چگونه اقامت آمریکا را بگیریم؟

18 خرداد، 1399
18 خرداد، 1399
مدت مطالعه :
آمریکا از ابر قدرت‌های توسعه یافته دنیا به حساب می‌آید و با وجود کسب و کارهای قدرتمند در دسته‌های متفاوت و درآمد بالای آن‌ها، محل خوبی برای رشد شخصیتی و تجاری‌ست. آمریکا را سرزمین فرصت‌ها می‌نامند زیرا هر کسی که بتواند از فرصت‌های خود در آمریکا استفاده کند، قطعاً موفق و ثروتمند خواهد بود. گرفتن اقامت آمریکا می‌تواند اولین قدم برای رسیدن به آرزوها و رویاهای شما باشد. اما چگونه اقامت آمریکا را بگیریم؟ برای پاسخ به این سوال، در ادامه مطلب با اسمارتیزهمراه باشید.
مهاجرت به آمریکا
مهاجرت برای هر فرد و خانواده می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد؛ مثلا از دلایل مهاجرت می‌تواند نبود امکانات عالی و ایده‌آل برای تحصیل باشد. به همین دلیل فرد ترجیح می‌دهد کشوری را برای ادامه زندگی، تحصیل و کار انتخاب کند که به ایده‌آل‌هایش نزدیک‌تر است و بتواند آینده درخشان‌تر و پیشرفت چشم‌گیرتری داشته‌ باشد. آمریکا، از برترین قدرت‌های اقتصادی جهان است و بالاترین تولید ناخالص ملی را دارد، از این لحاظ این کشور جز مقاصد محبوب مهاجرین است. از این کشور به عنوان سرزمین فرصت ها یاد می‌شود. کشوری که با سابقه نه چندان طولانی در استقلال خود، به واسطه موقعیت جغرافیایی و شرایط سیاسی سایر قاره‌ها، گوی سبقت را از همه‌ی جهات آموزشی، تجاری و صنعتی ربوده است. شاخص امید به زندگی آمریکا در سال 2017 حدود 78٫6 سال بود. این کشور از سطح کیفی بالا برای زندگی بهره می‌برد اما این امکانات لزوماً برای تمام شهروندان آمریکا به ‌طور مساوی قابل دسترس نیست، به عنوان مثال در سال 2017 بیش از 12 درصد جمعیت کل کشور آمریکا فاقد بیمه درمانی بودند.
نیویورک، از گران‌ترین شهرهای جهان
گرفتن اقامت آمریکا؛ نیویورک، از گران‌ترین شهرهای جهان
انواع راه‌های مهاجرت به آمریکا
برای اخذ اقامت آمریکا و مهاجرت به آن، راه‌های متفاوتی وجود دارد که با توجه به شرایط و موقعیت هر شخص می‌تواند متفاوت باشد، پس شما قبل از اقدام برای اخذ اقامت کانادا، باید بسنجید کدام یک از راه‌های پیشنهادی برای شما مناسب‌تر است و طبق آن عمل کنید.
اقامت آمریکا از طریق کار: ویزای کار آمریکا سطوح متفاوتی چون EB1 ،EB2 ،EB3 ، H1B دارد که ویزاهای H1B و EB3 بیشترین کاربرد را دارند. ویزا EB3 بیشتر مختص افرادی می‌شود که در زمینه‌ی خاصی مشغول به کار هستند و حتما پیشنهاد کارفرما و کار را نیاز دارد. ویزای H1B، مخصوص متقاضیانی‌ست که متخصص هستند و حداقل مدرک کارشناسی را دارند. برای گرفتن این ویزا، ابتدا باید شغلی برای خودتان پیدا نمایید. بعد از این گذر این مرحله، مراحل زیر را طی نمایید.
