برنامه‌ی سفر به قشم و هنگام

3 اسفند، 1398
17 اسفند، 1398
3 روزه
زمستان
ساحلی
ساسان سلوتی
چطور به قشم سفر کنم؟ چگونه ماشین‌ام را به قشم ببرم؟ برای رفتن به هنگام باید به کدام اسکله بروم؟ به دنبال جواب این سوالات هستید؟ در راهنمای گام به گام سفر به قشم و هنگام، جزئیات کامل سفر به این دو جزیره را توضیح می‌دهیم.
روز 1
حرکت به سمت قشم و دیدن لاک‌پشت‌های پوزه عقابی
سفر به قشم از دو راه امکان‌پذیر است: راه هوایی و راه زمینی.
سفر به قشم با هواپیما، فقط از چند شهر مثل تهران و شیراز امکان‌پذیر است؛ البته می‌توانید با هواپیما تا بندرعباس بروید و بقیه‌ی مسیر تا قشم را با قایق طی کنید.
برای سفر به قشم از مسیر زمینی، باید خود را با قطار، اتوبوس یا ماشین شخصی به بندرعباس یا بندر پل برسانید. برای رفتن به قشم از بندرعباس، چند راه دارید؛ می‌توانید به اسکله شهید حقانی بندرعباس بروید و از آن‌جا با شناورهای مسافربری خود را به قشم برسانید و در اسکله شهید ذاکری قشم پیاده شوید. برای خرید بلیط بندرعباس به قشم، می‌توانید به سایت خدمات الکترونیک حمل و نقل مسافری دریایی مراجعه کنید. البته امکان خرید بلیط در خود اسکله هم وجود دارد. قیمت بلیط بندرعباس به قشم شناور تندرو کلاس A در حال حاضر، 20هزار تومان است. قیمت بلیط شناورهای کندرو کمتر است.
برای بردن ماشین به قشم باید به بندر پل بروید و ماشین‌تان را از آن‌جا با لندینگ کرافت به بندر لافت قشم منتقل کنید تا بتوانید سفر به قشم با ماشین را تجربه کنید. هزینه لندینگ کرافت از بندر پل به قشم، در زمان نوشته شدن این مطلب، حدود 75هزار تومان است و برای برگشت از قشم به بندر پل هم باید حدودا نصف این مبلغ را بپردازید.
در سفر به قشم برای رفت‌وآمد در داخل جزیره می‌توانید از ماشین شخصی، اجاره خودرو یا تاکسی دربست استفاده کنید. هزینه تاکسی در قشم به صورت دربستی برای یک روز، از حدود 200هزار تومان شورع می‌شود و تا حدی به چانه‌زنی شما بستگی دارد. هزینه اجاره خودرو در قشم هم از حدود 300هزار تومان شروع می‌شود.
آب و هوای قشم گرم است و بهتر است در فصول سرد سال به این جزیره سفر کنید. البته به قول جنوبی‌ها بهتر است زمانی به قشم بروید که دریا خواهر باشد؛ جنوبی‌ها زمانی که دریا آرام باشید می‌گویند دریا خواهر است و زمانی که دریا ناآرام باشد، می‌گویند «دریا موجه».
بازدیدتان از قشم را می‌توانید از قلعه پرتغالی‌ها شروع کنید؛ این قلعه مانند بسیاری از قلعه‌های جنوب ایران، یادگار دوران اشغال این منطقه توسط پرتغالی‌ها است. هتل آسماری از هتل‌های قشم نزدیک قلعه پرتغالی‌ها است و حدود 500 متر با این جاذبه فاصله دارد؛ پس اگر در این هتل قشم اقامت دارید، می‌توانید خیلی راحت خودتان را به این جاذبه برسانید. بازار قشم هم در نزدیکی این جای دیدنی قشم قرار دارد. اگر قصد دارید قبل یا بعد از بازدید از قلعه پرتغالی‌ها، غذا بخورید، رستوران خاله را در نظر داشته باشید؛ این رستوران در شمال قلعه قرار دارد و از بهترین رستوران های قشم است.
در سفر به قشم در صورتی که قصد دارید جزیره‌ی هرمز را هم ببینید، می‌توانید از دیدن قلعه‌ی پرتغالی‌های قشم صرف‌نظر کنید و به جای آن قلعه پرتغالی‌های هرمز را ببنید. سعید باقری راد که یک سفررو حرفه‌ای است، در این مورد می‌گوید: «قلعه‌ی پرتغالی‌های هرمز از قلعه‌ی پرتغالی‌های قشم خیلی قشنگ‌تره، پس اگه زمان‌تون محدوده، بهتره قلعه‌ی هرمز رو ببینید.»
بازدیدتان از قشم را می‌توانید از غار خربس شروع کنید. این غار متعلق به دوره‌ی مادها است و در آن آثاری از معماری صخره‌ای دیده می‌شود. غار خربس در مقایسه با جاهای دیدنی قشم که معروف‌تر هستند مثل تنگه چاهکوه، چندان جذاب نیست و در صورت تمایل می‌توانید از دیدن آن صرف‌نظر کنید. برای دیدن غار خربس یک ساعت زمان کافی است.
