• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

جاده چالوس: جاده‌ای به وسعت خاطره‌ی همه ایرانی‌ها

2 بهمن، 1398
25 آذر، 1398
مدت مطالعه :
شاید خود قاجاری‌های فکر نمی‌کردند جاده‌ای که کرج و چالوس را به هم وصل می‌کند، در چند صد سال بعد تبدیل به خاطره‌ای جمعی برای همه‌ی ایرانی‌ها شود و آنقدر معروف شود که هر ایرانی حداقل برای یک بار هم که شده به آن سر زده باشد. جاده چالوس، فقط جاده‌ی کوهستانی و سرسبز نیست، سبک زندگی است، جایی برای یاد گرفتن و یاد دادن و حتی ماندن و لذت بردن از راه. بیایید با هم نگاهی دقیق‌تر به این جاده بیندازیم. با اسمارتیز همراه باشید.
بهترین زمان دیدن جاده چالوس
بهترین زمان برای دیدن جاده چالوس وجود ندارد. هر فصلی زیبایی‌های خاص خودش را دارد، اما به طور کلی، بهترین زمان برای دیدن این جاده، از اول بهار تا اوایل فصل پاییز است. در تعطیلات هم که دیگر لازم نیست بگوییم اینجا چقدر شلوغ است. پس اگر خواستید به جاده چالوس بروید و حوصله‌ی جمعیت و ماشین را ندارید یا روزهای وسط هفته را انتخاب کنید تا روزهای غیر تعطیل را.
جاده جاده چالوس در فصل پاییز
راه دسترسی به جاده چالوس
دسترسی به جاده‌ی چالوس خیلی راحت است. اول از همه باید خودتان را به تهران یا کرج برسانید و بعد در اتوبان تهران کرج، به سمت راست و ورودی جاده چالوس بروید که با تابلو مشخص شده و نیازی به پیدا کردن و پرس و جو نیست. برای اطلاع از وضعیت جاده چالوس، می‌توانید به سایت مرکز مدیریت راه‌های کشور مراجعه کنید. آب و هوای جاده چالوس هم در سامانه پیش بینی وضعیت جوی جاده ای کشور در دسترس است.
دانستنی‌هایی قبل از دیدن جاده چالوس
  • جاده چالوس در سال 1312 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. 
  • پیش از ساخت جاده چالوس، فقط یک مسیر مالرو برای دسترسی به چالوس وجود داشت.
  • نام اصلی جاده چالوس جاده‌ی 59 است.
  • طول جاده چالوس 163 کیلومتر است.
  • سالیانه 13 میلیون گردشگر در این جاده تردد می‌کنند.
  • جاده چالوس از کرج تا مرزن‌آباد به صورت دوبانده و پس از آن، به صورت اتوبان است.
راهنمای بازدید از جاده چالوس
تجربه‌ی گذر از جاده‌ی سرسبز چالوس برای هر کسی متفاوت است. چرا که این جاده‌ی توریستی پرتردد هم می‌تواند مکانی برای تفریح و گردش باشد و هم مسیری چند ساعته برای سفر به شهرهای شمال ایران. کوه‌های اطراف جاده، درختان سرسبز، رودهای روان، رستوران‌ها و امکانات تفریحی، همه و همه، سبب جذابیت این جاده شده‌اند.
نمایی از جاده پرپیچ و خم چالوس

رودخانه‌های آب شیرین وارنگه رود و شهرستانک که از رودخانه‌ی کرج سرچشمه می‌گیرند، در مسیر همین جاده‌ی سرسبز جاری هستند. چشمه‌های وله، گل کیله و هفت چشمه هم چشمه‌های درمانی جاده چالوس هستند.