  1. پیدا کردن کارفرمای معتبر (Job Offer آمریکا)
  2. اقدامات لازمه برای اخذ مجوز PERM از اداره کار
  3. اثبات توانایی مالی کارفرما از طریق ارائه حساب‌های مالی
  4. اثبات نبود نیروی کار مورد نظر در کشور آمریکا
  5. آماده سازی مدرک برای ارسال به اداره مهاجرت (دعوت‌نامه کاری آمریکا)
  6. وقت سفارت (سفارت آمریکا)
  7. مصاحبه با آفیسر
  8. اخذ ویزا کار آمریکا
سیلیکون ولی آمریکا، بهشت کاریابان است
سیلیکون ولی آمریکا، بهشت کاریابان است
    اقامت آمریکا از طریق تحصیل: سیستم آموزشی که در آمریکا وجود دارد بخش عظیمی از گزینه‌ها را در خصوص تحصیل در آمریکا برای متقاضیان فراهم کرده تا دانش آموزان و دانشجویان بین المللی بتوانند بهترین گزینه را برای خود انتخاب نمایند. بهره‌مندی از شرایط ایده‌آل زندگی و امکانات تحصیلی ویژه، موجب شده همه ساله افراد بسیاری متقاضی مهاجرت به آمریکا بوده و برخی نیز نسبت برای دریافت ویزای دانشجویی آمریکا اقدام نمایند. با توجه به روابط سیاسی کشور ما و آمریکا شاید بهترین و آسان‌ترین راه برای مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیل باشد چرا که از این راه هم می‌توانید مدرک دانشگاهی از کشور مورد نظر دریافت کنید و هم راحت‌تر به کار بعد از آن دست پیدا کنید. تحصیل در آمریکا به 4 دلیل زیر محبوب است:
    1. برنامه‌هایی متناسب با نیاز دانشجویان
    2. چشم انداز شغلی مناسب
    3. پیشرو در تحقیقات
    همچنین مقاطع مختلف تحصیلی که می‌توانید برای آن‌ها اقدام کنید به شرح زیر است:
    1. مقطع کارشناسی: تحصیل در مقطع لیسانس در آمریکا حدود 4 سال به طول خواهد انجامید و دانشجویان باید در این مقطع دروس پایه‌ای همچون علوم، علوم اجتماعی، تاریخ و هنر را سپری کنند تا آمادگی لازم جهت ادامه تحصیل در رشته‌ای خاص را به دست بیاورند. دو نکته در اخذ ویزای تحصیلی در این مقطع مهم است: اول نمره‌ی آیلتس 6 به بالا و دوم گواهی مبنی بر گذراندن دوره 12 ساله مقدماتی که برابر با مدرک پیش دانشگاهی ایران است.
    2. مقطع کارشناسی ارشد: در این گروه 2 دسته قرار می‌گیرند. اول افراد با سابقه عالی و دوم افراد با سابقه‌ی معمولی که مدت حداکثر 5 سال از آخرین مقطعشان می‌گذرد. دسته اول که با فاکتور‌هایی نظیر معدل کل بالای 17، داشتن مقاله معتبر به ویژه مقاله ISI، داشتن نمره GRE یا GMAT مناسب، نمره IELTS یا TOEFL خوب سنجیده می‌شوند، می‌توانند به راحتی درخواست گرفتن بورسیه تحصیلی را انجام دهند و شانس بالایی برای گرفتن این بورسیه‌ها دارند. دسته دوم می‌توانند با توجه به شرایط مالی خود برای گرفتن بورسیه اقدام کنند. این بورسیه‌ها سالانه مبلغی در حدود 15 تا 20 هزار دلار هزینه خواهند داشت. البته در طی تحصیل با انجام پروژه‌هایی خاص می‌توانند این مبلغ را تعدیل کرد. این گروه شانس 50 درصدی در گرفتن بورسیه دارند و بسته به شرایط قبلی تحصیل و شرایط دانشگاه مقصد شانسشان افزوده یا کاسته می‌شود.
    3. مقطع دکتری: مهم ترین نکته در گرفتن ویزا در این مقطع، مدرک کارشناسی ارشد شماست و این را هم در نظر داشته باشید که این مقطه ممکن است حدود 5 سال هم به طول بینجامد. در 2 سال اول حضور در کلاس‌ها و سمینار‌ها واجب است و بعد از آن باید به ارائه پایان‌نامه بپردازید.
    کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکایی فرصت خوبی را برای رشد به شما می‌دهند
    گرفتن اقامت آمریکا؛ کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکایی فرصت خوبی را برای رشد به شما می‌دهند
      اقامت آمریکا از طریق سرمایه‌گذاری: همانگونه که نام این اقامت پیداست، باید دست به جیب شوید و از بین انواع ویزایی این روش با توجه به بودجه‌تان بهترین انتخاب را کنید. ویزای E2، ویزای 200 هزار دلاری کشور آمریکاست. این ویزا به متقاضیان 2 سال اجازه ورود به خاک آمریکا را می‌دهد که پس از 2 سال با افزایش سرمایه، ویزای خود را به ویزای EB5 تبدیل نمایند. ویزای L1 در تجارت‌های بین یک کشور و آمریکا اتفاق می‌افتد که به سود هر دو کشور باشد. معمول‌ترین سرمایه گذاری کشور آمریکا ویزای EB5 است که از 2 طریق به متقاضیان اجازه می‌دهد، اقامت دائم این کشور را اخذ نمایند؛ روش اول با سرمایه 500 هزار دلاری و روش دوم سرمایه گذاری یک میلیون دلاری.
