دلایل تاخیر در پرواز چیست؟

29 دی، 1398
28 دی، 1398
مدت مطالعه :
تاخیر پرواز هواپیما همیشه مسافران را آزار می‌دهد. اگر بدانید علت تاخیر در پرواز هواپیما چیست کمی حالتان بهتر شود و از نگرانی‌هایتان کاسته شود. معمولا دلیل تاخیر هواپیما را می‌توانید در اطلاعات پرواز ببینید. با اسمارتیز همراه باشید تا با دلایل تاخیر در پرواز داخلی و خارجی بیشتر آشنا شویم.
آب و هوا
اگر بارش برف و باران شدید باشد، قطعا هواپیما در آن شرایط نمی‌تواند پرواز کند و مجبور است تا مساعد شدن شرایط جوی صبر کند. در این حین ممکن است هواپیمایی که در پرواز خود تاخیر داشته است، دیرتر به فرودگاه مقصد برسد. حال تصور کنید باند فرودگاه مقصد پوشیده از برف باشد و هواپیما نتواند به خوبی فرود بیاید. پس همه‌ی این مسائل دست به دست هم می‌دهد تا هواپیما هم در پرواز تاخیر داشته باشد و هم در فرود.
تاخیر در پرواز
تاخیر پرواز؛ انتظار برای پرواز می‌تواند استرس‌زا باشد
این مسئله باعث به تعویق افتادن پروازهای دیگر هم می‌شود و مانند اثر پروانه‌ای روی تمام پروازهای فرودگاه مقصد و مبدا تاثیر می‌گذارد. پس وقتی هواپیما به دلیل شرایط بد آب و هوایی تاخیر داشت، مطمئن باشید که برای سلامت خودتان است، چون نمی‌خواهند اتفاق بدی برای شما پیش آید.
نقص فنی
نقص فنی بیشترین دلیل تاخیر در پرواز هواپیما است. نقص فنی به هر دلیلی می‌تواند در پرواز بسیار خطرناک باشد و حتی هواپیما را به کام سقوط ببرد. پس اگر قبل از پرواز، نقص فنی هواپیما تشخیص داده شود، هواپیما برای مدتی پرواز نخواهد کرد و تاخیر خواهد داشت. به همین دلیل اداره هوانوردی فدرال اطلاعات پرواز را به روز می‌کند. ولی زمانی که هواپیما در آسمان دچار نقص فنی می‌شود باید به سرعت فرود بیاید. ممکن است هواپیما در فرودگاه دیگری فرود آمده باشد، به همین دلیل اداره هوانوردی فدرال شاید اطلاعات پرواز را بسیار دیرتر اطلاع رسانی کند. علاوه بر این‌ها، گاهی هواپیما باید فرود اضطراری داشته باشد و حتی شاید وسط خیابان فرود بیاید، در این مواقع تاخیر امری طبیعی است.
گرفتن سوخت
سوخت‌گیری هواپیماها ساعت‌ها طول می‌کشد. وقتی در هوا هستید شاید هیچ موقع نفهمید هواپیما چه زمانی نیازی به سوخت‌گیری دارد. پس اگر سوخت‌گیری هواپیما سر موقع انجام نشود، در برنامه پروازها تاخیر پیش می‌آید. این تاخیر می‌تواند از 1 ساعت تا چند ساعت باشد.
ترافیک هوایی
تاخیر پرواز؛ ترافیک هوایی می‌تواند عامل تاخیر در پرواز باشد
ترافیک هوایی
یک تعطیلی چند روزه ماننند تعطیلی بهمن 98 را در نظر بگیرید. همه می‌خواهند به تعطیلات بروند و سفر کنند. به همین دلیل هواپیماهای زیادی از فرودگاه‌های مختلف پرواز می‌کنند تا به مقاصدشان برسند، یه همین دلیل نیز ترافیک هوایی شدیدی ایجاد می‌شود. نگران نباشید ترافیک هوایی را برج مراقبت کنترل می‌کند و گاهی هواپیماها برای کمتر شدن ترافیک هوایی دیرتر پرواز می‌کنند تا این ترافیک هوایی را پشت‌سر بگذارند.
کادر پرواز
گاهی افراد خدمه پرواز آمادگی لازم برای اجرای پرواز را ندارند یا افراد آن‌ها بسیار کم است. ممکن است یک مهمان‌دار یا افراد کادر پرواز بیمار باشد و آن روز درخواست مرخصی کند، تا پیدا کردن نفر جایگزین، تاخیر در پرواز پیش می‌آید. البته این اتفاق معمولا کمتر پیش می‌آید اما در هر زمان امکانش وجود دارد. همان‌طور که در بالا گفته شد، تاخیر در یک پرواز می‌تواند روی دیگر پروازها هم تاثیر بگذارد و دیگر پروازها هم به همین دلیل تاخیر بخورند.
امنیت پرواز
پرواز باید از هر لحاظ امن انجام شود، به همین دلیل اگر مشکلی برای امنیت پرواز به وجود آید شاید باعث تاخیر در پرواز شود. برای مثال اگر فیلم Non-stop را دیده باشید، دزدیدن هواپیما و به اصطلاح هایجک پرواز می‌تواند از دلایل امنیتی باشد که باعث تاخیر در فرود پرواز باشد.
امنیت در پرواز
تاخیر پرواز؛ امنیت در پرواز حرف اول را می‌زند
مسافران و بارگیری
البته تاخیر در این مورد بسیار کوتاه است و اندکی طول می‌کشد. مسافران باید در زمان مقرر تعیین شده سوار هواپیما شوند اما گاهی این سوار شدن با تاخیر صورت می‌گیرد. از طرفی بارها هم این‌گونه هستند. شاید آمدن بار از ترانزیت طول بکشد یا بارگیری آن‌ها با تاخیر انجام شود. تاخیر در هر یک از عملیات‌های پرواز می‌تواند باعث تاخیر کوتاه در کل پروازهای انجام شده باشد.
کمتر پیش می‌آید که پروازی سر موقع از فرودگاه پرواز کند، اما تاخیرها برای امنیت و سلامت پرواز هستند تا مطمئن شوند همه‌چیز در حالت عادی و خوب است.
برچسب(ها)

از گذاشتن پست تو فروم‌ها شروع کردم. 12 سالم بود که در دوره‌های خبرنگاری یونیسف یاد گرفتم چگونه بنویسم. بعد تو مجله‌های مختلف شروع به کار کردم و دست سرنوشت من رو به اینجا رسوند. در کنار نوشتن، همیشه از دیدن فیلم لذت می‌بردم، به همین دلیل شروع کردم زیرنویس زدن و شدم AmirDW.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.2 45 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.