• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

کلاردشت، نقاشی رویایی در مازندران

21 اسفند، 1398
24 دی، 1398
مدت مطالعه :
خیلی‌ها منتظر هستند به تعطیلات آخر هفته برسند یا در اصطلاح خودمان «یک تعطیلی تُپُل» وسط هفته پیش بیاید تا به دل جاده چالوس یا جاده هراز بزنند. معمولا تابستان‌ها به فکر شمال رفتن هستیم اما اگر خود را برای زمستان یا پاییز آماده کنیم، سفر به شمال در روزهای سرد سال هم هیجان‌انگیز و کاملا متفاوت است. کلاردشت در مازندران از جاهای محبوبی است که در هر زمانی از سال می‌شود به آن سر زد. با اسمارتیز همراه باشید تا کلاردشت را بیشتر بشناسیم.
بهترین زمان سفر به کلاردشت
کلاردشت آب و هوای مطبوعی دارد. در تابستان که هوای اکثر مناطق شمال کشور شرجی و آزاردهنده می‌شود، کلاردشت آب و هوای بهتری دارد. اختلاف دمای کلاردشت با مرکز استان مازندران در روزهای سرد به 30 درجه هم می‌رسد. این سردی هوا بعضی وقت‌ها آنقدر زیاد می‌شود که در بعضی شب‌های تابستان، بومیان کلاردشت لباس گرم می‌پوشند! پس هوای کلاردشت در تابستان بسیار خنک است و شب‌های سردی دارد. به جز خنکی هوا، یک نکته‌ی دیگر راجع به کلاردشت هست که آن را با بقیه‌ی جاها متفاوت کرده و آن وجود مه دائمی در منطقه است. وضعیت آب و هوای کلاردشت را اینجا ببینید.
کلاردشت از قلم نقاشی استاد نقاش، کمال الملک
راه دسترسی به کلاردشت
آدرس: استان مازندران، 48 کیلومتری شهر چالوس
این یک نقشه‌ی قدیمی از طبرستان (همان شمال خودمان) است که می‌توانید کلاردشت را با اسم «کلار» پیدا کنید. 
مسیر دسترسی: کلاردشت در فاصله‌ی 170 کیلومتری شهر تهران قرار دارد. برای همین مقصد نزدیکی برای تهرانی‌هاست که تعطیلات آخر هفته‌ی خود را در آنجا سپری کنند. با این حال از سمت قزوین، چالوس و عباس‌آباد هم می‌توانید به کلاردشت بروید. برای رسیدن به کلاردشت باید به جاده چالوس بروید. بعد از این‌که از شهر چالوس گذشتید، تابلوهای کلاردشت را کنار جاده می‌بینید. همین تابلوها را که دنبال کنید به شهر می‌رسید. 
کلاردشت دو جاده ارتباطی دارد: یکی در جاده چالوس از مرزن آباد که از 25 کیلومتری جنوب چالوس منشعب می‌شود و بعد از طی کردن 20 کیلومتر از بین تپه‌های گندم و جو به کلاردشت می‌رسد، دومی از عباس آباد در جاده کناره خزر است. این جاده‌ی دومی در بین راه چالوس – تنکابن منشعب شده که اگر 25 کیلومتر جلوتر بروید و  از جنگل‌های متراکم و زیبا بگذرید به ناحیه مکارود می‌رسید که در غرب کلاردشت است.
هزینه بلیط و ساعات دسترسی
هزینه بلیط برای گردشگران ایرانی: رایگان
هزینه بلیط برای گردشگران خارجی: رایگان
ساعات بازدید: 24 ساعته
مدت زمان پیشنهادی برای بازدید: 24 الی 48 ساعت
دانستنی‌هایی قبل از دیدن کلاردشت
  • کلاردشت همان‌طور که از اسمش پیداست دشت وسیعی است در میان ییلاقات و آبادی‌های فراوان. مرکز کلاردشت، حسن کیف بوده که در ایران به بهشت گمشده معروف است.
  • کِلار از شهرهای بومی و تاریخی مازندران قدیم یا طبرستان است. نام کلار در منابع تاریخی قرن‌های نخست اسلامی و آثار جغرافی‌نگاران به عنوان شهری زیبا و یکی از پایگاه‌های اسپهبدان طبرستان آمده است. اسپَهبُدان طبرستان یا باوَندیان، خاندانی ایرانی بودند که بر طبرستان حکمرانی می‌کنند. مدت حکمرانی‌شان حدود 700 سال بوده.
