چگونه اقامت سوئد را بگیریم؟

11 اردیبهشت، 1399
13 اردیبهشت، 1399
مدت مطالعه :
سوئد، در شمال قاره‌ی اروپا و در شبه جزیره‌ی اسکاندیناوی قرار دارد. پایتخت و بزرگترین شهر آن استکهلم است و واحد پولی آن کرون نام دارد. زبان رسمی آن سوئدی‌ست اما امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز در برخی دانشگاه‌های آن وجود دارد، همین امر باعث شده سالانه مهاجران زیادی را از سراسر دنیا جذب کند. پاسپورت سوئد از لحاظ اعتبار در سال 2020، در رتبه 4 جهان قرار دارد که باعث شده انگیزه علاقه‌مندان به زندگی، کار و یا تحصیل در این کشور بیشتر شود. در این مقاله شما را به صورت کلی با روش‌های مهاجرت و اخذ اقامت سوئد آشنا می‌کنیم.
اسمارتیز
مهاجرت به سوئد
مهاجرت برای هر فرد و خانواده می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد؛ مثلا از دلایل مهاجرت می‌تواند نبود امکانات عالی و ایده‌آل برای تحصیل و همچنین محدودیت‌های زیاد در کشور باشد. به همین دلیل فرد ترجیح می‌دهد کشوری را برای ادامه زندگی، تحصیل و کار انتخاب کند که به ایده‌آل‌هایش نزدیک‌تر است و بتواند آینده درخشان‌تر و پیشرفت چشم‌گیرتری داشته‌ باشد. سوئد از آن کشورهای‌ست که امتیاز بالایی برای مهاجرت دارد. در سوئد جمعیتی حدود 10 میلیون نفر سکونت دارند که یک دهم آن را مهاجران خارجی تشکیل می‌دهند، بیشترین مهاجران به سوئد، فنلاندی هستند و ایران هم در رتبه پنجم قرار دارد. در سوئد بیش از 1000 دوره تحصیلی به زبان انگلیسی آموزش داده می‌شود که این امر باعث جذب دانشجویان بین‌المللی زیادی شده است. شهروندان این کشور از سطح کیفی بالای زندگی و نرخ بیکاری پایین بهره می‌برند و به همین نسبت هزینه زندگی در این کشور نسبت به دیگر کشورهای اروپایی مانند اتریش، آلمان و هلند بالاتر است. همچنین بورسیه تحصیلی سوئد فقط در مقاطع فوق ‌لیسانس و دکترا امکان‌پذیر است.
انواع راه‌های مهاجرت به سوئد
برای مهاجرت به سوئد و اخذ اقامت آن، راه‌های متفاوتی وجود دارد که با توجه به شرایط و موقعیت هر شخص می‌تواند متفاوت باشد، پس شما قبل از اقدام برا اخذ مهاجرت، باید بسنجید کدام یک از راه‌های پیشنهادی برای شما مناسب‌تر است و طبق آن عمل کنید.