بعد از بازدید از غار خربس، مسیر جاده‌ جنوبی را به سمت روستای برکه خلف و دره ستاره‌ها ادامه دهید. دره ستاره‌ها که در اثر فرسایش ایجاد شده است، اشکال هندسی عجیبی دارد که از دیدن‌شان متعجب می‌شوید. برای رسیدن به محل دره ستاره‌ها، باید کمی از جاده‌ی اصلی خارج شوید. در زمان بازدید از دره، به لبه‌ها زیاد نزدیک نشوید چون امکان ریزش وجود دارد. برای فرار از گرمای هوا بهتر است صبح برای دیدن این جای دیدنی بروید.
جزایر ناز جاذبه‌ای است که پس از دیدن دره ستاره‌ها، می‌توانید به سمت آن حرکت کنید. پیاده‌روی روی شن‌ها تا رسیدن به این جزایر، بسیار لذت‌بخش است. با رفتن به بالای این جزایر صخره‌ای می‌توانید نمای زیبایی از تنگه هرمز را ببینید. برای رفتن به این جزیره‌ها، باید منتظر جزر دریا باشید تا با عقب رفتن آب، امکان رفتن به جزایر فراهم شود. زمان جزر قشم را می‌توانید از افراد محلی بپرسید. همچنین در این سایت، ساعات دقیق جزر و مد قشم ذکر شده است.
سوزا از شهرهای نزدیک جزایر ناز است که می‌توانید شب را در آن‌جا بمانید. اقامتگاه‌های لرد سوزا و خانه دوست، دو اقامتگاه بوم‌گردی این شهر هستند که از گزینه‌های اقامت در سوزا هستند.
در ادامه‌ی سفر به قشم، برای دیدن لاک‌پشت‌های پوزه عقابی، باید به ساحل شیب‌داز بروید. در این ساحل یک سایت حفاظت‌شده وجود دارد که لاک‌پشت‌های پوزه عقابی برای تخم‌گذاری به آن‌جا می‌آیند و با هماهنگی می‌توانید از آن بازدید کنید. البته تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها از اواخر اسفند تا اواسط اردیبهشت اتفاق می‌افتد و برای دیدن تخم‌ها باید کمی هم خوش‌شانس باشید. اقامتگاه بوم‌گردی دریای جنوب قشم، جای خوبی برای اقامت در شیب دراز است.
اقامتگاه‌های این منطقه
کافه‌ها و رستوران‌های این منطقه
  • رستوران دفاری
  • رستوران آبشار
  • کافه باران
  • کافه کلبه
نگاره 1 از 3
نگاره 2 از 3
نگاره 3 از 3
روز 2
رفتن به جزیره هنگام و دیدن دلفین‌ها
جزیره هنگام می‌تواند مقصد بعدی شما در سفر به قشم باشد، البته اگر به طبیعت‌گردی و تفریحات ساحلی علاقه دارید. از اسکله شیب دراز یا اسکله کَندالو می‌توانید به این جزیره بروید. حالا وقت دیدن دلفین‌ها است؛ می‌توانید به قایق‌های اسکله بگویید شما را برای دیدن دلفین‌ها ببرند. باید به این نکته توجه کنید که هزینه‌ی قایق برای دیدن دلفین‌ها، در مقایسه با هزینه‌ی آن برای رفتن به اسکله هنگام، خیلی بالاتر است. برای دیدن دلفین‌ها بهتر است صبح زود بروید چون تعداد گردشگران زیاد است و دلفین‌ها بعد از مدتی از رفت‌وآمد قایق‌ها خسته می‌شوند و سعی می‌کنند از قایق‌ها دور شوند؛ پس احتمال دیدن‌شان کم می‌شود.
در قایق محکم بنشینید چون قایق‌ران بعد از دیدن دلفین‌ها، سرعت‌ش را به صورت ناگهانی زیاد می‌کند و ممکن است از قایق پرت شوید داخل آب. اگر با بچه‌ی کوچک به دیدن دلفین‌ها رفته‌اید، حتما حواس‌تان باشد که بچه‌تان هم قایق را محکم گرفته باشد.
بهترین کار بعد از دیدن دلفین‌ها، احتمالا رفتن به نزدیک ساحل نقره‌ای و تماشای آن است. وجود کانی آذرین و میکا باعث شده است شن این ساحل، حالت اکلیلی و درخشان داشته باشد. با توجه به برداشته شدن شن ساحل توسط تعدادی از گردشگران، قایق‌ها دیگر گردشگران را در این ساحل پیاده نمی‌کنند و می‌توانید از دور ساحل را ببینید.
برای دیدن جبیر و خاردم مصری هم می‌توانید از راهنماهای محلی کمک بگیرید. این حیوانات معمولا صبح‌ها و غروب‌ها بیشتر دیده می‌شوند چون هوا سردتر است.