  • باستان‌شناسان باور دارند شهر کلار در دوره‌ی اسلامی، مرکز فرمانروایی حکومتی محلی به اسم کلار بوده. کلار محوطه‌ای 25 هکتار بوده که از دوره‌ی ساسانی هم بقایایی از زندگی در آن پیدا شده. بعدها در دوره‌ی طاهریان، اینجا تبدیل به مرکز قیام علویان طبرستان شد. 
  • یک کتاب قدیمی به اسم حدودالعالم هست که راجع به شهرها و جغرافیای ایران اطلاعات خوبی دارد. در این کتاب گفته شده که کِلار، شهرکی بوده بین کوه‌ها و دره‌ها که بخشی از طبرستان به حساب می‌آمده. 
  • پژوهشگران می‌گویند به مرور زمان وقتی شهر کلار اهمیتش را از دست داد، اسمش هم از کلار به کلارَستاق و کلاردشت تغییر کرد.
  • در سال‌های اولی که اسلام به ایران وارد شد، شهر کِلار به عنوان پل ارتباطی منطقه‌ی دیلم و طبرستان عمل می‌کرد. برای همین یک خاندان معروف به اسم خاندان پادوسبانیان از این شهر به عنوان پایگاه قدرت‌شان استفاده کردند. پادوسبانی‌ها بازمانده‌های ساسانیان بودند که در طبرستان زندگی می‌کردند و زرتشتی بودند. 
  • در منطقه‌ی طبرستان شورش‌های زیادی بر ضد حکومت مرکزی عباسیان یا سایر حکومت‌ها اتفاق افتاده و یکی از مهم‌ترین مراکز این شورش، شهر کِلار بوده.
  • رشته کوه‌های البرز در کناره‌های دریای خزر باعث توقف رطوبت هوا در دامنه‌های آن شده و در نتیجه بارش باران فراوانی در این ناحیه داریم. قسمتی از این بارش‌ها در ارتفاعات کلاردشت منجر به بارش برف می‌شود. به همین دلیل آب و هوای کلاردشت در مقایسه با دیگر مناطق استان مازندران خنک‌تر است.
  • مردم بومی کلاردشت به زبان مازندرانی با لهجه کلارستاقی حرف می‌زنند.
  • 45 قله با ارتفاع بیش از 4 هزار متر در کلاردشت وجود دارد. برای همین اینجا، مقصدی مقصدی محبوب برای کوهنوردان است. عَلم کوه معروف‌ترین و بلندترین قله‌ی کلاردشت با ارتفاع 4845 متر است که در 20 کیلومتری جنوب غربی ییلاق کلاردشت قرار گرفته. اگر به علم کوه صعود کنید، دید خوبی به بخش شمالی کلاردشت خواهید داشت. در بخش جنوبی هم مناظر زیبا و دست‌نخورده‌ای را خواهید دید.
  • علم کوه بعد از قله دماوند، بلندترین قله کشور است. یخچال‌های طبیعی کلاردشت در همین کوهستان واقع شده که به همراه تخت سنگی که به‌صورت ایستاده در بالای کوه قرار دارد، از عجایب علم کوه به حساب می‌آیند.
  • به جز علم‌کوه، قله تخت سلیمان هم هست که ارتفاعش 4659 متر است. 
  • در افسانه‌ها می‌گویند که سلیمان و بلقیس در کوه تخت سلیمان کلاردشت ازدواج کردند.
  • راهنمای بازدید از کلاردشت
    وقتی به کلاردشت رسیدید شاید گرسنه باشید. شهرهای شمالی، رستوران‌های زیادی دارند پس در یکی از این رستوران‌ها متوقف شوید و غذایی میل کنید. بعد از آن شاید بخواهید به سمت دریا بروید. برای رسیدن به دریا از کلاردشت باید حدود 60 کیلومتر تا نوشهر رانندگی کنید. ییلاق کلاردشت دریا ندارد اما دریاچه‌های بسیار زیبایی دارد که سواحل آن‌ها دست کمی از سواحل خزر ندارند.
    اگر هم قصد دیدن دریا را ندارید و به رودخانه راضی می‌شوید، رودخانه سردآبرود یکی از رودخانه‌هایی است که از دشت کلاردشت عبور می‌کند. این رودخانه از بلندترین کوه‌های البرز مرکزی مانند تخت سلیمان، علم کوه و سیاه کمان سرچشمه می‌گیرد و از دامنه کوه می‌گذرد. رودخانه سردآبرود یکی از عوامل زیبایی کلاردشت است. این رود از ییلاق کلاردشت نیز عبور می‌کند و یکی از رودهای محافظت‌شده‌ی دریای خزر محسوب می‌شود. این رودخانه حکم طلا را برای کلاردشتی‌ها دارد زیرا که آب آن برای مصارف کشاورزی، شرب و پرورش ماهی استفاده می‌شود. در این رودخانه، ماهی‌هایی مانند سگ ماهی، قزل آلای خال قرمز، قزل آلای رنگین‌کمان، عروس‌ماهی و مارماهی پیدا می‌شود. یکی از تفریحات بومیان این منطقه ماهیگیری در این رودخانه است. پس اگر شما هم به ماهی‌گیری علاقه دارید، حتما قلاب ماهی‌گیری خود را با خود ببرید.
