وقتی مجبوریم تعطیلات در خانه بمانیم!

25 اسفند، 1398
25 اسفند، 1398
مدت مطالعه :
«گردشگری از خونه ما شروع می‌شه، از خود ما شروع می‌شه». این جمله‌ای بود که در برنامه‌ای تلویزیونی شنیدیم و تا مدت‌ها درباره‌اش حرف زدیم. اما چقدر عمیقا درباره‌اش فکر کردیم؟ حالا که در این روزهای کرونایی به سر می‌بریم و مجبور هستیم در خانه بمانیم، بهتر دیدیم درباره‌ی این موضوع بنویسیم تا ببینیم واقعا گردشگری از خانه ما شروع می‌شود؟ آیا چیزی به اسم تعطیلات در خانه یا به قول فرنگی‌ها «Staycation» به دردمان می‌خورد؟  
این مطلب را به مناسبت شیوع بیماری کرونا نوشتیم تا بتوانیم راهی برای خود مراقبتی ارائه کنیم. با این حال اگر روزهای کرونایی هم نباشد، می‌توانید از Staycation استفاده کنید تا حوصله‌تان در خانه سر نرود و تعطیلات خوبی در شهر یا حتی خانه خودتان داشته باشید.
Staycation یعنی چی؟
همه چیز زیر سر فرنگی‌هاست و Staycation هم از آن‌ واژه‌هایی است که در قرن 21 میلادی به دایره لغات انگلیسی اضافه شد. این کلمه که از ترکیب Stay و Vacation بوجود آمده، در فارسی هنوز ترجمه‌ی دقیقی ندارد؛ برای همین ما ترجمه‌اش را «تعطیلات در خانه» انتخاب کردیم. البته بعضی وقت‌ها از 2 تا کلمه‌ی دیگر هم به جای Staycation استفاده می‌شود: Holistay (Holiday stay) و Daycation.

“می‌گویند اولین‌بار کلمه‌ی Staycation در تیتر مقاله‌ای در واشنگتن پست، در آگوست 2005 به کار رفته که به تفریحاتی که می‌شود در خانه انجام داد، اشاره کرده. بعد هم در اکتبر 2005، در برنامه‌ی کمدی Corner Gas باز هم از این لغت استفاده شده.”

بنابراین Staycation به گذراندن لحظاتی در داخل خانه یا شهر محل زندگی گفته می‌شود که شخص مجبور نیست برای اقامت به جای دیگری برود. حالا اینکه چطور این لحظات را باید گذراند، بستگی به خلاقیت هرکسی دارد.
گردشگری از خونه ما شروع میشه
تعطیلات در خانه؛ در آخر این مطلب می‌فهمیم که واقعا گردشگری از خانه ما شروع می‌شود!
چرا باید به Staycation توجه کنیم؟
گُل درشت‌ترین مزیت تعطیلات در خانه، هزینه‌ی پایین یا پس انداز پول است. وقتی در خانه بمانید، مجبور نیستید که پولی برای اقامت بپردازید یا این‌که برای غذا به رستوران‌ و کافه بروید. هزینه‌ی ویزا و بلیط رفت و برگشت پرواز و اتوبوس هم به کنار که لازم نیست پرداخت کنید. شاید فکر کنید شوخی می‌کنم، اما یکی از مزیت‌های Staycation همین است. با اینکه صرفه جویی در هزینه از مزیت‌های staycation است اما بعضی‌ها دوست دارند در تعطیلات خانه، پول زیادی خرج کنند. پس بستگی به خودتان دارد که چقدر هزینه کنید.
از طرف دیگر اگر در خانه یا شهرمان بمانیم و تعطیلات را سپری کنیم، از بعضی موقعیت‌های معمول در سفر هم دور هستیم مثل جت لگ یا خواب‌آلودگی بیش از حد و خستگی زیاد. خوبی دیگری هم که دارد، کمک به اقتصاد محلی و حفظ محیط زیست هم هست. البته در روزهایی که بیماری مثل کرونا شیوع پیدا می‌کند، در خانه ماندن از گسترش بیماری جلوگیری می‌کند.
چه کارهایی در staycation انجام دهیم؟
اگر هنوز به این کار، با شک و تردید نگاه می‌کنید، برای‌تان چند مثال می‌زنیم تا بهتر متوجه قضیه شوید. حتی ممکن است با خواندن مثال‌ها متوجه شوید که شما هم بدون اینکه خودتان بدانید، این کارها را انجام می‌دهید.

