• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

آشوراده: جزیره‌ای که همه رازهای دریای خزر را می‌داند

2 اردیبهشت، 1399
19 اسفند، 1398
مدت مطالعه :
برای دیدن غروب خورشید از کنار دریای مازندران، مسیرتان را به سمت جزیره‌ای با افسانه‌های زیاد کج کنید و عازم کشف قصه‌های جزیره شوید. قصه‌هایی از روس‌ها، ترکمن‌ها، ایرانیان عصر صفویان. اینجا آشوراده است؛ جزیره‌ای که تمام رازهای دریای مازندران را می‌داند چون تمام جزیره‌های خزر، قرن‌هاست به زیر آب‌ رفتند و آشوراده تنها باقی‌مانده جزایر ایرانی خزر است. جزیره‌ای که این روزها به خاطر پرندگان مهاجرش معروف‌تر است. با اسمارتیز همراه باشید تا با هم گشتی در آشوراده بزنیم.
بهترین زمان سفر به جزیره آشوراده
هر چهار فصلش جذاب است و مثل هرجای دیگر شمال ایران، آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد. اگر خیلی طرفدار شلوغی نیستید، دور آشوراده را در تعطیلات نوروز و اوایل بهار خط بکشید. در تابستان هم به خاطر شرجی و گرم بودن هوا ممکن است اذیت شوید. پس می‌توانید به پاییز آشوراه هم فکر کنید.
پاییز و زمستان جزیره، وهم انگیز است و سکوت عجیبی دارد گویی بهترین جای دنیاست برای خیالبافی!
راه‌های دسترسی به جزیره آشوراده
آشوراده در شهر بندر ترکمن و در استان گلستان قرار دارد. اگر از راه هوایی به بندر ترکمن می‌آیید، باید از فرودگاه‌های شهر نکا یا گرگان استفاده کنید. سپس با ماشین به غرب استان گلستان، بندر ترکمن بیاید و به اسکله بندر ترکمن بروید. در اسکه، بومی‌ها و محلی‌ها شما را با قایق تندرو که 10 کیلوتری با جزیره (حدود 10 دقیقه) فاصله دارد به جزیره آشوراده می‌برند.
اگر سفر قطاری را می‌پسندید و بلیط تهران بندر ترکمن را گرفتید، از ایستگاه‌های فیرورکوه، پل سفید، شیرگاه، ساری، نکا، گلوگاه عبور کرده و در نهایت به بندر ترکمن می‌رسید. مسیر قطاری، مسیر بسیار زیبایی است که از سه خط طلای پل ورسک هم عبور می‌کند. به بندر ترکمن که رسیدید مسیر اسکله بندر ترکمن را در پیش بگیرید و از اسکه با قایق بومی‌ها که تنها راه رفتن به جزیره است به جزیره آشوراده بروید.
اگر با وسیله نقلیه شخصی قصد سفر دارید، جاده‌های زیبایی در پیش دارید، جاده فیروزکوه، جاده سمنان به ساری و سپس از شهر بندری، بندرگز زیبا عبور کرده و به بندر ترکمن می‌رسید. از بندر ترکمن، مسیر اسکله بندر ترکمن را پیش بگیرید. جزیره آشوراده و اسکله بندر ترکمن پیدا کردنش کار سختی نیست تقریبا معروفترین جاذبه‌های شهر است و با تابلو یا سوال پرسیدن از مردم، سریع پیدا می‌کنید.
اسکله بندر ترکمن و قایق‌های تردد گردشگران
اسکله بندر ترکمن و قایق‌های تردد گردشگران
هزینه بلیط و زمان بازدید از جزیره آشوراده

ورود به جزیره رایگان است اما مسیر رفتن به جزیره با قایق بومی‌هاست است که باید هزینه کرایه قایق را بپردازید.

زمان دسترسی به جزیره هم وابسته به زمان حضور قایق‌هاست. تا زمانی که قایق‌ها برای حمل و نقل گردشگران باشند عبور و مرور به جزیره ممکن است. برای بازدید از جزیره حدود 3 ساعت زمان کافی است.