سد کرج در مسیر جاده چالوس
اگر از کرج به سمت چالوس بروید، از اولین چیزهایی که در مسیرتان می‌بینید، سد زیبای امیرکبیر است. در سد امیرکبیر فرصت قایق‌سواری و ماهیگیری را خواهید داشت. در ضمن، اگر هم دوست داشته باشید، می‌توانید سری هم به روستای واریان بزنید. پس از آن، به روستای سپهسالار می‌رسید. این روستای زیبا در 15 کیلومتری سد امیرکبیر و 5 کیلومتری غرب جاده چالوس قرار دارد. امامزاده ابراهیم، آبشار و تنگه‌ای زیبا از دیدنی‌های روستای سپهسالار هستند. قلعه تاریخی صلصال هم از آثار تاریخی مربوط به دوره‌ی پیش از اسلام است که در همان اوایل جاده قرار دارد. 
آبشار نوجان از دیگر دیدنی‌های جاده چالوس است. این آبشار در مسیر روستایی به همین نام قرار دارد. برای دسترسی به آبشار نوجان، باید بعد از پورکان وارد فرعی نوجان شوید و هشت کیلومتر را طی کنید. مسیر دسترسی این روستا پرپیچ و خم و ناهموار است. روستاهای خووارس، دوروان و آتشگاه نیز در همین حوالی قرار دارند. 
آبشار خور از دیگر دیدنی‌های مسیرتان است. برای دسترسی به این آبشار، در 17 کیلومتری کرج، وارد مسیر فرعی خوزنکال شوید. مسیر دسترسی به این آبشار پر پیچ و خم و ناهموار است و باید از میان کوه‌ها عبور کنید. به روستای خور که رسیدید، باید ماشین‌تان را پارک کنید و نیم ساعت پیاده‌روی کنید. مسیر پیاده‌روی هم بسیار جذاب و سرسبز است و پس از عبور از میان درختان میوه، به آبشار خور، به ارتفاع 50 متر، خواهید رسید. 
روستای مورود در 32 کیلومتری جاده چالوس هم یکی دیگر از روستاهای زیبای این مسیر است. آبشار زیبای چهارصد تنور در مسیر این روستا قرار دارد. اگر بخواهید بهترین زمان دیدن این روستا را بدانید، ماه اردیبهشت را انتخاب کنید. در این زمان، دامنه‌ی کوه‌های حوالی آبشار چهارصد تنور، پوشیده از گل‌های لاله خواهد بود.
شهرستانک هم از روستاهای دیگر چالوس است که به کوچه باغ‌های رویایی، کاخ ناصری و قلعه‌ی دزبندش معروف است. البته در حال حاضر چیز زیادی از کاخ ناصری‌اش باقی نمانده، با این حال توصیه می‌کنیم که قبل از سفر چرخی در اینترنت بزنید و عکس‌های قدیمی کاخ از دوره‌ی قاجار را ببینید تا بهتر متوجه عظمت کاخ شوید.
جاده جاده چالوس؛ خانه‌های روستای ناتر
حالا اگر 50 کیلومتر در جاده‌ی چالوس پیش بروید، به روستای تاریخی دیگری می‌رسد که 2500 سال قدمت دارد و اسمش ناتِر است. به خاطر این‌که، ناتر در دل کوهستان قرار دارد، حتی در فصل تابستان هم آب و هوایی خنک و مطبوع دارد. در این روستا، درختان سیب، گردو، صنوبر، فندق و بید فراوانند. البته نباید از نقش 44 چشمه‌ی معدنی روستا هم بگذریم که تاثیر زیادی در سرسبزی اینجا دارند. در جنوب روستا، جنگلی سرسبز و در شمال آن، کوه‌های سربه فلک کشیده قرار دارد. در فصل بهار، دامنه‌ی این کوه‌ها پوشیده از گیاهان دارویی است. 
جاده چالوس؛ قندیل‌های غار یخ‌مراد

اگر اهل غارنوردی یا فعالیت طبیعت‌گردی هیجان‌انگیز باشید، در همین مسیر می‌توانید به غار یخ مراد برسید. برای بازدید از این غار تجهیزات کافی و مطمئن کوهنوردی داشته باشید. برای رسیدن به یخ مراد با به 4 کیلومتری گچ‌سر برسید، جاده‌ی فرعی شاهپل و کهنده را در پیش بگیرید تا به آزادبر بروید. اوایل بهار قندیل‌های غار بسیار زیبا هستند، برای همین این وقت از سال، بهترین زمان برای دیدن غار یخ‌مراد است. قله‌ی پرچان هم در همین حوالی قرار دارد که با تجهیزات لازم می‌توانید به آن صعود کنید.
جاذبه‌ی بعدی در مناطق اطراف جاده‌ی چالوس، روستای میدانک است که 60 کیلومتر با کرج فاصله دارد. این روستای زیبا به جز جاذبه‌ی تاریخی مثل برج هشت ضلعی میدانک که به قرن‌های 7 و 8 ه.ق برمی‌گردد، غار زیبایی هم دارد که در قسمت شمال شرقی روستا است.
بعد از میدانک و در 75 کیلومتری کرج، به پیست بین‌المللی اسکی دیزین می‌رسید. این پیست زیبا امکانات تفریحی متعددی مثل تله کابین، تله سـیژ، پیست اسکی، تله اسکی بشقابی، تله اسکی چکشی، زمین تنیس، زمین والیبال، اسب‌سواری و پیست چمن دارد. البته در پیست بزرگ دیزین، محوطه‌های مخصوصی برای بازی کودکان در نظر گرفته شده که برای فعالیت‌های خانوادگی مناسب است. برای دسترسی به این پیست، باید به سمت روستای والیترود بروید.