برای اقامت در هنگام می‌توانید در ساحل کله خَماسی کمپ بزنید. با قایق و ماشین‌های آفرود افراد محلی می‌توانید به این ساحل بروید. اقامتگاه بوم‌گردی هنگامی هم دیگر انتخاب شماست؛ البته این اقامتگاه در جنوب جزیره قرار دارد و اگر می‌خواهید از ساحل نقره‌ای به آن‌جا بروید، باید مسافتی نسبتا طولانی را طی کنید.
اقامتگاه‌های این منطقه
  • اقامتگاه بوم‌گردی هنگامی
نگاره 1 از 3
نگاره 2 از 3
نگاره 3 از 3
روز 3
برگشت به قشم و دیدن از تنگه چاهکوه
بعد از یک شب اقامت در هنگام، می‌توانید به قشم برگردید و به سمت غار نمکدان حرکت کنید. البته فاصله‌ی این غار تا اسکله کندالو زیاد است و اگر غارها برای شما جذاب نیستند، از دیدن غار نمکدان صرف‌نظر کنید. برای دیدن تمام نقاط این غار باید تجهیزات غارنوردی داشته باشید اما بدون تجهیزات هم می‌توانید بخش‌های ابتدایی غار را ببینید. برای رفتن به این غار، چراغ قوه را فراموش نکنید.
دوربین‌تان را برای عکاسی آماده کنید؛ در سفر به قشم تنگه‌ی چاهکوه منتظر شماست. بعد از دیدن اسکله باسعیدو، می‌توانید به سمت تنگه چاهکوه حرکت کنید و این تنگه‌ی زیبا را ببینید. صبح زود و غروب بهترین زمان دیدن چاهکوه است چون هوا هنوز گرم نشده است. اگر قصد دارید در بخش غربی جزیره و در نزدیکی تنگه چاهکوه اقامت کنید، اقامتگاه بوم‌گردی نچیدار و رستوران و اقامتگاه آفتاب چاهکوه، گزینه‌های خوبی هستند.
دره تندیس‌ها جاذبه‌ی گردشگری مهم بعدی است که در ادامه‌ی سفر به قشم می‌توانید آن را ببینید؛ این دره در نزدیکی روستای ملکی قرار دارد. البته برای دیدن این جای دیدنی باید 2 کیلومتر از جاده‌ی اصلی خارج شوید.
برای اقامت در این منطقه از جزیره قشم، می‌توانید به روستای طبل بروید. رستوران و اقامتگاه بوم گردی ناخدا امینی در روستای طبل، جای خوبی برای ماندن است. اقامتگاه بوم گردی هفت رنگو هم در روستای هفت‌رنگو، پذیرای گردشگران است.
بعد از دیدن دره تندیس‌ها می‌توانید برای دیدن جنگل‌های حرا بروید. جنگل‌های حرا در شمال شرقی گورزین قرار دارد. بازدید از جنگل‌های حرا از مسیرهای مختلفی ممکن است؛ می‌توانید از طریق روستای سُهیلی به سمت جنگل‌ها بروید یا به شهرک جدید گورزین و بعد به سمت لافت بروید و وارد جاده جنگل حرا شوید. طول جاده جنگل حرا 5.6 کیلومتر است و بعد از پیمودن این مسافت، می‌توانید سوار قایق‌ها شوید و جنگل‌های حرا را ببینید. جنگل‌های حرا گورزین بکرتر هستند اما امکانات اسکله سهیلی بیشتر است.
جاده جنگل حرا را برگردید تا به جاده‌ی اصلی برسید. با رسیدن به جاده‌ی اصلی، به سمت چپ بروید؛ پس از طی کردن حدود 11 کیلومتر به یک دوراهی می‌رسد که باید آن را به سمت چپ بروید تا در مسیر بندر لافت قرار بگیرید. ساختمان‌های بندر لافت و بادگیرهای این بندر، برای علاقه‌مندان معماری جذاب است. تماشایی غروب را دوست دارید؟ عاشق غروب زیبای لافت خواهید شد.
برای اقامت در بندر لافت، اقامتگاه محلی سفار جای خوبی است. در کنار جاده‌ی لافت که از داخل شهر می‌گذرد، یک کشتی ساخته شده است که علاوه بر بادگیرها، چاه‌های طلا و غروب لافت، می‌توانید آن را هم ببینید.
نگاره 1 از 3
نگاره 2 از 3
نگاره 3 از 3
پیش از سفر به این ‌نکات توجه کنید:
  • این برنامه سفر را «ساسان سلوتی» پیشنهاد داده است. درباره ساسان سلوتی بیشتر بدانید.
  • تمام اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها و لیدرهای محلی پیشنهادی هستند و شما می‌توانید با توجه به زمان سفرتان و علایق‌تان سایر اقامتگاه‌ها، مسیرهای سفر، رستوران‌ها و ... را انتخاب کنید.
  • تجربه شما از سفر می‌تواند راهنما یا انگیره‌ای برای سفر دیگران باشد. خوشحال می‌شویم اگر تجربه‌تان را از سفر (در قالب سفرنامه، عکس، ویدئو یا فایل صوتی) برای ما بفرستید.
نقشه
مهدی بهادرفر