دانستنی‌های قبل فتن به جزیره آشوراده
  • کلمه آشوراده اسمی ترکمنی است و به ‌معنی جزیره آشور است. از کلمه آشیر آداسی که به معنی چراگاه دام است گرفته شده.
  • آشوراده، تنها جزیره ایرانی دریای خزر است که بخشی از شبه جزیره میانکاله به حساب می‌آید.
  • مورخان می‌گویند سلطان محمد خوارزمشاه در زمان حمله مغول به ایران به جزیره آشوراده پناه برد و در سال 1220 میلادی همانجا درگذشت. بر این اساس، احتمال می‌رود آشوراده همان جزیره آبسکون باشد.
  • صفویان از جزیره آشوراده به ‌عنوان شکارگاه استفاده می‌کردند و دژهایی در آن بنا کردند. اما در سال 1387 با وجود اعتراضات فراوان مردم ایران به دست روس‌ها اشغال شد و در نهایت امیرکبیر در دوره ناصرالدین شاه قاجار، جزیره را از روس‌ها پس گرفت و بعد از آن، در عهدنامه مودت بین ایران و روسیه به ایران واگذار شد. بنابراین می‌شود نتیجه گرفت که جزیره آشوراده نقش مهمی در تاریخ سیاسی و نظامی منطقه داشته است
  • با اینکه در حال حاضر در جزیره فقط درختان میوه وجود دارد، گفته می‌شود که در گذشته، پنبه، نیشکر و حتی خرما هم در این جزیره رشد می‌کرده.
  • آشوراده در سال 1354 جزو مناطق زیست کره زمین ثبت شد. در کنسوانسیون جهانی رامسر هم در فهرست تالاب‌های مهم دنیا قرار گرفت.
  • تا سال 1372، آشوراده حدود 1000 نفر سکنه داشت که شغل بیشترشان دامداری، ماهیگیری  و کارگری بود. در این سال، به علت بالا آمدن سطح آب دریا و جاری شدن سیل، مردم جزیره را ترک کردند. برای همین است که الان جزیره، خالی از سکنه است و فقط برای بازدید استفاده می‌شود.
  • 40 درصد خاویار جهان در نزدیکی جزیره آشوراده بهره‌برداری می‌شود.
راهنمای بازدید از جزیره آشوراده
بعد از رسیدن به بندر ترکمن و رفتن به اسکله، باید سوار قایق شوید تا با عبور از مسیر زیبایی در آب‌های دریای خزر به جزیره آشوراده برسید. از قایق که پیاده شدید گشتی در جزیره بزنید. در قدم ‌های اول می‌توان احساس کرد روزگاری زندگی در اینجا جاری بوده که اکنون شهری خالی از سکنه شده: متروک و اندکی راز آلود!
درختان انار ترش و گیاهان خاری خودرو و بوته‌های تمشک در مسیر پیاده‌روی، توجه‌تان را جلب می‌کنند. شغال و خرگوش و روباه هم ممکن است زیاد ببینید. جزیره زیستگاه دایمی این حیوانات است. سر به آسمان ببرید و می‌بینید که آسمانش را پرندگان مهاجر و غیر مهاجر نادر پر کرده‌اند. از خوبی‌های جزیره، میزبانی پرندگان در تمام فصول است. می‌گویند آشوراده بهشت وعده داده شده پرندگان است.، زیبا و آرام و مملو از پرنده، می‌توانید بنشینید و پرواز دسته جمعی پرندگان را تماشا کنید. از جاذبه‌های دیدنی جزیره برای عکاسان پرندگان چهار فصلش می‌باشد. پس شما هم در این سفر دوربین به دست باشید.
اسب ترکمن در جزیره آشوراده
اسب ترکمن در جزیره آشوراده
آشوراده دوران پر فراز و نشیبی به خود دیده است. تا پایان جنگ جهانی دوم دست روس‌ها بود و آن‌ها برای خود بیمارستان و ساختمان مسکونی و قلعه و کلیسای چوبی ساختند. اکنون تمام این بناها به جز قلعه، خراب شده است. در شمال جزیره یک قلعه مثلثی شکل بازمانده از آن دوران به جا مانده است. قلعه روس‌ها در زمان رضا خان ترمیم شد و پاسگاه شد. همچنین خانه وزیر مختار روس نیز در این منطقه قرار داشت که کاملا تخریب شد.