نمایی جاده چالوس؛ از هتل گچسر

نزدیک پیست اسکلی دیزین، روستای گچسر قرار گرفته. این روستا هم مثل سایر روستاهای موازی با جاده چالوس، آب و هوای بسیار مطبوعی دارد. کوچه‌های پلکانی این روستا خیلی معروفند و عبور رودخانه‌ای از وسط آن‌ها به جذابیت محیط اضافه کرده.
اهالی گچ‌سر درختان میوه‌ی زیادی دارند و در باغ‌های‌ گل‌شان هم انواع لاله، از جمله ستاره‌ای، حاشیه‌دار، پرگلبرگ، جامی، فنجانی و قدحی در رنگ‌های زرد، قرمز، نارنجی، ارغوانی و صورتی می‌روید. اگر می‌خواهید از باغ لاله دیدن کنید، باید اردیبهشت ماه را برای سفر به گچسر انتخاب کنید.
روستای هریجان و آبشار زیبای آن نیز از دیگر دیدنی‌های جاده چالوس هستند. روستای هریجان 4 کیلومتر پس از سیاه بیشه قرار دارد. برای دسترسی به آن، باید از جاده خاکی عبور کنید که البته جاده‌ای کوبیده شده است. برای رسیدن به آبشار هم باید یک ربع پیاده‌روی کنید. این روستای زیبا بافت روستایی خودش را حفظ کرده او کلبه‌های آن نیز سقفی چوبی دارند.

جاده چالوس؛ سالیانه گردشگران بسیاری از بهشت سرسبز کلاردشت دیدن می‌کنند.
کلاردشت سرسبز نیز در همین مسیر قرار دارد. 25 کیلومتر قبل از این‌که به چالوس برسید، دوراهی را خواهید دید که باید برای رسیدن به کلاردشت، سمت غرب را در پیش بگیرید. بعد از حدود 20 کیلومتر به کلاردشت خواهید رسید.
جای دیدنی بعدی دریاچه‌ی ولشت است که 20 هکتار وسعت دارد. این دریاچه در میان کوه‌های بلند رشته‌کوه البرز قرار گرفته. برای دسترسی به دریاچه ولشت، دو مسیر هست: از روستای کلنو که در مسیر مرزن آباد به کلاردشت است، بروید یا این‌که از جاده‌ی فرعی بعد از مرزن آباد بروید. نیمی از مسیر دوم آسفالت و نیم دیگر آن جاده خاکی است. در ضمن، یک مسیر سربالایی و گردنه‌ای پوشیده از درختان کاج نیز در مسیرتان قرار دارد. ماهیگیری و قایق‌سواری از تفریحات ولشت است. از آنجایی که در برخی نقاط دریاچه، عمق آن زیاد می‌شود، آب‌تنی در این دریاچه ممنوع شده است.
آبشار روستای کلهـا، باغ لاله‌ها، تپه شنستون، قلعه دزدبند، روستای توریستی کندلوس، جنگل سرپوش تنگه، کوه کرچان، آبشارهای دره آندرس، هتل گچسر، تونل کندوان و کـاخ شهرستانک هم از دیگر جاهای دیدنی واقع در مسیر جاده چالوس هستند. 
در مسیر جاده چالوس که پیش می‌روید، نباید نگران خوراکی و گرسنگی باشید. در این راه، رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های متعددی وجود دارد که انواع و اقسام غذاهای محلی و خوشمزه‌ را می‌فروشند به خصوص انواع آش‌های ایرانی مثل آش رشته، آش دوغ، آش هیزمی و عدسی که بهترین‌شان بعد از تونل کندوان است. بیشتر رستوران‌های جاده چالوس کنار رودخانه‌ هستند: رستوران میرزایی، رستوران حاج وهاب، رستوران ارکیده و رستوران آبی از بهترین رستوران‌های جاده هستند. اگر هم هوس بستنی کردید، «بستنی دهاتی» روستای کلاک، بهترین بستنی فروشی این مسیر است که به جز بستنی، فرنی هم دارد. 
برای خرید سوغاتی هم در جاده چالوس هرچه بخواهید پیدا می‌کنید. زیتون، ترشی سیر، انواع مربا و کلوچه از سوغاتی‌های این منطقه هستند. از سوغاتی‌های غیرخوراکی هم می‌توان به کلاه‌های حصیر، نمد و گلیم اشاره کرد. دستفروش‌های بسیاری در کنار این جاده اجناس‌شان را می‌فروشند و صاحبان باغ‌های میوه هم میوه‌های‌شان را به کنار جاده می‌آورند. دیدن همین خوردنی‌ها و نحوه‌ی خرید و فروش سنتی سوغاتی و خوراکی است که به جذابیت‌های مسیر جاده‌ی چالوس اضافه می‌کند.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

پروین سهیلی هستم. ادبیات انگلیسی خوندم و برای نشریات ترجمه می‌کنم و می‌نویسم. سفر کردن رو هم به اندازه نوشتن دوست دارم و به نظرم، دیدنی‌های ایران و جهان آنقدر جذاب هستند که بتوان ساعت‌ها درموردشون نوشت و همواره لذت برد.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.7 34 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.