“در Staycation باید بدانید که دنبال چه چیزی هستید؟ یعنی می‌خواهید در تعطیلات چه کاری انجام دهید یا اگر فرصتش را داشتید تا از شهرتان بیرون بروید، چه فعالیتی را دنبال می‌کردید؟ بعد از اینکه جواب سوال‌تان را دادید، باید به فکر راه جایگزینی در خانه و شهر خودتان باشید.”

1- مثل توریست در شهرتان بگردید
چند نفر از ما تا به حال برای دیدن شهرمان برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده‌ای داشته‌ایم؟ به شخصه خودِ من فکر می‌کردم شهرگردی یعنی رفتن به شهری دیگر. یعنی شهرگردی فقط با دیدن شهری به غیر از شهر محل سکونتم، معنا پیدا می‌کند. اگر شما هم مثل من فکر می‌کردید، وقتش رسیده که کمی نظرتان را عوض کنید. ببینید که برای دیدن شهرهای دیگر به چه چیزهایی دقت می‌کنید. عاشق رفتن به گالری هنری و موزه هستید یا دوست دارید تجربه‌ی شکم‌گردی داشته باشید؟ حتی ممکن است که دوست داشته باشید در کوچه و خیابان‌های شهر بگردید و عکاسی کنید. پس خودتان را جای توریستی بگذارید که به شهر شما آمده و همه عناصر شهر برایش تازگی دارد. سعی کنید شهر را از زاویه‌ی دیگری ببینید که تا به حال ندیده‌اید. ترک عادت همیشه هم موجب مرض نیست! باور کنید.
2- پیک نیک در پارک را امتحان کنید
این فعالیت را خیلی از ما ایرانی‌ها برای یک بار هم که شده انجام دادیم که به نظرم شاخص‌ترینش سیزده به در است. وقتی که همه به بوستان و پارکی می‌رویم تا از صبح در جایی غیر از خانه‌مان باشیم. غذا پختن در جایی غیر از خانه، بازی‌های دسته‌جمعی و آشنایی با سایر افراد از بارزترین فعالیت‌های پیک نیک است.
3- فعالیت ورزشی برای خودتان بچینید
معمولا از گزینه‌هایی که در سفرهای خارجی و بیرون از شهر خودمان دنبالش می‌رویم، شرکت در تورهای یک روزه ورزشی و ماجراجویانه مثل هایکینگ، دوچرخه سواری یا ترکینگ است. پیشنهاد می‌کنیم این بار دنبال برگزارکننده‌های تور در داخل شهر خودتان بگردید. مثلا اگر در تهران زندگی می‌کنید و دوست دارید بافت قدیمی شهر را جور دیگری ببینید، پیشنهاد می‌کنم از تورهای دوچرخه‌سواری تهران استفاده کنید. در کل منظورم این است که هر فعالیتی را که دوست دارید در شهر دیگری انجام دهید، در شهر خودتان هم می‌توانید دنبالش بروید.
4- سر و سامانی به خانه یا اتاق‌تان بدهید
شاید به نظرتان کار پیش پا افتاده و روتینی باشد که این کار را به عنوان staycation انجام دهید. اما واقعیتش این است که تمیز کردن خانه یا تغییر دکوراسیون محیطی که در آن هستید، از فعالیت‌های تعطیلات در خانه به حساب می‌آید. خرید چند شی تزئینی برای خانه، عوض کردن ملافه یا روتختی، درست کردن کاردستی و دور ریختن اشیایی که دیگر استفاده نمی‌کنید، در این بخش جای می‌گیرند. در حقیقت این کارها مصداق همان حرفی بود که در برنامه‌ی شبکه سه زده شد: «گردشگری از خونه ما شروع می‌شه.»