برق مخابرات خوندم و عاشق تکنولوژی‌های روز هستم. اولین مطلبم رو زمانی که 16 سال داشتم برای هفته‌نامه دوچرخه نوشتم و از اون به بعد مدام در حال نوشتنم. علاقه زیادی به کتاب خوندن و دیدن فیلم و سریال دارم. اما چیزی برام جذاب‌تر از نوشتن نیست. سفر رفتن رو دوست دارم و در واقع کل زندگیم توی سفر بودم.

امتیاز دهید 3 دیدگاه ۵ / 4.6 5 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
ehsan
13 بهمن، 1398

سلام – در مورد سفر به قشم و هنگام چند نکته را از تجربیات دومین سفر خودم در تعطیلات بهمن سال 98 به قشم بیان کنم:

خلاصه اینکه بشدت اهل تیغ زدن توریست هستند و شعارشون اینه باید از توریست پول زیاد گرفت !!
برای رفتن به جزیره هنگام وقتی به اسکله کندالو رسیدیم، کرایه هر نفر 7 هزار تومان بود و تیم 9 نفره ما می بایست حدود 63 هزار تومان برای رفتن به جزیره هنگام پرداخت میکرد در صورتیکه از ما 150 هزار تومان برای یک کیلومتراضافه مسیر با قایق دریافت کردند !! و همین مبلغ را در موقع برگشت مجددا از ما گرفتند !! بشدت بد برخورد کردند و اصلا برخورد خوب و مناسب و خوش اخلاقی با توریست نداشتند !!