کارخانه‌ی ولوو در سوئد، امکان خوبی برای سرمایه گذاری خرد یا کار برای متقاضیان فراهم می‌کند
کارخانه‌ی ولوو در سوئد، امکان خوبی برای سرمایه گذاری خرد یا کار برای متقاضیان فراهم می‌کند
  • گرفتن اقامت سوئد از طریق کار: در صورتی که به فکر گرفتن ویزای کاری و رفتن به سوئد هستید، باید بدانید که حتما باید یک کارفرما در سوئد برای شما پیشنهاد شغلی بفرستد و برای شغلی در آن کشور به شما درخواست دهد که این تقریبا کاری دشوار است. برای این منظور شغل مورد نظر باید 3 ماه در سوئد و 3 ماه در کل اتحادیه اروپا آگهی شود و در صورتی که هیچ متقاضی شرایط مورد نظر را نداشته باشد، کارفرما با مراجعه به اداره مهاجرت می‌تواند برای استخدام نیروی کار خارجی درخواست کند. در این پیشنهاد شغلی باید نوع شغل و میزان حقوقی که قرار است طی یک سال دریافت نمایید، ذکر شود. از دو طریق می‌توانید کارفرما پیدا کنید، راه اول رزومه خود را در سایت‌های کاریابی بین‌المللی آپلود کنید تا کارفرماها با دیدن رزومه‌تان پیشنهاد کار را ارسال نمایند؛ راه دیگر این است که با قرار گرفتن در محیط (مثلا از طریق ورود به سوئد با ویزای تحصیلی یا با ویزای همراه دانشجو) به دنبال کار مرتبط با رشته و تخصص خود باشید. در حال حاضر این امکان برای پزشکان و پرستاران وجود دارد که از طریق دوره‌های معادل سازی به سوئد مهاجرت کنند، همچنین اگر در زمینه رشته‌های IT و مهندسی کامپیوتر تخصص دارید، می‌توانید برای دریافت پیشنهادهای شغلی اقدام کنید. از شرایط لازم برای مهاجرت کاری به سوئد می‌توان به این موارد اشاره کرد: سرمایه کافی یعنی داشتن حداقل 300 میلیون تومان برای هر نفر، سابقه کار 2 تا 3 ساله، جواز کاری سوئد (ویزای کاری) و تسلط به زبان سوئدی.
  • گرفتن اقامت سوئد از طریق تحصیل: شاید بهترین راه برای مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل باشد چرا که از این راه هم می‌توانید مدرک دانشگاهی از کشور مورد نظر دریافت کنید و هم راحت‌تر به کار بعد از آن دست پیدا کنید. دانشگاه‌های جنوب این کشور بهترین پیشنهاد برای تحصیل در سوئد هستند، چون از نظر آب و هوایی، بخش جنوبی سوئد از شرایط ایده‌ال‌تری برخوردار است. از ویژگی‌های مهاجرت به سوئد نداشتن شرایط سنی‌ست که کار را برای مهاجران راحت‌تر می‌کند. همچنین شما می‌توانید بدون داشتن دانش زبان سوئدی و تنها با دارا بودن آیلتس 5/5 به بالا، برای تحصیل در این کشور اقدام کنید. اولین دوره بعد از مقطع متوسطه، دوره‌ی کارشناسی‌ست که معمولا 3 ساله می‌باشد. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز در رشته‌های مهندسی امکان پذیر است که برای ورود به این مقطع و تحصیل به زبان انگلیسی باید آیلتس 5/6 ارائه کنید و حدود یک الی دو سال طول خواهد کشید. دوره‎های دکتری که به نام Doctoral Programs نیز شناخته می‌شوند، دوره‌هایی هستند که به منظور تحقیق و مطالعه و پژوهش ارائه می‌شوند. طول مدت این دوره در دانشگاه‌های مختلف، متفاوت است که به طور کلی 4 سال هستند. امکان اخذ بورسیه تحصیلی سوئد برای کسانی که تمایل به تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا را در این کشور دارند، امکان پذیر است. دو منبع اصلی تامین مالی دانشجویان بورسیه در سوئد، موسسات سوئدی و دانشگاه‌ها هستند. مورد دیگری که ذهن مهاجران را درگیر می‌کند، امکان اخذ ویزای همراه در ویزای تحصیلی‌ست. شما با اخذ پذیرش از دانشگاه‌های سوئد می‌توانید برای همراهان خود ویزای همراه درخواست کنید و مثلا قادر خواهید بود همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را به عنوان همراه ببرید.
