• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

اسکله بندر ترکمن، آرامشی کنار خزر

9 اردیبهشت، 1399
9 اردیبهشت، 1399
مدت مطالعه :
روی اسکله بندر ترکمن، جایی درست میان آب‌های خزر ایستاده‌اید. دریای خزر، این آبی بی نهایت، تا چشم کار می‌کند آب است و آسمان و آن دوردست‌ها جزیره آشوراده پر شکوه خودنمایی می‌کند. تنها صدایی که به گوش می‌رسد صدای موج است و مرغان دریایی و صدای شیهه اسب‌های تیزو ترکمن که سکوت مطلق اسکله را می‌شکند.
بهترین زمان دیدن اسکله بندر ترکمن
بدون شک هر چهار فصلش دلچسب است. اما بیشتر گردشگران اسکله بندر ترکمن، گردشگرانی هستند که به گلستان می‌آیند و گلستان هم پر از جنگل است و آبشار، تابستانش و تعطیلات نوروزش بیشترین زمان حضور گردشگران است. طبق آمار، جمعیت شهر بندر ترکمن در ایام نوروز سه برابر می‌شود. اما بهترین فصل کنار دریای مازندران، بهار است، فصلی نرسیده به تابستان شرجی و عرق ریزان شمال، اما اگر تابستان هم گذرتان به اسکله بندر ترکمن خورد، روزهای کنار اسکله، گرمای غیر قابل تحمل و عرق ریزانی دارد اما شب‌ها که هوا رو به خنکی می‌رود، هوا، هوای رفتن به اسکله است. پاییز و زمستانش هم جذابیت خودش را دارد و خواستنی است.
راه‌های دسترسی به اسکله بندر ترکمن
اگر هوایی می‌آیید، بندر ترکمن فرودگاه ندارد باید به فرودگاه نکا یا فرودگاه گرگان بیایید و خودتان را به بندر ترکمن برسانید و از آنجا به غرب بندر ترکمن، اسکله بندر ترکمن بروید.
اگر با قطار می‌آیید مسیر ریلی تهران به گرگان، که از جاده‌ موازی عبور می‌کند جاده‌ای زیباست، که شروع دل‌انگیزی برای سفر است و از گرگان به بندر ترکمن بیایید و سپس اسکله بندر ترکمن.
راه‌های زمینی هم که فراوان است. جاده زیبایی سمنان به ساری یا جاده فیروزکوه و عبور از شهر بندر گز زیبا و سپس بندر ترکمن و اسکله بندر ترکمن.
هزینه بلیط و زمان بازدید از اسکله بندر ترکمن
اسکله بندر ترکمن به‌صورت شبانه روزی باز است. هزینه بلیط ورودی ندارد اما استفاده از تفریحات داخل اسکله مثل قایق‌سواری و اسب سواری کنار ساحل هزینه جداگانه دارد.
دانستی‌های قبل رفتن به اسکله بندر ترکمن
  • اسکله بندر ترکمن در شهر کوچک بندر ترکمن در استان گلستان با جمعیت 54000  قرار دارد.
  • از سه جاذبه اول شهر بندر ترکمن، اسکله بندر ترکمن است.
  • اکثر ساکنان شهر، ترکمن و زبان رایج شهر، ترکمنستانی است. اکثرشان سنی مذهب هستند اما اقلیتی از اقوام دیگر چون: ترکهای آذربایجان، قزاق‌ها، طبری‌ها (استرآبادی، کتولی، مازندرانی) و فارسی زبانان سیستانی در بندر ترکمن ساکن هستند.
  • در گذشته چندین اسکله در شهر وجود داشت که اکنون اسکله بندر ترکمن، تنها اسکله باقی‌مانده است.
  • بازارچه ساحلی اطراف اسکله بندر ترکمن، از جاذبه‌ها و مراکز خرید بندر ترکمن است.
  • قایق‌سواری تفریح رایج اسکله بندر ترکمن است.
  • اسب‌های ترکمن شهرت جهانی دارند.
راهنمای بازدید از اسکله بندر ترکمن
حالا که برای دیدن اسکله بندر ترکمن تا شهر بندر ترکمن آمدید پیشنهاد می‌کنیم از شهرهایی کناری که شاید کمتر از 15 یا 20 دقیقه با بندر ترکمن فاصله دارد هم دیدن کنید و گشتی در شهرهای اطراف بزنید. از مهم‌ترین شهر اطرافش، شهر بندری، بندرگز است. شهری که عارف دیهیم در نوشته‌هایش قدمتش را 500 سال تخمین زده است. گفته است شاه اسماعیل صفوی، به قصد تصرف شرق دریای مازندران عازم شمال می‌شود و مدتی در قصبه (بند گز امروزی) که آن زمان شهری نبود اتراق می‌کند و سال‌ها بعد کریم خان زند به اینجا می‌آید و رابطه خوبی با روسهای تزاری برقرار می‌کند و کم‌کم  قصبه یک قطب اقتصادی می‌شود. آنقدر که درختچه‌های گز می‌رویید نام قصبه را بندر گز گذاشتند.
