برنامه‌ی سفر به اصفهان

6 اسفند، 1398
25 اسفند، 1398
3 روزه
بهار
شهرگردی
سعید باقری راد
شاه‌عباس وقتی اصفهان را پایتخت خود قرار داد، هنر و معماری را رواج داد. در سفر به اصفهان بیشتر جاهای دیدنی اصفهان در کنار هم قرار دارند و شما می‌توانید به سرعت همه‌ی آن‌ها را ببینید. سفر به اصفهان، سفری به تاریخ هنر و معماری ایران است، پس به اصفهان رو که که تا بنگری بهشت ثانی!
روز 1
سفر به اصفهان
پس از رسیدن‌تان به اصفهان می‌توانید از در فرودگاه یا ترمینال برای میدان نقش جهان تاکسی بگیرید و برای شروع شهرگردی در نصف جهان، این میدان تاریخی را انتخاب کنید. این یادگار دوران صفوی، چهاربنای فوق‌العاده را در خودش جای داده است؛ عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، سردر قیصریه و مسجد امام. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به اصفهان در خنکی صبح به عالی‌‌قاپو بروید تا از آفتاب در امان باشید چون تجربه‌ی آفتاب‌سوختگی بعد از سفر اصلا جالب نیست. وقتی آفتاب به مرکز آسمان رسید به بازار قیصریه پناه ببرید. قطعا گردش در بازار قیصریه و خرید گز و پولکی و صنایع دستی اصفهان می‌تواند هرکسی را سر ذوق آورد.
مسجد شیخ لطف‌الله با کاشی‌های آبی‌اش و تلالو نورهایی که در معماری زیبای این مسجد ظاهر می‌شوند، شما را با معماری ایرانی و اسلامی آشتی می‌دهد. در سفر به اصفهان برای بازدید از این بناهای تاریخی و میدان امام حدود 3 الی 4 ساعت وقت بگذارید تا هم از فضای میدان لذت ببرید و هم بتوانید جاهای دیدنی میدان نقش‌جهان (میدان امام) را با خیال راحت ببینید.

“صبح زود و اول ساعت کاری از کاخ عالی‌قاپو بازدید کنید چون هم خلوت‌تر است و هم آفتاب ظهر اذیت‌تان نخواهد کرد.”


پس از دیدن این مکان‌های تاریخی و فرهنگی پیاده به شربت‌سرای روزگار یا چای‌خانه حج میرزا بروید تا خستگی گردش را در کنید. پس از استراحت می‌توانید برای خوردن ناهار به سفره‌خانه سنتی نقش جهان بروید. ناهار را که خوردید اگر عصارخانه شاه‌عباسی باز بود از این عصارخانه جذاب هم دیدن کنید تا در سفر به اصفهان، جاهای کمتر دیده شده‌ی آنرا هم ببینید. عصارخانه به آسیاب‌هایی گفته می‌شود که در قدیم برای گرفتن روغن از دانه استفاده می‌شده است. عصارخانه وقت زیادی را از شما نخواهد گرفت و حدود 30 تا 40 دقیقه برای بازدید کافی‌ست.
از خیابان سعدی که در سمت کاخ عالی‌قاپو قرار دارد از میدان خارج شوید و به خیابان استانداری بروید. در خیابان استانداری موزه تاریخ طبیعی اصفهان قرار دارد. موزه را دور بزنید و خیابان سپه را پیاده بروید تا به کاخ چهلستون برسید. داخل این کاخ آن‌قدر جذاب است که حداقل 45 دقیقه از وقت‌تان را خواهد گرفت. سفر به اصفهان بدون دیدن چهلستون معنا ندارد. اگر دوست دارید داستان پشت هر نقاشی کشیده شده در این کاخ را بدانید حتما از راهنمای صوتی که دم در با قیمت حدود 7 هزار تومان می‌دهند استفاده کنید. این راهنماهای صوتی موسیقی متن سنتی بسیار دل‌نشینی دارد که در هنگام بازدید آرامش را به شما هدیه می‌دهد.
پس از بازدید از چهلستون مسیر خود را به سمت باغ و کاخ هشت بهشت ادامه دهید. در باغ هشت‌بهشت مردم اصفهان را خواهید دید که هرکدام نشسته‌اند و دارند از هوای خوب و سبزی درختان لذت می‌برند. سقف کاخ هشت‌بهشت مخصوص عکاسانی‎ست که دوست دارند از معماری و تزئینات بناهای تاریخی عکس بگیرند. گشت‌وگذار در باغ و دیدن کاخ حدود 1 ساعت زمان می‌خواهد. در اینجا توریست‌های زیادی را نیز خواهید دید.
سعید باقری راد

سی‌وسه پل طولانی‌ترین پل زاینده‌روده. مسیحی‌ها در کنار این پل جشنی به نام خاج‌شویان داشتند که در این روز در زاینده‌رود شنا می‌کردن.