دانشگاه‌های سود محل خوبی برای ادامه تحصیل در مثطع ارشد و دکترا هستند
اقامت سوئد؛ دانشگاه‌های سود محل خوبی برای ادامه تحصیل در مثطع ارشد و دکترا هستند
  • گرفتن اقامت سوئد از طریق سرمایه‌گذاری: اگر قصد مهاجرت به سوئد از طریق سرمایه‌گذاری را دارید، باید توجه داشته باشید که باید مبلغی در حدود 150 هزار دلار برای این امر در نظر داشته باشید و این میزان سرمایه را منتقل کنید تا از طریق سرمایه‌گذاری در سوئد، به اقامت این کشور دست یابید. برای انتقال این مبلغ به سوئد از دو طریق می‌توانید عمل کنید، یا اینکه مبلغ 150 هزار دلار را یکجا به این کشور منتقل کنید یا از طریق ثبت شرکت و در چند مرحله به کار بپردازید. برای ثبت شرکت باید زمینه فعالیت خود را در قالب بیزینس پلن یا طرح تجاری‌تان می‌توانید شرکت را به ثبت رسانده و فعالیت اقتصادی خود را شروع کنید. به منظور تبدیل اقامت موقت به اقامت دائم شرکت باید فعال بوده و مالیات آن پرداخت شود. تنها در این صورت است که بعد از گذشت چند سال، می‌توانید درخواست اقامت دائم و در نهایت تابعیت و پاسپورت نمایید. روش دیگر تمکن مالی یا خود حمایتی است اگر بتوانید ثابت کنید که توانایی ساپورت مالی خود را دارید، می‌توانید برای اقامت سوئد درخواست دهید.
  • گرفتن اقامت سوئد از طریق تولد: از راه‌های دیگر اخذ اقامت سوئد، تولد در این کشور یا داشتن پدر و مادری‌ست که متولد این کشور باشند. در اینجا دو موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ اخذ تابیعیت از طریق خون و خاک. تابعیت خاک یعنی آن که شما با تولد در خاک کشور مورد نظر، اقامت آن را بدست آورید. راه دیگر اخذ تابعیت از طریق خون است که سوئد از آن پیروی می‌کند. شما در صورتی می‌توانید اقامت سوئد را بدست آورید که یکی از والدین شما یا هر دوی آن‌ها در هنگام تولد تبعه سوئد باشند.
  • گرفتن اقامت سوئد از طریق ازدواج: ازدواج از دیگر راه‌های مهاجرت به سوئد و زندگی در آن‌جاست. اگر با یک مقیم دائم یا با تبعه و شهروند سوئدی ازدواج کنید می‌توانید اجازه اقامت دریافت کنید. از جمله شرایط فرد مورد نظر آن است که یا تابعیت و پاسپورت سوئد را داشته باشد، یا دارای اقامت دائم این کشور باشد و قادر به ساپورت مالی خود و همسرش در مدت زمان مشخص شده باشد. به طور کلی در صورتی که قصد دارید با یک شهروند سوئدی ازدواج کنید، می‌توانید بعد از گذشت 3 سال از ازدواجتان برای پاسپورت و تابعیت این کشور درخواست کنید.
  • گرفتن اقامت سوئد از طریق پناهندگی: از راه‌های دیگر مهاجرت که در شرایط عادی پیشنهاد نمی‌شود، اقامت از طریق پناهندگی است. اداره مهاجرت سوئد که ساختمان مرکزی آن در شهر Norrkoping قرار دارد، وظیفه بررسی و ثبت درخواست‌های پناهندگی را به عهده دارد. همچنین مسئولیت محافظت از حقوق انسانی و اجتماعی پناهندگان را نیز بر عهده دارد. هر فردی که قصد دارد برای پناهندگی در کشور سوئد اقدام کند ابتدا باید وارد خاک این کشور شود. در صورتی که بعد از ثبت درخواست پناهندگی، با درخواست شخص متقاضی موافقت شود، وی قادر خواهد بود که از خدمات شهری این کشور استفاده نموده و به تحصیل بپردازد. افراد بدون آشنایی با راه‌های مهاجرتی این راه پرخطر را انتخاب می‌کنند و آینده خودشان را به خطر می‌اندازند، در صورتی که گاها با همان هزینه می‌توان از راه‌های درست اقامتی دریافت نمود که منجر به اخذ تابعیت و پاسپورت شود.