سال 1306 بندر ترکمن ساخته می‌شود. رونق اقتصادی بندرگز افول می‌کند و مردم از ماهیگیری به کشاورزی روی می‌آورند. بندر ترکمن شهری قدیمی نیست و قدمتش به دوره پهلوی برمی‌گردد. خلاصه گشتی در بندر گز بزنید و عروس قلعه و مار قلعه و قدیم قلعه‌اش را ببینید و سری به تپه‌های زیبایش: گرگ تپه، دین تپه، بزغاله تپه‌، تپه سنان خانه سر، تپه سوت کاپا بزنید.
اگر زمان کافی داشتید در کوچه پس کوچه‌های شهر گشتی بزنید، خانه‌هایی را می‌بینید با نمای خانه‌های اعیانی و روسی که برمی‌گردد به زمان‌هایی که روس‌ها در آنجا زندگی ‌می‌کردند. البته این خانه‌ها بعدها توسط اهالی بندر گز خریداری شدند و الان در آن خانه‌ها بندرگزی‌ها زندگی می‌کنند. حتی کلماتی در فرهنگ مردم بندر گز جا افتاده است که یک کلمه روسی است و یادگار آن دوران، گشت نیم روزیتان که تمام شد راهی بندر ترکمن شوید. راه زیادی نیست.
به بندر ترکمن که رسیدید اسکله‌اش معروف است و شهر، شهر کوچکی است و از هر که بپرسید مسیر اسکله را بهتان نشان می‌دهد. اسکله از دور در میان آبهای دریای مازندران، خودنمایی می‌کند. ممکن است در ساحل اسب‌های تیزرو ترکمن را ببینید، ترکمن‌ها، اسب‌ها و مسابقات اسب‌سواریشان شهرت جهانی دارد حتی در شهر زمین مسابقه اسب دوانی دارند. اگر با وسیله نقلیه شخصی بروید ممکن است در مسیر اسب‌های زیادی ببینید.
 چند اسب ترکمن در حال چرا
چند اسب ترکمن در حال چرا
صحنه دیگری که جلب توجه می‌کند در ساحل، پوشش زنان ترکمن است، پیراهن‌های بلند رنگی با روسری‌هایی بزرگ و رنگی، اندکی پوششان با سایر زنان شهری ایران تفاوت دارد. در سطح شهر، در کنار اسکله بندر ترکمن و حتی در شهرهای اطراف، زنانی با این پوشش زیاد به چشمتان می‌خورند. اتفاقا یکی از سوغاتی‌های معروف بندر ترکمن، روسری ترکمنی است که در فروشگاه‌های مسقف و غیر مسقف در اطراف اسکله بندر ترکمن به فراوانی یافت می‌شود. با یک پیاده روی کوتاه روی اسکله بندر ترکمن به انتهای اسکله می‌رسید. سر بچرخانید ماهیگیران را در حال ماهیگیری می‌بینید منظره جالبی می‌سازند می‌توان ساعتها به ماهیگیریشان خیره شد. سر به آسمان ببرید پرندگان زیادی در حال پرواز بالای سطح دریای مازندران می‌بینید.
کم‌کم سر و کله قایق سواران پیدا می‌شود که برای گشت دریایی سراغتان می‌آیند. بسته به زمان و مکان مد نظر شما در دریای خزر قایق سواری می‌کنید و جاهایی در میانه دریا مکث کوتاهی می‌کنند تا شما با آرامش دریای خزر را ببینید. به ساحل که برگشتید از منظره‌های زیبای اسکله، دیدن طلوع و غروب خورشید از روی اسکله بندر ترکمن در کنار دریای خزر است. دوربین عکاسی‌ فراموش نشود که ممکن است صحنه زیبایی را از دست بدهید.
 غروب خورشید از اسکله بندر ترکمن
غروب خورشید از اسکله بندر ترکمن
بازارچه ساحلی کنار اسکله بندر ترکمن بازارچه طولانی و معروفی است. تمامی سوغاتی‌های بندر ترکمن در آنجا یافت می‌شود. از نمد، جاجیم، گلیم، قالیچه ترکمنی، لباس محلی ترکمنی، کلاه ترکمنی تا نان و شیرینی‌های محلی در آنجا دیده می‌شود. اگر خیلی اهل خرید و بازار هستید و به صنایع دستی ترکمنی علاقه‌مندید سعی کنید طوری برنامه بچینید که دوشنبه در بندر ترکمن باشید. دوشنبه بازارش که در بدو ورود شهر برپا می‌شود را از دست ندهید.
 زن ترکمنی در حال فروش روسری ترکمنی
زن ترکمنی در حال فروش روسری ترکمنی
نان‌های محلی شان را حتما امتحان کنید. قاوور تماچلی، وروک، بیشمه، باسترمه و قاتلاما از نان‌های ترکمنی است. از غذاهای محلی‌شان هم: چکدرمه، بوروک، بولامه، امکک است که از ترکمن‌ها بپرسید چکدرمه را غذای محبوب ترکمن‌ها می‌دانند. هم‌چنین بندر ترکمن، بزرگترین صادر کننده خاویار جهان است.
برچسب(ها)
امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 5 3 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.