داخل طبیعت جزیره هنگام، در اکثر جاها بشدت پشه وجود داره (مگه اینکه باد شروع به وزیدن کنه) و حتما پیش بینی های لازم برای شب مانی را داشته باشید. همچنین چیزی به اسم ساحل سیاه رنگ و درخشنده نقره ای عملا فقط داخل عکس ها وجود داره و ماسه های سیاه رنگ و درخشان جزیره عمدتا نابود شده است پس اگه توی ذوق تون خورد ناراحت نشید !!

در موقع خروج از اسکله کندالو ، ما به دلیل لینکه 9 نفر بودیم میخاستیم یک ماشین تویویتا هایلوکس کرایه کنیم ، همه راننده ها بالاتفاق برای اینکه از ما کرایه دو تا ماشین بگیرند !! (دو تا ماشین سواری که هر کدام 4 نفر را سوار میکرد) میگفتند فعلا تویویتا نداریم !! بعد از کلی علاف شدن تصمیم گرفتیم وسایل کل تیم 9 نفره خود را داخل ماشین دوستمون که ساکن قشم بود بذاریم (ماشینش پلاک ایران بود) که ریختند سرمون و گفتند چرا اسنپ میگیرید !! و نزدیک بود ما را بزنند و کلی توهین کردند و اینجا هم ایران هست و هیچ کس به داد شما نخواهد رسید !! شعارشون هم این بود " شما از طبیعت ما استفاده کردید باید پولش را بپردازید"--- خلاصه بعد از کلی اعصاب خردی ، تونستیم یک هایلوکس پیدا کنیم و دربست کرایه کنیم ...

در مورد دست فروش های قشم بگم که اکثرا بچه و جوان هستند و از احساسات توریست ها استفاده کرده و بشدت کلاه سر مون گذاشتند !! البته ما طبیعت گرد بودیم و زیاد خرید نکردیم ولی حواستون باشه مثلا اگه یک دست پاسور خوب را گفت 120 هزار تومان، بدونین توی مغازه قیمتش 20 هزار تومان هست !! یا یک ادکلون که به گفته خودش 150 هزار تومان بود را دوست من به مبلغ 40 تومان ازش خریداری کرد، بعدش دیدیم داخل مغازه به قیمت 25 تومان میفروختند !!


ما چون دفعه دوم بود به قشم میرفتیم فقط از تنگ چاهکوه و جزیره هنگام بازدید کردیم و به نظرم بقیه جاها ارزش دوبار دیدن را نداشت.

در مورد سفر با اتوبوس بین شهری هم باید عرض کنم که مسیر 1000 کیلومتری از اصفهان را حدود 20 ساعت طول میدند !! حدود دو ساعت علافی بخاطر گازوییل زدن و چند ساعت علافی بخاطر لندی کرافت و بازدید های ایست بازرسی و اینکه نود درصد راننده های اتوبوس پوشاک قاچاق همراه داشتند و اکثرا مشکل ساز و باعث معطل شدن مسافرها میشند. حتما بلیط برگشت را اینترنتی خرید کنید که اونجا دچار صد مدل مشکل خواهید شد !!








پاسخ اسمارتیز :
سلام
ممنون از اينکه تجربياتتون رو با ما و مخاطبان اسمارتيز به اشتراک گذاشتيد.
مهمان
10 بهمن، 1398

سلام ، با تشکر از شما که وقت گذاشتید

پاسخ اسمارتیز :
سلام
ممنون از نظر انرژي‌بخشتون :)
الهام
25 دی، 1398

سلام، شما از بندر عباس رفتین خود شهر قشم بعدا جزیره هرمز بعدا نازو.....
و بعدا تو راه برگشت از حرا چطور!؟؟؟؟ و اینکه یه روزه میشه همه جا رفت؟؟؟

پاسخ اسمارتیز :
سلام
بله، مراحل سفر همين‌طوري انجام شده که در مطلب نوشته شده.
سفر يک‌روزه نيست و هر جا به اقامتگاه‌ها اشاره شده، پايان روز هست.