“ما سفر می‌کنیم تا حال و هوای‌مان عوض شود و با زاویه‌ی دید بهتری به قضایا و زندگی‌مان نگاه کنیم. ما سفر می‌کنیم تا خودمان را بهتر بشناسیم و زمان بیشتری برای آرامش داشته باشیم. حالا اگر از خانه‌ی خودتان و با تغییر محیط اطراف‌تان این کار را شروع کنید، چه اشکالی دارد؟”

5- در خانه کمپ بزنید
هوس کمپ کردید اما به خاطر شرایطی که دارید نمی‌توانید به کمپ بروید؟ چاره‌اش این است که برای یک بار، تجربه‌ی چادر برپا کردن در حیاط، بالکن یا پشت بام خانه‌تان را داشته باشید. یادتان هست وقتی بچه بودیم با متکا و ملافه و پشتی برای خودمان در خانه چادر یا قلعه درست می‌کردیم و چقدر هم به ما خوش می‌گذشت. الان هم بزرگ شدید، همین کار را انجام دهید. باور کنید در درون‌تان هنوز کودکی هست که دوست دارد یک بار دیگر در اتاق یا حیاط خانه، چادر بزند.
چادر زدن در خانه از کارهای بامزه برای اوقات فراغت است
منکه دوست دارم برای یک بار چنین چیزی را در خانه‌ام تجربه کنم، به یاد بچگی‌هایم.
اگر قصد پیک نیک در حیاط خانه‌تان را دارید، برپا کردن آتش، خوردن سیب زمینی تنوری، نوشیدن چای ذغالی و حتی خوابیدن در چادر تا صبح را هم فراموش نکنید.
6- تور آشپزی در خانه برگزار کنید
اگر تعطیلات آخر هفته در خانه هستید و می‌خواهید با اقوام دورهمی داشته باشید، تور آشپزی برگزار کنید. درست مثل تورهای آشپزی در کشورهای خارجی یا حتی ایران که خیلی هم پرطرفدارند، شما هم این کار را انجام دهید. مثلا قرار بگذارید که با هم، غذای محلی جدیدی درست کنید و هرکسی مواد اولیه غذا را تهیه کنید و با خودش بیاورد.
7- سم‌زدایی دیجیتالی داشته باشید
با وضعیت این روزهای ما که بیشتر از قبل به دنیای دیجیتال و شبکه‌های مجازی چسبیده‌ایم، سم‌زدایی دیجیتالی «یک باید» محسوب می‌شود. اگر هم وضعیت دور و برمان پر از اضطراب و نگرانی است، حتما این کار کمک‌مان می‌کند تا کمی به خودمان و روح‌مان برسیم و مراقبش باشیم. برای چند ساعت، چند روز یا مدت زمانی معین، استفاده از وسایل دیجیتالی مثل موبایل، لپ تاپ یا حتی تلویزیون رو محدود کنید و به کارهای دیگری برسید که هیچ‌وقت فرصت نکردید تمام‌شان کنید. کتابی دارید که خواندنش نیمه تمام مانده؟ پلیور بافتنی دارید که هنوز یک آستینش مانده تا بافته شود؟ خلاصه هرکاری در دوره‌ی سم زدایی دیجیتال واجب است به غیر از چک کردن اخبار منفی شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی.
8- به سفر فکر کنید، برنامه بریزید و امیدوار بمانید
این مورد برای من و خیلی‌هایی که ناچار هستند بعضی اوقات در خانه بمانند، مهیج و مایه قوت قلب است. اگر در خانه ماندید، جایی هم نمی‌توانید بروید یا این‌که امکان سفر را برای مدتی ندارید، برای سفر آینده برنامه‌ریزی کنید. راجع به جایی که دوست دارید بروید تحقیق کنید، اطلاعات‌تان را به روز کنید و رویاپردازی کنید.
staycation
از لذت‌بخش‌ترین کارهای قبل از سفر، برنامه‌ریزی سفر است. در staycation وقت زیادی برای این کار دارید.
با این اوصاف، شما چه کارهایی انجام دادید که جزو Staycation بوده یا این‌که می‌خواهید انجام دهید؟
برچسب(ها)

ایندیاناجونز از بچگی برام جذاب بود. برای همین رفتم سراغ باستان‌شناسی و تا فوق لیسانس ادامه‌ش دادم. از طرف دیگه سفر هم چیزی نیست که بتونم ازش دست بکشم؛ دوسش دارم. اصلا با سفر می‌تونی خودتو به چالش بکشی و اون قدرت پنهون درونتو بیاری بیرون. حیوانات، موسیقی، تکنولوژی، سریال و کتاب هم در لیست دوست‌داشتنی‌های منه و بدون اونا زندگیم یکنواخت و روتینه. من شیما هستم، الان و به وقت محلی 30 سالمه :)

امتیاز دهید 1 دیدگاه ۵ / 4.6 10 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
محسن زارع زاده هدشی
27 اسفند، 1398

احسنت به شما سرکار خانم شیما تیموری

پاسخ اسمارتیز :ممنون از شما