    جاده‌ی کلاردشت به سمت عباس آباد
    شاید شما هم مثل من ترجیتان جنگل و سرسبزی باشد. خبر خوشی دارم چون در کلاردشت تا دلتان بخواهد جنگل هست. جنگل آزو واقع در حسن کیف از جاذبه‌های فراموش‌نشدنی این منطقه است. دیدن بخش‌های مختلف جنگل مانند دشت جو پشت، مازیگاسر و عسلک، مانند دیدن تابلوهای نقاشی است. جنگل آزو زیستگاه حیوانات وحشی مانند گرگ، خرس، خوک و پلنگ نیز هست. در قسمت شمالی ییلاق کلاردشت جنگل‌های عباس آباد قرار دارند. این جنگل‌ها نفس و روحیه شما را تازه می‌کنند و مناظری فراموش‌نشدنی را در ذهنتان حک می‌کنند. جنگل مجل در 6 کیلومتری حسن کیف و تپه‌های روستایی مجل قرار دارد. برای رسیدن به این جنگل دیدنی باید از رودبارک کلاردشت بگذرید تا به جنگل برسید. بهتر است آدرس دقیق رودبارک را از بومیان بپرسید. از روستای رودبارک خیلی راحت به روستای مجل کلاردشت و جنگل آن می‌رسید.
    بعد از دیدن جنگل‌های کلاردشت می‌توانید به دریاچه بروید. دریاچه هفت خوان جاذبه‌ای در میان تنکابن و کلاردشت است که به هر دو شهر دسترسی دارد. برای رسیدن به این دریاچه باید به منطقه تخت سلیمان و علم کوه بروید. دریاچه ولشت از دیگر دریاچه‌های دیدنی کلاردشت است. دریاچه ولشت به لحاظ جغرافیایی متعلق به مرزن آباد است و 22 کیلومتر تا مرکز کلاردشت فاصله دارد. ولشت یکی از 10 دریاچه آب شیرین ایران است و قرارگیری آن در میان کوه‌های سرسبز و مرتفع، جلوه‌ی ویژه‌ای به این دریاچه داده. آبشار آکاپل در جنگل کوهستانی سردچال کلاردشت قرار دارد. آبشار آکاپل در امتداد رودخانه سردآبرود واقع است و طبیعت اطراف این آبشار همتا ندارد.
    در اطراف کلاردشت روستاهای دیدنی و زیبایی هستند. حدود 30 روستا در اطراف کلاردشت قرار دارد که معروف‌ترین آن‌ها روستاهای لاهو کلاردشت، مجل کلاردشت، مکارود و رودبارک هستند. بهترین اقامتگاه‌ها و ویلاهای کلاردشت نیز در همین روستاها هستند.
    مه دائمی در کلاردشت بر فراز رود سردآبرود
    حتی اگر دوربین عکاسی حرفه‌ای ندارید و یک گوشی موبایل متوسط دارید و استعداد عکاسی هم ندارید، عکس گرفتن از هر سوژه‌ی طبیعی در کلاردشت زیبا از آب درمی‌آید. ییلاق کلاردشت، روستاها، کوهستان‌ها، دریاچه‌ها، آبشارها، رودها و جنگل‌ها و مردمان کلاردشت همگی سوژه‌های جذابی برای عکاسی هستند. ضمنا در کلاردشت به حواسمان به پاکیزگی طبیعت نیز باشد.
    قصد سفر به مازندران را دارید؟ شاید خواندن مطلب «سفر به چالوس» برای شما جذاب باشد.
    برچسب(ها)
    موقعیت(ها)

    سپهر هستم. فعلا لیسانس مهندسی برق – قدرت دارم و چون عاشق طبیعت هستم، عشقو با رشته ترکیب کردمو تمرکز کردم روی موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر و کمک می‌کنم تا از نابودی خونه‌ی اصلیم، کرهزمین، جلوگیری بشه. سه سال پیش شروع کردم به هیچهایک و ایران‌گردی و در هر سفر چالش‌های جدیدی می‌گذرونم و خودمو دنیای اطرافمو بهتر می‌شناسم. بزرگترین آرزوم اینه همه کشورها رو بگردم و یه روزم برم مریخ! ^_^

    امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.6 40 نفر
    نظرتو با ما مطرح کن
    نظرات دیگران
    اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.