      اقامت آمریکا از طریق تولد فرزند: در این بخش 2 نوع اقامت داریم؛ اقامت خونی و اقامت خاکی. اقامت خاک، یعنی در جغرافیای آمریکا به دنیا آمده باشید (که به راحتی حق شهروندی را اخذ خواهید کرد)، اما در اقامت خونی به محل تولد توجه نخواهد شد و ملاک تابعیت والدین است. در واقع تولد فرزند در آمریکا کمکی به اخذ ویزا به والدین نخواهد کرد.
      اقامت آمریکا از طریق ازدواج: شامل دو نوع است؛ ویزای نامزدی و ویزای ازدواج. برای ویزای ازدواج، باید با افرادی که دارای پاسپورت آمریکایی هستند ازدواج کنید. در این صورت امکان اخذ ویزا را خواهید داشت. برای ویزای نامزدی، شما بعد از اخذ مجوز اولیه، وارد خاک آمریکا خواهید شد. سپس 90 روز فرصت خواهید داشت تا کار خود را پیگیری کرده و ازدواج نمایید. برای اخذ این ویزا همه‌ی مراحل ازدواج باید در خاک آمریکا طی شود که در حال حاضر و با توجه با تحریم‌ها برای ایرانیان امکان پذیر نیست.
      با ثبت نام در لاتاری می‌توانید شانس خود را برای دریافت ویزای آمریکا افزایش دهید
      با ثبت نام در لاتاری می‌توانید شانس خود را برای دریافت ویزای آمریکا افزایش دهید
      اقامت آمریکا از طریق پناهندگی: هر ساله تعداد زیادی از افراد با ملیت‌های گوناگون به طور غیرقانونی وارد آمریکا می‌شوند و درخواست ویزای پناهندگی می‌کنند. با توجه به سیاست‌هایی که در حال حاضر دولت آمریکا برای مهاجران غیرقانونی در نظر گرفته، شانس افراد برای این روش بسیار پایین خواهد بود. بعد از ورود به آمریکا و درخواست پناهندگی، 1 سال زمان خواهید داشت. ابتدایی‌ترین شرط درخواست این است که کشور مبدا، امنیت کافی را نداشته باشد یا بتوانید مدارک کافی برای اثبات ناامنی شخص خودتان ارائه دهید. اما این روش معایبی نیز دارد. افرادی که این گونه اقامت را دریافت می‌کنند، بخشی از حقوق شهروندی را از دست خواهند داد. به عنوان مثال برای کار ابتدا باید دولت فدرال به شما مجوز کار بدهد یا ابتدا باید در اردوگاه‌های جمعی حضور پیدا کنید (که دردسرهای خاص خود را نیز دارد).
      اقامت آمریکا از طریق برنده شدن در لاتاری: لاتاری برنامه‌ای‌ست که هر ساله در ایالات متحده آمریکا به منظور حفظ تنوع نژادی انجام می‌شود. برای لاتاری در بین تمامی شرکت کنندگان قرعه کشی انجام می‌شود و ویزای تنوع نژادی آمریکا به افراد برنده لاتاری اختصاص می‌یابد. این روش اخذ حق شهروندی آمریکا در مدت 15 روز انجام خواهد شد. البته شما برای برنده شدن در این قرعه کشی، حدود 7 درصد شانس دارید ولی با موفقیت در آن، راه 100 ساله را در 15 روز می‌روید.
      برچسب(ها)
      موقعیت(ها)

      اگر برای خیلی از افراد خواندن و نوشتن در همان دوران مدرسه به اتمام رسید، برای من اما تا همین حالا ادامه دارد. یکی از لذت‌های من در زندگی نوشتن است و این کار را 7 سال است که به طور مداوم انجام می‌دهم. همان مسیری که از نوشتن روزنگاری‌ها شروع شد، حالا به تخصص و راهی برای گذران اوقات بیکاری تبدیل شده است.

      امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 3 1 نفر
      نظرتو با ما مطرح کن
      نظرات دیگران
      اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.