معمولا کسانی که می‌خواهند در خود ماجرا و حال‌وهوای اصفهان باشند هتل عباسی را انتخاب می‌کنند چون هم لوکس است و هم می‌توانید پیاده به بیشتر جاهای دیدنی اصفهان برسید. قطعا بعد از بازدید از این همه جای دیدنی و تاریخی خسته شده‌اید و خورشید می‌خواهد رختش را ببندد.
جاهای دیدنی اصفهان آن‌قدر نزدیک هم هستند که در سفر به اصفهان می‌توانید تمام آن‌ها را پیاده بروید. از کنار باغ هشت‌بهشت خیابان چهارباغ عباسی را به سمت جنوب بیایید. در چهارباغ عباسی مغازه‌ها و فروشگاه‌های زیادی برای خرید سوغاتی وجود دارد، پس یک سری هم به این مغازه‌های خوش آب‌ورنگ بیاندازید.
انتهای خیابان چهارباغ عباسی به زاینده‌رود می‌رسد. در اینجا می‌توانید به پل خواجو بروید و چند دقیقه‌ای گوش خود را به نوازندگان و خوانندگان اصفهانی بسپارید. در شب پل خواجو و سی و سه پل نورانی می‌شوند و مردم زیادی را خواهید دید که مشغول خوش‌گذرانی هستند. شاید همین چنددقیقه آوازخوانی زیر پل خواجو بهترین خاطره‌ی سفر به اصفهان شود! برای امروز کافی‌ست و دیگر نیازی به دیدن دیگر جاهای دیدنی اصفهان نیست. به محل اقامت‌تان برگردید تا برای فردا استراحت کافی کنید.
کافه‌ها و رستوران‌های این منطقه
  • سفره خانه سنتی نقش جهان
  • چای‌خانه حج میرزا
  • بریانی اعظم
  • کافه رادیو

نگاره 1 از 3
نگاره 2 از 3
نگاره 3 از 3
روز 2
محله جلفا و کلیسا‌هایش
دیگر نوبت گردش در کافه‌ها و کلیساهای جلفاست. برای رسیدن به محله جلفا می‌توانید تاکسی بگیرید یا پیاده‌ به این محله ارمنی‌نشین برسید و از فضای پرانرژی و خوبش لذت ببرید. به کلیسای وانک بروید و از نقاشی‌های دیواری و دِیر اصلی کلی عکس بگیرید و از هنر انسانی لذت ببرید. موزه بزرگ کلیسا که درباره مسیحیان مقیم ایران و نسل‌کشی ارامنه است می‌تواند اشک شما را جاری کند. تصاویری که درباره نسل‌کشی آن زمان خواهید، قلب هر آدمی را به درد می‌آورد. برای بازدید کامل از کلیسا یک ساعت وقت بگذارید.
بعد از دیدن کلیسای وانک به کلیسای بیت اللحم بروید. معمولا گردشگران در سفر به اصفهان به دیدن کلیسای وانک بسنده می‌کنند و به بیت‌اللحم بی‌مهری می‌کنند اما نباید کلیسایی که در سال 2016 جزو 23 کلیسای زیبای جهان بوده است را ندید!! اگر جذب دیر اصلی و بزرگ کلیسا نمی‌شوید شاید 30 تا 45 دقیقه برای بازدید از کلیسای زیبای بیت‌اللحم کافی باشد. پس از بازدید از بیت‌اللحم زیبا از خیابان توحید به سمت خیابان مهرداد حرکت کنید تا در خیابان مهرداد سری به موزه موسیقی اصفهان بزنید. نوای موسیقی زنده سنتی ایرانی گوش‌های‌تان را نوازش خواهند کرد و روح‌تان با تک تک نت‌ها کوک می‌خورد. بیشتر از 300 نوع آلات موسیقی در این موزه وجود دارد که هر کدام زنگ و صدایی از خود درمی‌آورند، برای یک لحظه همه‌چیز را فراموش کنید و خود را به امواج صدای آلات موسیقی بسپارید. 30 تا 45 دقیقه هم گوش خود را به این نوای پر شور و شوق بسپارید و سپس برای ناهار به رستوران ایتالیایی نیوشا یا کافه رستوران هرمس بروید. به هیچ عنوان کافه‌های جلفا را از دست ندهید. کافه موسیقی رو‌به‌روی موزه موسیقی قرار دارد که می‌توانید با نوشیدن یک چای یا قهوه روزتان را بسازید. بعدش می‌توانید سریع خود را به باغ گل‌ها برسانید تا بوی خوش گل‌ها در سفر به اصفهان هوش را از سرتان بپراند. بازدید از باغ گل‌های اصفهان به خودتان بستگی دارد که تا چقدر عاشق گل‌های رنگارنگ هستید! ما می‌گوییم 1 ساعت تا 2 ساعت را به چرخش در باغ اختصاص دهید اما باز هم آزادی عمل با شماست.
شب می‌توانید به سیتی‌سنتر اصفهان بروید. سیتی‌سنتر از شهر کمی دور است و شما باید با تاکسی یا ماشین شخصی به سیتی‌سنتر بروید. اینجا می‌توانید از فیلم‌های روز سینمای ایران لذت ببرید یا خرید خوبی همراه خانواده داشته باشید. سوپرمارکت بزرگی هم در سیتی‌سنتر قرار دارد که می‌توانید مایحتاج روزانه‌تان را از آن‌جا بخرید. فود کورتش را برای شام فراموش نکنید.
کافه‌ها و رستوران‌های این منطقه
  • کافه‌های جلفا
  • کافه موسیقی
  • فودکورت سیتی سنتر اصفهان