شرایط لازم برای اخذ اقامت سوئد
برای مهاجرت به سوئد و گرفتن اقامت آن، یک سری شرایط پیش‌نیاز وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها:
  • یک گذرنامه معتبر برای کل دوره‌ای که شما قصد دارید در سوئد بمانید
  • اجازه اقامت برای آموزش عالی که برای حداقل دو دوره است
  • مجوز لازم برای گشتن به دنبال اشتغال یا احتمالات شروع کسب و کار
  • مدرکی دال بر اینکه قادر به حمایت و ساپورت مالی خود هستید تا پس از اقامت در این کشور می‌توانید از پس هزینه‌های زندگی خود بربیایید
  • بیمه درمانی کامل
  • داشتن مدرک زبان آیلتس برای تحصیل (نمره آن برای هر دوره متفاوت است اما داشتن آن الزامی‌ست. اگر درس‌های شما مخصوصا در دوره کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی باشد) و حداقل آشنایی با زبان سوئدی قبل رفتن به این کشور (اگر قصد دارید اقامت دائم این کشور را بگیرید یا کار کنید حتما باید به زبان سوئدی کاملا مسلط باشید)
شهرهای سوئد چه از لحاظ زیبایی و چه از لحاظ رفاه، در موقعیت خوبی قرار دارند
شهرهای سوئد چه از لحاظ زیبایی و چه از لحاظ رفاه، در موقعیت خوبی قرار دارند
    راهنمای اخد اقامت سوئد
    در صورتی که اطلاعات کافی و دقیق درباره‌ی مهاجرت و بهترین راه‌های آن داشته می‌توانید بدون کمک گرفتن از موسسه‌های مهاجرتی و با کمترین هزینه و همچنین صرفه‌جویی در وقت کارهای خود را انجام دهید و اقدام کنید در کنار آن می‌توانید اگر دوست یا فامیلی آنجا دارید از آن‌ها راهنمایی بگیرید تا از اطلاعات خود که کسب کرده‌اید، اطمینان حاصل کنید. اما اگر نگران هستید که اطلاعات لازم را کسب نکنید و مسیر اشتباهی را بروید می‌توانید به دفاتر مهاجرت معتبر مراجعه کنید و این مراحل را با پشتیبانی و راهنمایی آن‌ها پیش ببرید. هزینه‌های زندگی در سوئد بستگی به این دارد که شما کدام راه را برای اقامت در آنجا انتخاب کرده‌اید. برای آنکه درک بهتری از هزینه زندگی و میزان متوسط حقوق در شهرهای مختلف سوئد، پیدا کنید، بهتر است با مشاور حقوقی یا شخص معتبری از اداره گذرنامه سوئد در ارتباط باشید. حدود قیمت‌ها و هزینه‌های پایه‌ای را می‌توانید از سایت‌های معتبر دریافت مشاوره اقامت در سوئد پیدا کنید.

    قصد سفر به سوئد را دارید؟ مطلب «جاهای دیدنی سوئد» را از دست ندهید.
    برچسب(ها)

    اگر برای خیلی از افراد خواندن و نوشتن در همان دوران مدرسه به اتمام رسید، برای من اما تا همین حالا ادامه دارد. یکی از لذت‌های من در زندگی نوشتن است و این کار را 7 سال است که به طور مداوم انجام می‌دهم. همان مسیری که از نوشتن روزنگاری‌ها شروع شد، حالا به تخصص و راهی برای گذران اوقات بیکاری تبدیل شده است.

    امتیاز دهید 1 دیدگاه ۵ / 3.8 18 نفر
    نظرتو با ما مطرح کن
    نظرات دیگران
    پروین
    21 اردیبهشت، 1399

    ممنون ازشما.خیلی دوست داشتم در خصوص شرایط مهاجرت بدونم که اطلاعات جامع و کاملی دادید