بنای تخریب شده قلعه روس‌ها در جزیره آشوراده
بنای تخریب شده قلعه روس‌ها در جزیره آشوراده
از مناظر زیبایی که هنگام پیاده‌روی در جزیره آشوراده می‌بینید، ماهیگیرانی هستند که مشغول صید خاویار هستند. هم‌چنین به سمت تپه‌های ماسه‌ای آشوراده بروید و این تپه‌های زیبا را ببینید. سعی کنید زمانی به جزیره بروید که نزدیک غروب خورشید باشد چون غروب جزیره، بی‌نظیر است. طلوع خورشید هم از صحنه‌های زیبای جزیره است اما چون نمی‌توان در جزیره اقامت داشت و باید با قایق محلی‌ها به دیدن جزیره بروید احتمال دیدن طلوع خورشید در جزیره کم است. اما اگر خیلی دلتان خواست می‌توانید با یکی از قایق‌رانان هماهنگ کنید.
غروب آفتاب و خانه‌ای متروک در جزیره آشوراده
غروب آفتاب و خانه‌ای متروک در جزیره آشوراده
تفریح مهیج زیادی جزیره ندارد بیشتر جایی است برای اندکی آرامش و سکوت و خیال! اما اگر دلتان کمی تفریح خواست قایق رانان کنار اسکله، گشت دریایی هم دارند و روی دریا تا جایی که فقط شما باشید و آب، می‌برندتان، هم‌چنین اسب سواری با اسب‌های تیزرو ترکمن با آن شهرت جهانیشان تجربه جالبی است. ترکمن‌ها و اسب‌هایشان را ممکن است در مسیر و جاده و کنار ساحل زیاد ببینید.
برای خوردن نهار یا شام باید با قایق‌ها دوباره به اسکله برگردید و از رستوران‌های اطراف اسکله استفاده کنید. ترکمن‌ها غذاهای محلی خوشمزه‌ای دارند که چکدرمه غذای معروفشان است. اگر شانس خوردن چکدرمه را نداشتید بوروک و بولامه و امکک هم غذاهای محلی‌ ترکمن‌هاست. نان‌های خوشمزه‌ای دارند مثل قاوور تماچلی، وروک، بیشمه، باسترمه و قاتلاما
از صحنه‌های زیبایی که در آشوراده و اسکله و در سطح شهر زیاد می‌بینید زنان ترکمنی با پوشش متفاوتشان نسبت به سایر شهرهای ایران است. زنانی با روسری‌های رنگی بلند و پیراهن‌های رنگی بلند که در سطح شهر با این لباس‌ها تردد می‌کنند. اگر دلتان ازین لباس‌های رنگی خواست سری به بازارچه ساحلی اسکله بندر ترکمن بزنید.
اگر قصد اقامت در این جزیره زیبا را دارید در داخل جزیره که امکانپذیر نیست باید به اسکله برگردید و در خانه یا ویلای محلی‌های بندر ترکمن اقامت کنید. یا اگر هتل و فضای لوکس و مناسبتری مد نظرتان است باید به گرگان که در40 کیلومتری بندر ترکمن است بروید و در آنجا اقامت کنید.
طبیعت دوستان و گردشگرانی که به آشوراده می‌آیند گشتی در شهر و اطرافش می‌زنند تا زیبایی‌های سفر تکمیل شود اگر زمانش را داشتید به مناطق نزدیک آشوراده سری بزنید. به تالاب شکار ممنوع صوفیکم بروید، کسانی که پرندگان و گونه‌های جانوری برایشان لذت بخش است، دیدن این تالاب را از دست ندهند. در زمستان گونه‌های نادری از پرندگان از هند و چین و آفریقا و اروپا، زمستانشان را در تالاب گمیشان و اطرافش سپری می‌کنند.
برای علاقه‌مندان به اسب، روستای قره قاشلی را پیشنهاد می‌کنیم که در 10 کیلومتری بندر ترکمن قرار دارد و هر سال میزبان مسابقات اسب دوانی است.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)
امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.2 5 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.