نگاره 1 از 3
نگاره 2 از 3
نگاره 3 از 3
روز 3
آکواریوم و باغ پرندگان
صبح زود از خواب بیدار شوید و به باغ پرندگان اصفهان بروید. آن‌قدر پرندگان عجیب‌وغریب خواهید دید که فقط یاد قدرت خدا می‌افتید. طاووس‌های‌ این مجموعه دم‌شان را باز می‌کنند و برای شما تکان می‌دهند. یک ساعت و نیم در باغ پرندگان بچرخید. شاید فکر کنید پرندگان در این باغ آزاد هستند اما دور باغ پرندگان را توری کشیده‌اند تا پرندگان نتوانند فرار کنند. برخی از پرندگان وحشی مانند کرکس و شاهین هم در قفس‌های جداگانه هستند.
بعد از دیدن باغ پرندگان به آکواریوم اصفهان بروید. انواع جانوران دریایی از جاهای مختلف جهان در این مجموعه گردآوری شده‌اند. این آکواریوم به کوسه‌هایش معروف است و شاید فکر کنید یک کوسه بزرگ با دندان‌های تیز خواهید دید که برای خوردن شما به شیشه می‌کوبد، اما واقعا این‌طور نیست و کوسه‌ها کوچک هستند و حتی برای ماهی‌های اطراف‌شان هم آزاری ندارند!! از گیفت‌شاپ آکواریوم هم می‌توانید عروسک و اسباب‌بازی بخرید. 1 ساعت زمان برای بازدید از آکواریوم کافی‌ست و باید بدانید آکواریوم بلیط ورودی گرانی دارد.
اگر خزندگان و حشرات را هم دوست دارید باید بگوییم نمایشگاهی از مار و عنکبوت و دیگر جانوران در همان نزدیکی آکواریوم وجود دارد که با خرید بلیط ورودی می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. سریع خودتان را به منارجنبان برسانید چون هر زمانی‌ که شما دوست داشته باشید تکان نخواهد خورد و سرجایش ایستاده است و از بازدیدکنندگان نمی‌ترسد! وقتی به منارجنبان می‌روید شخصی به بالای مناره خواهد رفت و مناره‌ها را تکان خواهد داد تا شما را هیجان زده کند. اگر سرموقع به منارجنبان برسید تنها 30 دقیقه برای بازدید کافی‌ست. دستگاه‌های VR هم هستند تا به شما داخل منارجنبان را نشان دهند چون ورود به ساختمان منارجنبان ممنوع است و فقط می‌تواند به صورت مجازی داخلش را ببینید. حال تقریبا جاهای دیدنی اصلی شهر اصفهان را دیده‌اید و می‌توانید از شهر اصفهان خارج شوید و جاهای دیدنی استان اصفهان را ببینید.
نگاره 1 از 3
نگاره 2 از 3
نگاره 3 از 3
پیش از سفر به این ‌نکات توجه کنید:
  • این برنامه سفر را «سعید باقری راد» پیشنهاد داده است. درباره سعید باقری راد بیشتر بدانید.
  • تمام اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها و لیدرهای محلی پیشنهادی هستند و شما می‌توانید با توجه به زمان سفرتان و علایق‌تان سایر اقامتگاه‌ها، مسیرهای سفر، رستوران‌ها و ... را انتخاب کنید.
  • تجربه شما از سفر می‌تواند راهنما یا انگیره‌ای برای سفر دیگران باشد. خوشحال می‌شویم اگر تجربه‌تان را از سفر (در قالب سفرنامه، عکس، ویدئو یا فایل صوتی) برای ما بفرستید.
نقشه
امیرحسین سربیشه

از گذاشتن پست تو فروم‌ها شروع کردم. 12 سالم بود که در دوره‌های خبرنگاری یونیسف یاد گرفتم چگونه بنویسم. بعد تو مجله‌های مختلف شروع به کار کردم و دست سرنوشت من رو به اینجا رسوند. در کنار نوشتن، همیشه از دیدن فیلم لذت می‌بردم، به همین دلیل شروع کردم زیرنویس زدن و شدم AmirDW.

امتیاز دهید 1 دیدگاه ۵ / 1 1 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
ارغوان
3 دی، 1398

چرا چیز های جدید نیست

پاسخ اسمارتیز :به زودي خواهيم پرداخت