلی ممنون که به معرفی خطه خونگرم آذربایجان شهر اورمیه شهر شهیدان باکری ها پرداختید.هر وقت به شهر ما اورمیه تشریف بیارین قدمتون‌ رو چشم ما جا داره.
قارداش لارم اورمیه خوش گلیبسیز

یاشاسین اورمیه . یاشاسین آذربایجان

محمدی
6 اردیبهشت، 1399

سلام‌ وقت‌ بخیر و ممنون از سایت خوبتون

ما پارسال برای مسافرت تصمیم گرفتیم که به طرفای آذربایجان‌ بیاییم و چند روزی رو مهمون شهر زیبای ارومیه بشیم.
واقعا مردم شهر ارومیه و ترکای عزیزمون خیلی خیلی مهمان نواز هستند.یعنی هر کی بیاد ارومیه و دوری تو‌ شهر و بین مردم بزنه و باهاشون هم صحبت بشه به حرفای من پی میبره.
خدایش شهر ارومیه جزء زیباترین و‌ بافرهنگ ترین شهرهای آذربایجان محسوب میشه.
هم مراکز خرید باکلاسی داره مثله : ترک ( تورک) مال ارومیه ، .پاساژ آذربایجان ، .مرکز خرید ژابیز ، بازارچه آذربایجان ، .مرکز استاد شهریار
هم سوغات نقل و حلواش و غذاها و رستوران های ترکی که تو شهر ارومیه‌ خیلی زیاده .
یکی از بهترین پارکشون ، پارک گوللرباغی یعنی پارک‌ گل ها‌ که‌ واقعا آدم‌ از دیدن زیبایی های این پارک شگفت زده میشه.
شهر بازی آذربایجان هم که توی پارک جنگلی هست اونجام‌ واقعا خوبه .
در کل زیبایی های شهر ارومیه خیلی زیاده ، باز هم حتما‌ به ارومیه سفر خواهیم کرد
.
منم‌ میگم‌ :
یاشاسین‌ ارومیه یاشاسین آذربایجان

یاشاسین ارومیه یاشاسین آذربایجان
30 فروردین، 1399

سلام هموطن عزیز

به کلانشهر زیبای ارومیه به ترکی آذربایجانی ( اورمو ) خوش آمدین. * خوش گلیبسیز *

حتما موقع سفر به ارومیه از غذاهای سنتی و ترکی شهر ارومیه مانند: آیران آشی ارومیه ( آش دوغ ارومیه )- قاتخ آشی ارومیه ( آش ماست ارومیه )- یارما شورباسی ارومیه ( سوپ‌ بلغور ارومیه ) - یارپاق دلماسی و کلم دلماسی ارومیه ( دلمه برگ و دلمه کلم ارومیه )- تویوخ کوفتسی و ات کوفتسی ارومیه ( کوفته مرغ و کوفته گوشت ارومیه )- گوزلمه ارومیه ( به ترکی نوعی غذای به معنی منتظر نشو)- گیزاتمای ارومیه ( نوعی سرخ کردنی ترکی در ارومیه )- ارومیه خوروشتی ( خورشت ارومیه )- آجی کباب ارومیه ( کباب تلخ ارومیه )- اوزون کباب ارومیه ( کباب دراز ارومیه )- چشنیش کباب ارومیه ( گشنیز کباب ارومیه )- تاوا کباب ارومیه ( کباب تابه ای ارومیه )- یئرالما کبابی ارومیه با آیران مخصوص محلی ( سیب زمینی تنوری ارومیه با دوغ مخصوص محلی ارومیه ) حتما نوش جان نمایید
یاشاسین آذربایجان یاشاسین ارومیه

یاشاسین‌ ارومیه
27 فروردین، 1399

به ارومیه مهد والیبال و پایتخت والیبال آذربایجان ، شهر تاریخی با قدمت 3000 ساله آذربایجان خوش آمدین .

خوش گلیبسیز بیزیم شهریمیزه

یاشاسین ارومیه 🔴 یاشاسین آذربایجان

عشقیم / اورمیه

جانیم / اورمیه

نفسیم / اورمیه

قلبیم / اورمیه

باشیمن تاجی / اورمیه

یاشاسین آذربایجان یاشاسین اورمیه
21 فروردین، 1399

یاشاسین آذربایجان 💕
یاشاسین اورمیه 💕

اورمیه خوش گلیبسیز
( به اورمیه خوش اومدید )

ارومیه قلب آذربایجان
14 فروردین، 1399

❤ ارومیه قلب آذربایجان ❤
به دیار آذربایجان ، اورمیه شهر والیبالی و والیبال خیز خطه آذربایجان خوش اومدید.
آذربایجان دیارنا ، گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز.
ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها ) خونگرمو مهمان نوازیم
یاشاسین ایران ❤
یاشاسین آذربایجان ❤
یاشاسین اورمیه ❤

❤❤❤ عشقیم اورمیه ❤❤❤
یاشاسین

راحیل پرموز
5 بهمن، 1398

خیلی خیلی خوب بود

پاسخ اسمارتیز :ممنون از شما که خوندین